Mountainbike aanschaffen beginner dame

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Tijdens de zomervakantie van 2 jaar geleden heb ik ontdekt dat ik mountainbiken ontzetten leuk vind. Ik was toen in de Dolomieten en heb daar een aantal tochtjes gemaakt op een vrij oude en niet geweldige mountainbike. Toch vond ik het fantastisch en daarom heb ik besloten mijn racefiets te verkopen en in te ruilen voor een mountainbike. Hiermee wil ik in Nederland lekker wat weekendjes kunnen mountainbiken, en ook af en toe naar de Ardennen gaan. De echte bergen zijn natuurlijk leuk maar dit zou echt uitzondering zijn omdat ik daar nou eenmaal niet makkelijk heen kan.

Mijn budget is niet heel groot, ik zit te denken aan maximaal €700. Ik heb zelf al een beetje het internet afgezocht naar wat er te krijgen is en kwam daarbij op de volgende modellen uit:

CUBE
- acces wls pro 2017 €599
- acces wls race 2016 €679
- analog 2017 €699
- attention 2016 €699

FOCUS
- whistler pro 29 2016 €699

BULLS
- king cobra disc 29 2016 €599

Een vrouwenmodel is dus bij mij geen vereiste, omdat ik zie dat voor dezelfde prijs de herenmodellen vaak beter afgemonteerd zijn, klopt dit??

Graag zou ik jullie advies willen, aangezien dit mijn eerste mountainbike wordt. Ik ben nog van plan wat winkels af te gaan, maar vooraf wat info inwinnen op dit forum kan geen kwaad denk ik (ik wil me niet om laten praten door verkopers). Dus welk van deze modellen zouden jullie aanraden, zijn er nog andere modellen die eventueel geschikt kunnen zijn?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het allerbelangrijkste is de maat: hoe goed een fiets ook is, als je er niet lekker op zit ga je nooit optimaal kunnen genieten. In het slechtste geval krijg je zelfs last van pijntjes of blessures.
Nu zijn er allerlei formules om de maat van een fiets te bepalen, maar je lichaamslengte is doorgaans al een goede indicatie voor welke maat je ongeveer moet kijken. Dus, hoe lang ben je? ;-)

Een specifiek vrouwenmodel is meestal niet nodig, of je moet extreem klein zijn (vrouwenmodellen gaan vaak een maatje kleiner door dan de standaardversies). Veel dames zitten liever niet te sportief, dan kom je op een relatief wat kortere fiets met hogere voorkant uit. Maar dat is ook met een "heren"model prima te bereiken.
De fietsen in de instapcategorie zijn zelden extreem sportief qua zithouding, dat geldt ook voor de standaardversies.

Als je aangeeft in welke regio je woont zijn er misschien forummers die een goede fietsenzaak (hier ook wel lbs genoemd, local bike shop) kunnen aanraden. Want er zijn goede en minder goede... (die laatste verkopen je doorgaans liefst een fiets die ze kwijt willen, ook als het je maat helemaal niet is...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Bedankt voor uw reactie! Ik ben 1,74. Ik woon in Delft, en was van plan even een bezoekje te brengen aan bike2build in Vlaardingen. Verder weet ik inderdaad niet zo goed of er nog meer zijn in de buurt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 1.74m kom je waarschijnlijk op een 16" of 17" frame uit (in centimeters 40~44cm). Raden ze je een veel groter frame aan is dat reden tot argwaan ;-)
Passen is altijd aan te raden.

Eventueel kun je ook nog een internetaankoop overwegen, er zijn merken die alleen op die manier te verkrijgen zijn maar wel veel waar voor het geld bieden (bv Canyon, Radon). Je kunt zo'n fiets altijd terugsturen volgens Europees consumentenrecht mocht er iets niet bevallen, maar het is natuurlijk wat omslachtiger dan naar de winkel om de hoek gaan.

Zaken als een wat kortere of langere stuurpen, ander zadel, om de fiets optimaal op je voorkeur af te stellen zijn ook bij die merken te regelen. Voor onderhoud kun je bij elke goede gewone lbs terecht, maar het is een voordeel als je zelf geen twee linkerhanden hebt. Gewoon omdat het niet handig is voor elk miniscuul probleempje alles via mail/chat/opsturen te moeten regelen.

Ondanks de soms wat betere prijs/kwaliteitverhouding denk ik dat het voor beginners vaak beter is bij een goede fysieke winkel te kopen maar ik geef de optie toch maar even aan ;-)

Zelf woon ik in Tilburg, dus ben niet zo bekend met de lbs-en in jouw regio.
Enne, "u" is niet nodig hoor ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bike2Build is een goede zaak met veel keuze, dus dat komt wel goed.


