Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 12:16 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 30 mei 2018, 08:27
Berichten: 7
Mijn mountainbike: Scott Scale 920
Beste Forum gebruikers,

Mijn naam is Michel. Ik ben al een tijdje stiekeme lezer, maar heb nu ook een account. Omdat ik een vraag heb.

Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. De laatste 7 jaar rijd ik een Bulls Copperhead 1, 26”. Shimano XT 3*9 uit mijn hoofd.

Nu wil ik een nieuwe 29” hardtail aanschaffen. Mijn budget is 2500 euro. En ik heb wel een voorkeur voor Shimano XT t.o.v. SRAM NX/GX.

Volgende 2 fietsen hebben mijn aandacht getrokken, maar wellicht hebben jullie nog andere tips binnen dit budget? Gebruik hem vooral voor parcours in Schoorl gemiddeld 1x per 2 weken. Daarnaast een paar keer per jaar een uitstapje naar een ander parcours in NL of Ardennen.

Scott Scale 920
https://www.scott-sports.com/nz/en/prod ... e-920-bike

Cannondale F-si carbon 5
https://www.cannondale.com/Europe/bike/ ... 6e6ff19ae4

Hoor graag!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 12:43 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: do 21 februari 2013, 11:46
Berichten: 35
volgens mij kun je geen miskoop doen met deze bikes :)
zou bijna zeggen welke trekt je aan qua looks


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 12:54 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6377
Ik zou voor dat geld voor een alu frame gaan. De voordelen van carbon haal je er niet uit en je krijgt nu wat gemiddelde onderdelen, met name de voorvork en zeker bij de Cannondale ook de wielen.


'Probleem' is dat een snelle zoektocht wel €500,- goedkopere alu fietsen oplevert, maar je krijgt dezelfde onderdelen... (bijvoorbeeld: https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 989-133925)


Maar dan nog, koop zo iets (ook van Cannondale of Scott etc. te krijgen) en koop er meteen superwielen bij, heb je veel meer aan.


En van jouw keuze trekt de Scott mij het meeste.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 13:02 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 30 mei 2018, 08:27
Berichten: 7
Mijn mountainbike: Scott Scale 920
Lars TB schreef:
Ik zou voor dat geld voor een alu frame gaan. De voordelen van carbon haal je er niet uit en je krijgt nu wat gemiddelde onderdelen, met name de voorvork en zeker bij de Cannondale ook de wielen.


Is het niet zo dat als ik nu kies voor een goed Carbon frame ik later altijd altijd kan upgraden naar betere wielen, voorvork enz. Maar dat ik dan niet ineens een grote uitgave moet doen aan een nieuwe fiets omdat een alu frame toch beperkingen in de toekomst gaat brengen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 13:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6589
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
De Canyon Exceed CF SL 7,0, https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... l-7-0.html.
'De hardtail waar M vd Poel nu op rijdt' (dit is het carbon 1040gr frame, MvdP rijdt op het nog lichtere 850gr frame), en waar Lakata wereldkampioen Marathon mee werd. Shimano XT-XTR (alleen SLX cassette), Fox step cast, 10,4kg, voor slechts 2599,-.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 13:42 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6377
michel_cooper schreef:
Lars TB schreef:
Ik zou voor dat geld voor een alu frame gaan. De voordelen van carbon haal je er niet uit en je krijgt nu wat gemiddelde onderdelen, met name de voorvork en zeker bij de Cannondale ook de wielen.


Is het niet zo dat als ik nu kies voor een goed Carbon frame ik later altijd altijd kan upgraden naar betere wielen, voorvork enz. Maar dat ik dan niet ineens een grote uitgave moet doen aan een nieuwe fiets omdat een alu frame toch beperkingen in de toekomst gaat brengen?


De fabrikanten hebben 2 soorten carbon, kort door de bocht een eenvoudige versie en een hoogwaardige versie. Het verschil tussen die twee is al met een heel klein beetje ervaring te voelen. Hoogwaardig carbon is licht, stijf en geeft mee. Het dempt de kleine trillingen en soms zit er zelfs een soort vering in een bepaalde richting ingebouwd. Eenvoudig carbon is nog steeds niet heel zwaar, maar het gewichtsverschil met mooi aluminium is misschien nog maar 100-200 gram. Het is zeker stijf, maar ook hard, want het dempt de trillingen zeker niet beter dan hoogwaardig aluminium dat doet. Hooguit is het wat sterker dan hoogwaardig aluminium, gewoon omdat er wat extra carbon gebruikt is. Ze voelen daardoor ook stukken minder levendig aan, nodig minder uit om lekker te knallen.

Het is in mijn ogen niet de moeite zulke frames op te waarderen. Het is niet dat ze niet lekker rijden, maar je krijgt niet de voordelen van carbon. Dan kun je nog beter een hoogwaardige alu fiets kopen voor wat minder geld. Wat je over houdt en er dan nog wat bijleggen geef je volgend jaar uit aan een hoogwaardig carbon frame en dan zet je alle onderdelen van de alu fiets over.


Overigens gaat dit verhaal ook op voor de Canyon die Aurelius plaats, ook minder mooi carbon zonder de echte voordelen. Maar wel met mooiere onderdelen en dan ben je in 1x klaar.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 14:11 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: wo 30 mei 2018, 08:27
Berichten: 7
Mijn mountainbike: Scott Scale 920
Lars TB schreef:
De fabrikanten hebben 2 soorten carbon, kort door de bocht een eenvoudige versie en een hoogwaardige versie. Het verschil tussen die twee is al met een heel klein beetje ervaring te voelen. Hoogwaardig carbon is licht, stijf en geeft mee. Het dempt de kleine trillingen en soms zit er zelfs een soort vering in een bepaalde richting ingebouwd. Eenvoudig carbon is nog steeds niet heel zwaar, maar het gewichtsverschil met mooi aluminium is misschien nog maar 100-200 gram. Het is zeker stijf, maar ook hard, want het dempt de trillingen zeker niet beter dan hoogwaardig aluminium dat doet. Hooguit is het wat sterker dan hoogwaardig aluminium, gewoon omdat er wat extra carbon gebruikt is. Ze voelen daardoor ook stukken minder levendig aan, nodig minder uit om lekker te knallen.


Wat zou je ongeveer moeten betalen voor een fiets met hoogwaardig carbon frame en dan XT afgemonteerd? Heb je daar een voorbeeld van (merk/uitvoering)? Wellicht kies ik er dan voor om door te sparen voor iets beters waar ik de komende 10 jaar op door kan.

Of weet een van jullie een voorbeeld van een hele goede Alu fiets die bijvoorbeeld XTR is afgemonteerd en een goede vork heeft?


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 14:29 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6377
Bij Canyon zit je dan op €3.999,- (https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html) en daar zul je ook bij andere merken op terecht komen, maar dan met iets mindere onderdelen.

Maar het is dus niet zo dat die goedkopere uitvoeringen slechte carbon frames zijn, alleen bieden ze niet de voordelen die carbon zou kunnen bieden, of in ieder geval een stuk minder. Gezien wat je er mee gaat doen zijn ze goed, maar hooguit dus duur betaald als je het vergelijkt met alu frames die precies hetzelfde kunnen.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 14:48 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6589
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Heel veel meer... die allerlichtste frames worden door wedstrijdrijders gebruikt, en hebben ook de meest hoogwaardige lichte afmontages. Ook zwaardere verzetten range oha. Als het niet perse Shimano hoeft te zijn, bv bij Canyon: https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html. SRAM 1x dus. 4000,-, nog maar 9,1 kg... Zoiets, en dan gelijkwaardig afgemonteerd van Cannondale, Scott: ga je zo richting de 5000,- of meer, dan wint iedere internetter heel dik.

Het is heel normaal dat grote merken 2 soorten carbon voeren, juist omdat die lichtste en duurste frames voor de meeste recreatievelingen onbetaalbaar zijn. En dat Canyon 1040gr frame is nog steeds zeeeer licht! Het is ook wat minder kwetsbaar dan een high end lichtgewicht frame natuurlijk. Er wordt je beslist geen oor aangenaaid of zo, het ligt meer in de orde van 'heel erg goed' en 'erg goed'...
Omgekeerd geldt ook dat alu frames juist aan de onderkant van de markt worden gepositioneerd. Frames zijn een tikkie zwaarder, maar de rest van de afmontage zal ook eenvoudiger en dus wat zwaarder zijn.

Soms is de geometrie van een alu frame ook wat behoudender, vaak meer tourgericht. Dan betreft het een goedkopere eenvoudigere lijn van een merk. Het komt niet vaak voor dat binnen 1 lijn zowel een alu - carbon - high end carbon frame wordt aangeboden. Carbon en high end carbon wordt vaak gebruikt voor de toplijn, de wedstrijdfietsen, wat geometrie betreft.

Het hangt er ook maar vanaf wat je zoekt. Rustige relaxte toerfiets, of meer een snel raspaardje.
Zelf hou ik wel van snelle lichte fietsen. Maar een 2500,- uitgeven aan zo'n Cannondale of Scott, met wel carbon maar een in mijn ogen een verder net-niet afmontage, dat zou ik zelf niet doen. Net niet vork, net niet wielen... Dan 'tenminste' een internetter, waar je met 1040gr nog steeds superlicht zit qua frame, maar vooral de rest van de afmontage ook meteen top is, ver boven het klassegemiddelde.

En dat het dan iets minder filtert... ach. Brede banden erop, tubeless rijden op lage druk, en je merkt er als amateur weinig meer van, dat het wat minder filtert.
Enige upgrade die dan nog rest: een dropper erop. Voor nog meer fun en controle bergaf.
Wees niet bang, hele volkstammen knallen rond op de 'gewone' carbonnen versies, en van het geld dat je uitspaart kun je mooi zo'n dropper aanschaffen, of evt een nog lichter wielsetje.

Nog een hele mooie: Radon Jealous, oa SID, XT, ook licht met 10,3kg, 2500,-, https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... s-70-2018/.
En van de Jealous is ook een alu lijn. Bv de 29" Jealous 9,0 AL, met 2x11 XT, 1700,-. Dat frame is 1680gr, afmontage goed, maar een Fox Rhytm 100vork, DT 1900 wielen, allemaal net wat eenvoudiger en zwaarder dan bij de carbon lijn, 11,45kg totaal.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 15:07 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6377
aurelius schreef:
En dat het dan iets minder filtert... ach. Brede banden erop, tubeless rijden op lage druk, en je merkt er als amateur weinig meer van, dat het wat minder filtert.


Hoplakee! Meer gewicht, meer rolweerstand. Dat ga je als amateur ook merken... . Maar je vergelijkt appels met peren.

Het gaat mij niet zozeer over het daadwerkelijke filteren en de rest van de rijeigenschappen van hoogwaardig carbon, maar van het grotendeels ontbreken van de voordelen van carbon bij de eenvoudigere uitvoeringen. Waar je dus wel extra voor betaald omdat je carbon wilt hebben. En nogmaals, het zijn geen slechte fietsen, ze zijn goed, maar spring op een dure uitvoering en je voelt daadwerkelijk wat er met echt carbon bedoeld wordt. Ook de amateur voelt dat. Of je er een voordeel uit haalt is weer een ander verhaal.


aurelius schreef:
Enige upgrade die dan nog rest: een dropper erop. Voor nog meer fun en controle bergaf.


Die dropper levert geen controle. Dat doet iets anders:

aurelius schreef:
Soms is de geometrie van een alu frame ook wat behoudender, vaak meer tourgericht.


Juist, de geometrie. Wedstrijdgericht XC is nerveuzer en vraagt om een vaste hand. Trail-geometrie zorgt voor een gemoedelijker stuurgedrag waardoor je op snelheid de fiets veel beter kunt navigeren. Niet voor niets zit die geometrie dichter bij downhill bikes dan XC-geometrie zit!

Een dropper biedt controle als het zeer steil naar beneden gaat, waar in bochten het zadel in de weg zit. Maar het ding zorgt niet voor een beter stuurgedrag.


Waarmee ik niet wil zeggen dat je advies fout is, een dropper is een goede upgrade. Maar geef het advies om de juiste reden!

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 15:21 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6589
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Daar gaan we weer, @Lars. Vermoeiend, dat geneuzel. Het leidt af van de hoofdzaak, en je helpt de TS niet echt verder.

Een dropper geeft zeer zeker meer controle.
Steil bergaf minder snel over de kop slaan gevoel, doordat je je zwaartepunt verlaagt als je je dropper laag hebt staan, omdat je lijf dus ook omlaag kan. Dus je gaat met meer controle makkelijker en sneller naar beneden op een steil stuk. En al helemaal als het technisch steil stuk is en je je fiets makkelijker beneden je wil/moet kunnen laten bewegen. Dat is allemaal controle.
En: als je hard een bocht door wil, ook op het vlakke, of op het asfalt, of onverhard bergaf, heb je veel meer controle, omdat -wederom- door je dropper te laten zakken je je zwaartepunt verlaagt, waardoor je harder de bocht door kunt zonder bang te hoeven zijn weg te schuiven.
Ook meer controle.

Nu zul jij kunnen antwoorden: 'je dropper zorgt niet voor controle, maar de verlaging van het zwaartepunt zorgt voor controle'. Dan zeg ik: 'zoals gewoonlijk heb je helemaal gelijk, en krijg je het laatste woord, gefeliciteerd' :winkie: .

Als de TS maar onthoudt dat het meer fun biedt en toch lekker meer controle :-q .

(...en kom er maar weer in, @Lars... iets met het laatste woord, dat zal toch wel weer komen, zo leert de ervaring. En je hebt er recht op, gezien de toon die ik aansla op dit moment. Verweer je :bier: !).

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 15:25 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 11 november 2016, 01:20
Berichten: 28
Mijn mountainbike: Specialized Epic 26"
[
Citaat:
block]
michel_cooper schreef:

Gebruik hem vooral voor parcours in Schoorl gemiddeld 1x per 2 weken. Daarnaast een paar keer per jaar een uitstapje naar een ander parcours in NL of Ardennen.[/block]



Als je eens in de 2 weken fietst, zou ik geen nerveuze superlichte en erg dure wedstrijdfiets kopen. Neem een fiets met een iets relaxter stuurgedrag, iets vlakkere balhoofdhoek. Ga je denk ik meer plezier aan beleven. Beter kan je dan het extra geld besteden aan een goede vork en wielen.


Laatst bijgewerkt door Dunebiker op wo 30 mei 2018, 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 15:26 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 13240
Mijn mountainbike: Is stoffig
Dat gewoon carbon en high-end carbon vind ik loos geneuzel.
Niet dat het verschil er niet is, maar vooral omdat je met alu precies hetzelfde hebt.
Er zijn ook verschillende alu legeringen en er worden bij alu ook lompe buizen gebruikt of juist (te) dunne.
Uit ervaring weet ik dat je ook heel blij kunt worden van een low-end carbon frame.
Groot voordeel van alle carbon boven alu vind ik dat het (goedkoop) te repareren is (na de garantietermijn) .
Lichtgewicht is meestal niet op de eeuwigheid gemaakt, of het nu alu of Carbon is.
Speci en Canondeel geven levenslang garantie, de meeste prijsvechters maar 2jaar.
Superlichte, super nerveuze wedstrijdfietsen zijn maar zelden de beste keuze voor de hobbybiker.

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 15:49 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6589
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Waarbij tegenwoordig de wedstrijdfietsen natuurlijk veel relaxter zijn dan 'vroeger', in het 26" en steile stuurhoekjes tijdperk.
Met het technischer worden van de xc-parcoursen zijn ook de wedstrijdfietsen mee geevolueerd. Sowieso maakt 29" al veel minder nerveus. Bovendien werd de stuurhoek slacker, de reach langer. En ze worden tegenwoordig ook met droppers gereden...
Bovengenoemde fietsen met deze moderne geometrie zijn ook prima voor de parcoursen en simpele trails in Nl.
Maar goed, als ze niet zijn wat je zoekt... niks mis met een speelse stevige trail HT.

Of iets ertussen in... https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... trail.html, trail versie van de alu Grand Canyon. Mn dikke vork
Gewone Grand Canyon: met gewone vork, XT, alu: https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... trail.html. Minder racy dan een Exceed, meer tour/trail.
Beiden met dropper... allemaal wat degelijker en zwaarder, maar ook prima.

En nee, het hoeft zeker geen Canyon te zijn, het is maar om te laten zien dat merken verschillende 'lijnen' aanbieden.

Bij 2500,- heb je top alu bikes, en eenvoudigere carbonnen bikes. Alu wordt vaker gereserveerd voor tour/trail, carbon voor de meer op snelheid gerichte lichte hardtails.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018, 16:12 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: do 12 oktober 2017, 09:21
Berichten: 28
Lars TB schreef:


aurelius schreef:
Enige upgrade die dan nog rest: een dropper erop. Voor nog meer fun en controle bergaf.


Die dropper levert geen controle. Dat doet iets anders:

Een dropper biedt controle als het zeer steil naar beneden gaat, waar in bochten het zadel in de weg zit. Maar het ding zorgt niet voor een beter stuurgedrag.


:~

on-topic: Ik kwam van een 26" hardtail en ging naar een 29" spark RC. Heel agressief werd gezegd, maar om eerlijk te zijn, hij voelt super stabiel tov de oude fiets.

Zoals reeds gezegd, zijn de onderdelen niet super, maar ook daar voel ik als amateur niet veel van (2 keer in de week rijden). Jij zelf bent nog altijd de grootste schakel om te verbeteren.

Ik zou volgende keer wel wsl een iets meer trail-gerichte fiets kopen, gewoon omdat die wat breder inzetbaar is.
Ik zou minder schrik hebben van de alpen en/of bikeparks. Nu houdt iets me tegen om die te gaan opzoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: