Nieuwe MTB gezocht..

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Hallo,

ik ben opzoek naar een nieuwe mountainbike, ik rijd op dit moment op een 29 inch XC mountainbike (alluminium, 2015 model, slx/xt, hardtail). Ik ben helaas (ofja, wel een goede reden voor een nieuwe :D ) te groot geworden voor deze fiets. Ik ben rond de 1,86. Ik ben opzoek naar een fiets voor vooral in nederland, maar er staan wel al 2 weken oostenrijk in de planning (1x per jaar). Het moet dus een snelle fiets zijn, maar het zou fijn zijn als ik er op andere plekken ook goed mee overweg kon. Op dit moment zit ik vooral te kijken naar een XC fully, dit biedt redelijk veel comfort maar is alsnog snel. Ik wil namelijk wel gewoon goed mee kunnen rijden tijdens een toertocht. Ik wil een 29'er, dit bevalt me met mijn lengte goed en het blijft mooi op snelheid.

Mijn oog valt op dit moment op een canyon neuron (nerve) AL 6.9
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/neuron-al-6-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pluspunten: 29 inch, degelijk
Minpunten: redelijk zwaar? (13,2 kg met pedalen), 120/110 mm fully is mischien te veel voor in nederland (niet zeker van).

Het budget is 2000, zeker niet meer. Ik ben op dit moment nog maar 16 en dan is 2000 al genoeg, het liefst minder dus.

Denken jullie dan dat de neuron geschikt is voor mijn doelgebied?: Voornamelijk NL (op redelijk tempo), 1 periode (1 tot 2 weken) per jaar in oostenrijk, maar hier wordt het niet al te gek.

Als de neuron niks zou zijn, nog andere aanraders dan?

Het hoeft niet perse een fully te zijn, maar anders wel graag een iets speelsere HT, maar een LTHT past niet bij de geometrie die ik zoek. Ik wil wel graag een sportieve zit waar ik flinke ritten op kan maken. Bij nader inzien sluit ik een XC HT ook niet uit, aangezien het inzetgebied. Het is dus een moeilijke vraag met nog veel dingen waar ik niet zeker over ben, dus vandaar mijn vraag hier

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Laatst gaf je aan uit te kijken naar de nieuwe Radon Skeen. Bike Components heeft de 8.0 nog in 20 inch staan. (2016) Daar betere wielen bij bedingen dan heb je een keurig fietsje. Over een jaar zul je over moeten stappen op 22 inch gezien je lengte nu.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Neuron is prima, zelfs uitstekend voor jouw doel. Je zou kunnen overwegen als je naar (bijvoorbeeld) Oostenrijk gaat om de zithouding (tijdelijk) nog iets aan te passen: iets kortere stuurpen, breder en hoger stuur. Dat geeft dan meer vertrouwen bij het afdalen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

kan niet meer schreef:Laatst gaf je aan uit te kijken naar de nieuwe Radon Skeen. Bike Components heeft de 8.0 nog in 20 inch staan. (2016) Daar betere wielen bij bedingen dan heb je een keurig fietsje. Over een jaar zul je over moeten stappen op 22 inch gezien je lengte nu.
Ik hoop dat ik nu uitgegroeid (lijkt het tenminste op). De oude skeen kan mij om de een of andere reden niet echt bekoren, maar ik zal er nog eens wat over opzoeken.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Ik lees dat snelheid belangrijk wordt gevonden en dat een HT ook niet uitgesloten wordt, Dan lijkt 100mm me zat. Ik heb vorig jaar een keer op de nerve(tegenwoordig neuron) gereden maar die voelde niet zo snel aan Als bijvoorbeeld m'n huidige top fuel(echte racefully). Dan zou de lux eerder in aanmerking komen alleen past die niet in het budget. Vind wel dat je voor het geld veel krijgt bij de neuron. Neemt niet weg dat je waarschijnlijk veel plezier kan hebben van de neuron maar je wensen die je omschrijft sluiten volgens mij beter aan op een lux of andere 100mm fully.

Het lijkt erop dat de meeste merken tegenwoordig voor het instap budget vooral 120mm of meer bikes maken. De 100mm racefully's zijn niet zo sterk vertegenwoordigd tot 2500/3000 euro.

Een optie is om in de sale te shoppen, al zie ik steeds minder 19 tot 20 inch in de sale, dat zijn toch ook wel de populaire maten.

Waar rijd je vooral, dat kan ook zeker meespelen in de keuze?
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Ik rijd in noordbrabant, bijvoorbeeld route best, ldd, en verschillende toertochten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niek-XRAIL schreef:Ik rijd in noordbrabant, bijvoorbeeld route best, ldd, en verschillende toertochten.
Ik lees nergens het woordje 'wedstrijd', dus ik zou van 100 mm fullies weg blijven!

Die voelen inderdaad sneller aan, maar veren echt wat minder. Vering verhard snel (progressief) en is stugger (veel compressie demping). Kom je van een hardtail, dan ga je er inderdaad een sprong mee vooruit. Maar zelfs in NL bereik je de grens van de vering (afketsen op boomwortels, stuiteren op remkuilen). In het buitenland (waar je dus blijkbaar waarde aan hecht!) heb je helemaal geen reserve, moet je bij wijze van spreken net zo afdalen als met een hardtail en de zithouding is standaard ook gestrekter en dus minder op dalen gericht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Lars TB schreef:
Niek-XRAIL schreef:Ik rijd in noordbrabant, bijvoorbeeld route best, ldd, en verschillende toertochten.
Ik lees nergens het woordje 'wedstrijd', dus ik zou van 100 mm fullies weg blijven!

Die voelen inderdaad sneller aan, maar veren echt wat minder. Vering verhard snel (progressief) en is stugger (veel compressie demping). Kom je van een hardtail, dan ga je er inderdaad een sprong mee vooruit. Maar zelfs in NL bereik je de grens van de vering (afketsen op boomwortels, stuiteren op remkuilen). In het buitenland (waar je dus blijkbaar waarde aan hecht!) heb je helemaal geen reserve, moet je bij wijze van spreken net zo afdalen als met een hardtail en de zithouding is standaard ook gestrekter en dus minder op dalen gericht.
Alsof 100mm fully's alleen voor wedstrijden zijn. Dat het woord race er bijna altijd voor wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat je per se wedstrijden moet rijden om een goede match met zo'n fiets te hebben.

Ik heb echt nooit meer dan 100mm nodig hoor. Ts twijfelt tussen een HT en een snelle fully. Waarom zou je dan 120mm adviseren, Ts wil alleen meer comfort. Ik rijd veel Amerongen Leersum etc en daar komt de 100mm ook op het technische werk goed uit de verf en zie echt geen reden om een hardtail rijder meteen naar een 120mm te sturen.

Tuurlijk zal die 120mm prima fietsen maar gezien de wensen van ts en het thuisrondje best en LDD lijkt 100mm me echt zat. en de gemiddelde toertocht heb je volgens mij ook zat aan 100mm. @ts even los van de hoeveelheid veerweg discussie. Dat je in het buitenland rond kan komen is wel handig maar wat heeft voor jou prioriteit, rijd je liever met een compromis in nederland waar je het hele jaar rijd of in het buitenland waar je maar twee weken per jaar rijd en wat denk je dan zelf nodig te hebben?

Ik denk vooral dat het aan het type fietser ligt. Ik houd juist van progressieve dempers en een beetje gevoel in de bike. En zo om me heen doen bijna alle hardtail of ex hardtail rijders dat.

Het beste advies blijft vooral lekker testrijden. En als je eventueel geduld hebt wachten tot bijvoorbeeld een testdag van bikefreaks of iets anders, dan kan je van racefully tot enduro testen om te kijken wat je het beste past. Met als extra pluspunt dat het een super leuk evenement is!
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Het wordt voornamelijk grbruikt in nederland, daar mket hij dus ook (zo) goed (mogelijk) gebruik zijn. Ik ga er inderdaad geen wedstrijden meerijden. Zijn er anders misschuen nog aanbevelingen voor een 100 mm fully 29 inch?

Alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

luc basie schreef:Alsof 100mm fully's alleen voor wedstrijden zijn. Dat het woord race er bijna altijd voor wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat je per se wedstrijden moet rijden om een goede match met zo'n fiets te hebben.
Effe kijken.

Als XC-wedstrijdrijder kies je een XC-wedstrijdfiets.
Als endurorijder kies je een endurofiets
Als downhiller kies je een DH-bike
Als trailrijder kies je een ... XC-wedstrijdfiets???

Fabrikanten maken trailbikes speciaal voor trailrijders. Omdat die fietsen daar iets meer op gericht zijn. Allrounder.

Ja, 100 mm fietsen zijn wedstrijdgericht. Bijna zonder uitzondering inmiddels. Zowel wat afstelling van de vering betreft als wat zitpositie en rijeigenschappen betreft.
luc basie schreef:Ik heb echt nooit meer dan 100mm nodig hoor. Ts twijfelt tussen een HT en een snelle fully. Waarom zou je dan 120mm adviseren, Ts wil alleen meer comfort. Ik rijd veel Amerongen Leersum etc en daar komt de 100mm ook op het technische werk goed uit de verf en zie echt geen reden om een hardtail rijder meteen naar een 120mm te sturen.

Tuurlijk zal die 120mm prima fietsen maar gezien de wensen van ts en het thuisrondje best en LDD lijkt 100mm me echt zat. en de gemiddelde toertocht heb je volgens mij ook zat aan 100mm. @ts even los van de hoeveelheid veerweg discussie. Dat je in het buitenland rond kan komen is wel handig maar wat heeft voor jou prioriteit, rijd je liever met een compromis in nederland waar je het hele jaar rijd of in het buitenland waar je maar twee weken per jaar rijd en wat denk je dan zelf nodig te hebben?
Je hebt inderdaad helemaal niets nodig. Wat ik al zei: als je van een hardtail af komt dan ga je ook met een 100 mm fully al een enorme sprong vooruit.

Maar ik lees de vraag van TS anders en daarbij ga ik niet van mezelf uit: hij noemt Oostenrijk, dus hecht daar wel waarde aan. En wat bedoelt hij met 'snel'. Dat kunnen we niet goed inschatten, maar aangezien het dus niet over wedstrijdrijden gaat doelt hij waarschijnlijk niet op 'ultiem snel'. Daarnaast komt hij zelf al op een trailbike uit, dus waarom zouden we hem weer terug sturen naar een XC-fiets.

Daarbij kun je 120 mm met de beste wil van de wereld absoluut geen compromis noemen. Dat zijn snelle allrounders. Hooguit wedstrijdrijders en Strava-fanaten vinden die fietsen niet snel genoeg aanvoelen. Voorlopig heb ik mijn snelste tijd op Zeist op een 120 mm fully neergezet en dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb op een 100 mm wedstrijdfully!

En vering (bepaalde hoeveelheid) nodig? Nee, daar heb je gelijk in. Ik heb de Nok af in Schoorl waarschijnlijk sneller gedaan op een LTHT dan op een 100 mm fully. En dat is dan vooral omdat de zithouding op die fully absoluut te weinig controle en vertrouwen geeft om snel te gaan. In dat opzicht zijn juist die 100 mm fullies een groot compromis!!

Inderdaad is 100 mm waarschijnlijk genoeg, maar de afstelling van die vering en de zithouding en het rijgedrag zijn het compromis!!!


Nogmaals, als je van een hardtail komt ga je er al een stuk op vooruit met een XC-fully. In dat opzicht kom je overal wel in de rondte en vanaf. Hier en daar ben je zeker in NL iets sneller. Maar in het algemeen zal een niet-wedstrijdgerichte fully je meer comfort, controle en vertrouwen geven, wat ook in NL gewoon lekker is en in het buitenland helemaal!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Lars TB schreef: Effe kijken.

Als XC-wedstrijdrijder kies je een XC-wedstrijdfiets.
Als endurorijder kies je een endurofiets
Als downhiller kies je een DH-bike
Als trailrijder kies je een ... XC-wedstrijdfiets???

Fabrikanten maken trailbikes speciaal voor trailrijders. Omdat die fietsen daar iets meer op gericht zijn. Allrounder.

Ja, 100 mm fietsen zijn wedstrijdgericht. Bijna zonder uitzondering inmiddels. Zowel wat afstelling van de vering betreft als wat zitpositie en rijeigenschappen betreft.
zoals ik al zei. het hangt af van wat voor fietser je bent. ik ben absoluut geen stravafanaat maar vind het gevoel van de "wedstrijdfully" wel echt fijner dan een trail georiënteerde fully.

ik vind dat je nogal kort door de bocht gaat, je zegt eigenlijk gewoon dat alle 100mm bikes allemaal wedstrijdfietsen zijn, ze zijn zo efficient mogelijk maar dat maakt ze niet meteen wedstrijd. wat ik van jou begrijp is dat als je geen wedstrijden gaat rijden je beter een minder efficiente trail bike kan kopen want die wedstrijdfully is alleen maar wedstrijd georiënteerd(ik zie dat als efficiënt). ik zeg niet dat 120mm niet goed is, ik denk alleen dat ts beter af is met een fully die doet wat hij verwacht en dat is in vergelijking met de hardtail comfort geven. daarbij is XC niet direct wedstrijd, een normale xc rijder zie ik er bij jou niet bij staan.
Lars TB schreef: Je hebt inderdaad helemaal niets nodig. Wat ik al zei: als je van een hardtail af komt dan ga je ook met een 100 mm fully al een enorme sprong vooruit.

Maar ik lees de vraag van TS anders en daarbij ga ik niet van mezelf uit: hij noemt Oostenrijk, dus hecht daar wel waarde aan. En wat bedoelt hij met 'snel'. Dat kunnen we niet goed inschatten, maar aangezien het dus niet over wedstrijdrijden gaat doelt hij waarschijnlijk niet op 'ultiem snel'. Daarnaast komt hij zelf al op een trailbike uit, dus waarom zouden we hem weer terug sturen naar een XC-fiets.
ts wil wel naar oostenrijk maar geeft ook heel duidelijk aan dat het daar niet al te gek wordt. ik ben met je eens dat je daar beter af bent met meer veerweg. maar hier in nederland hangt het er maar net vanaf wat je wil. wil je er actief op rijden en zoveel mogelijk efficientie ondanks dat je geen wedstrijden rijd maar wel de actievere rijstijl prefereert, dan is de 100mm denk ik de betere keuze. je hebt het de hele tijd over afdalen maar klimmen wordt niet genoemd, terwijl de trail daar toch wel echt in z'n nadeel is. hoe je het wendt of keert, het blijft een persoonlijke keuze maar ik zou niet zwart wit zeggen dat 120 de perfecte bike is.

hij is verwacht ik op een trailbike gekomen omdat het een van de weinige keuzes binnen z'n budget is en vroeg zichzelf ook al af of de hoeveelheid veerweg niet teveel was. ik geef ts mijn mening en blijkbaar zijn wij het niet met elkaar eens. dat kan maar er bestaat nog steeds een denk ik best wel hele grote groep mensen die gewoon XC rijden op een 100mm "wedstrijdfully" of hardtail (aangezien die ook voor zo'n beetje alle instap 100mm hebben) omdat ze daar de voorkeur aan geven.
Lars TB schreef: Daarbij kun je 120 mm met de beste wil van de wereld absoluut geen compromis noemen. Dat zijn snelle allrounders. Hooguit wedstrijdrijders en Strava-fanaten vinden die fietsen niet snel genoeg aanvoelen. Voorlopig heb ik mijn snelste tijd op Zeist op een 120 mm fully neergezet en dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb op een 100 mm wedstrijdfully!
de vraag die ik stelde over waar hij met een compromis wilde rijden ging niet per se om de 120mm. het is gewoon een vraag los van de veerweg en puur afhankelijk van wat hij verwacht tijdens het rijden in nederland en in oostenrijk.

als ik dit op mezelf betrek als voorbeeld. ik rijd tot nu toe in nederland graag een efficiënt klimmende en sowieso efficiënte fiets met betrekking tot overbrenging en energieverlies, daardoor geef ik nog steeds de voorkeur aan 100mm. als ik daarmee naar niet al te gekke dingen in oostenrijk ga is dat op dat moment een bewuste compromis voor die twee weken vakantie.
als ik een 120mm pak zodat ik in oostenrijk beter uitkom dan rijd ik dus in nederland met een compromis.

vind je 120mm in zowel nederland als oostenrijk prima dan is de keuze uiteraard snel gemaakt maar zoals al eerder gezegd, dat is persoonlijk.

100mm zal in oostenrijk altijd een compromis zijn. dat geldt voor de 120 in nederland niet maar de 100 heeft ook absoluut nog een plekje in nederland, ook bij de hobbyrijders
Lars TB schreef: En vering (bepaalde hoeveelheid) nodig? Nee, daar heb je gelijk in. Ik heb de Nok af in Schoorl waarschijnlijk sneller gedaan op een LTHT dan op een 100 mm fully. En dat is dan vooral omdat de zithouding op die fully absoluut te weinig controle en vertrouwen geeft om snel te gaan. In dat opzicht zijn juist die 100 mm fullies een groot compromis!!

Inderdaad is 100 mm waarschijnlijk genoeg, maar de afstelling van die vering en de zithouding en het rijgedrag zijn het compromis!!!
of de afstelling van vering, zithouding en rijgedrag een compromis zijn ligt maar net aan wat je wil. blijkbaar wil jij lekker trail georiënteerd knallen. ik vind het leuker en lekkerder om een actieve rijstijl aan te houden waar ik bij de 100mm "wedstrijdfully" toe wordt gedwongen, en geloof me dat ik op technische stukken regelmatig trail georiënteerde bikes voorbij kom knallen op m'n "Wedstrijdfully" die ik gewoon graag efficiënte fully noem zonder er een stempel op te drukken.

het belangrijkste in dit geval is wat de TS wil en als ts dat niet weet hij ervoor zorgt dat hij daar toch achterkomt. ik denk dat dit echt te persoonlijk is om advies in te geven, wij kunnen eigenlijk alleen onze bevindingen delen en zoals eigenlijk altijd zijn er heel veel meningen die lang niet altijd overeen komen.

denk dat we elkaars berichten ook een beetje te zwart wit lezen :lol: :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

luc basie schreef:... m'n "Wedstrijdfully" die ik gewoon graag efficiënte fully noem zonder er een stempel op te drukken.
Jij wilt er geen stempel op drukken. Maar alle fabrikanten doen dat wel. Klaar.

Bijna iedere fabrikant geeft de fullies met een veerweg tot pakweg 100 mm een geometrie mee die op sportief inzetbereik (wedstrijden...) gericht is.


En natuurlijk kun je prima uit de voeten in NL op een wedstrijdfully en in technisch terrein ben ik er ook wel eens uitgereden door een gast op een wedstrijdfully waar ik een mooie trailbike had. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Nogmaals, het gaat bij die wedstrijdfullies niet om de veerweg, maar om de zithouding, het rijgedrag. Dat maakt ze een wedstrijdfully en daarmee inderdaad geschikt om te knallen over de vaste routes in NL. Of de vering nu knalhard staat of juist zompend soepel. Zithouding. Stuurgedrag. Dat is de 'beperking' van die fietsen voor allround gebruik.

Fabrikanten delen de fietsen in categorieën in, maar in NL zeggen we dan: maakt niet uit. En dan klagen dat het in het buitenland allemaal wat minder gaat. Niet alleen in het buitenland overigens, ik kom er in NL genoeg (veel te veel!!) tegen die niet overweg kunnen met die racebak. Alleen maar "omdat ze niet meer vering nodig hebben".


Het maakt mij niet uit wat de TS kiest, dat is zijn keuze. Maar die moet je dan wel op de juiste gronden maken en niet rechttoe rechtaan roepen dat "je niet meer veerweg nodig hebt". Het gaat om veel meer en daarom maken al die fabrikanten zoveel verschillende fietsen. En ik heb sterk de indruk dat ze daar best goed over nagedacht hebben... .

Misschien moet de TS inderdaad wat gaan proefrijden. Maar dan zit je met zoveel variabelen. Ga je naar de Happy Bike Days bijvoorbeeld, dan is het terrein niet echt vriendelijk voor een wedstrijdfully. En op een trailbike kun je ook sportiever komen te zitten. Maar dan moet er wel een langere stuurpen beschikbaar zijn en misschien ook wat centimeters links en rechts van het stuur afgezaagd mogen worden. Zonder ervaring is het dan nog steeds moeilijk om te zeggen wat beter bij je past. Maar door wat verschillende fietsen te proberen heb je in ieder geval een idee wat er allemaal mogelijk is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

Ik vind de keuze tussen een 120/110 mm neuron en een xc fully (lees 100 mm) ook njet echt makkelijk. Ik neigde vooral naar de neuron vanwege de goede afmontage (voor dat bedrag voor een fully). Ik zou graag een 100 mm fully van rond dezelfde prjjs zien als vergelijkingsmateriaal, maar ik heb in deze prijsklasse nog geen goede tegenstanders gevonden. Ik zou wel geintresseerd zijn in zo'n "xc fully". Door larsTB wordt de neuron wel meer als trailbike beschouwd, ik had echter verwacht dst de neuron meer richting een xc fietd ging (vanwege de 110 mm achter). Om terug te komen op bovrnstaand bericht, de fully moet inderdaad wel efficient zijn, afgrlopen jaar zowat elke berg in saalbach beklommen en afgedaald over bijv. De Hacklbergtrail met de HT. Ook komend jaar wil ik weer de nodige bergen op (in Wagrain/nassfeld), ook in Nederland wil ik goed meekunnen met het tempo (iets harder als bovengemiddeld met toertochten). Ik zal ook niet zeggen dat ik een stravaAsshole ben, maar ik wil wel lange ritten (90 km) kunnen maken. Vandaar dat efficientie zeker belangrijk is.
Maarr.. ik vindt een mooie fiets ook belangrijk, vandaar dat de ik de neuron nog niet buitensluit. (In rood/grijs vindt ik m prachtig)

Ik ben dus wel benieuwd naar mensen met ervaringen met de neuron, en zo niet, voorbeelden van een 100 mm fully in budget.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Lars TB schreef:
luc basie schreef:... m'n "Wedstrijdfully" die ik gewoon graag efficiënte fully noem zonder er een stempel op te drukken.
Jij wilt er geen stempel op drukken. Maar alle fabrikanten doen dat wel. Klaar.

Bijna iedere fabrikant geeft de fullies met een veerweg tot pakweg 100 mm een geometrie mee die op sportief inzetbereik (wedstrijden...) gericht is.


En natuurlijk kun je prima uit de voeten in NL op een wedstrijdfully en in technisch terrein ben ik er ook wel eens uitgereden door een gast op een wedstrijdfully waar ik een mooie trailbike had. En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Nogmaals, het gaat bij die wedstrijdfullies niet om de veerweg, maar om de zithouding, het rijgedrag. Dat maakt ze een wedstrijdfully en daarmee inderdaad geschikt om te knallen over de vaste routes in NL. Of de vering nu knalhard staat of juist zompend soepel. Zithouding. Stuurgedrag. Dat is de 'beperking' van die fietsen voor allround gebruik.

Fabrikanten delen de fietsen in categorieën in, maar in NL zeggen we dan: maakt niet uit. En dan klagen dat het in het buitenland allemaal wat minder gaat. Niet alleen in het buitenland overigens, ik kom er in NL genoeg (veel te veel!!) tegen die niet overweg kunnen met die racebak. Alleen maar "omdat ze niet meer vering nodig hebben".


Het maakt mij niet uit wat de TS kiest, dat is zijn keuze. Maar die moet je dan wel op de juiste gronden maken en niet rechttoe rechtaan roepen dat "je niet meer veerweg nodig hebt". Het gaat om veel meer en daarom maken al die fabrikanten zoveel verschillende fietsen. En ik heb sterk de indruk dat ze daar best goed over nagedacht hebben... .

Misschien moet de TS inderdaad wat gaan proefrijden. Maar dan zit je met zoveel variabelen. Ga je naar de Happy Bike Days bijvoorbeeld, dan is het terrein niet echt vriendelijk voor een wedstrijdfully. En op een trailbike kun je ook sportiever komen te zitten. Maar dan moet er wel een langere stuurpen beschikbaar zijn en misschien ook wat centimeters links en rechts van het stuur afgezaagd mogen worden. Zonder ervaring is het dan nog steeds moeilijk om te zeggen wat beter bij je past. Maar door wat verschillende fietsen te proberen heb je in ieder geval een idee wat er allemaal mogelijk is.
ben het absoluut met je eens dat de race geo voor lang niet alle bikers iets bijdraagt. je ziet tegenwoordig ook wel een verschuiving in de geo's etc. sturen worden steeds breder, stuurpennen korter en balhoofdhoeken worden steeds minder stijl. Mijn top fuel heeft al de mogelijkheid om hier mee te spelen in de achterbrug link.

meer veerweg heb je ook niet nodig, de uitdaging is dan alleen nog om een bike te vinden die geo technisch wat gespeel toestaat. dat valt in de 100mm georiënteerde fully's niet mee. ik riep ook niet recht toe recht aan dat hij niet meer veerweg nodig heeft. dat was gebaseerd op de opmerking van ts dat hij een sportieve zit wil.

maar laten we er maar over ophouden. :bier:

testen is inderdaad lastig als je niet precies weet waar je naar moet kijken maar als je maar genoeg test kom je er denk ik wel uit. en soms moet je daar gewoon achterkomen als je de bike gekocht hebt, dat is soms niet anders. de route bij bikefreaks vind ik altijd wel leuk. alleen het klimmen komt daar niet echt aan de orde helaas. als het goed is kan je de canyon wel ergens testen bij een shop in duitsland dacht ik en ze staan altijd op bikefreaks(dit jaar 3 juni: http://nl.bikefreak-magazine.eu/landeli ... testdag-2/" onclick="window.open(this.href);return false;).

@ts vind het ook zeker een mooie bike, zeker voor het geld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niek-XRAIL schreef:... Vandaar dat efficiëntie zeker belangrijk is.
Maar... ik vindt een mooie fiets ook belangrijk, vandaar dat de ik de Neuron nog niet buitensluit. (In rood/grijs vindt ik 'm prachtig)
Het is dus echt niet zo dat de Neuron een slome fiets is. Leg de geometrie naast de Lux en je ziet dat de verschillen niet schokkend zijn. De balhoofdhoek is iets vlakker en de de Neuron heeft duidelijk meer reach. Je kunt een sportieve zithouding dus zo kopiëren en daar zal dus geen beperking zitten. De iets vlakkere balhoofdhoek geeft een iets gemoedelijker stuurgedrag, maar dit is maar een heel klein verschil. In combinatie met de langere wielbasis (door de reach) kom je op een Dorst vrijwel net zo wendbaar de bochten om, hooguit moet je iets meer met je lichaam werken. De langere reach geeft vooral in het buitenland bij afdalen meer vertrouwen.

Het verschil met de Lux is dat deze een veel stugger afgestelde vering heeft. Rijd je door een kuil, dan krijg je toch nog een klap na. Een boomwortel blijf je voelen. Daardoor voelt de Lux directer met aanzetten. Het gaat bij de Neuron niet om die ene centimeter, maar vooral de andere afstelling. Die kuil en boomwortel vallen veel minder op (en zullen je dus ook minder afremmen!!). En het is echt niet zo dat je bij aanzetten meteen 5 centimeter in de vering zakt. Ook de Neuron voelt strak aan, hooguit iets minder direct. Als je een halve bar meer in de demper pompt bij de Neuron, dan zal deze waarschijnlijk wat gevoel betreft in de buurt van de Lux komen en nog steeds beter reageren op grotere klappen. Aan de voorkant merk je ook dat de vork een stuk efficiënter is als je gebruik wilt maken van de vering (raar eigenlijk, over voorvering is iedereen het veel meer eens...).

Er zijn fietsen met 130 mm veerweg die strakker aanvoelen bij aanzetten dan de Neuron, dus in dat opzicht kun je niet een eigenschap aan de hoeveelheid vering koppelen. Maar of die fietsen dan sneller zijn hangt van veel meer af. Ik denk dat je met de Neuron zelfs bij wedstrijden aardig uit de voeten zou kunnen (even afgezien dat de goedkoopste uitvoering niet echt licht is). Ik zou het nog steeds een 'knalbak' noemen. Maar wel eentje die in iets ruiger terrein beter tot zijn recht komt.

Ooit op een Specialized testdag uitgebreid een Camber gereden en later de Epic. De zithouding was vrijwel gelijk afgesteld. Op de lange klim was ik niet sneller op de Epic en ook gaf de Camber (zonder Brain!) nu niet het gevoel een hobbelpaard te zijn. Alleen als je ging staan op de klim gaf de Camber een ander gevoel. Het technische pad naar beneden maakte wel het verschil. Ook de Camber noem ik een 'knalbak'. En lees de SYS van Camber gebruikers maar eens na, de meesten denken er net zo over!

Ik ga geen 20 merken afstruinen om een lijst met 100 mm fullies op te dreunen. Ieder merk biedt daar iets moois aan en zo snel weet ik er maar weinig die er uit springen als 'anders' (niet wedstrijdgericht)(maar ik weet lang niet alle programma's uit mijn hoofd). Die kun je zelf ook vinden.

Ik denk nog steeds dat je met die Neuron heel veel plezier gaat hebben!

(tjee, ik beveel eens een Canyon aan, krijg je dit...) :o
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie