Na jaren een keer iets anders.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

experts,


Sinds wat jaren rijd ik op een Stevens Sonora en daarvoor op andere dure carbonnen MTB's. Afgelopen paar jaar heb ik vanwege blessures wat minder op de MTB gefietst. Deze winter gaat het erg goed en rijd ik weer hard.

Na een meting kan mijn zadel niet meer hoger. Ik zit wat verder naar voren waardoor ik veel meer op het voorwiel steun dan voor heen. De stuurnok is nu 110mm op een 18 inch frame en dit zou nog meer en lager kunnen.

Het model rijd ik al 6 jaar en dit frame is 4 jaar oud. Oftewel tijd voor iets anders.

Als ik de nieuwere geometrie bekijk is de bovenbuis wat langer dan voorheen dit zou wat meer stabiliteit geven? Kan ik dan nog steeds hard de scherpe bochten door?

Hoe goed zijn de nieuwe aluminium frames zoals een specialized Chisel of iets dergelijks tov een carbonnen canyon exceed SL of een gewone Epic HT?

Ik rijd voor 95% hier in zuid oost Brabant in de bossen, toertochten en het meest spannende is LDD, Dorst, Best. Afgelopen jaar ben ik 4x in de Ardennen geweest :wink:

Ik heb nu
Sonora SL 18inch '14 kleur/model.
Fox factory (kashima)
ZTR 330 naven met crest velgen,
XT 1x11, 11-40 met 36 tands voorblad, 180/160mm schijven.
3T team onderdelen.

specialized chisel Alu large frame daarop een
XT 1x11met 36 tands voorblad, 180/160mm schijven
Crest velgen aan een paar DTswiss naven (deze kunnen nog omgebouwd worden naar micro spline als XT 12spd uitkomt.)
Aluminium stuur en nok.
Reba SL vork.

Ik wil niet meer zoveel geld uitgeven als voorheen. XT is daarom goed genoeg. Full suspension heb ik verschillende gehad fijn maar ook te duur. Ik vond het zonde om ermee te rijden.
De vlakkere cassette is fijner hier in NL en in de Ardennen kom ik rond LaRoche ook gemakkelijk boven.
Mijn grootste twijfel is over het aluminum frame. In hoeverre ga ik dat verschil merken? (Ik vind het vervelend om seconden in te moeten leveren.)
Oooeeessss
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vermoed dat je het verschil, als dat al in seconden uit te drukken zou zijn, niet gaat merken aan het materiaal van het frame. Maar als je niet zoveel geld meer gaat uitgeven als voorheen, zul je dat waarschijnlijk ook merken aan de afmontage, waaronder de wielset. En daarin valt winst te halen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Moderne fietsen hebben inderdaad een andere geometrie en bij veel modellen moet je je rijstijl iets aanpassen. Iets minder sturen, iets meer met je lichaam werken. Maar omdat die geometrie wel 'rustiger' is, geeft een fiets meer vertrouwen, kun je deze preciezer plaatsen en kun je uiteindelijk harder door bochten, ook al moet je daar misschien iets harder voor werken.

De rest van je uitleg over je zitpositie klinkt wat vaag. Je zult er niet sneller mee worden zoals je met zo een setup op een racefiets misschien wel sneller wordt... . Hier zul je zelf meer duidelijkheid moeten geven, over je maten vooral. En over je huidige fiets wat zithouding betreft.

En waar denk je met carbon de secondes te kunnen winnen? Soepele vering en bredere banden gaan meer secondes voor je winnen dan andere onderdelen. Maar als dat in je hoofd nog niet klopt, dan valt er sowieso nog een hele wereld te winnen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Bedankt voor jullie reacties. ik begrijp dat het zithouding gedeelte wat vaag klinkt. Ik zal proberen dat uit e te leggen. Antwoorden van mij staan in het blauw:
Lars TB schreef: vr 30 november 2018, 10:17 Moderne fietsen hebben inderdaad een andere geometrie en bij veel modellen moet je je rijstijl iets aanpassen. Iets minder sturen, iets meer met je lichaam werken. Maar omdat die geometrie wel 'rustiger' is, geeft een fiets meer vertrouwen, kun je deze preciezer plaatsen en kun je uiteindelijk harder door bochten, ook al moet je daar misschien iets harder voor werken.


Helder verhaal. Dat dacht ik al te zien in de tabellen en te lezen in alle testen over nieuwere fietsen.

De rest van je uitleg over je zitpositie klinkt wat vaag. Je zult er niet sneller mee worden zoals je met zo een setup op een racefiets misschien wel sneller wordt... . Hier zul je zelf meer duidelijkheid moeten geven, over je maten vooral. En over je huidige fiets wat zithouding betreft.

Ik zal proberen het te verduidelijken.
De eerste maten zijn van mijn MTB (18" sonora uit '14). De andere maten van mijn racer.

zadelhoogte 76cm race: 76,5cm.
setback 7,5 cm race: 4,5cm. Voor mijn knieen is het beter om richting die 4,5 te gaan.
reach handlebar, 53cm, race :63 cm op de tops.
Drop zadel stuur: 6cm race 10cm
stack onbekend race 57.3cm
reach onbekend race 39.2cm

Vwb zit houding. De houding op mijn race fiets is erg fijn.
De zadel hoogte: al jaren zit ik op de MTB ietsje lager dan op de race om gemakkelijker boven of achter het zadel te kunnen hangen voor bochten of afdalen.

De zadel setback: Racefiets 4cm. Hierdoor kan ik al mijn kracht kwijt op de pedalen en heb ik geen last van mijn knie.
Mijn zadel kan ik met mijn huidige zadelpen niet meer omhoog of naar voren zetten.
De lange zit op de race fiets is fijn want daardoor blijf mijn rug tot en met mijn nek rechter. Dit is ook weer beter tegen nek en lage rug klachten.

Een grote zadel stuur drop: is met een 29er lastig. Aerodynamisch is niet zo belangrijk als goed sturen.

Door de korte zit op de MTB moet ik moeite doen om mijn rug recht te houden. Ik zit vaak ineengekrompen op de fiets. Op het moment dat ik mijn rug recht maak gaat het wattage omhoog met de zelfde inspanning hierdoor ook de snelheid.
Op dit moment leun ik voor mijn gevoel erg op mijn voorwiel. Bij het minste grip verlies in de bocht glijdt hij voor eronderuit. Voorheen gleed ik op 2 wielen en was dat goed te corrigeren.

En waar denk je met carbon de secondes te kunnen winnen? Soepele vering en bredere banden gaan meer secondes voor je winnen dan andere onderdelen. Maar als dat in je hoofd nog niet klopt, dan valt er sowieso nog een hele wereld te winnen!

Ik ben bang om de (bottombracket) stijfheid van mijn huidige frame te verliezen. Hard op een bocht af, de fiets in de bocht zetten en vervolgens hard aanzetten halverwege de bocht is 1 van mijn sterkere punten.

De soepele, banden lage druk, weinig profiel en lichte wielen heb ik al jaren en dat wil ik zeker weer gaan laten maken. Waarschijnlijk iets met een crest velg en fast trak of renegade tlr banden. Met het geld wat ik allemaal uitspaar door geen superduur frame en groep te nemen kan ik verschillende van deze sets kopen.

Nu heb ik erg soepele voorvering en ik begreep dat een nieuwe Reba SL ook erg goed was op dat gebied.

Achtervering wil ik niet meer.

Het zelfde geldt voor de groep. XT is op dit moment goed genoeg voor mij. Het andere heb ik bijna allemaal gehad en is mooi om te zien en het werkt soms een fractie beter maar in slechte omstandigheden met een krakende XT ketting en schurende blokken heb ik in de modder nog lol.
Zoals ik het nu begrijp ga ik met een goed aluminium frame niet veel verliezen. De aanvulling van een goedkope fiets heeft ook goed kopere onderdelen wist ik al. Dit ga ik ook proberen uit te wisselen of alleen een frame te kopen en dit op te bouwen. De geometrie is nog wat onduidelijk, ik gok dat ik beter een groter frame kan nemen. waarbij ik wat meer lengte heb.
Oooeeessss
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je al zo lang op carbon fietst moet je gewoon eens zorgen dat je een proefrit op alu maakt. Eventueel verschil zul jij zelf beter merken dan dat dat adviezen helpen. Gezien je historie lijk je prima te weten wat je wilt van je fiets en dat maakt een proefrit interessant.

Kleine tip: setback zegt niks als je de effectieve zadelbuis hoek niet kent. Die is vaak iets steiler op MTB's.
Je framemaat lijkt wel te kloppen met je zadelhoogte, waar jij nu denk ik vooral tegenaan loopt is "oude" geometrie.

Als je toch zelf gaat bouwen, is een Canyon Exceed CF SLX frame niks voor je? Of zit dat dan weer heel ver boven dat budget :lol:
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 zadelhoogte 76cm race: 76,5cm.
setback 7,5 cm race: 4,5cm. Voor mijn knieen is het beter om richting die 4,5 te gaan.
reach handlebar, 53cm, race :63 cm op de tops.
Drop zadel stuur: 6cm race 10cm
stack onbekend race 57.3cm
reach onbekend race 39.2cm
Ga er vanuit dat de maatvoering van een racefiets en mountainbike te afwijkend zijn en dat ook het gebruik zorgt dat je niet heel veel kunt vergelijken.

Enige is inderdaad de positie van je zadel ten opzichte de pedalen belangrijk is, hoewel hier ook de hoek die je benen ten opzichte van je bovenlijf maken een rol speelt. Maar zelf zorg ik dat mijn zadel min of meer gelijk staat ten opzichte van de pedalen op de diverse fietsen. En denk er dan ook aan dat een geveerde vork iets inzakt als je op de fiets gaat zitten en het zadel dus naar voren komt.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 De zadel hoogte: al jaren zit ik op de MTB ietsje lager dan op de race om gemakkelijker boven of achter het zadel te kunnen hangen voor bochten of afdalen.
Als je veel heen er weer springt tussen de fietsen zou ik die gewoon hetzelfde zetten. Vinden je knieën zeker prettiger! Neem dan een dropper, dat maakt echt verschil.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Mijn zadel kan ik met mijn huidige zadelpen niet meer omhoog of naar voren zetten.
Met 18" lijkt je op het randje te zitten. Ik gok dat je groter bent dan 180 cm gezien de maten. Ga voor een 19". Maar in principe gaat het uiteindelijk om de bovenbuislengte en eventueel de reach. En moet je de rest dus opvangen met een zadelpen. De juiste dan.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 De lange zit op de race fiets is fijn want daardoor blijf mijn rug tot en met mijn nek rechter. Dit is ook weer beter tegen nek en lage rug klachten.
Tenzij je alleen naar de grond kijkt maak je hier een denkfout... . Alleen wat lage rugpijn betreft klopt het wel.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Een grote zadel stuur drop: is met een 29er lastig. Aerodynamisch is niet zo belangrijk als goed sturen.

Door de korte zit op de MTB moet ik moeite doen om mijn rug recht te houden. Ik zit vaak ineengekrompen op de fiets. Op het moment dat ik mijn rug recht maak gaat het wattage omhoog met de zelfde inspanning hierdoor ook de snelheid.
Op dit moment leun ik voor mijn gevoel erg op mijn voorwiel. Bij het minste grip verlies in de bocht glijdt hij voor eronderuit. Voorheen gleed ik op 2 wielen en was dat goed te corrigeren.
In feite scharnier je rond je heupen. Dus als je stuur hoger komt, dan zou deze ook iets dichter naar je toe moeten komen. En als je iets hoger komt, dan staan je handen ook iets verder uit elkaar. Maar een breder stuur zorgt dan wel weer dat je meer naar voren gaat hangen, dus daar moet je dan ook weer rekening mee houden met de lengte van je stuurpen.

En als je meer went aan de houding op de mtb, dan zul je daarop ook in die houding meer vermogen kunnen leveren. En hier komt ook die hoek tussen je benen en bovenlijf bij kijken. Maar wat je dan wint met de juiste racefietshouding op je mountainbike, dat verlies je weer aan controle als het technischer wordt.

De huidige trend is dus dat het voorwiel verder naar voren staat (vlakkere balhoofdhoek en langere bovenbuis met kortere stuurpen), dus dat gewicht komt automatisch beter verdeeld op je nieuwe bike.

Maar hier ligt dan wel de vraag hoeveel controle je wilt of juist hoeveel snelheid in de bochten of hoeveel controle berg af. Je ziet dat wereldtoppers de mindere controle die hun fiets biedt compenseren met meer eigen kunnen. Dus daar kan ook een oplossing liggen... . Maar hier moet je zelf beslissingen nemen. Gezien de modernere parcoursen in NL kan een iets meer rechtop houding geen kwaad in mijn ogen.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Ik ben bang om de (bottombracket) stijfheid van mijn huidige frame te verliezen. Hard op een bocht af, de fiets in de bocht zetten en vervolgens hard aanzetten halverwege de bocht is 1 van mijn sterkere punten.
Oké. Jammer dat dit soort onzin na al die jaren nog steeds rond gaat. Als je het al kunt meten, dan zal het 'verlies' bij een slap frame bij het aanzetten in de tienden van een Watt zitten. Het probleem is het gevoel. Het voelt anders, maar het maakt dus helemaal niets uit. Daarbij is geen enkel frame meer zo slap dat je er veel beweging in kunt krijgen.

Wel helpt een stijf frame, maar daarbij ook (vooral!) de vork met het plaatsen en sturen van je fiets. Maar ook hier zal een frame nooit te slap zijn. Vorken wel... .

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 De soepele, banden lage druk, weinig profiel en lichte wielen heb ik al jaren en dat wil ik zeker weer gaan laten maken. Waarschijnlijk iets met een crest velg en fast trak of renegade tlr banden. Met het geld wat ik allemaal uitspaar door geen superduur frame en groep te nemen kan ik verschillende van deze sets kopen.
Inderdaad, goede wielen maken een groot verschil. Een goed gebouwd wiel zeker ook. Staar je niet helemaal blind op het gewicht. En als je af en toe met bredere banden rijdt dan 2.25, dan zou ik ook naar een bredere velg kijken.

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Nu heb ik erg soepele voorvering en ik begreep dat een nieuwe Reba SL ook erg goed was op dat gebied.
Soepel is een Reba wel. Tja, dit blijft een lastig punt. Een vork die zijdelings stijf is en soepel veert biedt veel grip in de bochten. Een Reba voldoet, niet veel meer dan dat. Op remknippen komt een Reba al snel aan zijn limiet. Maar ook 100 mm komt snel aan de limiet.
Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Achtervering wil ik niet meer.
Echter, een hardtail komt sowieso eerder aan de limiet. Dus wat maakt het uit... .

Mr. Htb. schreef: vr 30 november 2018, 12:28 Het zelfde geldt voor de groep. XT is op dit moment goed genoeg voor mij. Het andere heb ik bijna allemaal gehad en is mooi om te zien en het werkt soms een fractie beter maar in slechte omstandigheden met een krakende XT ketting en schurende blokken heb ik in de modder nog lol.
XT is nog steeds een topgroep en een mooie combi tussen prestatie, prijs en gewicht!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

@Lars TB bedankt voor je uitvoerige antwoord. Gisteravond heb ik de maten van mijn Mtb en die van een mogelijk nieuwe ingevoerd. Zo kwam ik al tot dezelfde conclusie vwb de maat. Het is een paar cm in de wielbasis en in de bb naar voorwiel. De zadel positie ga ik zo veel mogelijk gelijk houden.

https://www.bikegeocalc.com/#19Stevens+ ... 2.5G30H30Z

Een FS is hier in Brabant voor mijn gebruik niet nodig. Morgen ga ik verder informeren en eventueel een testrit proberen te regelen want dat was ook een goede tip. Ik hoop dat aluminium goed bevalt.
Oooeeessss
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wij zijn ook benieuwd!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat snel aanvoelt hoeft niet altijd sneller te zijn in gemiddelde snelheid.
Het is puur een gevoel en ik geef toe dat een snel aansprekende fiets leuker aan voelt, maar ga er 3uur mee rijden en je gemiddelde snelheid ligt rond hetzelfde punt :P

Bovenstaande heb ik voor mijzelf even de Epic HT S-works (20118) en een Crave alu (2014) vergeleken als voorbeeld.
Met sprintjes zal de lichte stijve fiets wel iets sneller zijn, maar nog meer in het gevoel.
Langere steady klimmen maakt het sowieso niets uit.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Bedankt voor jullie advies.
Dit is hem geworden: de enige aanpassingen zijn een 34t voorblad en wat reserve materiaal, pomp e.d.
Het zadel heb ik niet zo laten staan.

Afbeelding

En na 70km waarvan 50 blubber. Excuus voor de mindere foto; ik had het koud.

Afbeelding

Met betrekking tot de geometrie: In kombochten en afdalingen merk ik dat het sturen veel beter gaat. Leunend op de pedalen hangend, door de bocht alsof ik op rails rijd. Bij scherpe bochten op het vlakke kom ik nog wat wijd uit daar moet ik nog aan wennen. De zware wielen/banden gaven ook een apart gevoel met optrekken in/na een bocht. Ik had geen last van mijn lijf en ik heb de hele rit heerlijk op de fiets gezeten. Dus de maat is top.

De Sag wil ik nog wat beter instellen. Alhoewel de grote banden op 1,5 bar heel veel opvingen.

Het frame , de groep, het stuur en zadel zijn helemaal super.

Over de groep en wielen twijfel ik nog of ik dat ga aanpassen.

De brede banden en wielen kwamen vandaag in deze omstandigheden niet echt tot hun recht. Door het zompige terrein leken ze zwaarder.

NX eagle werkt redelijk maar de cassette is een behoorlijk blok. Omlaag schakelen van 15 naar 13 gaat niet ineens. Bijna elke keer moest ik een extra klik geven waadoor ik van de 11 weer omhoog moet. Tov XT remmen de level TL’s op een iets andere manier. Tijdens zo’n natte rit werkt alles minder dus dat is geen goede vergelijking.

Meestal kan ik door de fietsbel nog wat harder rijden want mensen gaan eerder opzij. Ook deze zat vol water en er kwam geen geluid meer uit.

De andere fiets is al verkocht, ik zit alleen nog met een XT powermeter die nu (nog) niet past. 🙁
Oooeeessss
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi! Snel besloten, maar het ziet er allemaal prima uit! Succes er mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oogt mooi. Is het een Chisel of een Epic HT? Veel plezier ermee :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Veel plezier met deze gave bike!

Rij zelf ook een Chisel en wat een fijne fiets.
Wil er nog wel andere wielen bij aanschaffen want ze zijn inderdaad flink aan het gewicht. En voor mij mogen ze wat stijver.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Voor het snelle besluit: ik vond het nog lang duren. Als ik echt snel was had ik niet om hulp gevraagd om te besluiten. Dank jullie wel voor de uitleg. Met name over de geometrie en het aluminium.

Het is inderdaad een Chisel.

De wielen icm met de banden zijn inderdaad behoorlijk zwaar vergeleken met de ztr crests en de oude renegade/fast trak 2.0 waar ik voorheen mee reed.
Oooeeessss
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ik zou toch even naar het schakelen laten kijken, zou probleemloos moeten werken. Ik rij zelf ook met een NX, weliswaar een 11 speed, en heb in het begin ook wat probleempjes met schakelen gehad. Ik had het idee dat de binnenkabel in het begin nogal wat rekt, maar met kleine draaitjes aan de barrel adjuster op de trigger kon ik er telkens weer voor zorgen dat er boterzacht geschakeld kon worden, van groot naar klein en terug zonder problemen.

Check de video over het afstellen: https://m.youtube.com/watch?v=anZIgnxpCbw
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie