Kleine topic-kick: eind van het jaar, dus weer tijd voor een nieuw frame
Het afgelopen jaar met regelmaat gedacht aan een ander fully frame maar steeds geen actie ondernomen om verschillende redenen. Maar nu dus wel...
Met dank aan Lars TB en Nordin voor het meedenken en andere info is de keus gevallen op de 2017 Banshee Phantom. Frame voldoet van alle mogelijkheden het beste aan de eisen (geo, prijs, constructieve details) die ik heb, of dat er in de praktijk ook allemaal uit gaat komen gaan we pas in het voorjaar merken. Het frame zou eind januari leverbaar moeten zijn in de kleur die ik wil, raw met blauwe decals.
Rood vind ik normaliter wel mooi, maar de matte uitvoering met blauwe letters spreekt me minder aan en zwart... tsja, dat is maar zwart
Dus nog een tijdje geduld, maar dan komt toch echt het middelste frame aan...:
Geometrie, wanneer past een fiets...? Kenners please ;-)
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Mooie keuze! Ben benieuwd
Gek genoeg zie je hier in Vancouver nog maar weinig Banshees. Het gerucht gaat dat ze naar een direct sales model zijn gegaan, maar hoe en waar je ze dan kan kopen? Van de website wordt je niet veel wijzer, en de dealer map is in BC angstaanjagend leeg. Vreemd.
Gek genoeg zie je hier in Vancouver nog maar weinig Banshees. Het gerucht gaat dat ze naar een direct sales model zijn gegaan, maar hoe en waar je ze dan kan kopen? Van de website wordt je niet veel wijzer, en de dealer map is in BC angstaanjagend leeg. Vreemd.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 589
- Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
- Mijn mountainbike: 29er only
Banshee is vanaf modeljaar 2017 inderdaad overgestapt naar direct sales. Je moet ook niet vergeten dat er maar ongeveer 2.000 per jaar worden verkocht, wereldwijd.
Kermit: nogmaals gefeliciteerd met je keuze!
Kermit: nogmaals gefeliciteerd met je keuze!
Ik bedoelde dat je in de geboorteplaats van Banshee ("Born on the Shore") toch wel wat meer aanwezigheid zou verwachten. Er komen er hier in SYS op het forum inmiddels meer voorbij dan ik hier op de Shore op de trails tegenkom. Ik vind het jammer want ik kan mooie/goede bikes van een klein lokaal merk wel waarderen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik wist niet dat ze naar een direct sales model waren gegaan, maar dat verklaart wel waarom ik zo weinig shops vond die Banshees konden leveren
Nu heb ik via de facebookpagina van Banshee.de een berichtje gestuurd, daar zit Everyday26 achter, de Duitse distributeur. Afgaande op mijn gevoel een klein bedrijfje, maar hij reageerde erg vlot op mijn vragen.
Nu begint het lange wachten...
Nu heb ik via de facebookpagina van Banshee.de een berichtje gestuurd, daar zit Everyday26 achter, de Duitse distributeur. Afgaande op mijn gevoel een klein bedrijfje, maar hij reageerde erg vlot op mijn vragen.
Nu begint het lange wachten...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Nog iemand met een banshee, het beginnen er inmiddels redelijk wat hier op het forum te worden
@nielsvk, de website zou een van de weken een update krijgen met inderdaad een direct sales model en in Europa zouden dat de importeurs per land, of groep landen worden
Lijkt me precies een weg die minder bekende merken 'moeten' opgaan. Commencal is daar ook op overgestapt, hebben ineens enkel nog stores voor verschillende landen. Vroeger kwam je die makkelijk tegen op crc, die tijd lijkt door.
@nielsvk, de website zou een van de weken een update krijgen met inderdaad een direct sales model en in Europa zouden dat de importeurs per land, of groep landen worden
Lijkt me precies een weg die minder bekende merken 'moeten' opgaan. Commencal is daar ook op overgestapt, hebben ineens enkel nog stores voor verschillende landen. Vroeger kwam je die makkelijk tegen op crc, die tijd lijkt door.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Mooi frame, Kermit. Ben benieuwd naar het eindresultaat
Mss een stomme vraag...
Ook ik zit naar iets nieuws te kijken en heb een kandidaat die tov m`n oude fiets een 19mm langere bovenbuis heeft. Reach is ook 19mm langer maar totale afstand van stuur (hart stuurpen) tot hart zadelpen is 6mm korter. Dit betreft een M, bij een L komt er overal nog eens ongeveer 20mm bij (te groot?)
Kan je die afstand (seat>bar) gebruiken om te bepalen of je dezelfde zithouding/uitgestrektheid kan hebben (bij hetzelfde stuur)? Ter info: de huidige fiets is een rasechte XC ht, de nieuwe moet een fully die ergens tussen marathon en trail zit dus de zit zal sowieso anders zijn.
Mss een stomme vraag...
Ook ik zit naar iets nieuws te kijken en heb een kandidaat die tov m`n oude fiets een 19mm langere bovenbuis heeft. Reach is ook 19mm langer maar totale afstand van stuur (hart stuurpen) tot hart zadelpen is 6mm korter. Dit betreft een M, bij een L komt er overal nog eens ongeveer 20mm bij (te groot?)
Kan je die afstand (seat>bar) gebruiken om te bepalen of je dezelfde zithouding/uitgestrektheid kan hebben (bij hetzelfde stuur)? Ter info: de huidige fiets is een rasechte XC ht, de nieuwe moet een fully die ergens tussen marathon en trail zit dus de zit zal sowieso anders zijn.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Houd er rekening mee dat de meeste zadelbuizen tegenwoordig een knik hebben (om plaats te maken voor de grote wielen) en de zadelpen dus niet in lijn met de trapas is. Als dat zo is kun je de afstand tussen stuur en zadelpen niet gebruiken om met een andere fiets te vergelijken.
Geen stomme vraag, want de fabrikanten maken het je niet gemakkelijker tegenwoordig.TenZNL schreef: Mss een stomme vraag...
Ook ik zit naar iets nieuws te kijken en heb een kandidaat die tov m`n oude fiets een 19mm langere bovenbuis heeft. Reach is ook 19mm langer maar totale afstand van stuur (hart stuurpen) tot hart zadelpen is 6mm korter. Dit betreft een M, bij een L komt er overal nog eens ongeveer 20mm bij (te groot?)
Kan je die afstand (seat>bar) gebruiken om te bepalen of je dezelfde zithouding/uitgestrektheid kan hebben (bij hetzelfde stuur)? Ter info: de huidige fiets is een rasechte XC ht, de nieuwe moet een fully die ergens tussen marathon en trail zit dus de zit zal sowieso anders zijn.
De enige maat waar je van uit kunt gaan is de reach. Die is sowieso langer tegenwoordig, maar bij allmountain en enduro bikes nog eens langer dan bij XC en trail modellen. Feitelijk moet je de zithouding dan weer corrigeren met de stuurpen. Bij een langere reach hoort dus een kortere stuurpen en wil je nog iets rechter op zitten, dan moet de stuurpen nog wat korter. Is de reach nu dus 19 mm meer en je zit lekker, dan zou de stuurpen dus 19 mm (...) korter moeten zijn.
De stand van het zadel zou je eigenlijk ten opzichte van de trapas moeten bepalen. Door de schuine fantasie zitbuizen krijg je allerlei rare waardes in bovenbuislengte, zeker als je iets hoger of lager zit dan gemiddeld. Nog even een foto gejat:
Omdat de buis om een vage reden een knik maakt moet het zadel dus geheel naar voren geschoven worden om weer op de juiste plaats ten opzichte van de trapas te komen te zitten. Misschien dat op papier de horizontale, virtuele bovenbuis precies even lang is als bij een rechte buis met een standaard zithoek, maar omdat de pen bij het omhoog schuiven relatief verder naar achteren komt moet je dus gaan corrigeren.
Anders, als je laag zit moet het zadel dus verder naar achteren.
Bij sommige enduro's hebben ze inmiddels 76 graden zithoeken om de bovenbuislengte maar niet te veel te laten groeien (73 graden is vrij standaard). Die bovenbuislengte lijkt dan vrij normaal, maar als je naar de reach kijkt zie je dat die enorm is. Dat is leuk op een steile afdaling, werkt ook nog bij het klimmen, maar fietst zwaar belabberd op het vlakkere... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
He Kermit, gefeliciteerd met je aanschaf. Ben ik alleen benieuwd welke fiets het veld moet gaan ruimen, of is dit gewoon weer een nieuwe die wordt toegevoegd aan de collectie hahaha
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Thnx Lars, dit helpt een hoopLars TB schreef:Geen stomme vraag, want de fabrikanten maken het je niet gemakkelijker tegenwoordig.TenZNL schreef: Mss een stomme vraag...
Ook ik zit naar iets nieuws te kijken en heb een kandidaat die tov m`n oude fiets een 19mm langere bovenbuis heeft. Reach is ook 19mm langer maar totale afstand van stuur (hart stuurpen) tot hart zadelpen is 6mm korter. Dit betreft een M, bij een L komt er overal nog eens ongeveer 20mm bij (te groot?)
Kan je die afstand (seat>bar) gebruiken om te bepalen of je dezelfde zithouding/uitgestrektheid kan hebben (bij hetzelfde stuur)? Ter info: de huidige fiets is een rasechte XC ht, de nieuwe moet een fully die ergens tussen marathon en trail zit dus de zit zal sowieso anders zijn.
De enige maat waar je van uit kunt gaan is de reach. Die is sowieso langer tegenwoordig, maar bij allmountain en enduro bikes nog eens langer dan bij XC en trail modellen. Feitelijk moet je de zithouding dan weer corrigeren met de stuurpen. Bij een langere reach hoort dus een kortere stuurpen en wil je nog iets rechter op zitten, dan moet de stuurpen nog wat korter. Is de reach nu dus 19 mm meer en je zit lekker, dan zou de stuurpen dus 19 mm (...) korter moeten zijn.
De stand van het zadel zou je eigenlijk ten opzichte van de trapas moeten bepalen. Door de schuine fantasie zitbuizen krijg je allerlei rare waardes in bovenbuislengte, zeker als je iets hoger of lager zit dan gemiddeld. Nog even een foto gejat:
Omdat de buis om een vage reden een knik maakt moet het zadel dus geheel naar voren geschoven worden om weer op de juiste plaats ten opzichte van de trapas te komen te zitten. Misschien dat op papier de horizontale, virtuele bovenbuis precies even lang is als bij een rechte buis met een standaard zithoek, maar omdat de pen bij het omhoog schuiven relatief verder naar achteren komt moet je dus gaan corrigeren.
Anders, als je laag zit moet het zadel dus verder naar achteren.
Bij sommige enduro's hebben ze inmiddels 76 graden zithoeken om de bovenbuislengte maar niet te veel te laten groeien (73 graden is vrij standaard). Die bovenbuislengte lijkt dan vrij normaal, maar als je naar de reach kijkt zie je dat die enorm is. Dat is leuk op een steile afdaling, werkt ook nog bij het klimmen, maar fietst zwaar belabberd op het vlakkere... .
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Maar dan wel altijd in relatie tot de stack. Je kunt reach niet los zien. Vergelijk je reach van twee fietsen, dan moet je dat doen op dezelfde stackhoogte. Dus heeft één een lagere stack, dan denkbeeldige spacers onder de stuurpen toevoegen tot de stack even hoog is als de ander. De reach wordt dan korter.Lars TB schreef:De enige maat waar je van uit kunt gaan is de reach.
Op p1 had ik al een spreadsheet gelinkt die eerder door een ander forumlid is gedeeld. Hiermee kun je twee fietsen vergelijken op basis van reach en stack inclusief spacers en stuurpen:
http://www.mediafire.com/view/?i0c6wumndbv4sk3" onclick="window.open(this.href);return false;
Probleem blijft, zoals Lars heeft uitgelegd, de werkelijke zitbuishoek, die is eigenlijk op papier nauwelijks goed in te schatten. De virtuele zitbuishoek is meestal bepaald met het denkbeeldige zadel op stackhoogte, wat voor niemand een realistische waarde is. Er was eens een fabrikant die voor ieder model een tabel had met zitbuishoeken op basis van een paar verschillende realistische zadelhoogtes. Dat zou iedere fabrikant moeten doen. Ik dacht dat het Canfield was, maar ik zie dat nu niet meer op hun website.
Edit: gevonden op mtbr:
Zie hoe de zitbuishoek en bovenbuislengte veranderen met de zadelhoogte.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Toevallig heb ik een wielset met blauwe Hope'sOne Only schreef:Mooie keuze Kermit! Hoop m een keer in net echt te zien in Dorst of de LDD. Zo vaak zie je ze namelijk niet.
Wielsetje met blauwe hoopnaven zou hem goed staan (mits het blauw een beetje overeen komt!)
Die naven zitten (icm met Flow EX velgen) in mijn hardtail. Ik wil eigenlijk de wielset uit m'n Mondraker gaan gebruiken, Novatech's met Ryde velgen (25 en 29mm). Maar beide sets hebben om te bouwen naven, dus ik kan altijd nog wisselen als ik wil.
In het echt zien gaat nog even duren, ervan uitgaande dat de verwachte levertermijn van eind januari uit gaat komen. Maar dat komt me eigenlijk prima uit. Het zwarte frame was meteen leverbaar, maar ik ben niet zo van zwart voor een fietsframe.
@mud mate, de Mondraker gaat eruit.
Dat zal jou wel pijn doen...
@TenZNL, Lars en Niels hebben jouw vraag al veel beter beantwoord dan ik zou kunnen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After