Denk wel even serieus na over je budget. Je geeft het zelf al een soort van aan:
vleeuwen schreef:... en heb daar een aantal tochtjes gemaakt op een vrij oude en niet geweldige mountainbike. ...
Goedkopere fietsen kunnen een beperking zijn. De schakeling die net wat minder soepel en snel reageert. Vering die bij lage snelheid wel wat comfort geeft maar op hogere snelheid niet de nodige controle. En soms wat remmen die maar moeilijk te doseren zijn. En sowieso zijn goedkopere fietsen zwaarder...

Je moet echt al kritisch zoeken wil je voor €700,- een goede fiets vinden waar je lang plezier van gaat hebben. Vanaf €800,- begint het serieus te worden bij merken al Cube en Bulls. Je zou kunnen zoeken naar een model van 2016, die gaan vaak met wat korting weg (maar wel de maat in de gaten houden!). Die €100-200 die je nu extra investeert heb je de komende jaren alleen maar plezier van!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Aan die merken heb ik nog niet gedacht, ga ik nog even naar kijken. Via internet bestellen lijkt me wel minder omdat ie dan inderdaad niet gelijk goed afgesteld kan worden, maar kan altijd een optie zijn.

€800 euro wil ik ook overwegen, dan heb ik inderdaad net wat meer keus, maar ik wist niet goed waar de grens zit van 'slecht' en 'goed voor een beginner' oftewel of die extra €100 echt wat oplevert.

Ik vroeg me af wat ik betreft voorvork het best kan beslissen. Veel goedkopere damesmodellen hebben een suntour, terwijl de herenmodellen rock shox hebben. Die laatste zou beter zijn volgens veel fora?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, dat is relatief. Suntour begint wat lager op de kwaliteitsladder dan RS, maar hun betere vorken zijn ook gewoon goed. Maar de kwaliteit van de vork is wel een kritisch punt in deze prijsklasse, net als de wielen.

Het is wel zo dat bij de goedkopere fietsen elke 100 euro extra meestal ook echt een verbetering qua afmontage oplevert (binnen één merk gezien). Bij duurdere fietsen maakt dat honderdje meer uitgeven niks meer uit...

Ga je veel geld uitgeven kunnen duurdere merken als Specialized, Cannondale etc. een goed alternatief zijn. Maar in de instapklasse zou ik die merken links laten liggen, de afmontage die zij bieden is vaak ondermaats en kan de vergelijking met meer prijs-kwaliteitgerichte merken niet aan.
Vaak zijn dat duitse merken (met engels klinkende namen ;-))
Cube, Focus, Bulls, allemaal duits...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met 174 zal je op de grens van S en M zitten, of net onderin M.
L is zeker te groot, S kan te klein zijn bij jou lengte.

Een topmodel van Suntour is zeker beter dan een budget model van RS., dus het merk zegt weinig.
Probeer je via de websites van RS en Suntour een beetje te verdiepen in de rangorde die ze hanteren in XC vorken.
Een vork op lucht kan je makkelijker aanpassen aan jouw gewicht en rijstijl, maar is iets duurder.
Een vork met stalen veer(spiraalveer) is goedkoper, maar val je buiten het gemiddelde, dan moet je een zwaardere of lichtere veer aanschaffen, waarmee het prijsvoordeel teniet is gedaan.

Laag budget - leuke fiets is altijd lastig.
Om te beginnen met een sport wil je uiteraard niet te veel geld uitgeven.
Maar een goedkope fiets heeft meerdere kleine beperkingen, die alles bij elkaar voor een minder positieve belevenis zorgen.
Het risico bestaat dus dat je ( ten onrechte ) afknapt op het mtb'en omdat het materiaal marginaal is.

Bij de dozenschuivers op internet kan je vaak wel een leuke aanbieding treffen.
Middenklasse 2016 voor de prijs van een budget 2017 model.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Ik ben zojuist bij Bike2build geweest (Cube Store). Heb daar verschillende geprobeerd, zowel coil als lucht, zowel RS als Suntour, zowel dames als herenmodel. Daarbij vond ik de Attention SL van €899 erg fijn rijden (lucht RS, heren). Het damesmodel Access WLS Race van €799 heeft een lucht geveerde Suntour, maar dit voelde bijna hetzelfde als een coil RS. Kan natuurlijk ook gewoon lastig zijn om te voelen in een winkel.

De Attention is eigenlijk boven mijn budget, maar op internet is het 2016 model voor €799 te vinden. Vind het alleen wel jammer dat het dan via internet is omdat ik dan minder makkelijk langs kan gaan voor dingen.

Nu twijfel ik of ik niet gewoon voor de Acces WLS Race moet gaan. Deze heeft dus een Suntour maar aan de andere kant vraag ik me af hoeveel 'nadeel' ik daar in de praktijk van heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je alle specs op een rijtje zet krijg je vast wel onderbouwd advies.
Verschil tussen heren en dames model stelt in de praktijk meestal weinig voor, op kleurtje na.
De gemiddelde man en de gemiddelde vrouw bestaan alleen op de tekentafel, dus in de praktijk moet er toch wat worden afgesteld, hoger, lager, langer, korter.
Als die Attention SL je voorkeur heeft moet je het niet van die 100 euro af laten hangen.
Wellicht wil B2B je wel tegemoet komen ;)

Plaats eerst eens de specs, zodat we de verschillen kunnen beoordelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Acces WLS Race 2017:
frame Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand Ready
fork SR Suntour XCR32 Air RL Disc 100mm, Remote Lockout
headset FSA No.10, Semi-Integrated
stem CUBE Performance Stem Pro
rear derailleur Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, Direct Mount, 10-Speed
front derailleur Shimano Deore FD-M611 Downswing, 31,8mm
shifters Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
brake system Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (180/160)
crankset Shimano FC-MT500-3, 10-Speed, 40x30x22T, 170mm
cassette Shimano CS-HG50, 11-36T
chain Shimano CN-HG54
rims CUBE ZX 20, Disc
front hub Shimano HB-M3050
rear hub Shimano FH-M3050
tires Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"
weight 13.3 kg

Attention SL 2017:
frame Aluminium Lite, AMF, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand Ready
forkRock Shox Recon Silver TK SoloAir, PopLoc, 100mm
headsetFSA No.10, Semi-Integrated
stem CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
rear derailleur Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, Direct Mount, 10-Speed
front derailleur Shimano Deore FD-M611 Downswing, 31,8mm
shifters Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
brake system Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (180/160)
crankset Shimano Deore FC-M612, 40x30x22T, 175mm
cassette Shimano CS-HG50, 11-36T
chain Shimano CN-HG54
rims CUBE ZX20, 32H, Disc
front hub Shimano Deore HB-M615, Centerlock
rear hub Shimano Deore FH-M615, Centerlock
tires Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"
weight 13.45 kg

Dus eigenlijk alleen verschil in crankset en vork..
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Hou ook rekening met een helm kleding schoenen handschoenen etc. Dat hapt ook nog in je budget.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
vleeuwen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 23:25

Dat heb ik gelukkig allemaal al!
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

De naven zijn ook van een ander, hoger type. Al met al, los van wat je budget is, denk ik dat het de 100 euro extra wel waard is. Nu zal je nog rustiger rijden, maar naarmate je meer gevorderd raakt als mountainbikester, zal je sneller en steviger gaan rijden. Dan kom je eerder aan de grenzen. Anderzijds, wat al eerder gezegd wordt, Suntour vorken hebben inderdaad een low-budget imago. Maar ze doen ook bovenin de top mee, alleen schreeuwen ze niet zo hoog van de toren. Ik rij zelf in één van mijn fietsen met een Suntour Auron vork, en die doet niks onder voor bijvoorbeeld een RS. Het is ook een stukje naam dat bij mensen nog de verkeerde lading heeft.

Misschien kunnen ze tussen de prijs in gaan zitten?
Wat betreft kopen via internet. Je geeft aan eerder al op de racefiets gezeten te hebben. Deed je daar het onderhoud zelf aan? Of ging je voor elk dingetje naar de lbs? Als je zelf een klein beetje handig bent, bijvoorbeeld met het afstellen van een deraileur, remmen en niet bang bent om een inbusboutje los te draaien, dan kun je zelf een heel eind komen. Ook kan je daarmee op de lange termijn veel geld en tijd besparen doordat je alles zelf kunt doen wanneer het jou uitkomt.
En op dit forum is meer dan genoeg know-how te vinden om het je uit te leggen. Dat vinden we zelfs leuk!!
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk ook dat de Attention die 100,- extra wel waard is, maar wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Als je het geld er niet voor hebt is het gewoon zo. Maar misschien wil B2B nog een beetje met de prijs doen?

Uiteindelijk is het verschil ook weer niet zo groot, en de extra uitgave ben je na een maand alweer vergeten. Aan de andere kant, het verschil in fietsen is ook niet enorm, dus ook met die Acces doe je geen miskoop.

Lastig hè, dat kiezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie