Welke maat voor Canyon Exceed CF SLX 8.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Hallo,

Bij Canyon hebben ze weer mooie aanbiedingen! Nu heb ik interesse in de EXCEED CF SLX 8.9 voor de prijs van 2639,- (nu 630,- korting).
Maar de twijfel is de maat, ik ben 172 cm groot met een binnenbeenlengte van 81 cm (normaal postuur), als ik op de site mijn maat laat berekenen kom ik uit op een S. Ik heb bijna altijd een 17 inch frame gehad, nu heb ik zelfs een 18 inch (Xtrail Bold 1), maar deze is eigenlijk een beetje te groot.
Als ik 173 cm invul voor mijn lengte kom ik op een M. Ik neig meer naar een M omdat dit ook ongeveer een 17 inch is, de S is zoveel kleiner en korter dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat dat een goede maat voor mij is.
Ook heb ik gekeken naar de GRAND CANYON CF SL 8.9, deze heeft een iets andere geometrie.

Wie kan mij advies geven en wie weet wat het verschil is tussen de Exceed en de Grand Canyon?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1,68m, voorgeschiedenis 17" Stumpjumper hardtail, 17,5" Tomac racefully, en nu 2,5 jaar een Canyon Lux in maatje Small, ipv een compacte Medium.
Ik meende met mijn 1,68 eerst 'weer' een Medium Lux nodig te hebben, maar de site van Canyon adviseerde een S. Ben in Koblenz gaan proefrijden en voelde meteen dat het inderdaad een S moest zijn. Makkelijk, vanuit Zuid Limburg is Koblenz vlakbij.

Ik zat dus onder het omslagpunt S-M, jij zit erboven op... ik zou proberen te gaan proefzitten/proefrijden. Of: je bestelt de maat die je denkt te moeten hebben, met de mogelijkheid om bij Canyon binnen een maand van maat te kunnen wisselen of de fiets te retourneren of te ruilen voor een ander model, wat je wil.

De Exceed is lichter, 'moderner', racegeometrie met afdaalpotentie, omdat de huidige XC- en marathonwedstrijdparcoursen steeds racier worden. Highend carbon en high end afmontages.
De Grand Canyon is iets meer trail-tour georienteerd tov de Exceed, en die is er behalve in top carbon uitvoering (dan meer racy) ook in meer budget alu uitvoering (dan wat zwaarder en meer tour georienteerd).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Vriend van mij heeft net de Exceed 8.9 SLX binnen. Heeft met vooraan 1.8m een L. M was te klein. Ik denk dat een S echt te klein voor je is en dat je een M nodig hebt.

Wellicht even contact opnemen met het servicepunt in Eindhoven of ze toevallig een M hebben staan om te bekijken / proberen.
StAlTiCa
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Voor dat budget zou ik er een dagje Canyon aan wagen.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik heb dezelfde lichaamsmaten en ben laatst van een 17" Xtrail (Save 5.0) overgegaan op de Grand Canyon AL SL 6.9 16". Op de Xtrail had ik al een kortere stuurpen gedaan. De 16" bevalt me goed, lekker speels, maar groter had ik ook niet moeten zijn.

Vergelijk even de reach en stack van de Canyon die je wilt en de 16" Grand Canyon. Als dat niet veel uit elkaar ligt en je houdt van speels, dan zou ik de 16" wel in overweging houden. Ergens passen is natuurlijk het beste.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb nog eens zitten meten en vergelijken. Moet wel zeggen dat de Xtrail eigenlijk te groot is!
Mijn huidige Xtrail heeft een zitbuislengte van 48 cm, de Exceed M is 44 cm, de S 39,5 cm.
Xtrail stack is +/- 65 cm (heb ik dat wel goed gemeten, kan een cm in zitten), Exceed M is 61,1 cm, de S 60,3 cm.
Xtrail reach is +/- 40 cm, Exceed M is 42,5 cm en de S is 39,5 cm.

De stack van de Canyon Exceed is dus aanzienlijk kleiner, terwijl de reach van de M groter is en de S bijna gelijk, zal wel met de hoek te maken hebben.

Als je dan weer kijkt naar de Grand Canyon is de stack van de M 60,9 cm en de reach 41,5 cm, die heeft dan weer andere hoeken dan de Exceed denk ik, of zie ik dat verkeerd.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Alle hoeken kunnen net iets anders zijn inderdaad.

Het stack verschil is niet zo groot op de Exceed, dat komt denk ik doordat dit in grote mate bepaald wordt door de 29" wielen bij S en M. Het is wel flink lager dan je huidige Xtrail. Een lager stuur is een diepere zit, of gestrektere armen (voelt dus groter).

Als de Xtrail met een reach van 40cm al te groot aanvoelt, lijk de M met 42.5cm mij niet de juiste keuze. (Kijk wel ook nog even naar stuurpenlengte verschil, die kan je overigens ook altijd vervangen voor een andere maat natuurlijk).

Dat de Xtrail al te groot aanvoelt, dat de Exceed een lager stuur heeft, en dat de M een grotere reach heeft, doet mij toch denken dat je op een S prettiger gaat zitten. Maar schiet me er niet op af. :)
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Bergbike schreef:Alle hoeken kunnen net iets anders zijn inderdaad.

Het stack verschil is niet zo groot op de Exceed, dat komt denk ik doordat dit in grote mate bepaald wordt door de 29" wielen bij S en M. Het is wel flink lager dan je huidige Xtrail. Een lager stuur is een diepere zit, of gestrektere armen (voelt dus groter).

Als de Xtrail met een reach van 40cm al te groot aanvoelt, lijk de M met 42.5cm mij niet de juiste keuze. (Kijk wel ook nog even naar stuurpenlengte verschil, die kan je overigens ook altijd vervangen voor een andere maat natuurlijk).

Dat de Xtrail al te groot aanvoelt, dat de Exceed een lager stuur heeft, en dat de M een grotere reach heeft, doet mij toch denken dat je op een S prettiger gaat zitten. Maar schiet me er niet op af. :)
Denk toch dat dat meevalt, verschil in reach wordt opgevangen door stuurpen (Xtrail 10 cm en Exceed 8 cm), maar de Xtrail is vooral te hoog vind ik, lengte (reach) is voor mij goed. Is wel weer zo dat de Exceed M het stuur lager heeft staan, maar dan zou ik eventueel nog een kortere stuurpen kunnen plaatsen. Maar blijf vooral meedenken, ben ik blij mee :-D De S is zoveel kleiner :o
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik heb toen dit plaatje gemaakt met alle BB's op dezelfde plek. Deed mij in ieder geval inzien dat (horizontale) bovenbuislengte een slechte maat is als de stacks verschillen, je meet dan immers op verschillende hoogtes, en daarme ook meer of minder naar voren (verloop zadelbuis). Maar dit was ook 26" vs 29" en smal vs breed stuur.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

i-toon schreef:maar de Xtrail is vooral te hoog vind ik
Als dit de reden is dat de Xtrail te groot voelt, en aangezien de stuurpen 2cm korter is, ligt het inderdaad iets anders. Dan is een M ook plausibel. Wordt toch even naar Duitsland denk ik. :winkie:
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Is het zo dat de Grand Canyon meer op toeren/trail gericht is en de Exceed meer wedstrijd/race?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Toch maar maatje M besteld, nu een week of 3-4 wachten (hoop ik).
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Fiets is verrassend snel binnen, vanavond eens kijken wat het is!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

3-4 dagen dus, ipv 3-4 weken! Veel plezier vanavond :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie