Cannondale Scalpel Si

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Beste Mtb-ers.

Ik heb mijn oog laten vallen op een nieuwe MTB. ik ben in 2015 begonnen met het rijden van marathons en is me zeer goed bevallen. ik rijd nu met en apex hardtail, die zeer goed bevalt. Alleen ik merk toch dat ik in de afdalingen toch wat tekort kom t.o.v. mijn "concurenten". Daarom heb ik al langer in mijn hoofd om mijn hardtail in te wisselen voor een fully. nu is mijn oog gevallen op een Cannondale scalpel-SI. vooral ook omdat Cannondale duidelijk uitspreekt waarvoor zo deze MTB hebben gemaakt... namelijk waarvoor ik heb wil gebruiken X(treme)XC.

Mijn nieuwe MTB word 100% zeker een cannondale! ik sta dus niet open voor andere merken (keuze is niet alleen gebaseerd op het verhaal van het XXC). alleen twijfel ik tussen een aantal modellen. de prijzen van de modellen liggen flink uit elkaar. hoewel het geld me nu ook weer niet op de rug groeit, wil ik gerust mijn budget verhogen. Mits ik er een merkbaar betere MTB voor krijg.

zoekend tussen de modellen blijkt wel dat er een flinke strategie inzit;
tussen de scalpel 3 en 4 zit een voornamelijk lichtere wielset, en een XTR derailleur maar of deze dan wel een €1000 meer waard zou zijn is wel te betwijfelen?
tussen de 3 en 2 zit een iets groter verschil.... Sram XX1 afmontage, carbon lefty, en carbon wielen.... eigenlijk exact zoals ik deze wil :roll: .....alleen de kleur waarin deze fiets word geleverd vind ik persoonlijk, verschrikkelijk.......
ik zou ook kunnen kiezen voor de Eagle, echter denk ik dan dat je qua afontage (xo1) een stapje terug doet. en volgens Cannondale word deze fiets geleverd met een rock-shox SID welke een andere voorsprong heeft (51mm ipv. 55mm lefty) en dus voor een ander doel is gemaakt? Hoewel ik deze fiets ook heb zien staan met een lefty, weet ik niet of deze bike wel is geworden wat Cannondele hoopte.
daardoor word de upgrade naar een scalpel 1 ook interessant. deze heeft een XTR afmontage (derrie en remmen) Czero sl wielen en... een HiMod frame :bier:

Zoals gezegd vind ik het niet erg om wat meer uit te geven, wil ik wel waar krijgen voor die extra investering. wellicht dat hier wat mensen met ervaring zitten die mijn keuze iets makkelijker kunnen maken?
Laatst gewijzigd door Cyclo-robin op zo 23 april 2017, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Eens praten met een goede cannondale dealer?
Deze kan steeds wel wat aanpassen als je dat wil!
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

TaurineR schreef:Eens praten met een goede cannondale dealer?
Deze kan steeds wel wat aanpassen als je dat wil!
Klopt,

Wat ik zou willen is,
Shimano XT(r)
Czero wielen
Carbon lefty
kleur van de scalpel 4 (groen of zwart maakt me nog niet uit)

Helaas is de lefty carbon in die kleuren niet te krijgen. zodoende kan ik niet kiezen wat ik wil.
achteraf upgraden is niet interessant. vandaar dat mijn 3 keuzes overblijven. ook kan ik niet goed/snel vinden want het gewichtverschil is tussen die fietsen. ik denk dat de crest wielen van de 3 lichter zijn dan de czero wielen van de 2 maar dat zal weer gecompenseerd worden door de carbon lefty. dus zou het prijsverschil in de kwaliteit moeten zitten tussen die 2 als hier iemand ervaring mee heeft hoor ik het graag
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cyclo-robin schreef: zoekend tussen de modellen blijkt wel dat er een flinke strategie inzit;
tussen de scalpel 3 en 4 zit een voornamelijk lichtere wielset, en een XTR derailleur maar of deze dan wel een €1000 meer waard zou zijn is wel te betwijfelen?
tussen de 4 en 5 zit een iets groter verschil.... Sram XX1 afmontage, carbon lefty, en carbon wielen.... eigenlijk exact zoals ik deze wil :roll: .....alleen de kleur waarin deze fiets word geleverd vind ik persoonlijk, verschrikkelijk.......
ik zou ook kunnen kiezen voor de Eagle, echter denk ik dan dat je qua afontage (xo1) een stapje terug doet. en volgens Cannondale word deze fiets geleverd met een rock-shox SID welke een andere voorsprong heeft (51mm ipv. 55mm lefty) en dus voor een ander doel is gemaakt? Hoewel ik deze fiets ook heb zien staan met een lefty, weet ik niet of deze bike wel is geworden wat Cannondele hoopte.
daardoor word de upgrade naar een scalpel 1 ook interessant. deze heeft een XTR afmontage (derrie en remmen) Czero sl wielen en... een HiMod frame :bier:
Huh? Scalpel met SID? Ik zie 'm niet staan op de website. Je hele nummering lijkt ook in de war, dus eigenlijk heb ik geen idee waaruit je wilt kiezen. Sprong van 5 naar 1?

Wel ga je het verschil met de carbon wielen merken. XX1 of X01 ga je echt niet merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cyclo-robin schreef: Wat ik zou willen is,
Shimano XT(r)
Czero wielen
Carbon lefty
kleur van de scalpel 4 (groen of zwart maakt me nog niet uit)

Helaas is de lefty carbon in die kleuren niet te krijgen. zodoende kan ik niet kiezen wat ik wil.
achteraf upgraden is niet interessant. vandaar dat mijn 3 keuzes overblijven. ook kan ik niet goed/snel vinden want het gewichtverschil is tussen die fietsen. ik denk dat de crest wielen van de 3 lichter zijn dan de czero wielen van de 2 maar dat zal weer gecompenseerd worden door de carbon lefty. dus zou het prijsverschil in de kwaliteit moeten zitten tussen die 2 als hier iemand ervaring mee heeft hoor ik het graag
Dan neem je toch de 4 en zet je daar betere wielen in. Verschil in vork ga je niet echt merken. Werking is gelijk, dus tenzij je voor het allerlaagste gewicht gaat... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cyclo-robin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 22 november 2014, 21:52

Lars TB schreef:
Cyclo-robin schreef: zoekend tussen de modellen blijkt wel dat er een flinke strategie inzit;
tussen de scalpel 3 en 4 zit een voornamelijk lichtere wielset, en een XTR derailleur maar of deze dan wel een €1000 meer waard zou zijn is wel te betwijfelen?
tussen de 4 en 5 zit een iets groter verschil.... Sram XX1 afmontage, carbon lefty, en carbon wielen.... eigenlijk exact zoals ik deze wil :roll: .....alleen de kleur waarin deze fiets word geleverd vind ik persoonlijk, verschrikkelijk.......
ik zou ook kunnen kiezen voor de Eagle, echter denk ik dan dat je qua afontage (xo1) een stapje terug doet. en volgens Cannondale word deze fiets geleverd met een rock-shox SID welke een andere voorsprong heeft (51mm ipv. 55mm lefty) en dus voor een ander doel is gemaakt? Hoewel ik deze fiets ook heb zien staan met een lefty, weet ik niet of deze bike wel is geworden wat Cannondele hoopte.
daardoor word de upgrade naar een scalpel 1 ook interessant. deze heeft een XTR afmontage (derrie en remmen) Czero sl wielen en... een HiMod frame :bier:
Huh? Scalpel met SID? Ik zie 'm niet staan op de website. Je hele nummering lijkt ook in de war, dus eigenlijk heb ik geen idee waaruit je wilt kiezen. Sprong van 5 naar 1?

Wel ga je het verschil met de carbon wielen merken. XX1 of X01 ga je echt niet merken.
nummering heb ik aangepast :oops: klopte inderdaad niets van. ik bedoelde zelfs de kleur van de 3
ik zie nu ook de rock-shox sid niet meer staan ik denk dat ik het 2016 model in gedachten had :oops:

al met al ben ik blij dat je me kan vertellen dat ik het verschil tussen het carbon en alu wiel kan gaan merken
ben nog wel benieuwd wat het himod frame gaat doen tov. het "normale" zowel qua gedrag en qua gewicht
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cyclo-robin schreef:Ben nog wel benieuwd wat het himod frame gaat doen tov. het "normale" zowel qua gedrag en qua gewicht
Gewichtsverschil durf ik niet te zeggen. Het is niet zo dat de normale uitvoering echt lomp is, dus het zal een hoogwaardig carbon frame met iets eenvoudiger materiaal zijn (je kunt ook nog een niet-hoogwaardige variant maken, wat extra materiaal zodat je veel sneller - minder precies - een frame kunt maken) en dan zal het verschil normaal pakweg 10% zijn. Dus iets van 150 gram op het hele frame. Maar waarschijnlijk zijn de achtervorken gelijk en zit het dus in het hoofdframe en dan heb je het over minder dan 100 gram. Dat is dus een gok.

Of je er bij de Scalpel iets van gaat merken betwijfel ik. Zelfs bij een hardtail merk ik weinig verschil tussen een goed en een beter frame. Stijfheid is meestal gelijk, demping is vrijwel gelijk en als er al iets van vering - door het buigen van carbon - ingebouwd is, dan is dat meestal van laagwaardiger carbon. Het verschil is dus het gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De 4 is eigenlijk "te min" vanaf de 3 zit je goed.
Hoewel mijn 1 aanzienlijk lichter aanvoelt als de 3 waar ik op test gereden had, doet ie "aan de haak" nog 11,5 kilo.
Hij voelt echter heerlijk licht, wat over obstakels gaan erg makkelijk maakt.
Ik merk het verschil tussen de 3 en 1 overduidelijk.

Moeilijke keuze, een vork en frame update je niet meer.
De achternaaf wekt bij mij weinig vertrouwen.
De wielen zou ik niet al te zwaar aan tillen (duh), hoewel de velgen wel goed lijken te zijn.
Het himod frame ook niet, wat Lars zegt.
Uiteindelijk telt wel alles natuurlijk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Timmerleon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: zo 19 november 2006, 21:05
Mijn mountainbike: Bucksaw carbon, fatboy carbon

Verschil in Carbon Lefty en gewoon is puur gewicht en volgens de lbs te verwaarlozen, verschil himod of gewoon ga je nooit merken. De czero wielen wegen 1700 gram, zijn wel stijf. Dus je koop een frame 3 of 4 en dat ga je upgraden. Heb zelf de drie gekocht en dat als basis gebruikt. Nu met duke Carbon wielen en Sram eagle. Topfiets

Succes met de keuze
bucksaw xtr di2, scalpel SI Carbon 2017, Aeroad disc
Plaats reactie