Geometrie, wanneer past een fiets...? Kenners please ;-)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Doorgaans wel, anders staat het er volgens mij specifiek bij genoemd.
Geldt ook voor hardtails, worden meestal gemeten zonder sag.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dus de geo verandert, als de fiets beladen is?
Als voorbeeld een hardtail met 100mm vork:
Stel, de sag van de vork is ingesteld op 20%, met rijder zakt de vork 20mm in. Dat betekent dat Stack 20mm lager wordt, Reach word iets langer want het frame hangt meer voorover. Verder verandert ook de BHH (+1gr) en de zitbuishoek.

Eigenlijk verandert bijna alles, op ETT, zitbuislengte en chainstays na (wat natuurlijk vaste waardes zijn), correct? Of ben ik nu aan het mierenswaffellen?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@ TenZNL
Voor een HT heb je wel degelijk gelijk denk ik. Bij een FS heft de sag achter de boel weer op.
Dat is ook bij sommige frames het probleem met veel pedal strikes zoals de eerste generatie Scout.
BB zakt nog na dmv sag voor en achter en als je dan al een vrij laag BB hebt tik je met de langere cranks toch regelmatig de grond aan.
Laatst gewijzigd door Dutch op ma 13 februari 2017, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@ Kermit

Mooi lijstje. Heb je de spullens al gekocht? Vork ben ik wel benieuwd naar, heb zelf een 2016 performance gekocht nl.
Laatst heb ik ook met een 2017 34Grip gereden, geen finetune maar basic afstelling was al zeker goed te noemen. Geen moment aan de rebound en demping van de vork gedacht iig laat staan als je er de tijd voor gaat nemen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef:@ Kermit

Mooi lijstje. Heb je de spullens al gekocht? Vork ben ik wel benieuwd naar, heb zelf een 2016 performance gekocht nl.
Laatst heb ik ook met een 2017 34Grip gereden, geen finetune maar basic afstelling was al zeker goed te noemen. Geen moment aan de rebound en demping van de vork gedacht iig laat staan als je er de tijd voor gaat nemen.
Zit je eigenlijk wel eens op het forum...???

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=390" onclick="window.open(this.href);return false;

:kiss:
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 13 februari 2017, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:Dus de geo verandert, als de fiets beladen is?
Als voorbeeld een hardtail met 100mm vork:
Stel, de sag van de vork is ingesteld op 20%, met rijder zakt de vork 20mm in. Dat betekent dat Stack 20mm lager wordt, Reach word iets langer want het frame hangt meer voorover. Verder verandert ook de BHH (+1gr) en de zitbuishoek.

Eigenlijk verandert bijna alles, op ETT, zitbuislengte en chainstays na (wat natuurlijk vaste waardes zijn), correct? Of ben ik nu aan het mierenswaffellen?
Kan inderdaad een probleem zijn als je je HT net zo afgesteld hebt als je FS. Het zijn hier en daar grote verschillen.

Ook als de geo bij sag gemeten wordt trouwens. Want de FS zakt voor en achter in en de HT dus alleen voor.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars BS schreef:
Zit je eigenlijk wel eens op het forum...???

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &start=390" onclick="window.open(this.href);return false;

:kiss:
Volgens mijn vrouw nu alweer te lang :oops: :oops: :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars BS schreef:
:lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:Kan inderdaad een probleem zijn als je je HT net zo afgesteld hebt als je FS.
Welke HT? :lol:

Qua voorvork, bedoel je?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:
Lars TB schreef:Kan inderdaad een probleem zijn als je je HT net zo afgesteld hebt als je FS.
Qua voorvork, bedoel je?
Nee, wat zithouding betreft in oningeveerde toestand.


(maar zelfs de vork zou iets anders ingesteld moeten worden!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je het over mijn fiets hebt, nee en uiteraard. ;)
Maar dat was mijn insteek ook niet, ik vroeg me gewoon (puur technisch) af in hoeverre de geo afwijkt van de statische getallen als erop gereden word.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wat belaste geo van een hardtail betreft kun je hiermee spelen:

http://bikegeo.muha.cc/" onclick="window.open(this.href);return false;

In de linker kolom de onbelaste geo invullen.
Dan in de middelste kolom bij fork height de sag aftrekken.

Bij een fully zou je de sag van de achterdemper van de trapashoogte af kunnen trekken (of bij de bb drop optellen), maar in dit tooltje kun je dat niet makkelijk vergelijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef:Als je het over mijn fiets hebt, nee en uiteraard. ;)
Maar dat was mijn insteek ook niet, ik vroeg me gewoon (puur technisch) af in hoeverre de geo afwijkt van de statische getallen als erop gereden word.
Ik bedoelde het ook als bevestiging van je vermoedens en gaf er meteen de praktische vertaalslag bij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijdens het rijden veranderd de geo eigenlijk continu.
Maar omdat dat voor elke fiets geldt zijn de statische waardes toch wel redelijk te vergelijken :)

@Dutch, die Fox bevalt me uitstekend!
Ik heb weliswaar geen bakken met andere topvorken om te vergelijken, maar het is de fijnste vork die ik tot nu toe gehad heb. Sowieso de stijfste, maar ook qua vering/demping voelt hij erg prettig. Vrij comfy zonder teveel te duiken en hij volgt de remknippen op bv Amerongen beter dan alles wat ik eerder gereden heb. Door de stijfheid en de goede demping voel je dat hij beter op de gekozen lijn blijft dan ik eerder gewend was.

Ik hoop wel dat hij qua geometrie past bij de Banshee, het is een 130mm en Banshee geeft eigenlijk 120mm aan voor de Phantom (bovendien is het geen 51mm offset).
Maar mijn ervaring met net wat te lange vorken is tot nu toe dat het eigenlijk altijd prima rijdt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef:Tijdens het rijden veranderd de geo eigenlijk continu.
Maar omdat dat voor elke fiets geldt zijn de statische waardes toch wel redelijk te vergelijken :)
Dat besef ik, het is alleen dat de geo door de sag ook statisch best veel veranderd.
kermit schreef:@Dutch, die Fox bevalt me uitstekend!
Ik heb weliswaar geen bakken met andere topvorken om te vergelijken, maar het is de fijnste vork die ik tot nu toe gehad heb. Sowieso de stijfste, maar ook qua vering/demping voelt hij erg prettig. Vrij comfy zonder teveel te duiken en hij volgt de remknippen op bv Amerongen beter dan alles wat ik eerder gereden heb. Door de stijfheid en de goede demping voel je dat hij beter op de gekozen lijn blijft dan ik eerder gewend was.
Je conclusies kan ik tot nu toe alleen maar onderschrijven. Heel stijf en idd comfy zonder zompig te worden, je moet alleen wel even de tijd nemen om de rebound correct af te stellen.
Plaats reactie