Schoenenadvies voor flat pedals

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

De shimano AM's die je in je startpost noemt zijn zeker OK Icpdenijs, ik heb die ook en die hebben dan zo'n flap over de veters waardoor ze beter schoon blijven cq schoon te maken zijn. Ik heb dan de AM41; er is nu een opvolger (typenaam weet ik ff niet maar als je shimano flat pedal shoes googled kom je er wel) want de AM41 is niet overal meer even goed verkrijgbaar. Helaas, want ik vond die qua kleurstelling wel mooier.

Na ong. 2 jaar gebruik zijn de zolen op bepaalde plekken nu wel wat aan het verslijten, maar dat heb je met 5/10 ook bij regelmatig gebruik...daar ontkom je niet aan. Ik rij nu met nukeproof electron pedalen trouwens, waar ik zeer tevreden over ben.

Qua comfort en warmte ook een goeie schoen, zit dus lekker en is warm in de herfst/winter maar zeker niet te heet in de lente en zomer.
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

heb zelf de adidas terrex trail cross in combinatie met de shimano saints en het bevalt me prima.
ze houden me voeten redelijk droog en warm
nu na een kleine 1000 km is de stealth zool licht beschadigt door de pinnetjes.
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
wulf
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 10:50
Mijn mountainbike: Transition's & Kona's
Contacteer:

Heb na tig paar FiveTen nu eens de Giro Jacket gekocht, ook een aanrader. Net als de fiveten, voor leken gewoon een skateschoen, met een supertacky zool.
"Get lost in nature and you will find yourself"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb de (voorloper van de) 5.10 Sam Hill (http://www.fiveten.com/us/bike/sam-hill-3-hill-streak" onclick="window.open(this.href);return false;) en de 5.10 Freerider Contact.

Ik vind de SH wat lomp. Minder gevoel met de fiets. En de zool is dusdanig soft dat ik vind dat ik gewoon teveel aan de pedalen kleef (hangt ook wel iets van het pedaal/pinnen af). Te vaak vind ik dat ik scheef sta en kan niet lekker corrigeren. Alleen op echt DH werk werken ze voor mij wel. En voor Sam zelf blijkbaar ook!

De Freerider Contact bevalt me stukken beter voor allround werk. Zool is dunner en stijver en iets makkelijker te verplaatsen. Ik voel mijn fiets een stuk beter met de FC's.

De oudere Shimano's die ik heb hebben ook een dunne zool met wat zachter rubber, maar ook een tikje minder stijve zool. Nooit vriendjes mee kunnen worden. Ondanks de zachte zool had ik minder grip. Maar de nieuwe zool is anders en lijkt mij meer grip te hebben.

Van de meeste Vans vind ik de zool te slap om echt mee te trappen. Gaat voor korte stukjes goed, op ruig terrein voel je wel lekker je fiets. Maar na een uur mis ik het platform (stom, maar die grote pedalen staan en trappen minder lekker dan een stijve spd zool voor mijn gevoel!)


De ene schoen is de andere dus niet, ook niet binnen 1 merk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Iedereen heeft natuurlijk z'n eigen voorkeuren en ervaringen. Ik heb nu deze en ben hierover erg tevreden. Stevig waar het moet en soepel waar het kan. Goede grip, slijtvast en een goed gevoel op de pedals. Ik rijd ze op DMR V12 pedals.

https://www.specialized.com/nl/nl/shoes ... oes/117541" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik heb een paar 5/10 Freerider Elements i.c.m. Hope flats. De flats heb ik voorzien van andere pinnen, lees langer. Voor mij een heerlijke combi. De schoenen zijn niet te warm en houden het eerste water tegen. Tuurlijk in een moezon zal je hier ook natte voeten in krijgen. Maar dat soort mijdt ik liever.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zit in dubio elements of freeride. Marco79 heb jij met de elements al in de zomer gereden?
Is de schoen dan niet TE warm?

Iemand ervaring met beiden? Welke is het meest allround (en dan snap ik dat met modder en nattigheid de freeride sneller water door zal laten.)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Dutch; ik heb ze sinds deze zomer en dus ook met het hele warme weer.
Ik heb nooit het idee gehad dat ze veel te warm zijn. Zeker niet tijdens het fietsen zelf.
Uiteraard na het biken heb je dan warme voeten, maar dat heb je met dagelijkse schoenen ook.
Als ik ze vergelijk met mijn Shimano SHM163 kan ik niet zeggen dat de 5/10's zoveel warmer zijn ondanks dat de Shimano's van boven gaas hebben. In de Shimano's heb ik met koud weer wel snel koude voeten, met de 5/10's dus niet.
“Old, not obsolete”
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

wilco.. schreef:heb zelf de adidas terrex trail cross in combinatie met de shimano saints en het bevalt me prima.
ze houden me voeten redelijk droog en warm
nu na een kleine 1000 km is de stealth zool licht beschadigt door de pinnetjes.
Ben ook aan het rondkijken voor een hoge mtb schoen voor flats, wil wat meer bescherming rond me enkels.
Vind de Adidas terrex wel wat, zien er warm en stevig uit.
Hoe bevallen ze jou tot zover.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

marcomtb1972 schreef:
wilco.. schreef:heb zelf de adidas terrex trail cross in combinatie met de shimano saints en het bevalt me prima.
ze houden me voeten redelijk droog en warm
nu na een kleine 1000 km is de stealth zool licht beschadigt door de pinnetjes.
Ben ook aan het rondkijken voor een hoge mtb schoen voor flats, wil wat meer bescherming rond me enkels.
Vind de Adidas terrex wel wat, zien er warm en stevig uit.
Hoe bevallen ze jou tot zover.
Ik heb de lage en het nieuwe hoge model. Het hoge model is aanzienlijk lekkerder in dit jaar getijde....

Deze http://www.bigtree.nl/adidas-terrex-tra ... H8QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks.
Hoe valt de maatvoering, als je maat 43 hebt dan maat 44 bestellen.
Bij mijn shimano en 5/10 schoenen is dat altijd goed geweest.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb 5/10 freeride met lace cover. Mijn eerste set schoenen, maar t scheelt wel qua natte voeten. Al zin ze zeker niet waterdicht. Maat is gewoon gelijk aan normale schoenmaat
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn 5/10 contacts zijn mt 42 maar die waren altijd net iets aan de krappe kant (vnl smal) dus nu, met de elements, heb ik voor 42,5 gekozen en die zitten perfect. Gewone adidas-sneakers in maat 42 vielen bij mij altijd wel goed, al is het wel wat jaartjes terug dat ik die heb gehad. Durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en/of het bij de fietsschoenen verschilt.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Hee dit topic is weer ontwaakt zie ik....ten tijde van mijn eerdere post hier reed ik nog met shimano AM41, ben inmiddels ook over naar 5/10 en de grip daarvan is toch wel ff beter. Ik heb de Freerider Elements, die is een soort van waterproof, maar niet echt waterdicht. Wel een prima schoen waarmee je dus niet bij de eerste bui al natte voeten hebt.

Er zijn tegenwoordig trouwens ook overschoenen voor flat pedals, deze dus. Hier loopt ook een apart topic over maar die kon ik zo snel niet vinden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Deze: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=135130" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie