Bike mening welke van de 3:

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Allen,

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe ATB.

Momenteel rijd ik grand canyon CF. XT met een manitou vork en matige formula C1 remmen.

Ik twijfel tussen:
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2699 euro
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... x11-463682" onclick="window.open(this.href);return false;
2400 euro
https://www.cube.eu/en/products/mtb-har ... line-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
2270 euro

Eigen overwegingen
* Canyon slijtage materiaal is duur. Winter fiets ik veel al door.
* Of ik de black sin echt mooi vind weet ik niet zou ik in Bonn moeten bekijken.
* Alle fietsen zou ik gewoon online bestellen dus daar zit geen verschil in.
* Wielset en pushlock van Cube vind ik matig.

Graag jullie meningen.

PS andere optie om mijn huidige fiets te upgraden maar dat is ook redelijk kostbaar.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Specifieke redenen waarom je op zoek bent naar een nieuwe fiets? (behalve dat het willen van een nieuwe fiets natuurlijk al reden genoeg is ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Dat laatste is met name de belangrijkste reden.
Voor de rest wil ik alles gewoon net even wat beter / lichter
Lees betere remmen voorvork enz. Wielen zou ik ook graag wat willen verbeteren maar dat word moeilijker rijd momenteel met hope pro 2 even en ryde trace xc.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ik zou gaan voor de radon, optisch veruit de mooiste
One life, ride it!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er zit 400 euro verschil in je goedkoopste en duurste model.
Daar zit ook een deel verschil in wielset in natuurlijk, wellicht is 400 euro (plus verkoop van de originele wielset) genoeg om een betere wielset te kopen.
Of direct voor de canyon gaan.
Wat noem je slijtage onderdelen btw? Ze hebben allemaal Sram X01 en 11speed cassette, remblokjes bedoel je niet neem ik aan.

Het gaat een beetje om details die veelal persoonlijk zijn.
Ik vind de radon het mooist, de cranks van de cube fijner, heb zelf liever een fox vork, etc.
Laatst gewijzigd door Elvander op za 14 januari 2017, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Betreft de slijtage delen bedoel ik idd cassette enz. Canyon heeft een 12s. waardoor een goedkope winter cassette niet tot de opties behoord.

Wielset is natuurlijk altijd nog te upgraden.

Valt soms niet mee om zulke keuzes te maken.

is de fox vork teralogic echt stukken beter dan de SID?

De laatste zin maakt het niet echt makkelijker btw ;)
Laatst gewijzigd door remco1b op za 14 januari 2017, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ah, net overheen gekeken. Ja dat is waar, 12 speed eagle is mooi maar veel duurder.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Canyon heeft de beste afmontage, Radon de minste (deels persoonlijke voorkeur van onderdelen). Ik vermoed dat er binnenkort wel goedkopere 12sp cassettes op de markt gaan komen dus ik zou zelf een fiets die '12 speed ready' is als een voordeel beschouwen.
Tenzij je echt een modderfietsje wil, maar dan heb je ook al teveel aan 10 versnellingen.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Voor wat betreft de slijtage van de cassette en het voorblad: dit kan je deels ondervangen door met 2 of 3 kettingen te gaan rijden en deze dan om de x aantal kilometer te wisselen. Wat al eerder geschreven is binnenkort komt er vast een goedkopere versie van de Eagle cassette.

Zou zonder twijfel voor de Canyon Exceed gaan, dit het meeste waar voor je geld!
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Als die eagle cassette versleten is zou je altijd een 11 spd variant kunnen monteren. Je laatste slag stel je af zodat deze naast het kransje van de 10 tanden ligt. Hierdoor blokkeerd de derailleur tegen je afstelschroeven en kanje die klik niet maken.
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

wiely schreef:Als die eagle cassette versleten is zou je altijd een 11 spd variant kunnen monteren. Je laatste slag stel je af zodat deze naast het kransje van de 10 tanden ligt. Hierdoor blokkeerd de derailleur tegen je afstelschroeven en kanje die klik niet maken.
Weet je dat zeker?
Ik kan me voorstellen dat de deel slag verschilt tussen 11 en 12 speed.
Persoonlijk betwijfel ik of dat kan.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ik zou óf voor de Canyon gaan en hopen op een goedkope optie wbt cassette, óf op safe spelen dus de Cube aanschaffen en tzt de wielset vervangen.....
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

pk-patty schreef:Ik zou óf voor de Canyon gaan en hopen op een goedkope optie wbt cassette, óf op safe spelen dus de Cube aanschaffen en tzt de wielset vervangen.....

Ik zou geld in de zak houden en voor de Radon gaan. Zit ook gewoon garantie op maar weet zo niet of voor carbon ook 5 jaar geldt.
Waarom is de Cube op safe spelen?
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

remco1b schreef:
wiely schreef:Als die eagle cassette versleten is zou je altijd een 11 spd variant kunnen monteren. Je laatste slag stel je af zodat deze naast het kransje van de 10 tanden ligt. Hierdoor blokkeerd de derailleur tegen je afstelschroeven en kanje die klik niet maken.
Weet je dat zeker?
Ik kan me voorstellen dat de deel slag verschilt tussen 11 en 12 speed.
Persoonlijk betwijfel ik of dat kan.
Werkte voor een 11 spd systeem met een 10 spd casette van shimano.
Bij twijfel en binnen 3000 km een versleten 11 spd sram kopen he.
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

kan niet meer schreef:
pk-patty schreef:Ik zou óf voor de Canyon gaan en hopen op een goedkope optie wbt cassette, óf op safe spelen dus de Cube aanschaffen en tzt de wielset vervangen.....

Ik zou geld in de zak houden en voor de Radon gaan. Zit ook gewoon garantie op maar weet zo niet of voor carbon ook 5 jaar geldt.
Waarom is de Cube op safe spelen?
Ik zeg ook: Ik zou... De Cube is, ook naar mijn smaak, beter afgemonteerd dan de Radon en betrouwbaar wbt evt. garantie. Radon waarschijnlijk ook, maar daar heb ik geen ervaring mee...
De Canyon is futureproof, maar vind persoonlijk Eagle nogal overdreven en te kostbaar.
Plaats reactie