canyon neuron 6.9 of 7.9

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Vraagje...
Is het verschil in demper, voorvork en dropper tussen deze 2 fietsen de €400 waard?
https://www.canyon.com/nl/tools/bike-co ... bike2=3963" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik fiets vooral vlak (Rijssen/Hellendoorn/Holten, soms Wierden/Markelo)

Greetz!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Yup. Maar is dat voor jou ook waard en heb je een dropper nodig?
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Ik denk dus van niet ;)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

De fork op het duurdere model heeft bredere sacntions 34mm tegenover de 32mm van het goedkopere model. Dus in theorie zou die stijver moeten zijn, maar of je dat gaat merken durf ik niet te zeggen.

Een dropper voor een vlakke ronden lijkt mij niet nodig.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

jernij schreef:Ik denk dus van niet ;)
Zo, klaar en bestellen maar :-q
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

+1
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
WesleyZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 29 september 2015, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL - Cube Reaction GTC SL

En welke is het uiteindelijk geworden? Ben zelf ook aan het twijfelen tussen deze twee Canyon modellen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Ik wacht nog even de ontwikkelingen rond de werkkostenregeling af bij mij op het werk... Dat kan nog wel even duren (juli), maar de 6.9 wordt het wss en als de werkkostenregeling meezit dan kijk ik misschien naar de Lux ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

jernij schreef:Ik wacht nog even de ontwikkelingen rond de werkkostenregeling af bij mij op het werk... Dat kan nog wel even duren (juli), maar de 6.9 wordt het wss en als de werkkostenregeling meezit dan kijk ik misschien naar de Lux ;-)
Ik stond voor hetzelfde dilemma en heb uiteindelijk de 6.9 gekozen. Nu bijna 2 maanden in mijn bezit en heb er geen spijt van. Heerlijke bike! :-q
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik heb in Jan'17 de Neuron 7.9 gekocht in Koblenz bij Canyon. Zelf ook nog naar een Lux gekeken. Eerst werd ik opgemeten en daarna eens buiten een rondje gefietst op de parking. Wilde eerst de groene in een duurdere versie nemen maar wilde sowieso andere banden (Nobby Nic double defense tubeless / grote schijfrem 203mm / KMC ketting)

Zeer tevreden! Heerlijk ontspannen fietsen. Beter dan mijn vorige Cube. De dropper is ook fijn met afdalen. Zelf woon ik in z-Limburg en ga vaker naar de Eifel bike. Top Bike! Aanrader!


Een Lux is een mooie bike!
Laatst gewijzigd door ruijtersfotografie op di 9 mei 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Inmiddels een tijdje verder (verhuisd etcetera..) en ingeschreven voor de bikefreak testdag 3 juni.
De keus was inmiddels verplaatst naar de Lux, maar toch weer twijfel.... Dus testrijden maar! Het budget is inmiddels wifeproof (gewoon vaak herhalen dat je een bike van 3000 euro koopt..), maar mocht het de neuron worden, dan nogmaals de vraag 1) is het het verschil in geld waard (dat vast wel) en 2) ga ik het verschil ook daadwerkelijk merken op de rondes die ik rijd tussen bijvoorbeeld de neuron AL 6.9 en de neuron AL 9.9? Heb nu alles XT afgemonteerd en ben daar wel erg tevreden over. Ik rijd vaak niet op de max, maar mag ook wel graag een rondje volle bak gaan in Rijssen zo af en toe...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het verschil tussen een Fox34-er en 32 ga je zeker merken, hoe ruiger de ondergrond/hoe sneller je gaat/hoe zwaarder je zelf bent hoe groter het verschil dat je zult voelen. Waarmee niet gezegd is dat je met een 32mm vork niet prima uit de voeten zou kunnen natuurlijk, het is niet voor niets de standaard diameter voor xc/trail vorken.
Maar ik merkte meteen het verschil met mijn eerdere vorken toen ik met mijn Fox 34 over de remknippen in Amerongen denderde. En ik was toch redelijk goede vorken gewend (Fox, Reba, Revelation, Manitou Tower).

Of je een dropper gaat waarderen, tsja. Op relatief vlakke rondjes waarschijnlijk niet, maar ik vind zelfs op de routes op de Utrechtse Heuvelrug een dropper al een meerwaarde. Ook die rondjes kun je prima zonder (veruit de meesten rijden daar zonder dropper), maar met het zadel een paar cm lager stuurt het toch weer net wat lekkerder.

Het komt er gewoon op neer dat het vooral van je persoonlijke voorkeur afhangt in hoeverre je het verschil tussen die vorken en het gebruik van een dropper gaat waarderen. Voor een fiets die ook weleens wat verder weg meegenomen wordt (Ardennen e.d.) vind ik het een grote meerwaarde. Knal je alleen de lokale vlakke route rond is die meerwaarde wat minder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zowel met een Volkswagen Tiguan als met een Ferrari 488 kun je op de limiet door de bocht. Maar de Ferrari gaat dan toch een stuk harder. Dat is hoe je het verschil tussen een 32 en een 34 moet zien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch denk ik dat ik niet wezenlijk harder de hoek om ga met die 34er. Maar dat komt vooral omdat ik (en met mij vele anderen) niet echt de limiet van het materiaal bereik.
Een echt goede rijder komt mij op Amerongen waarschijnlijk ook voorbij op een starre bike...

Maar ik voel desondanks wel verschillen, en mijn Fox 34er is zeker de beste -en daarmee ook fijnste- vork die ik tot nu toe gehad heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Thanks voor de antwoorden, mij bekruipt een beetje het gevoel dat ik met de Neuron van 1800 euro dus net zo goed af ben (ben geen prof, maar vind dat ik wel aardig kan fietsen..). Ter info voor wat het nog uitmaakt, mijn gewicht is 74kg bij een lengte van 1.75. Ik hoor niets over de wielen, zijn deze dan gelijkwaardig, nee toch? De Lux lijkt me ook mooi, maar omdat ik vooral meer comfort wil, denk ik dat in de Neuron te vinden (wil wel graag een 29-er, heb nu een 27.5)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie