Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

nice, veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Nette fiets, de lak is ook leuk gedaan door Cube, zo met die bovenkant glans.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik zit een beetje te kijken naar de 'Gravel series' in Zuid-Limburg. Momenteel rijd ik met 1x10, hier heb ik een 40t voorblad. Is in Zuid-Limburg een 11-36 een beetje te doen met dit voorblad, dus 40 x 11-36?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dat ligt natuurlijk aan de kracht die je in de benen hebt. Ik, als plattelandbewoner, ga rijden met 1x11 38 tanden voor, en 11-42 achter. En ik weet nu al dat ik het moeilijk ga krijgen
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik heb daar nog niet eens zo over nagedacht.. Mijn standaard kleinste verzet van de Rove is 34x32, maar heb werkelijk geen flauw idee of dat prima is voor mij. Heb niet echt een idee wat ik moet verwachten van de route ook (buitenom de gegeven cijfers). Ook wat betreft ondergrond, buitenom dat 80% 'onverhard' is, heb ik geen flauw idee van. Gelukkig kan ik een beetje gaan afkijken bij de foto's/ervaringen van de eerste 2 races, en daaruit mijn bandenkeuze etc maken.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Oh, ja, nu trap ik in de vernellingsdiuscussieval...
Ik heb gewoon geen ervaring met het fietsen de weg in Limburg, dus ook geen idee wat voor verzet ik nodig heb voor de gravel wegen in Z-L.
Ik denk dat ik met mijn MTB op de weg wel weg kom met 36x11-36. Dat is 1:1 en ook lichter. Maar ja, wat voor parcours te verwachten :)

Als ik een beetje rond kijk op google, hebben de roadies het over 30x27 om 'redelijk' de beklimmingen te doen in Z-L. Nu is dat iets lichter dan 40x36, dus vandaar.
Ik kan mijn fiets wel ombouwen, alleen heb ik daar niet zoveel zin in ;-) Bijvoorbeeld 38 voor, of eventueel naar 36-46 voor (orgineel op het crankstel). Echter moet ik dan weel een nieuwe shifter / derailleur kopen.
Armand Eberson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 09:52

Ik zelf ga ook de Gravel Series rijden. Alle drie de ritten.
Mijn GravelBike heeft een kleinste verzet van 34-32. (1.0625) Ik hoor van iedereen dat dit ruim voldoende zou moeten zijn. Of dat daadwerkelijk zo is dat merk ik op 25 maart dan weer :-)
Het lichtste verzet van mijn MTB is 32-42 (0,76) dus dat is wel beduidend lichter.

Na deze rit weet ik wel meteen of ik iets aan mijn verzet moet doen om achter een paar maanden in Italie de bergen op te komen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Forau schreef:Oh, ja, nu trap ik in de vernellingsdiuscussieval...

Als ik een beetje rond kijk op google, hebben de roadies het over 30x27 om 'redelijk' de beklimmingen te doen in Z-L. Nu is dat iets lichter dan 40x36, dus vandaar.
Haha pas op, straks kom je er nooit uit :tong Als ik het zo lees komt het vast wel goed, en zo niet.. Dan niet :lol:
Armand Eberson schreef:Ik zelf ga ook de Gravel Series rijden. Alle drie de ritten.
Mijn GravelBike heeft een kleinste verzet van 34-32. (1.0625) Ik hoor van iedereen dat dit ruim voldoende zou moeten zijn.
Ah dat maakt me al geruster :bier: Ik zie het wel tzt! Tot die tijd maar eens gaan werken aan mijzelf ipv de fiets.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

floris500 schreef:
Forau schreef:Oh, ja, nu trap ik in de vernellingsdiuscussieval...

Als ik een beetje rond kijk op google, hebben de roadies het over 30x27 om 'redelijk' de beklimmingen te doen in Z-L. Nu is dat iets lichter dan 40x36, dus vandaar.
Haha pas op, straks kom je er nooit uit :tong Als ik het zo lees komt het vast wel goed, en zo niet.. Dan niet :lol:
Armand Eberson schreef:Ik zelf ga ook de Gravel Series rijden. Alle drie de ritten.
Mijn GravelBike heeft een kleinste verzet van 34-32. (1.0625) Ik hoor van iedereen dat dit ruim voldoende zou moeten zijn.
Ah dat maakt me al geruster :bier: Ik zie het wel tzt! Tot die tijd maar eens gaan werken aan mijzelf ipv de fiets.
Ik ben er ook bij, ook met 34x32 kleinste verzet. Ik kom hier prima mee rond in Zuid limburg.

Overigens staan er al een aantal foto’s van de verkenningsrit op de Facebook pagina van de organisatie.
http://www.facebook.nl/cyclingcrossborder" onclick="window.open(this.href);return false;

Bandenkeuze zal denk ik aankomen op het te verwachten weer en wat het de week voorafgaand is.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gravelmarc schreef:
Ik ben er ook bij, ook met 34x32 kleinste verzet. Ik kom hier prima mee rond in Zuid limburg.

Overigens staan er al een aantal foto’s van de verkenningsrit op de Facebook pagina van de organisatie.
http://www.facebook.nl/cyclingcrossborder" onclick="window.open(this.href);return false;

Bandenkeuze zal denk ik aankomen op het te verwachten weer en wat het de week voorafgaand is.
Ah die had ik nog niet gezien, zal eens kijken zo :)
Bandenkeuze ga ik me voorlopig ook nog niet druk om maken, er liggen paar varianten klaar altijd in de garage :winkie:
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

floris500 schreef:
Ah die had ik nog niet gezien, zal eens kijken zo :)
Bandenkeuze ga ik me voorlopig ook nog niet druk om maken, er liggen paar varianten klaar altijd in de garage :winkie:
Ik niet, ik heb nu conti AT Ride erop. Prima voor nu, maar zoek nog een wat snellere gravelband.
Enige suggestie is welkom 8)
Ride like you stole it
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gravelmarc schreef:
Ik ben er ook bij, ook met 34x32 kleinste verzet. Ik kom hier prima mee rond in Zuid limburg.

Overigens staan er al een aantal foto’s van de verkenningsrit op de Facebook pagina van de organisatie.
http://www.facebook.nl/cyclingcrossborder" onclick="window.open(this.href);return false;

Bandenkeuze zal denk ik aankomen op het te verwachten weer en wat het de week voorafgaand is.
Die foto's zeggen niet zoveel en zijn vooral gemaakt in de omgeving Banholt op het plateau van Margraten. Je zult in het oosten en noorden door het Gulp/ Geul dal moeten. Er zijn daar wel mogelijkheden om onverhard te rijden maar ik vraag me af in hoever ze mogen afwijken van de bestaande MTB paden. Nu moet ik wel zeggen dat de MTB parcoursen in die omgeving nou niet de spannendste in het Heuvelland zijn. Alles zal afhangen van het weer in de voorafgaande weken.

Ben wel benieuwd hoe de routes uitgezet gaan worden. Ik zou zelf minimaal 1:1 willen rijden al rij ik hier met een oud MTB verzet. 29-44t en 11-32t cassette.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

1:1 is een goede keuze denk, behalve als het super steil wordt.

Geen idee wat voor paden ze erin leggen.
In de Bart Brentjens Challenge kwam ik een paar klimmen tegen die met dit verzet voor mij niet te doen zijn, terwijl ik met 1:1 wel de hele Heuvelrug kan rijden (op Kwintelooyen na).

Het is een gravelserie dus ik neem aan dat ze niet de MTB route volgen maar gewoon mooie brede grind en zandpaden uitleggen?
Anders zou het geen gravel maar MTB series heten toch?

Uiteraard kun je een MTB route rijden op je gravelracer, maar dat lijkt me niet de insteek.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Real Epic '89 schreef:
Gravelmarc schreef:
Ik ben er ook bij, ook met 34x32 kleinste verzet. Ik kom hier prima mee rond in Zuid limburg.

Overigens staan er al een aantal foto’s van de verkenningsrit op de Facebook pagina van de organisatie.
http://www.facebook.nl/cyclingcrossborder" onclick="window.open(this.href);return false;

Bandenkeuze zal denk ik aankomen op het te verwachten weer en wat het de week voorafgaand is.
Die foto's zeggen niet zoveel en zijn vooral gemaakt in de omgeving Banholt op het plateau van Margraten. Je zult in het oosten en noorden door het Gulp/ Geul dal moeten. Er zijn daar wel mogelijkheden om onverhard te rijden maar ik vraag me af in hoever ze mogen afwijken van de bestaande MTB paden. Nu moet ik wel zeggen dat de MTB parcoursen in die omgeving nou niet de spannendste in het Heuvelland zijn. Alles zal afhangen van het weer in de voorafgaande weken.

Ben wel benieuwd hoe de routes uitgezet gaan worden. Ik zou zelf minimaal 1:1 willen rijden al rij ik hier met een oud MTB verzet. 29-44t en 11-32t cassette.
Klopt, de start finish locatie ligt precies aan de MTB route Sint-Geertruid. En dat is voor MTB begrippen niet echt spannend maar juist voor een gravelbike leuk.
Ook doorkruist de MTB sint-geertruid route op een gegeven moment de MTB route Voerstreek. Aangezien er melding worst gemaakt dat de route de landsgrenzen passeert zou dat een mogelijkheid zijn. Heb echter geen kennis van die route.

Daarnaast vind ik het aantal hoogtemeters op de 100km meevallen. Stukken minder dan een 110km van de Bart B challenge. Maar dat zegt natuurlijk niets over stijgings%
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat jullie de St Geertruidroute als aardig idee kunnen gebruiken van wat je te wachten staat, er zal gezocht zijn naar de wat bredere zandpaden a la plateau Margraten. BBC is alles behalve representatief voor wat Voerstreekgedeeltje betreft voor gravelracers. Denk dat je eerder Limburgs Mooiste als uitgangspunt kunt nemen. Wat gemoedelijkere klimmen en afdalingen, relatief goed begaanbare ondergrond.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie