Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Advies full suspension
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2018, 16:09 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 23 augustus 2016, 19:27
Berichten: 11
Ik rijdt nu ongeveer 2 jaar op een cube ltd pro hardtail. Maar ik begin aardig door te fietsen en ik merk dat ik de fiets een beetje ontgroei.
Nu heb ik recent op een scott spark rc team een rondje gereden....wat een verschil!! zoveel meer comfort en minder energie inspanning tov mijn eigen fiets.
Dus ben ik op zoek naar een leuke fully, echter de scott spark rc team ligt boven mijn budget. lengte is 1.92, gewicht 92 en rijdt alleen in NL.
Nu had ik 2 fietsen op het oog: Een giant anthem 3 2018(29 er) of een scott spark 950 2018 (29er) (of eventueel een spark 900 rc comp)

Nu zit ik met wat vraagjes ten opzichte van de fiets waarop ik heb getest (spark rc team).
- Carbon vs alu fully, ga ik dit als recreatieve fietser merken?
- 100mm vs 110/120mm veerweg, ga ik dit echt merken?
- fox vering t.o.v. rockshox, ga ik dit echt merken?
- Het prijsverschil tussen de giant en spark rc comp is ruim 1.000,- waar zit dat nou vooral in, en wederom merk ik dat echt?

Verder nog tips of dingen waarop ik moet letten?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2018, 16:43 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6508
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Los van de afmontages:

Die RC team is een superbak, daar betaal je voor. De goedkopere Spark 950 is echter geen RC uitvoering.
De RC is echt race/marathongericht, lichter carbon frame, 100mm, en RC geometrie, dwz scherpere stuurhoek.
De gewone Spark is meer marathon/trail gericht, met 120mm maar met name ook een luiere stuurhoek. Die 20mm extra en luiere stuurhoek zul je wel merken, heeft de 950 ook al standaard een dropper (de duurdere gewone Sparks hebben die in ieder geval wel standaard, de RC heeft die niet)?

Ik denk dat de Anthem wat dat betreft een beetje tussen de Spark RC en Spark in zal zitten, wat karakter betreft.

In de afmontages heb ik me nog even niet verdiept (grofweg, Fox vs RS, beiden prima, hangt er maar net vanaf welk type/model er vergeleken wordt met welk model... en bij Giant zal je een iets hoogwaardigere afmontage krijgen oha bij gelijke prijs, Scott is een relatief wat duurder merk).

Pm: als je even linkjes plaatst naar de genoemde fietsen is het voor de lezers makkelijker de afmontages te vergelijken, scheelt ze gezoek... sneller antwoord kortom.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2018, 17:01 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 23 augustus 2016, 19:27
Berichten: 11
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-950-2018
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-team-2204
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-anth ... gKRqPD_BwE

Bijgaand de linkjes. En thanks voor het advies.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2018, 19:11 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6160
Cris-99 schreef:
- Carbon vs alu fully, ga ik dit als recreatieve fietser merken?


Ja en nee. Voordeel van carbon is dat het bij een vergelijkbare stijfheid een stuk lichter is. Ja, een halve kilogram zou je kunnen merken. In een direct vergelijk. In de praktijk is het antwoord dus nee. Er zal niet heel veel verschil in stijfheid zitten tussen de twee fietsen, weinig verschil in gewicht. Dus het grootste verschil is dan de prijs. Ik kan niet op je bankrekening kijken, maar gezien je bij het topmodel afhaakt zal je dat verschil dus wel voelen! :winkie:

Cris-99 schreef:
- 100mm vs 110/120mm veerweg, ga ik dit echt merken?


Wederom een ja en nee. Het ligt een beetje aan de afstelling van de vering vanuit de fabrikant. Bij deze fietsen ontloopt het gevoel dat ze geven elkaar nauwelijks. Het Giant veersysteem is 1 van de allerbeste systemen op de markt en geeft al heel lang het gevoel dat je met iets meer veerweg onderweg bent dan er daadwerkelijk geboden wordt. Maar het blijft ook op de Anthem een sportief afgesteld syteem, dus niet heel soepel, maar vergelijkbaar met wat je ervaren hebt op de Scott. En dat vond je dus duidelijk prima. (Een iets minder sportief gerichte fiets - voor recreatieve rijders... - heeft een wat soepelere vering voor meer comfort en controle, maar dit zou je moeten ervaren.) De Scott heeft meer veerweg, maar nog steeds een sportief afgestelde vering. Waarschijnlijk als je vol over een rotspad knalt in de Alpen dat je een verschil merkt, maar in NL of zelfs de Ardennen geeft de Scott een vergelijkbaar gevoel met de Giant.

aurelius schreef:
De RC is echt race/marathongericht, lichter carbon frame, 100mm, en RC geometrie, dwz scherpere stuurhoek.
De gewone Spark is meer marathon/trail gericht, met 120mm maar met name ook een luiere stuurhoek. Die 20mm extra en luiere stuurhoek zul je wel merken, heeft de 950 ook al standaard een dropper (de duurdere gewone Sparks hebben die in ieder geval wel standaard, de RC heeft die niet)?


Van een 'luie' stuurhoek kun je nauwelijks spreken. Een vlakkere balhoofdhoek is het juiste woord. Je zou ook kunnen zeggen dat de Spark RC zeer nerveus is en een vaste hand vraagt. Waar een vlakkere hoek juist meer controle geeft. En het is niet zo dat je met een vlakkere balhoofdhoek niet scherp kunt sturen. Sterker nog, de praktijk wijst uit dat de meesten stukken beter overweg kunnen met die vlakkere hoek, omdat de fiets meer rust geeft en je hem daardoor beter in de bocht kunt plaatsen.

Rijd je vooral in NL, dan leent de steilere balhoofdhoek van de Spark RC zich om de fiets vooral met stuurbewegingen van links naar rechts te gooien. Een iets vlakkere balhoofdhoek vraagt om iets meer inzet van het lichaam om net zo snel te sturen. Maar dat betekent dat je op hogere snelheid je aandacht er ook minder bij hoeft te houden op een fiets met die vlakkere hoek.

In dat opzicht doen de Giant en de Scott Spark weinig voor elkaar onder. In de gehele ranking van fietsen neigen ze nog steeds naar de nerveuze kant in het moderne gamma van de fabrikanten. Ben je niet zo heel sportief en ga je regelmatig de grens over, dan zou je je zoektocht verder uit kunnen breiden en ook eens modellen met nog iets meer veerweg en een tikje gemoedelijker rijgedrag kunnen proberen.

Aan de andere kant beviel de Spark RC je goed (als eerste ervaring met iets anders!!) en zullen deze twee fietsen zeker niet tegenvallen!

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018, 08:47 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 14 februari 2005, 13:11
Berichten: 2046
Mijn mountainbike: Een Spanjool en een Luxemburger
Citaat:
Je zou ook kunnen zeggen dat de Spark RC zeer nerveus is en een vaste hand vraagt.


Kom op zeg, een 29er met een headangle van 68.5 en wielbasis van 116 kan je toch niet nerveus noemen... :roll:

_________________
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018, 11:55 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 23 augustus 2016, 19:27
Berichten: 11
ok, bedankt voor de uitgebreidde adviezen. Ik neig nu heel erg naar de giant omdat ik daar nu het idee krijg het meeste waar voor mijn geld te krijgen. Hals ik het goed begrijp fiets dit niet zo als de rc team maar komt er wel dicht bij in de buurt en dat voor de helft van de prijs (en ik vind persoonlijk het blauw wel mooi). Het belangrijkste vind ik dan ook vooral het comfort en energie besparing die ik op de rc team heb ervaren en dat krijg ik in de gainy ook wel terug heb ik het idee. Als me snelheid hetzelfde blijft als op me cube ben ik al dik tevreden.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018, 13:16 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6160
mtfuji schreef:
Citaat:
Je zou ook kunnen zeggen dat de Spark RC zeer nerveus is en een vaste hand vraagt.


Kom op zeg, een 29er met een headangle van 68.5 en wielbasis van 116 kan je toch niet nerveus noemen... :roll:


Ligt aan je vergelijkingsmateriaal. Ten opzichte van een 26" inderdaad niet, maar ten opzichte van een vrij standaard moderne allmountain natuurlijk wel. Maar het is meer als tegenhanger van 'lui', wat je een moderne allmountain zeker niet kan noemen!

En er speelt nog wel meer mee dan alleen balhoofdhoek.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018, 13:18 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6160
Cris-99 schreef:
Als me snelheid hetzelfde blijft als op me cube ben ik al dik tevreden.


Als je in het terrein rijdt ben je sneller!

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018, 03:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2672
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
+1
Een fully mag in het terrein misschien langzamer aanvoelen dan een hardtail, maar vaak is ie minstens zo snel.

_________________
Mijn Camber

Strava: https://www.strava.com/athletes/1890561


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: