Yep, mijn vrouw wil nu ook een fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ze is enthousiast en wil een eigen fiets.
Het zal een fiets worden met een deore groep of er tegen aan, dat past ook in het fiets plan.
Maar bij het neuzen loop ik tegen 2 dingen aan eigenlijk.

1. de dames fietsen. Is dat nu echt prettiger of is het marketing. Het klinkt wel aannemelijk dat het net allemaal anders zit.

2. Ze is 164 dus dat wordt een modelletje small maar sommige smalls zijn verkrijgbaar met 29 inch wielen
en niet met 27,5 en dan lijkt me de verhouding wat zoek.

Ze wil gewoon in het bos meehobbelen met mij of onze zoon. Niks spectaculairs.

Hebben jullie nog ideeën tips of input over het bovenstaande?
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is het precieze budget?
Ook 1,64m past overigens op een goede 29".
Aandachtspunt: wielgewicht. Instappers hebben vaak zware wielen en dan gaat een meerwaarde van een 29" weer een beetje teniet. 27,5" kan dan in maatje S wel zo prettig zijn, dat voelt wat levendiger en speelser.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Het budget is tussen de 7 en 800 euro
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Wat Aurelius al zegt met 1.64m kan je prima overweg met de juiste 29er (eentje waar je vriendin dus goed op zit, want de ene fiets is zeker de andere niet).

Wij hebben al aan meerdere dames van rond de 1.60/1.65 de Norco Charger 29er in Small verkocht waarbij de reactie na de eerste proefrit elke keer was dat ze blij waren dat ze eindelijk een fiets gevonden hadden die paste.

Dit betekend niet dat het de fiets is voor jouw vriendin, maar dat het dus verstandig is om meerdere modellen te testen tot je er één tegen komt die echt goed zit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef:1. de dames fietsen. Is dat nu echt prettiger of is het marketing. Het klinkt wel aannemelijk dat het net allemaal anders zit.
Marketing. Gemiddeld hebben dames langere benen dan heren. Maar een groot deel zit boven het gemiddelde en een groot deel er onder. Voor die zou de maatvoering dus niet op gaan. Daarnaast zijn er merken met damesfietsen die een langere bovenbuis hebben dan herenfietsen bij een ander merk. Kunnen ze verder niet uitleggen.

Dus lekker negeren.

Aandachtspunt is wel het zadel en de houding (vrouwen willen meestal iets rechter op zitten)(meestal...). Nu heb je op een 29er iets minder speelruimte omdat zelfs bij de kleinste maat de bovenbuis al lang is. Maar bij een aantal merken moet het inderdaad gaan lukken dat je vanaf 160 cm goed op een 29er komt te zitten.

Waarschijnlijk af te raden een 29er te nemen als je er agressief mee wilt rijden, inderdaad omdat de verhoudingen niet meer kloppen. Maar bij gemoedelijk rijden geeft die 29er juist meer vertrouwen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ze heeft (helaas ) geen lange benen. Hoeft ook niet een fiets met meisjes accenten. Dus dat zijn dan al geen redenen om specifiek dames frame te kopen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

In de (recente) zoektocht naar een fiets voor m`n vrouw vielen me een aantal dingen op. De geo verschilt idd niets maar over het algemeen hebben de damesmodellen meer standover-hoogte (lage en geknikte bovenbuis) en zijn de modellen in die prijsklasse niet voorzien van een tapered balhoofdbuis. Ook worden er veel Suntour vorken (zwaar, coil) gebruikt.

Uiteindelijk heeft ze een Radon ZR-lady 6.0 gekocht, IMHO erg veel bang for buck met luchtvork incl remote en een complete Deore aandrijving+shifters (oke, ipv die overjarige XT derrie hadden ze beter een goedkoper clutch-modelltje gebruikt)
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ja die had ik ook al gezien maar in het contract van het fietsplan staat dat de winkel moet aangesloten zijn bij Nationale Fiets Projecten.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Wat vinden jullie van deze bijvoorbeeld?

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acces ... 2017-dames
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Vraag bump
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor het gebruikte doel, voldoet de Cube zeer zeker.
Is ook vergelijkbaar met de Radon.
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

https://www.peterterlouw.nl/giant-tempt-2015-20" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wellicht iets voor haar? Kwam ik toevallig tegen tijdens mijn eigen zoektocht op het wijde web.

Volgens mij een goede deal voor jouw prijspunt met een Fox vork t.o.v. veelal suntour. Verder veel Deore en een XT achterderrie.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Bedankt voor de hulp en tips. De keuze is gemaakt. Ze heeft de cube van hierboven en een trek damesfiets geprobeerd maar vond dat ze op beide fietsen veel te recht op zat. Daarna de trek caliber 8 geprobeerd en de cube attention SL . De laatste is het geworden.

Ik fiets er wel op een afstandje achter met mijn oude trek 4300.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

jimbo schreef:Bedankt voor de hulp en tips. De keuze is gemaakt. Ze heeft de cube van hierboven en een trek damesfiets geprobeerd maar vond dat ze op beide fietsen veel te recht op zat. Daarna de trek caliber 8 geprobeerd en de cube attention SL . De laatste is het geworden.

Ik fiets er wel op een afstandje achter met mijn oude trek 4300.
Gefeliciteerd!
Ach een mooie reden om zelf ook iets nieuws te kopen toch? :D :wink:
Plaats reactie