Gravelracers: Het grote Gravel Topic.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Is dat niet afhankelijk van je arm lengte en hoe hoog je het stuur hebt staan? Ik kan me voorstellen als je bv. <=170 bent dat dit anders aanvoelt dan zoals ik 186cm?Makkelijk schreef:Ik vind die drops van ergobars altijd zo ontzettend diep
Ik ben ook 186cm
Meh... Ik vind de moderne "compacte" drops erg prettig. Heb op de racefiets ooit een klassieke drop gehad en dat vond ik maar niks. De ergodrops zijn vaak nog iets dieper. Misschien juist door de lengte, voor ons staat een stuur standaard al relatief laag. De headset lengte groeit niet evenredig mee met de rest van de fiets. Tegelijkertijd wil ik graag op de hoods redelijk diep zitten.
Meh... Ik vind de moderne "compacte" drops erg prettig. Heb op de racefiets ooit een klassieke drop gehad en dat vond ik maar niks. De ergodrops zijn vaak nog iets dieper. Misschien juist door de lengte, voor ons staat een stuur standaard al relatief laag. De headset lengte groeit niet evenredig mee met de rest van de fiets. Tegelijkertijd wil ik graag op de hoods redelijk diep zitten.
Waar woke is, is vuur
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
Misschien is er hier iemand die mij van input kan voorzien
Ik heb een Kona heihei fully mtb en fiets marathons, liefst langere afstanden. Nu het bos een dikke bende is, fiets ik met regelmaat op de weg. De achtervering én de voorvering zet ik dan uit maar ja... die dikke noppenbanden he... schiet niet op natuurlijk!
Wel wil ik af en toe een doorsteekje offroad kunnen maken dus een cyclocrosser lijkt mij een goed idee.
Ondertussen dit forum doorgespit en omdat ik al een Kona heb en erg tevreden ben over de Kona fietsen, heb ik vanmiddag een kort testritje gemaakt op een Kona Rove AL (2017). Al van alles gelezen aan wat er aan updates en veranderingen mogelijk zijn en als er onderdelen "op" zijn, zal ik zeker upgraden hier en daar.
De bedoeling is om er ook woon-werk mee te rijden, dat is 40 km enkele reis en heb ik afgelopen zomer 1 keer per week op de mtb gedaan. Ik hoop met de cyclo minder tijd kwijt te zijn en dus sneller te fietsen en dan kan het misschien ook vaker dan éénmaal per week.
Kunnen de standaard banden die erop zitten, ook tubeless of is dat niet nodig? en, voor mijn mtb heb ik bij mijn aandrijfsetje 2 kettingen zodat ik kan wisselen en wat langer doe met mijn tandwielen. Is dat ook handig bij de cyclo?
En spatborden, de standaard vindt ik echt oerlelijk maar ja, wat dan? mudguard en ass saver erop? Beetje bescherming tegen achterop spattend water is wel fijn.
Morgen hoop ik de beslissing te kunnen nemen (eigenlijk heb ik hem al genomen denk ik....).
Ik heb een Kona heihei fully mtb en fiets marathons, liefst langere afstanden. Nu het bos een dikke bende is, fiets ik met regelmaat op de weg. De achtervering én de voorvering zet ik dan uit maar ja... die dikke noppenbanden he... schiet niet op natuurlijk!
Wel wil ik af en toe een doorsteekje offroad kunnen maken dus een cyclocrosser lijkt mij een goed idee.
Ondertussen dit forum doorgespit en omdat ik al een Kona heb en erg tevreden ben over de Kona fietsen, heb ik vanmiddag een kort testritje gemaakt op een Kona Rove AL (2017). Al van alles gelezen aan wat er aan updates en veranderingen mogelijk zijn en als er onderdelen "op" zijn, zal ik zeker upgraden hier en daar.
De bedoeling is om er ook woon-werk mee te rijden, dat is 40 km enkele reis en heb ik afgelopen zomer 1 keer per week op de mtb gedaan. Ik hoop met de cyclo minder tijd kwijt te zijn en dus sneller te fietsen en dan kan het misschien ook vaker dan éénmaal per week.
Kunnen de standaard banden die erop zitten, ook tubeless of is dat niet nodig? en, voor mijn mtb heb ik bij mijn aandrijfsetje 2 kettingen zodat ik kan wisselen en wat langer doe met mijn tandwielen. Is dat ook handig bij de cyclo?
En spatborden, de standaard vindt ik echt oerlelijk maar ja, wat dan? mudguard en ass saver erop? Beetje bescherming tegen achterop spattend water is wel fijn.
Morgen hoop ik de beslissing te kunnen nemen (eigenlijk heb ik hem al genomen denk ik....).
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Qua spatborden vind ik de SKS raceblades fijne dingen.
Zijn lang genoeg om je helemaal droog te houden.
Met een mudguard en een ass saver word je evengoed nat en smerig is mijn ervaring.
Zelfs sommige Pro's rijden in slecht weer met spatborden tijdens hun trainingsrondjes.
Zijn lang genoeg om je helemaal droog te houden.
Met een mudguard en een ass saver word je evengoed nat en smerig is mijn ervaring.
Zelfs sommige Pro's rijden in slecht weer met spatborden tijdens hun trainingsrondjes.
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Ga je geen spijt van krijgen die fiets Ik heb er vaak Conti Speedride 700x42 op liggen, erg fijne bandjes om hard over asfalt te kunnen knallen maar ook nog enigzins offroad zolang het niet te nat is (nu liggen er ATride op).sjuutje1969 schreef:Misschien is er hier iemand die mij van input kan voorzien
Ik heb een Kona heihei fully mtb en fiets marathons, liefst langere afstanden. Nu het bos een dikke bende is, fiets ik met regelmaat op de weg. De achtervering én de voorvering zet ik dan uit maar ja... die dikke noppenbanden he... schiet niet op natuurlijk!
Wel wil ik af en toe een doorsteekje offroad kunnen maken dus een cyclocrosser lijkt mij een goed idee.
Ondertussen dit forum doorgespit en omdat ik al een Kona heb en erg tevreden ben over de Kona fietsen, heb ik vanmiddag een kort testritje gemaakt op een Kona Rove AL (2017). Al van alles gelezen aan wat er aan updates en veranderingen mogelijk zijn en als er onderdelen "op" zijn, zal ik zeker upgraden hier en daar.
De bedoeling is om er ook woon-werk mee te rijden, dat is 40 km enkele reis en heb ik afgelopen zomer 1 keer per week op de mtb gedaan. Ik hoop met de cyclo minder tijd kwijt te zijn en dus sneller te fietsen en dan kan het misschien ook vaker dan éénmaal per week.
Kunnen de standaard banden die erop zitten, ook tubeless of is dat niet nodig? en, voor mijn mtb heb ik bij mijn aandrijfsetje 2 kettingen zodat ik kan wisselen en wat langer doe met mijn tandwielen. Is dat ook handig bij de cyclo?
En spatborden, de standaard vindt ik echt oerlelijk maar ja, wat dan? mudguard en ass saver erop? Beetje bescherming tegen achterop spattend water is wel fijn.
Morgen hoop ik de beslissing te kunnen nemen (eigenlijk heb ik hem al genomen denk ik....).
Wat betreft tubeless en die 2 kettingen, echt een persoonlijke voorkeur denk ik. Met name die 2 kettingen, als je dat bij je mtb graag doet zie ik geen reden het niet bij de Rove te doen. Tubeless heb ik geen behoefte aan op de Rove, dus geen idee hoe de standaard velgen zich daar voor lenen..
Toen ik de Rove nog gebruikte voor woon-werk deed ik het zomers met een ass-saver voor de noodgevallen. In de nattere periodes kwamen er SKS spatborden op.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
- Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017
kijk die conti speedride, dat is nu precies het bandje wat ik zocht. Passen die 622-42 ook met spatborden bij jou? Van de week is mijn buitenband gescheurd en kwam de biba zich eruit wurmen, 10 seconden nadat ik was afgestapt klapte die.
Heb zelf de SKS bluemels, bevalt erg goed. Naar mijn idee fijner om dat we veel groter deel vh wiel afdekken (itt de speedblades) voorkomt ook enigzins dat je zitbuis en voorderailleur smerig worden. idem aan de voorkant maar dan andere delen. Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van hoe snel je de spatborden eraf wilt kunnen halen, maar met 10 minuten heb je de bluemels er wel af.
Heb zelf de SKS bluemels, bevalt erg goed. Naar mijn idee fijner om dat we veel groter deel vh wiel afdekken (itt de speedblades) voorkomt ook enigzins dat je zitbuis en voorderailleur smerig worden. idem aan de voorkant maar dan andere delen. Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van hoe snel je de spatborden eraf wilt kunnen halen, maar met 10 minuten heb je de bluemels er wel af.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 273
- Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL
Het is inderdaad de Kona rove AL geworden. Gekozen voor de off white (2017). Hij staat nog bij de lbs want er komen nog andere banden om met een lichtbruine "wang" en bruin stuurlint, 2 bidonhouders en spd pedalen. Ik twijfel nog over spatborden dus daar neem ik nog even de tijd voor.
Alleen, mijn bikefitter gaf aan dat ik beter af zou zijn met een cranklengte van 700 mm en deze (en andere kona's) hebben een 750 mm cranklengte. Iemand enig idee welke ik dan waar kan bestellen? De site van konaparts heeft echt niets voor de rove, uitgezonderd derrie padjes en die hoop ik niet nodig te hebben.
Bikefitter zag ook liever een kleiner stuur, ik heb al de kleinste van kona, nl een 44 cm maar 40 of 42 zou beter passen, aldus bf maar helaas, ook niet te vinden in een kona stuur.
Toch jammer.
Als ik hem opgehaald heb schiet ik er wel even een foto van, het is in elk geval wel een bijzondere combinatie geworden zo met die kleur.
Alleen, mijn bikefitter gaf aan dat ik beter af zou zijn met een cranklengte van 700 mm en deze (en andere kona's) hebben een 750 mm cranklengte. Iemand enig idee welke ik dan waar kan bestellen? De site van konaparts heeft echt niets voor de rove, uitgezonderd derrie padjes en die hoop ik niet nodig te hebben.
Bikefitter zag ook liever een kleiner stuur, ik heb al de kleinste van kona, nl een 44 cm maar 40 of 42 zou beter passen, aldus bf maar helaas, ook niet te vinden in een kona stuur.
Toch jammer.
Als ik hem opgehaald heb schiet ik er wel even een foto van, het is in elk geval wel een bijzondere combinatie geworden zo met die kleur.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
- Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017
Cranklengte bedoel je vermoedelijk 170 of 175 mm. Kan morgen wel eens opmeten. Is je bikefitter bekend met gravel racer? Volgens mij is een kenmerk van deze dat de dropbar een bepaalde flare hebben, ze staan dus iets uit en dat maakt ze wat breder. Neem je bf dat mee of gaat hij uit van een race stuur met 0° flare. Persoonlijk vind ik dat wat uitstaan wel prettig, bijvoorbeeld de salsa woodchipper heeft dat nog wat sterker.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
- Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
- Contacteer:
Deze heb je gekocht?
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo te zien zit er een FSA Vero crankset op. Is o.a. hier te bestellen in 170mm
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... =1000,4,29" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: Zit een FSA Tempo crankset op zie ik nu, maar gewoon te vervangen door Vero of iets anders.
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo te zien zit er een FSA Vero crankset op. Is o.a. hier te bestellen in 170mm
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... =1000,4,29" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: Zit een FSA Tempo crankset op zie ik nu, maar gewoon te vervangen door Vero of iets anders.
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Ik heb ook de bluemels, heb ze niet gereden met de Speedride maar wel met 42 Hurricane en die vielen breder maar pasten prima.fleche schreef:kijk die conti speedride, dat is nu precies het bandje wat ik zocht. Passen die 622-42 ook met spatborden bij jou? Van de week is mijn buitenband gescheurd en kwam de biba zich eruit wurmen, 10 seconden nadat ik was afgestapt klapte die.
Heb zelf de SKS bluemels, bevalt erg goed. Naar mijn idee fijner om dat we veel groter deel vh wiel afdekken (itt de speedblades) voorkomt ook enigzins dat je zitbuis en voorderailleur smerig worden. idem aan de voorkant maar dan andere delen. Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van hoe snel je de spatborden eraf wilt kunnen halen, maar met 10 minuten heb je de bluemels er wel af.
Netjes, ben benieuwd. Ik ga vandaag zelf bruine tape op die van mij monteren, het nieuwe (juist bredere en met meer flare) stuur zit er al op.sjuutje1969 schreef:Het is inderdaad de Kona rove AL geworden. Gekozen voor de off white (2017). Hij staat nog bij de lbs want er komen nog andere banden om met een lichtbruine "wang" en bruin stuurlint, 2 bidonhouders en spd pedalen. Ik twijfel nog over spatborden dus daar neem ik nog even de tijd voor.
Alleen, mijn bikefitter gaf aan dat ik beter af zou zijn met een cranklengte van 700 mm en deze (en andere kona's) hebben een 750 mm cranklengte. Iemand enig idee welke ik dan waar kan bestellen? De site van konaparts heeft echt niets voor de rove, uitgezonderd derrie padjes en die hoop ik niet nodig te hebben.
Bikefitter zag ook liever een kleiner stuur, ik heb al de kleinste van kona, nl een 44 cm maar 40 of 42 zou beter passen, aldus bf maar helaas, ook niet te vinden in een kona stuur.
Toch jammer.
Als ik hem opgehaald heb schiet ik er wel even een foto van, het is in elk geval wel een bijzondere combinatie geworden zo met die kleur.
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Nice!
Ben je al aan het kijken naar een zadel met een passende kleur?
De meer gravelsturen met meer flare vind ik optisch erg slecht passen bij hydraulische brakeshifters. Ik heb zo'n Sotori beach en zowel de sram als de shimano zien er erg raar uit met die grote odol op de hoods. Wellicht dat de nieuwste hydraulische Di2 wat is. Maarja, die is wat prijzig en dat gekloot met al die kabels (etap kan het wel), brrrr.
Ben je al aan het kijken naar een zadel met een passende kleur?
De meer gravelsturen met meer flare vind ik optisch erg slecht passen bij hydraulische brakeshifters. Ik heb zo'n Sotori beach en zowel de sram als de shimano zien er erg raar uit met die grote odol op de hoods. Wellicht dat de nieuwste hydraulische Di2 wat is. Maarja, die is wat prijzig en dat gekloot met al die kabels (etap kan het wel), brrrr.
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Nice! De rove is een fijne fiets, en hij ziet er goed uit met dit stuurlint. Volgens mij heeft charge een zadel in dezelfde kleur. Ik rij zelf met een salsa cowbell drop bar, net iets minder flare 12°, maar ieder zijn smaak.