HT voor de vrouw

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoals de titel al aangeeft, ik ben op zoek naar een hardtail voor de vrouw.

Wat achtergrondinfo:
Ze is geen volledige beginner, vroeger (half 90er jaren-half 2000) reden we veel samen. Zowel op de weg als offroad (Dorst, Amerongen, Bergschenhoek, etc), als buitenland (DE, BE en zelfs Nepal). Daarna werd de focus verlegd naar hardlopen en andere sporten maar ivm knie- en onderrugproblemen en mijn recente build wil ze toch weer terug in het zadel. De eisen zijn een redelijk rechte zit en 650b wielen. Ze is 1.86 met een BBL van 93 en weegt 70-72kg.
Het budget ligt tussen 750-900 Euro, een beetje aan de bovenkant van de instapmarkt dus. Ze geeft zelf aan dat ze de 1e periode voornamelijk op de weg gaat fietsen maar haar kennende weet ik nu al dat ze binnen de kortse keren weer in het bos zit. Met dat laatste in m`n achterhoofd zoek ik dus iets dat ook makkelijk te upgraden is (zie opmerking beneden over stuurbuizen)

Bereidwillig als ik ben :winkie: heb ik natuurlijk reeds de nodige kandidaten bekeken. In eerste instantie zocht ik naar WSD (woman`s specific design) modellen:

Scott Contessa Scale (rare stackhoogte?)
Merida Juliet
Liv Tempt

Sommige merken vallen helaas al af door het feit dat de grotere maten uitsluitend met 29" wielen worden gemonteerd. En, dat viel me ook op, de damesmodellen in deze prijscategorie hebben allen een rechte balhoofdsbuis (hetgeen ik best als groot minpunt beschouw).

Mss toch maar het trailgerichte aanbod voor heren uitpluizen(ivm rechtere zit, betere allrounder)? Zou zoiets wat zijn?

Alle suggesties en input zijn natuurlijk van harte welkom :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu ben ik zelf eerder geneigd naar 27,5". Maar hier ga ik toch de vraag stellen waarom je niet voor een 29" gaat???
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Haar ervaringen met 29ers waren niet positief dus dat wil ze eigenlijk niet. En, ik heb nog een betere vork en wielset in 650b liggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien toch nog een keer de laatste generatie 29er een kans geven. De geometrie verandert nog steeds en de nieuwste modellen rijden echt heel anders dan zelfs maar 1 of 2 jaar terug.

Verder zou ik - zeker gezien haar lengte - de 'eis' voor een wsd gewoon laten vallen, daar zit geen wezenlijk verschil of voordeel. En dat geeft je veel meer keuze.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ze heeft wel een 4cm grotere binnenbeenlengte als mijn persoontje, en ik vind mijzelf redelijk normaal kwa verhoudingen. We weten natuurlijk niet haar armlengte, maar een grotere frame met een kortere bovenbuis zou wellicht op zijn plaats zijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:Misschien toch nog een keer de laatste generatie 29er een kans geven. De geometrie verandert nog steeds en de nieuwste modellen rijden echt heel anders dan zelfs maar 1 of 2 jaar terug.

Verder zou ik - zeker gezien haar lengte - de 'eis' voor een wsd gewoon laten vallen, daar zit geen wezenlijk verschil of voordeel. En dat geeft je veel meer keuze.
WSD is geen eis maar ik dacht eigenlijk dat de zit bij vrouwenmodellen juist iets meer rechtop was? Ze is btw wel gecharmeerd van de bovenstaande Commencal en die is er ook in 29".
Maar waarom zou jij toch een 29er adviseren?

baron062 schreef:Ze heeft wel een 4cm grotere binnenbeenlengte als mijn persoontje, en ik vind mijzelf redelijk normaal kwa verhoudingen. We weten natuurlijk niet haar armlengte, maar een grotere frame met een kortere bovenbuis zou wellicht op zijn plaats zijn.
Haar armlengte is redelijk gelijk aan die van mij, is mss 1 a 2cm langer. Meestal zat ze met wat kleine aanpassingen wel goed op mijn fietsen. Ook op de Pivot (L) zit ze eigenlijk prima (alleen het zadel vindt ze nix) en ik ben 1.84.

Dus voor een rechtere zit zou ik eigenlijk moeten kijken voor een XL frame (19-20") met een 120mm vork (kortere reach, hogere stack)?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

baron062 schreef:Ze heeft wel een 4cm grotere binnenbeenlengte als mijn persoontje, en ik vind mijzelf redelijk normaal kwa verhoudingen. We weten natuurlijk niet haar armlengte, maar een grotere frame met een kortere bovenbuis zou wellicht op zijn plaats zijn.
Haar armlengte is redelijk gelijk aan die van mij, is mss 1 a 2cm langer. Meestal zat ze met wat kleine aanpassingen wel goed op mijn fietsen. Ook op de Pivot (L) zit ze eigenlijk prima (alleen het zadel vindt ze nix) en ik ben 1.84.

Dus voor een rechtere zit zou ik eigenlijk moeten kijken voor een XL frame (19-20") met een 120mm vork (kortere reach, hogere stack)?[/quote]

Kortere stuurpen, rizertje. Ik denk het wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:...Maar waarom zou jij toch een 29er adviseren?...
Ik ben Lars wel niet ;-) maar mij bevallen de typische voordelen van de grote wielen erg goed: rollen beter (blijven ook minder snel hangen op wortels en stenen in langzame technische secties), meer bochtengrip, meer tractie (dus met minder grove cq snellere banden dezelfde grip als kleinere wielen), meer comfort. Log vind ik mijn fietsen zeker niet, met name de Cotic vind ik juist lekker lichtvoetig. De Mondraker die jij gezien hebt is niet echt superwendbaar, maar zelfs daar wen je aan en ik heb niet het gevoel op een dranghek te rijden.

De industrie heeft heel slim de term 27,5" bedacht om te suggereren dat die maat midden tussen de beide andere maten ligt maar in werkelijkheid ligt de diameter veel dichter bij 26" dan bij 29".

Bij elke mtb is de geometrie waarschijnlijk meer bepalend voor het rijkarakter dan de wielmaat. Alleen als je extreem gooi- en smijtwerk voor ogen hebt zal een 29er minder voor de hand liggen, maar voor "tight & twisty singletrack" is een 29er wiel imo geen enkel bezwaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: De industrie heeft heel slim de term 27,5" bedacht om te suggereren dat die maat midden tussen de beide andere maten ligt maar in werkelijkheid ligt de diameter veel dichter bij 26" dan bij 29".

Bij elke mtb is de geometrie waarschijnlijk meer bepalend voor het rijkarakter dan de wielmaat. Alleen als je extreem gooi- en smijtwerk voor ogen hebt zal een 29er minder voor de hand liggen, maar voor "tight & twisty singletrack" is een 29er wiel imo geen enkel bezwaar.
Tuurlijk, en die voordelen zijn mij duidelijk maar het is en blijft een vrouw (dames, niet generaliserend bedoelt :-D ) die haar gevoel mee laat spreken. Voor de duidelijkheid: 650b is haar eis. Juist het feit dat 650b dichter bij 26" ligt is voor haar reden om 650B te willen omdat ze altijd 26" heeft gereden. Een technisch betoog over de voordelen van 29" heeft geen zin want daar verveel ik haar alleen maar mee.

Bovendien, en dat is wel mijn redenatie, zijn de 29ers in dit prijssegment over het algemeen niet met de beste en lichtste wielen (en vorken) uitgerust. Dat geldt natuurlijk ook voor de 27,5ers maar daar heb ik wel betere spullen voor liggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: Maar waarom zou jij toch een 29er adviseren?
Kermit somt het eigenlijk al op (dank!).

Maar ik zou het nog iets anders opschrijven. Waar Kermit zegt 'niet super wendbaar', daar zou ik zeggen: degelijk, betrouwbaar. Grotendeels door de geometrie (vanwege de grotere wielen) zijn de meeste 29ers wat gemoedelijker en geven om die reden meer vertrouwen. Voor iemand met minder ervaring is dat een wenselijk rijgedrag.

Met dan nog de door Kermit genoemde voordelen van de grotere wielen: rollen fractioneel (maar merkbaar) beter over obstakels en hebben bij gelijke rolweerstand wat meer grip.

27,5" is prima voor als je de verhouding zoekt (dus voor kleinere mensen, wat je vrouw niet is) of als je meer richting speels wilt gaan (wat je niet aangeeft). Nu zal je echt niet gestraft zijn met een een 19" fiets met 27,5" wielen, maar ik denk dat in dit geval een 29er net een iets betere keuze is.

(en als jullie samen gaan biken is het wel erg verstandig haar ook een dubbel geveerde bike te geven :roll: :wink: :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TenZNL schreef:Bovendien, en dat is wel mijn redenatie, zijn de 29ers in dit prijssegment over het algemeen niet met de beste en lichtste wielen (en vorken) uitgerust. Dat geldt natuurlijk ook voor de 27,5ers maar daar heb ik wel betere spullen voor liggen.
Dat is natuurlijk ook een zeer plausibele reden. En eerlijk is eerlijk, met echte instappers (29") heb ik geen ervaring. De Drössiger van mijn vriendin is de eenvoudigste hier in huis, maar die heeft ook al behoorlijke spullen (Crest velgjes en een X-Fusion Slide vork).

Overigens is die geo nog "ouderwets", wat steilere balhoofdhoek. En die voelt van onze fietsen nog het meeste als een 26er qua sturen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Zelf een 29er opbouwen op basis van dit geen optie?
Ze hebben bij Bike-Discount best veel frames voor leuke prijzen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: Kermit somt het eigenlijk al op (dank!).

Maar ik zou het nog iets anders opschrijven. Waar Kermit zegt 'niet super wendbaar', daar zou ik zeggen: degelijk, betrouwbaar. Grotendeels door de geometrie (vanwege de grotere wielen) zijn de meeste 29ers wat gemoedelijker en geven om die reden meer vertrouwen. Voor iemand met minder ervaring is dat een wenselijk rijgedrag.

Met dan nog de door Kermit genoemde voordelen van de grotere wielen: rollen fractioneel (maar merkbaar) beter over obstakels en hebben bij gelijke rolweerstand wat meer grip.

27,5" is prima voor als je de verhouding zoekt (dus voor kleinere mensen, wat je vrouw niet is) of als je meer richting speels wilt gaan (wat je niet aangeeft). Nu zal je echt niet gestraft zijn met een een 19" fiets met 27,5" wielen, maar ik denk dat in dit geval een 29er net een iets betere keuze is.

(en als jullie samen gaan biken is het wel erg verstandig haar ook een dubbel geveerde bike te geven :roll: :wink: :kiss: )
Helder, het geeft ook zeker wat meer (en betere) opties dus ik ben reeds naar 29ers aan het kijken. Nu nog ovetuigen :wink:
Ennuh, lang leve de emancipatie...ze betaalt alles zelf :tong

kermit schreef:Dat is natuurlijk ook een zeer plausibele reden. En eerlijk is eerlijk, met echte instappers (29") heb ik geen ervaring. De Drössiger van mijn vriendin is de eenvoudigste hier in huis, maar die heeft ook al behoorlijke spullen (Crest velgjes en een X-Fusion Slide vork).

Overigens is die geo nog "ouderwets", wat steilere balhoofdhoek. En die voelt van onze fietsen nog het meeste als een 26er qua sturen.
2 jaar terug hebben we eens wat goedkope 29ers gehuurd (Conway iirc) en Nijmegen/Groesbeek gefietst. Zij had toen een (veel) betere conditie dan ik maar wat haar (en mij ook btw) nekte was de ernorme inertie van de veel te zware wielen.
Veel fietsen in deze categorie worden ook met Suntour-vorken uitgerust, de XCR weegt >2kg en XCM weegt zelfs 2,6 (en in 29" resp. 2,4 en 2,8kg) :o
Kabookie schreef:Zelf een 29er opbouwen op basis van dit geen optie?
Ze hebben bij Bike-Discount best veel frames voor leuke prijzen.
Grappig, ik zit toevallig naar deze te kijken: https://www.cube.eu/nl/products-2017/wo ... grey-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf opbouwen is al geopperd maar ik vrees dat ze daar geen geduld voor heeft :roll:
Bovendien wil ze ook passen en een proefritje maken en daar kan ik haar natuurlijk geen ongelijk in geven.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Los van het geen proefrit kunnen maken ga je met zelfbouwen al snel de hoogte in met de kosten. Er is amper tegen de prijs-kwaliteitgerichte merken op te bouwen wat dat betreft.
Eigenlijk alleen interessant als je nog wat goede spullen hebt liggen. Toen ik genoemde Drössiger op bouwde was budget ook wel van belang, ik wilde nog wel meer uitgeven maar mijn vriendin vond dat ze daar niet genoeg voor fietste :)

Maar omdat zij niet supergetraind is en toch ook op vakantie mee de bergen ingaat (vooral over de weg) wilde ik wel op het gewicht letten. Daarom niet voor al te zware instapwielen en -vork gekozen. Fietssportief had toen nog Crest/XT wielsets voor 225 en de Slide vork heb ik via E-bay uit de US gehaald. Maar met verzenden en invoerrechten erbij ging dat ook nog ruim over de 300. Dat ik persé een vork met rechte stuurbuis nodig had beperkte de keus trouwens behoorlijk.
Maar tel dus maar op: 225 + 325 + 200 (frame) is al 750 en dan heb je alleen nog maar een frame met vork en wielen...

Daarom vind ik je afweging mbt de goede wielen en vork die je nog hebt liggen een goede. Zonder een ongelimiteerd budget (vrijwel altijd dus...) is het altijd compromissen sluiten en afwegingen maken. De uitdaging, wat ook leuk is, is dan ook voor een schappelijk bedrag een fiets kopen/bouwen die op de meeste fronten aan je eisen (die van je vrouw in dit geval) voldoet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja en hoe leuk ik het bouwen ook vind, in deze prijscategorie is complete zelfbouw verre van rendabel. De Pivot was een ander verhaal, puur door de korting op het frame en vork en het zelf hebben van een wielset en remmen (het totaalplaatje was ruim €2000 minder dan een complete fiets)

Het punt is idd dat er nog een praktisch nieuwe Formula ThirtyThree, een bijna complete XT 10sp groep en XTwielset incl 180/160 schijven in de schuur liggen. Haar voorkeur voor 650b komt dus goed uit omdat dan grootste knelpunten van een instapfiets zonder extra kosten direct geupgrade kunnen worden en het (roterend) gewicht een stuk acceptabeler wordt. De parts die dan weer van de fiets komen kunnen dan ook weer de verkoop in, hetgeen weer geld oplevert voor een beter remsetje. Voor mij (en haar) een win/win situatie dus :)

Rijtechnisch gezien is een 29er de betere keuze, anderzijds zijn sub €1000,- 29ers loodzwaar en wil ze het niet. Bovendien is ze gewend aan een kleinere wielmaat en heeft 650b ook wel voordeel op 26". Ik moet dan wel een fatsoenlijke fiets (lees: tapered balhoofd) kunnen vinden.

Dus, wie heeft er nog wat suggesties voor een tour/trail gerichte 650b instapper met een tapered balhoofd en 9x135 achteras? :winkie:

Edit:
Hmm, dit komt wel aardig in de buurt, denk ik? Tapered balhoofd, 3x10 (de meeste rond deze prijs zijn 3x9), rechte zit en zelfs een redelijke vork:
Radon ZR lady
Plaats reactie