rockrider BIG 8 2015 vs TREK caliber-X 8 2016

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

beste allemaal.

m'n old skool cannondale word vervangen.
nu ben ik op britse forums en websites wezen snuffelen naar testen tussen verschillende hardtails. (vergelijkend warenonderzoek in de lage landen is wat beperkt)
op op dit moment zit ik in dubio vwb de fietsen die staan vermeld in de titel van dit topic.
beiden fietsen goed etc etc... nu ben ik benieuwd wat de "cracks"er voor mening op na houden.
vooral het verschil in aandrijving heeft mijn aandacht. nu weet ik dat de rockrider een zgn 'B' merk imago maar het gaat om de fiets, niet op het imago. het is tenslotte geen modeshow... (toch??)

graag jullie, onderbouwde, advies.

ten eerste de BIG 8 rapportcijfer een 9

http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/b ... ider-big-8" onclick="window.open(this.href);return false;



TECHNISCHE INFORMATIE

FRAME
Nieuw aluminium competitieframe (6061 double butted) van 1,75 kg in maat M. Specifieke geometrie: 29".
Supercompacte achtervork, voor een vinnige en speelse fiets.
Uitgesproken sloping-voorframe voor extra wendbaarheid.
Conisch balhoofd om de stijfheid te verhogen.

VERING/ AR VERING
Nieuwe ROCKSHOX XC 32-voorvork
100 mm veerweg.
Gewicht: 2,133 kg.
Demping: Solo Air (één ventiel om je vork af te regelen).
Deze vork is uitgerust met het Turnkey-concept: Met deze technologie kan je je vork, zelfs als hij vergrendeld is, automatisch laten deblokkeren bij een schok die je niet verwacht had. Dat verhoogt je rijcomfort en veiligheid.
We hebben deze vork gecombineerd met een stuurlockout (Pop Lock)
QR van 9 mm; "Post Mount"-bevestiging.

TRANSMISSIE
Shimano Deore 3x10-groep (volledige transmissie).

CRANKSTEL / CASSETTE
Deore-crankstel: 24/32/42.
Cassette voor 10 versnellingen: 11 X 36.

REMMEN
Tektro DRACO met schijven van 160 mm met 6 gaten.
Dubbel ventiel voor extra vermogen en precisie, kooi in aluminium.
Gewicht:Voor: 311 g
achteraan: 327 g

STUUR / STUURPEN / BALHOOFDSTEL
Nieuw XC Oversized Rockrider-stuur en -stuurpen (620 mm).
Geïntegreerd FSA-balhoofdstel met waterdichte lagers.
Nieuwe grepen ROCKRIDER COMP met "Lock-on"-bevestigingssysteem.

WIELEN
Rockrider-wielen van 29 duim, by ALEXRIMS.

BANDEN
Banden Hutchinson PYTHON 29'' X 2.1.
Profiel met een optimale verhouding tussen rendement en grip; droogterreinprofiel.

ZADEL/ZADELPEN
Rockrider zadelpen (31,8 mm)
Nieuw zadel Rockrider XC comp

PEDALEN
Wellgo-klikpedalen.

GEWICHT
13,3 kg in maat M


en als tweede de TREK rapport cijfer een 7

http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/t ... 016-review" onclick="window.open(this.href);return false;


Specificaties
Algemeen


Framemateriaal Aluminium

Versnellingen 20

Versnellingsgroep Sram X.5 Sram X.7

Type rem Hydraulische schijfremmen

As voorwiel 9 mm (Quick Release)

Type voorvork Coilvering

Merk voorvork Rock Shox

Lock out voorvork Ja, vanaf voorvork

FramesetFrame

Alpha Gold Aluminium w/semi-integrated head tube, mechanically formed & butted tubing, race geometry, internal front derailleur routing, G2 Geometry on 29ers

Voorvork

RockShox Recon Silver, coil spring, TurnKey lockout, G2 Geometry w/51mm offset on 29ers, 100mm travel (13.5”: 80mm travel)

Balhoofd

1-1/8” threadless, semi-integrated, semi-cartridge bearings

Afmontage

Achterderailleur SRAM GX

Voorderailleur SRAM X7

Shifters SRAM X5, 2x10-speed

Remmen Shimano M355 hydraulic disc

Crankset SRAM S1000, 36/22

Cassette SRAM PG-1020, 11-36, 10-speed

Wielen
Wielset Formula DC91 alloy front hub, Bontrager sealed cartridge bearing rear hub, Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready 28-hole rims

Banden Bontrager XR2, 29x2.20” front, 29x2.00” rear (Bontrager XR2, 27.5x2.20”)

Onderdelen
Pedalen Wellgo nylon platform

Zadel Bontrager Evoke 1.5

Stuur Bontrager alloy, 31.8mm, 15mm rise

Zadelpen Bontrager SSR, 2-bolt head, 27.2mm, 12mm offset

Stuurpen Bontrager Elite, 31.8mm, 7-degree, Blendr compatible


2x10
Een 10-speed cassette en een crankstel met 2 voorbladen zorgen voor een compleet scala aan bruikbare versnellingen, met een lager gewicht en eenvoudigere, soepelere schakelprestaties.
Si vis pacem para bellum
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Kleine voorkeur voor de Rockrider, eenduidige afmontage, leuke vork (lucht), fijne banden.
Door de naamsbekendheid van Trek zal die het denk ik wel beter doen bij latere inruil of verkoop.
In de Mountainbikeplus werden de Rockriders ook vaker getest, en ook daar kwamen ze zeer goed uit de test.
Heb je geen mogelijkheid om beide fietsen te testen?
Su6.
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

@reaction 67

Ik heb beide kunnen testen en er zit voor mij persoonlijk niet veel verschil in. Wat ik zo her en der merk is dat RR een vlucht krijgt qua naamsbekendheid en ook een beter imago. Wat is jouw mening over de aandrijving? 2x10 vs 3x10?
Si vis pacem para bellum
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het heeft beiden zijn voordelen... Maar het zou voor mij voor een keuze geen doorslaggevende factor zijn.
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

mud mate schreef:Het heeft beiden zijn voordelen... Maar het zou voor mij voor een keuze geen doorslaggevende factor zijn.
Wat zou voor jou dan doorslaggevend kunnen zijn?
Si vis pacem para bellum
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

De plaats waar je fietst en je persoonlijke kunnen zal doorslaggevend zijn of je kiest voor een 1x, 2x of 3x systeem...

Rij jij bijvoorbeeld DH dan is 1x11 genoeg. Maar ga jij heel veel klimmen en dalen in de bergen dan kan een 3x11 wel prettig zijn als je bijvoorbeeld veel schrotter naar beneden rijdt om te kunnen bijtrappen.

Geometrie is het allerbelangrijkste. Zit je goed op je fiets. De rest is te upgraden. Inruilwaarde hou ik bijvoorbeeld geen rekening mee. Daarnaast moeten de garantievoorwaarden duidelijk en gunstig zijn.

Voorvork en achterdemper moeten van goede kwaliteit zijn en aansluiten bij jouw voorkeur en gewicht.
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

mud mate schreef:De plaats waar je fietst en je persoonlijke kunnen zal doorslaggevend zijn of je kiest voor een 1x, 2x of 3x systeem...

Rij jij bijvoorbeeld DH dan is 1x11 genoeg. Maar ga jij heel veel klimmen en dalen in de bergen dan kan een 3x11 wel prettig zijn als je bijvoorbeeld veel schrotter naar beneden rijdt om te kunnen bijtrappen.

Geometrie is het allerbelangrijkste. Zit je goed op je fiets. De rest is te upgraden. Inruilwaarde hou ik bijvoorbeeld geen rekening mee. Daarnaast moeten de garantievoorwaarden duidelijk en gunstig zijn.

Voorvork en achterdemper moeten van goede kwaliteit zijn en aansluiten bij jouw voorkeur en gewicht.

Dat is gedegen advies. garantievoorwaarden van de BIG 8 zijn prima en die van TREK zijn vrijwel identiek. Ik ben geen lichte fietser maar heb de fietsen niet tot full limit kunnen testen zeg maar. Ik wacht nog even wat andere commentaren af maar ik neig naar de BIG 8.
Si vis pacem para bellum
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Als jij geen verschil merkt in welke fiets je beter zit/past zo ik gaan voor de fiets die jou het meeste aanspreekt, de Rockrider dus.
Hoeveel versnellingen je voor hebt, doet er niet toe. We hebben jaren rond gereden op 3X9 en 3X10.
Mijn vorige fiets was ook 3X10, korte tijd later het buitenblad verwijderd 44T op een 29er had ik niet nodig.
Toen mijn aandrijving versleten was heb ik er 1X10 van gemaakt, op de zelfde crank.
Lekker genieten van je nieuwe fiets en veranderingen en aanpassingen ga je gaande weg toch doen, omdat je beter wordt of ergens iets leest.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb de x-caliber 9 (qua specificaties is deze iets beter dan de x-caliber 8), maar ik kan hem dus niet vergelijken met de andere fiets die je noemt omdat ik daar niet op heb gereden. Bij mij zit er een 2x 11 op en ik gebruik het binnenblad tot nu toe niet (Maashorst waar ik voornamelijk rij heeft niet al te veel hoogteverschillen). Een 1x 11 had dus ook volstaan bij mij.
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

onlangs was ik bij de decathlon in Best, en daar zag ik twee vuile Mtb' staan.
Wellicht testmodellen..
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Als de keuze op deze twee gaat, zou ik gaan voor de RR. Puur vanwege de vork. Fiets is vrij zwaar, maar als dat geen probleem voor je is...

Ik heb wel het idee dat de zware onderdelen in ieder geval degelijk zijn. Onlangs een (budget) Concept 110 mm stuurpen vervangen voor een 60 mm stuurpen van BTwin. Half zo lang, dubbel zo zwaar. Boutjes roesten snel (RockRider van mijn neefje staat altijd binnen, maar boutjes zijn bruin), maar af en toe een beetje WD40 erop wrijven voorkomt dat vast.

Alle onderdelen zelf nog een keertje natrekken! Ondanks de 'servicebeurt' die je bij aflevering krijgt heb ik zowel bij de MTB van mijn neefje als bij de fiets van mijn dochter loslopende boutjes gevonden. Pingel voor de zekerheid ook een keer je spaken om te horen/voelen of er niets loszit voordat je de winkel uitloopt. Ik ben groot Decathlon-fan, maar ben me bewust van de beperkingen die een grote low-budget-zaak heeft.

Edit: en koop de fiets in de winkel, niet online. Rij er desnoods 10 rondjes mee door de winkel, laat 'm stuiteren, zoek naar kraakjes en piepjes. Kijk of je hem afgesteld krijgt naar een voor jou fijne zit.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

De review van de Big 8 waaraan wordt gerefereerd, stamt uit 2015. Volgens mij is dat model niet meer leverbaar. Voor zover ik weet, levert Decathlon momenteel ook geen modellen met 29 inch wielen. Op wat uitzonderingen in het budgetsegment met 26 inch na, hebben alle Rockriders tegenwoordig 27,5 inch wielen.

Misschien maakt dat de keuze makkelijker, als je aan 29 inch vasthoudt. Is 27,5 niet erg, zie dan ook de volgende review van de Rafal 700: http://www.mbr.co.uk/reviews/hardtail/b ... 016-review" onclick="window.open(this.href);return false;. Volgens mij is het huidige equivalent daarvan de Rockrider 900 (http://www.decathlon.nl/mtb-rockrider-9 ... 66620.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Frame en vork komen overeen, alleen is de RR 900 afgemonteerd met Sram i.p.v. Shimano.
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

Het gaat in beide gevallen om 2nd hand fietsen. Ik ben nu de trotse bezitter van de big 8.
Bedankt voor alle replies. Topic closed wat mij betreft....
Si vis pacem para bellum
Guus1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 09:47

Kleine update na ruim 6mnd. Ik heb met de rr big 8 flink de kans gehad, en genomen, om deze eens goed op z’n donder te geven. Ik ben oa wezen fietsen op verschillende trails in NLD FR DK en SP. Ik heb de cassette en ketting vervangen en voor de rest geeft de fiets geen krimp. Geen kraakje, piepje of rammel die je niet zou verwachten. Money well spent al zeg ik het zelf. Ik ben geen fan van de goedkope btwin fietsen maar wanneer je een klein beetje bij legt heb je echt Value for money. Waarschijnlijk omdat de maat range zo beperkt is kunnen ze de prijs drukken. In mijn geval met 1.82m en 85kg ben ik dus spekkoper.... many more Miles to follow!
Si vis pacem para bellum
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

:-q :bier:
Plaats reactie