canyon neuron 6.9 of 7.9

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Met de Lux 6.9 pro (2999,-) heb je ook veel comfort. Toch full geveerd. Was hier ook aan het twijfelen of ik voor deze zou gaan.

De Neuron 7.9 is geweldige bike. Veel meer ontspannen bike. (zeker het afdalen).
Kleine aanpassing is andere ketting (KMC) en banden en Magura 203 schijfremmen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... En de Lux 7,9 is nu ook aantrekkelijker geprijsd, van 3500,- voor 3150,-....
Ik rij zelf in Zuid L/Voerstreek/Vise eo, agressief XC/trails. Gaat prima met de 100mm Lux!
Efficiënt, met lockout op het stuur voor voor en achter. De Lux is snel, ook een zeer goede daler met reserves zat. Heb er zelf een dropper opgezet (frame is erop voorbereid) voor nog meer fun, voor een nog breder inzetbereik richting trails. Bovendien een kg of 2 lichter dan een Nerve...
Ik denk voor de routes die jij rijdt ook een prima keuze.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Uit wat ik hier allemaal lees, proef ik​ eigenlijk dat het aankomt op het gevoel dat ik krijg bij het test rijden. De een geeft aan dat de Lux prima is en de ander dat de Neuron de voorkeur geniet. Beide fietsen zijn dus prima (was al bekend), maar er is geen betere van de 2 dus. De Neuron 6.9 lijkt zelfs ook een prima keus voor mij...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

aurelius schreef:... En de Lux 7,9 is nu ook aantrekkelijker geprijsd, van 3500,- voor 3150,-....
Ik rij zelf in Zuid L/Voerstreek/Vise eo, agressief XC/trails. Gaat prima met de 100mm Lux!
Efficiënt, met lockout op het stuur voor voor en achter. De Lux is snel, ook een zeer goede daler met reserves zat. Heb er zelf een dropper opgezet (frame is erop voorbereid) voor nog meer fun, voor een nog breder inzetbereik richting trails. Bovendien een kg of 2 lichter dan een Nerve...
Ik denk voor de routes die jij rijdt ook een prima keuze.
Dat denk ik ook wel hoor, maar aan de andere kant zal ik me ook vermaken met een Neuron van 1800 euro denk ik.... Overigens jammer dat de tandwielen voor niet door Canyon gewisseld kunnen worden.... Rijd nu met 22/30/40 en 11-32, maar gebruik voornamelijk de 40 en ben dan bang dat ik met een 32 voor of een 26/36 tekort ga komen, de 28/38 zal waarschijnlijk wel voldoen... Wat een last, zo'n nieuwe bike kiezen :P
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

't Is een kwestie van smaak, rijstijl. Beiden zijn goed.

Voor makkelijke Nl'se parcoursen, als je XC-marathon georienteerd bent, waarde hecht aan snelheid, ook bergop, dan zal de Lux je wel bevallen. Bergaf heeft die reserves zat, daar zal niet de Lux de beperkende factor zijn, maar nog steeds jij. Ik rij er bv veel KOM-men mee bergaf in deze omgeving, waar het uitdagender is dan op de meeste parcoursen in ieder geval, ook geen gecultiveerde ondergrond etc. De verzetten op de Lux zijn ook wat zwaarder, meer snelheid georienteerd. Lichte fiets, rond 11kg.

Ben je meer trail georienteerd, hecht je waarde aan nog meer comfort, aan een wat relaxtere zit, een wat speelser gedrag, hoef je niet zo nodig eens staand op de pedalen op asfalt of bergop vlot omhoog (de Lux heeft die Lock), dan is de Nerve een heerlijke toer-trailbike. Kan nog harder naar beneden, maar wederom... voordat de fiets aan de grens zit ben je zelf waarschijnlijk al lang in de remmen gegaan... De verzetten zijn wat lichter, gericht op toeren en rustiger bergop rijden. Nog steeds licht tov de concurrerende merken, maar wel 12,5 een kg of 12,5.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jernij schreef:... maar gebruik voornamelijk de 40 ...
Of je rijdt alleen op asfalt en bent heel goed getraind.

Of je bent heel goed getraind en ook nog eens aan de doping en zit af en toe in het terrein.

Of je moet hoognodig iets aan je traptechniek doen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jernij schreef:Thanks voor de antwoorden, mij bekruipt een beetje het gevoel dat ik met de Neuron van 1800 euro dus net zo goed af ben (ben geen prof, maar vind dat ik wel aardig kan fietsen..). Ter info voor wat het nog uitmaakt, mijn gewicht is 74kg bij een lengte van 1.75. Ik hoor niets over de wielen, zijn deze dan gelijkwaardig, nee toch? De Lux lijkt me ook mooi, maar omdat ik vooral meer comfort wil, denk ik dat in de Neuron te vinden (wil wel graag een 29-er, heb nu een 27.5)
Even verder in verdiept. Let op, ik heb geen van beide fietsen recentelijk gereden, maar wel vergelijkbaar materiaal.

Gezien hoe en waar je rijdt zoek je dus eerder een fiets om prestaties neer te zetten. Nu denk ik niet dat de Neuron wat veersysteem ook maar een beperking is. En gezien dat je voorkeur iets meer naar comfort neigt, zou ik zeggen: pak die Neuron.

Maar...

Die Neuron heeft wel een moderne enduro geometrie: flinke reach, vlakke(re) balhoofdhoek, steile zithoek. Daar kan je prima mee uit de voeten in NL en in het buitenland zorgt dit zeker voor extra stabiliteit, vertrouwen en controle. Het stuurt echter heel anders. Op een rondje als Rijssen moet je actief gaan rijden, iedere bocht aanvallen, bewust met je lichaam meesturen. Het is bijna teveel fiets.
In dat opzicht zal de Lux veel meer een fiets zijn die goed tot zijn recht komt op het kortere draai- en keerwerk van Rijssen, zonder dat je de Lux nu nerveus kunt noemen. Gebaseerd op mijn recente ervaringen zou ik in dit geval voor jouw gebruik de Lux gewoon als speelser bestempelen!

Raar maar waar...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lars TB schreef:
jernij schreef:... maar gebruik voornamelijk de 40 ...
Of je rijdt alleen op asfalt en bent heel goed getraind.

Of je bent heel goed getraind en ook nog eens aan de doping en zit af en toe in het terrein.

Of je moet hoognodig iets aan je traptechniek doen...
Dan gooi ik het op de traptechniek, maar vind het vrij kort door de bocht... Als je Rijssen hebt gereden in hetzelfde tempo als ik wel een doe, zul je het met me eens zijn dat het op de 30 niet te doen is. De 40 trap je het hele rondje lachend.
Daarmee niet gezegd dat ik alleen de 40 gebruik, maar denk dat ik dat ga missen met een 26/36 en met een 32 (Lux 6.9) helemaal!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lars TB schreef:
jernij schreef:Thanks voor de antwoorden, mij bekruipt een beetje het gevoel dat ik met de Neuron van 1800 euro dus net zo goed af ben (ben geen prof, maar vind dat ik wel aardig kan fietsen..). Ter info voor wat het nog uitmaakt, mijn gewicht is 74kg bij een lengte van 1.75. Ik hoor niets over de wielen, zijn deze dan gelijkwaardig, nee toch? De Lux lijkt me ook mooi, maar omdat ik vooral meer comfort wil, denk ik dat in de Neuron te vinden (wil wel graag een 29-er, heb nu een 27.5)
Even verder in verdiept. Let op, ik heb geen van beide fietsen recentelijk gereden, maar wel vergelijkbaar materiaal.

Gezien hoe en waar je rijdt zoek je dus eerder een fiets om prestaties neer te zetten. Nu denk ik niet dat de Neuron wat veersysteem ook maar een beperking is. En gezien dat je voorkeur iets meer naar comfort neigt, zou ik zeggen: pak die Neuron.

Maar...

Die Neuron heeft wel een moderne enduro geometrie: flinke reach, vlakke(re) balhoofdhoek, steile zithoek. Daar kan je prima mee uit de voeten in NL en in het buitenland zorgt dit zeker voor extra stabiliteit, vertrouwen en controle. Het stuurt echter heel anders. Op een rondje als Rijssen moet je actief gaan rijden, iedere bocht aanvallen, bewust met je lichaam meesturen. Het is bijna teveel fiets.
In dat opzicht zal de Lux veel meer een fiets zijn die goed tot zijn recht komt op het kortere draai- en keerwerk van Rijssen, zonder dat je de Lux nu nerveus kunt noemen. Gebaseerd op mijn recente ervaringen zou ik in dit geval voor jouw gebruik de Lux gewoon als speelser bestempelen!

Raar maar waar...
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Ik wil wel het comfort, maar hoef niet altijd volle bak. Af en toe is het wel lekker natuurlijk! En Rijssen fiets ik veel, omdat het 3 min is dat ik op de route ben. Maar is natuurlijk prima te fietsen met een Neuron ook!
Zal gewoon een knoop moeten doorhakken en hoop dat dat met de goede adviezen hier wat makkelijker wordt!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

aurelius schreef:... En de Lux 7,9 is nu ook aantrekkelijker geprijsd, van 3500,- voor 3150,-....
Ik rij zelf in Zuid L/Voerstreek/Vise eo, agressief XC/trails. Gaat prima met de 100mm Lux!
Efficiënt, met lockout op het stuur voor voor en achter. De Lux is snel, ook een zeer goede daler met reserves zat. Heb er zelf een dropper opgezet (frame is erop voorbereid) voor nog meer fun, voor een nog breder inzetbereik richting trails. Bovendien een kg of 2 lichter dan een Nerve...
Ik denk voor de routes die jij rijdt ook een prima keuze.
Ik zou het ook wel weten, de Lux aanbieding is echt goed en voor NL meer dan prima.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jernij schreef:Dan gooi ik het op de traptechniek, maar vind het vrij kort door de bocht...
Ik ben dan ook van het afsnijden!
jernij schreef:Als je Rijssen hebt gereden in hetzelfde tempo als ik wel een doe, zul je het met me eens zijn dat het op de 30 niet te doen is. De 40 trap je het hele rondje lachend.
Daarmee niet gezegd dat ik alleen de 40 gebruik, maar denk dat ik dat ga missen met een 26/36 en met een 32 (Lux 6.9) helemaal!
Als je inderdaad de keuze hebt is het logisch dat je de 40 pakt. Alleen ligt je ketting regelmatig wat scheef.

Op een 27,5" mag je er 2 tandjes bij tellen tov 29", in die zin zou jij dus met een 38 moeten uitkomen op een nieuwe 29". Op de '10' ga je dan al ruim over de 40 en de kans dat je die veel nodig hebt op Rijssen is erg klein. Ik vermoed dat je met 36 heel goed uit gaat komen, ben het met je eens dat een 32 wat krap zal zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lars TB schreef: Ik ben dan ook van het afsnijden!
:-q
Lars TB schreef:Als je inderdaad de keuze hebt is het logisch dat je de 40 pakt. Alleen ligt je ketting regelmatig wat scheef.
Gebruik de 28 en 32 dan niet en de 25 soms dus denk dat dat scheef liggen wel mee valt
Lars TB schreef:Op een 27,5" mag je er 2 tandjes bij tellen tov 29", in die zin zou jij dus met een 38 moeten uitkomen op een nieuwe 29". Op de '10' ga je dan al ruim over de 40 en de kans dat je die veel nodig hebt op Rijssen is erg klein. Ik vermoed dat je met 36 heel goed uit gaat komen, ben het met je eens dat een 32 wat krap zal zijn.
Ok, dat van die 36 zou dan mooi zijn, heb ook liever 2x11 dan 1x11 (is ook maar een gevoel..)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lars TB schreef:Ik vermoed dat je met 36 heel goed uit gaat komen, ben het met je eens dat een 32 wat krap zal zijn.
Kan je die 1x11 32tands gewoon easy vervangen door een 36 of 38?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Het wordt de Neuron 9.9 Wat een fijne fiets!
Vandaag op de bikefreak testdag geweest in Dorst, 5 testrondjes gemaakt:
Ronde 1 op de neuron 9.9, wat voelde dat lekker, meteen vanaf het begin! Veel vertrouwen in de bochten, vering die heerlijk voelde, of die je juist nauwelijks voelde!
Ronde 2 op de lux 8.9, ook een fijne fiets, maar voor mij net iets nerveuzer. De fiets gaf me wel het gevoel dat ik steeds harder moest ;-) De bochten liepen ook wel aardig, maar toch net iets minder... Vering is natuurlijk iets minder en de hobbels voelde je wel (minimaal)
Ronde 3 op een trek top fuel 9.... Wat een !@#fiets, voor mij althans. Elke trap kostte me moeite en ik leek niet vooruit te komen....
Ronde 4 weer op een lux, de 6.9, voelde weer fijn, maar net niet het juich gevoel...
Ronde 5 weer op de neuron 9.9 al binnen de 1e kilometer was het mij duidelijk dat dit hem wordt, wat een geweldige machine om op te zitten!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Vorige week de Neuron 9.9 besteld met korting van bikefreak festival, donderdag betaald en morgen wordt ie geleverd!
Gelukkig issie deze week in de aanbieding voor €2599...
Dus maar ff gebeld met Canyon en geld wordt terug gestort :-)
Morgen maar eens kijken offie er ook is :-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie