Advies nieuwe MTB Trek Superfly 9.7

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

Om met de deur in huis te vallen, ik ben op zoek naar een nieuwe MTB van tussen de 1000 en 1400 euro voor met name rondjes in NL (veluwe, eens per maand) en af en toe (eens per jaar) naar de Alpen. Mijn oog is nu gevallen op de Trek Superfly 9.7 van 2016. Deze kan ik krijgen voor ongeveer 1350 euro (flink afgeprijsd van >2000).

Fiets heeft een carbon frame en is grotendeels SLX afgemonteerd. Zit meerprijs in het carbon frame/voorvork/wielen? Binnen m'n prijscategorie is er echter nog heel veel ander moois te krijgen, maar dan meestal Alu; maar vaak wel volledig XT. Wat zou jullie advies zijn?

Andere fietsen die ik zou overwegen zijn bijvoorbeeld de Canyon grand-canyon-al-sl-8-9? De Trek Stache 7 vindt ik ook wel gaaf, ik houd wel van beetje technisch rijden, maar doorknallen is ook wel mijn ding. Of de Cube LTD Pro Blackline (wel andere categorie, maar houd je geld op zak:) ).

Of i.p.v. een hardtail toch nog even kijken naar een fully voor die keren dat ik in de Alpen fiets? Bijvoorbeeld: Cube Stereo 120 Hpa Race (

Bedankt!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Gewoon voor een hardtail gaan, en de Trek lijkt mij een mooie deal.
In de bergen volstaat dit ook goed hoor.
Wat verwacht je van een fully in de bergen?
Persoonlijk zou ik mijn keuze af laten hangen aan het gebied waar ik het meeste fiets.
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

Net nog even bij m'n eigen dealer geweest. Daar stond een Cube Reaction GTC Pro Flash 'n Red (carbon), met Recon vork, XT afgemonteerd, behalve remmen/naven. (1349 euro)
Andere keuze zou dan de Cube LTD SL 2x blackline. Deze heeft alu frame, maar heeft xt-remmen en fox 32 float vork (1200 euro)
Laatste optie blijft nog de Trek Superfly 9.7. SLX afgemonteerd en FOX 32 vork (1349 euro). Vanaf prijs ligt stuk hoger. Waar zit dat in? In beter frame/wielen? levenslange garantie? Daar heb ik niet zoveel zicht op.
Wie kan advies geven?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Wat mij betreft is die trek van alle opties de betere keus. Evenwichtiger in afmontage en zeer prettig frame.
Die Cube is het goedkopere carbon frame, Cube kennende zullen naven en slijtdelen van de aandrijving instapkwaliteit zijn en de Recon is echt wel een stukje minder dan de vork op de Trek.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik sluit me bij Har77 aan.
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

Dank! En wat betreft de Giant XTC advanced 1.5 27.5 ten opzichte van de Trek? Giant komt op 1399 euro, superfly 9.7 op 1349.. Giant XT afgemonteerd ipv SLX. Beide carbon en zelfde voorvork. Verder verschil is denk ik persoonlijk. 27,5 of 29er, ben van plan deze week te proefrijden om verschil te voelen. Ben nu nog een 26. Ik ben zelf 1.87, 74kg... wat is jullie mening m.b.t frame en wielen? Vind de kabels buiten frame om bij de Trek iets minder chique....
En... de remmen van de Trek, zouden jullie die upgraden?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

27.5" op een xc hardtail op met name de Veluwe zou ik niet prefereren. 29" leent zich beter voor de NL standaard rondjes. Ook gezien je lengte is 27.5" in verhouding wat minder passend.
Kabels buitenom is nog steeds de beste constructie als je zelf je onderhoud doet wat mij betreft. Van dat gepiel met die liners binnendoor wordt sinterklaas niet vrolijk.
Overigens komt Giant zelf ook terug op de keuze voor 650b in xc fietsen: zetten zwaar in op de 29ers in 2017.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

Klopt, de verhalen en adviezen die ik hoor zeggen allemaal hetzelfde. Fijn om het even bevestigd te krijgen!
Heb een testrit gepland staan met de Trek Superfly 9.7... ondertussen kom ik nog een demo-fiets tegen: Twijfel nu tussen (de demo): Cube Reaction GTC Race 2016 29" (21") voor 1399 en de Trek. Laten we maar afhangen van de testrit denk ik zo.

Enige waar ik over twijfel is de XT/SLX/Deore set op de Trek. Op de Cube is het full XT (en verder: Manitou Minute TS Air en Fulcrum 66 wielset, 10,7 kg).

Wat zou jullie keuze zijn? Is deze Cube ook nog de goedkopere carbon frame? Waaraan zou ik dat kunnen merken?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Testen. Groep op de Cube is wat beter, maar als die al door 15 man 50km gebruikt is zegt dat weinig meer. Tevens even nagaan hoe eea loopt met garantie, niet geheel onbelangrijk ;-)
Kijk wel ff goed naar de wiellagers op de Cube. Afdichtingen zijn niet heel goed, dus als die bike veel modder heeft gezien puntje van aandacht

Maar rijgevoel telt. Op papier bljft het altijd lastig.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

Bedankt voor jullie reacties. Het is de Superfly 9.7 geworden en heb hem gisteren al opgehaald, pedalen, bidonhouder en mijn eigen Selle Italia zadel gemonteerd. Binnenkort eerste echte tochtje Ginkelse Heide proberen!
Gebruikersavatar
PB1912
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 16 augustus 2013, 00:16
Mijn mountainbike: Cube C:62 Reaction Race 2022

Welke maat heb je ? Ik had hiervoor een Cube ACID 21" en heb dezelfde fiets in 19.5"
Voor mijn gevoel is deze echt wel een stukje te klein.
Los muchachos del Breda, Maestros del futbol
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

reaction 67 schreef: Wat verwacht je van een fully in de bergen?
Meer snelheid
Meer controle
Meer comfort
Meer lol!

:-q


:kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bpater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 december 2016, 21:00

PB1912 schreef:Welke maat heb je ? Ik had hiervoor een Cube ACID 21" en heb dezelfde fiets in 19.5"
Voor mijn gevoel is deze echt wel een stukje te klein.
Ik heb ook een 19,5". Inderdaad is frame wat klein, met name vergeleken met mn vorige (Merida 22", 26 wielen). Zadel staat bijna max omhoog, maar tot nu toe bevalt me het prima. De Merida was vaak toch net te groot. Gisteren rondje Amerongen gedaan, ben best tevreden. Super snelle fiets, wendbaar en geeft best veel vertrouwen. Verder nog niet heel veel kilometers gemaakt.
Plaats reactie