advies frame only AM/ENduro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nou mijn fietsen hebben er anders weinig problemen mee... en ik dus ook niet.

Oh en vandaar dat Mondraker 3x DH het podium vult bij de wereldkampioenschappen en met 167 km/u van een berg kan racen, en Liteville al jaren Überragend beoordeeld krijgt... :wink:

Nee er zijn echt wel meer systemen die functioneren... Maar het kan natuurlijk zijn dat jij, net zoals Lars en ik ongetwijfeld iets bevooroordeeld kunnen zijn. Maar ik denk toch echt, dat als andere systemen niet zouden werken, de bedrijven hun systeem wel hadden aangepast....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:
Lars TB schreef: Maar waar baseer jij dan op dat de andere systemen (boven de 150 mm) niet (minder) zouden werken?
Kennis. Die ik graag deel, heb er verder niks van op papier, helaas. Heeft o.a. met de curve van het veersysteem te maken. Giant heeft met maestro het de VPP door ontwikkelt en geschikt gemaakt voor <150mm.
Ik ben zeer benieuwd waar het met sommige systemen boven de 150 mm mis gaat!


(nu ben ik meer een man van de praktijk en naast enige eigen ervaring die niet herkent in wat je zegt, spreekt dit me ook zeer aan: https://dirtmountainbike.com/dirt-100/bikes" onclick="window.open(this.href);return false;
2x VPP, 1x Maestro, 1x dubbele link op 11 fietsen. En deze jongens hebben echt wel de technische bagage om te merken wat wel en niet werkt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nou heb ik echt geen kaas gegeten van veersystemen, maar als ik reviews lees van moderne fullies zijn er geen echt slechte veersystemen meer. Hooguit dat het accent anders ligt, dus meer op klimmen of dalen. Maar wellicht dat ik er helemaal naast zit....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat. Óf de dempers zijn inmiddels zo goed geworden dat de ophanging ervan er steeds minder toe doet?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Misschien moeten we ook niet alles overdenken en gewoon gaan rijden...
Met andere woorden, cijfers zeggen ook niet alles en dus wil ik graag gaan test rijden en dat ook voornamelijk de doorslag laten geven.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mud mate schreef:Nou mijn fietsen hebben er anders weinig problemen mee... en ik dus ook niet.

Oh en vandaar dat Mondraker 3x DH het podium vult bij de wereldkampioenschappen en met 167 km/u van een berg kan racen, en Liteville al jaren Überragend beoordeeld krijgt... :wink:

Nee er zijn echt wel meer systemen die functioneren... Maar het kan natuurlijk zijn dat jij, net zoals Lars en ik ongetwijfeld iets bevooroordeeld kunnen zijn. Maar ik denk toch echt, dat als andere systemen niet zouden werken, de bedrijven hun systeem wel hadden aangepast....
Dan was ik ook Wereldkampioen geweest als enkel het materiaal de bepalende factor is :tong

Testen wat zeggen die? Dat een algemene opinie onderschreven wordt? Of dat een merk wat nu goed in de markt ligt dus ook een goede mtb maakt?

Citaat uit 2003:
Over SPV en shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: Citaat uit 2003:
Over SPV en shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen.
Van waar is dat citaat?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: Testen wat zeggen die? Dat een algemene opinie onderschreven wordt? Of dat een merk wat nu goed in de markt ligt dus ook een goede mtb maakt?
Tenzij je Har77 heet moet je toch van enige onafhankelijkheid uit gaan bij testen. Die jongens van Dirt kunnen een aardig potje fietsen én hebben kijk op de materie. Ze snijden in hun eigen vingers als ze dingen gaan beweren die niet waar zijn.

Nu zit vering op een dusdanig niveau dat je als fabrikant je zaakjes behoorlijk voor elkaar moet hebben. Het is niet gezegd dat een klein merk niet mee kan komen, maar een groot merk kan er in ieder geval meer tijd en geld in steken om het juist te doen. En die krijgen ook nog eens extra ondersteuning van de Foxen en Rockshoxen om de puntjes op de i te zetten. Enigszins logisch dat grotere merken in die lijst met DH bikes overheersen bij Dirt.


Maar het is niet zo dat een Horstlink systeem voor een 110 mm fiets gelijk is aan dat voor een 200 mm fiets. De karakteristiek van het inveren is geheel anders, de fabrikant/ontwerper past het per inzetgebied gewoon aan. En kijk eens naar crossmotor systemen: enkel draaipunt met door linkage aangestuurde demper. En toch 300 mm veerweg. En geen systeem met dubbele linkage a la VPP/Maestro te bekennen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Google dan ook eens op ktm-pds die heeft gewoon een veer tussen frame en brug
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Even een wijsneuzerige opmerking tussendoor: Uiteraard zijn ook de VPP en Maestro's 4-bar linkages. Maar dat terzijde.

Mijn 4BL fiets met 190mm veerweg is trouwens en actief en werkt niet echt tegen. Alleen als ik in het allerlichtste verzet loop te harken beweegt ie iets meer dan gewenst. Maar dat is het uiteindelijke compromis.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is het Mondraker systeem ook een vpp, alleen is de demper zwevend gemonteerd.
En voor mezelf sprekend denk ik dat je met elk systeem iets heel goed werkends kunt maken. Voor de echte perfectionisten of zij die het denken te voelen kun je een demper ook altijd nog laten tunen bij een specialist. Die 200 euro maken het ook niet meer op de kosten van een nieuwe bike in dit segment ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef:
Jurriaan schreef: Citaat uit 2003:
Over SPV en shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen.
Van waar is dat citaat?
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... 49c1ebc459" onclick="window.open(this.href);return false;

Een ander forum volgens mij ook iets met fietsen, forummembers, opinions en overeenkomst tussen :bier: .
EDIT Mave dus. schreef:Hier Mave, ingelogd als BombProof Brammeke:

wat een onzin over veersystemen wordt hier weer verzameld! Gelooft nou echt iedereen wat die journalisten en marketing-dudes verzinnen????????????/

Een 4-bar linkage is een VPP, en een VPP is een 4-bar linkage. Punt. Al dat gezeik over het feit dat Outland de uitvinder van DE VPP is, waar SantaCruz bijvoorbeeld nu gebruik van maakt, gaat alleen maar over die s-vormige baan van het achterwiel. Maar z"n draaipunt is net zo virtueel als een FSR, NRS, you name it. Nadeel van het "VPP"systeem (die van Outland/SantaCruz/Intense) is dat de kickback vrij groot is.

Je kunt een 4-barlinkage net zo goed en slecht ontwerpen als een single-pivot. En ook slechter. Een 4-bar linkage kan echter wel beter zijn dan een single pivot ooit zal kunnen zijn. Simpelweg omdat de plaats van het draaipunt waar het wiel omheen draait (bij een 4-bar linkage niet zichtbaar: dus virtueel), veel beter te "besturen" is. Dus begin van de travel op de ene plek, eind van de travel op een andere plek: waar jij wilt dat"tie moet zijn.

Dus het standaard verhaal van Enduro, dat ook altijd in magazines staat, is grote onzin. Meer scharnierpunten zwaarder? Meer slijtage? Hoeft helemaal niet. Ze worden namelijk allemaal stukken minder belast! Daarnaast kan een 4-bar in principe ook stijver zijn (bij gelijk gewicht), omdat de afsteunpunten verder van elkaar liggen.

Mensen die vragen waarom een Giant NRS geen lock-out heeft, hebben het overigens ook nog niet helemaal begrepen. Net als mensen die denken dat een Scalpel een geweldig goed veersysteem heeft trouwens. Wink Die is alleen goed als"ie uit staat.

Oja, en over SPV en dergelijke shock-ontwikkelingen: ze kunnen een "slecht" veersysteem absoluut veel beter maken. Maar een goed veersysteem kan zonder dat soort oplossingen. Het zou bijvoorbeeld grote onzin zijn een SPV demper op een NRS te zetten. Maar het is wel zinvol om een SPV demper op een single-pivot te zetten.

Oja, ik ga graag de discussie aan met mensen die denken dat ik ernaast zit! :P
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... 49c1ebc459" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Hier nog een kanshebber aangedragen door Mud Mate: Conway WME alu of carbon frame only.
Ik vindt niet veel testen maar die ik vindt zijn positief.
Zijn er hier nog ervaringen of opmerkingen?

Afbeelding
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

Ibis, kun je tenminste ook nog hard mee omhoog fietsen, en ook genoeg podia (enduro) gereden he! Zelf rijd ik de Ripley LS, maar ik heb ook de MOJO 3 gereden. Ik vind ze geniaal, zeker tov de merken die ik hier nu gelezen heb, en meestal ook al gereden heb. Meesten zijn best goed. Alleen ik ga / ging voor geniaal, en wilde alles er mee kunnen, dus ook een keer de 100km van Malmedy rijden met een lichte wielset. (als voorbeeld).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben dan wel benieuwd wat de rest "best goed" maakt en Ibis geniaal?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie