All mountain keuze

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hallo heren experts, ik heb zaterdag een freeride training van Mickey gehad en heb de smaak weer goed te pakken.
Ik ben zeker niet bang om hard naar beneden te gaan en mijn techniek is redelijk, maar springen ging nooit goed.
Na een dag goede uitleg en veel te doen gaat het nu een stuk beter en ik wil dit weer meer gaan doen.
In de buurt (Malden) is er genoeg om verder te trainen, denk aan de freeride training van Licht verzet en de vuilnisbelt van Wijchen.
Verder wil ik vaker naar Filthy trails maar ook naar bijv. Malmady.
Dus dan komt automatisch de geijkte vraag; welk fiets ik moet ik nemen voor all mountain (of welke mode term er tegen woordig aan gehangen wordt)
Ik denk zelf aan 140/150 mm veerweg, niet al te zwaar ivm er wel normaal op kunnen fietsen, maar wel stevig genoeg voor mijn 95 kg (incl bepakking).
Mijn budget is circa 1250,- en ik ben dit tot nu toe tegen gekomen:

Santa Cruz Butcher
fox float rp 23 150mm
cane creek balhoofd
rock shox revelation 150 mm
mavic xc 717 velgen
hope naven
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
+ 34 mm vork poten
+ Hope naven
+ bombproof
- 26" (hoeft voor mij geen groot minpunt te zijn)

Rocky mountain altitude 750
150mm
Fox 34 150mm
27.5/ 650b wielen
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
+ 34 mm vork poten
+ 27,5"
- ?

Cannondale Jekyll Carbon
Fox 32 Float 120 - 150 mm veerweg
Notubes Crest 26 met Novatec naven
RockShox Reverb

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
+ erg licht
+ 12 mm achter
- 32mm vork
- slechtere naven?

Daarnaast kom ik een aantal Trek Remedy en Giants Reign tegen van bouwjaar rond 2009/2010 die een stukje goedkoper zijn, dus meer ruimte voor een eventuele upgrade.

Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Qua budget heb ik niet veel meer ruimte op dit moment, dus die kant hoeven we niet op te gaan.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ik zou richting Butcher gaan.
Prijs kwaliteit prima en dat frame filtert veel weg
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Zijn die xc naven voor iemand met 95 kg niet te licht? Welke lengte heb je? Mijn spectral komt binnenkort beschikbaar, is een medium. Zelf paar weken terug nog de freeride bij Mikey gevolgd. Super dag. VAB hetgeen wat je genoemd hebt, zou ik voor de Rocky mountain gaan. Santa Cruz lijkt me ook een stuk ouder.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar zou je huidige Honzo niet gewoon perfect voldoen voor de plekken waar je wil rijden? Ik rijd nu een jaar al mijn buitenlandse ritten op de honzo en die blijft het toch wel erg goed doen. Denk daarbij aan het stevigere werk in Malmedy, Nideggen, Walporzheim en de Vogezen.
Afgelopen weekend heb ik 'm omgebouwd van 120 mm veerweg naar 140 en van een 760 mm stuur naar 780 mm. Tijdens een korte testrit in de bossen van Nijmegen gister kwam ik al snel tot de conclusie dat die nu nog meer aan kan dan dat die al kon. Daarnaast heb ik verschillende honzo gebruikers gesproken waaronder een medewerker van Cyclenation die vertelde dat hij op z'n honzo de freeriders er uit reed op de downhill van Winterberg.

Ik heb laatst om het fully rijden toch eens te proberen een Specialized stumpjumper elite 2011 met 140 mm voor en achter gekocht. Dit zou dan de fiets voor het buitenland moeten worden en de honzo voor de nederlandse ritjes als singlespeed bijvoorbeeld. De demper is nu nog weg voor service dus een echte vergelijking heb ik nog niet kunnen maken, maar na de rit gister op de Honzo met 140 mm veerweg moet de specialized wel heel erg goed zijn om mee te mogen naar het buitenland.

Je ziet het, een groot Honzo liefhebber :-q . Hopelijk heb je er iets aan.

Edit: misschien wel leuk om samen een keer een rondje te rijden vanuit Malden? Zo te lezen hebben we aardig dezelfde interesse wat betreft manier van fietsen :) .
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

MTBRemco schreef:Zijn die xc naven voor iemand met 95 kg niet te licht? Welke lengte heb je? Mijn spectral komt binnenkort beschikbaar, is een medium. Zelf paar weken terug nog de freeride bij Mikey gevolgd. Super dag. VAB hetgeen wat je genoemd hebt, zou ik voor de Rocky mountain gaan. Santa Cruz lijkt me ook een stuk ouder.
Neen dat is bullet proof.
Ik zou me meer zorgen mkn om de wentelaars vd Rocky.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MTBRemco schreef:Zijn die xc naven voor iemand met 95 kg niet te licht? Welke lengte heb je? Mijn spectral komt binnenkort beschikbaar, is een medium. Zelf paar weken terug nog de freeride bij Mikey gevolgd. Super dag. VAB hetgeen wat je genoemd hebt, zou ik voor de Rocky mountain gaan. Santa Cruz lijkt me ook een stuk ouder.
Je bedoelt die van de Santa Cruz? Die zijn wel behoorlijk bomb proof. Ik ben 1.80, dus medium zal wel passen.
Dat de Santa Cruz ouder is maakt mij niet zoveel uit.
Liever iets ouder en goed dan nieuwer en minder goede onderdelen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Cube2be schreef:Misschien niet helemaal wat je wil horen, maar zou je huidige Honzo niet gewoon perfect voldoen voor de plekken waar je wil rijden? Ik rijd nu een jaar al mijn buitenlandse ritten op de honzo en die blijft het toch wel erg goed doen. Denk daarbij aan het stevigere werk in Malmedy, Nideggen, Walporzheim en de Vogezen.
Afgelopen weekend heb ik 'm omgebouwd van 120 mm veerweg naar 140 en van een 760 mm stuur naar 780 mm. Tijdens een korte testrit in de bossen van Nijmegen gister kwam ik al snel tot de conclusie dat die nu nog meer aan kan dan dat die al kon. Daarnaast heb ik verschillende honzo gebruikers gesproken waaronder een medewerker van Cyclenation die vertelde dat hij op z'n honzo de freeriders er uit reed op de downhill van Winterberg.

Ik heb laatst om het fully rijden toch eens te proberen een Specialized stumpjumper elite 2011 met 140 mm voor en achter gekocht. Dit zou dan de fiets voor het buitenland moeten worden en de honzo voor de nederlandse ritjes als singlespeed bijvoorbeeld. De demper is nu nog weg voor service dus een echte vergelijking heb ik nog niet kunnen maken, maar na de rit gister op de Honzo met 140 mm veerweg moet de specialized wel heel erg goed zijn om mee te mogen naar het buitenland.

Je ziet het, een groot Honzo liefhebber :-q . Hopelijk heb je er iets aan.

Edit: misschien wel leuk om samen een keer een rondje te rijden vanuit Malden? Zo te lezen hebben we aardig dezelfde interesse wat betreft manier van fietsen :) .
Ik was zaterdag de enige op een hardtail en met de minste veerweg (120) t.o.v. 140 tot 170 mm fullys en dat ging prima.
Maar het is toch wel erg prettig om wat meer reserve te hebben als je hoger en verder springt en je land niet helemaal lekker.
Samen een keer rijden lijkt me prima :-q
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Santa is ne Large
Die Rocky is medium en gaat volgens mij ook te klein zijn ?
Cannondale past u ook, naven zijn wel inderdaad brol! En een vork met een krasje :-)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zit tussen medium en large in, mijn Salsa is een medium, de Kona een Large.
Bij een wat ouder model heb ik liever een large i.c.m. een korte stuurpen.
Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van proberen.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Ik zit tussen medium en large in, mijn Salsa is een medium, de Kona een Large.
Bij een wat ouder model heb ik liever een large i.c.m. een korte stuurpen.
Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van proberen.
De butcher is best wel kort voor een large ( 59.6 cm)..dus dat is perfect voor je maar is 19inch niet een beetje aan de grote kant voor wat je er mee wilt doen? ( meer ' spelen' dan heel de dag in het zadel)
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Of het nou de ideale afmontage is weet ik niet, maar t is wel een heel fijn frame... En ook wel een toegevoegde waarde tov de honzo (als je geïnspireerd raakt door het enduro etc gebeuren)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kijk ook eens over de grens als je toch 2e hands zoekt. Daar is het aanbod een stuk groter.

http://bikemarkt.mtb-news.de/category/4 ... ze%5B%5D=L" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

paulus1981 schreef:https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=2

Of het nou de ideale afmontage is weet ik niet, maar t is wel een heel fijn frame... En ook wel een toegevoegde waarde tov de honzo (als je geïnspireerd raakt door het enduro etc gebeuren)
Die had ik ook gezien, maar die schijnt zo slack te zijn dat er niet zo best mee te klimmen valt.
Heb jij dezelfde?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

mud mate schreef:Kijk ook eens over de grens als je toch 2e hands zoekt. Daar is het aanbod een stuk groter.

http://bikemarkt.mtb-news.de/category/4 ... ze%5B%5D=L" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar was ik ook aan het kijken, staat veel moois tussen en zoekt erg makkelijk, maar degene die ik wat vind zijn 300+ km enkele reis rijden. :-{
Plaats reactie