Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

floris500 schreef:Ik zat eens bij bike-components rond te struinen (nee ik heb niks nodig, wil wel zoveel :p ) en toen kwam ik deze Fox voorvork tegen, wist niet eens dat ze die verkochten als speciaal voor gravel. Heb weleens een keer een filmpje gezien van een gravelbike met zo'n (soort) voorvork geloof ik..

Leuke prijs :lol:
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 18-p57824/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is volgens mij 100mm, maar wel het filmpje?
https://youtu.be/bAJT5-EKvy0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Forau schreef:
floris500 schreef:Ik zat eens bij bike-components rond te struinen (nee ik heb niks nodig, wil wel zoveel :p ) en toen kwam ik deze Fox voorvork tegen, wist niet eens dat ze die verkochten als speciaal voor gravel. Heb weleens een keer een filmpje gezien van een gravelbike met zo'n (soort) voorvork geloof ik..

Leuke prijs :lol:
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 18-p57824/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is volgens mij 100mm, maar wel het filmpje?
https://youtu.be/bAJT5-EKvy0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja dat filmpje bedoelde ik inderdaad, was m even kwijt!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Eigenlijk zou Cannondale een gravelspecifieke Fatty moeten maken met 30 mm. Met een iets korter balhoofd kan je zo wat compenseren en blijft de geometrie ok. Dergelijke Fatty's hebben ze al eerder gehad in een crossroad achtige fiets en heel vroeger in een CX model.

Geen gezeik met die Lefty wielen spatboard, etc.
Wel de torsiestijfheid in een vork.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

De Lefty wordt toch altijd geroemd om zijn stijfheid?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja en dat zou er wat subtieler uit zien als bovenstaande Fox. Ach ik geloof het allemaal wel, als ik vering nodig heb pak ik de mtb 8)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

@vliegende ton
Ja. Maar dat is hetzelfde concept als de Fatty, vierkant en naaldlagers. De reden dat Cannondale de Lefty heeft geintroduceerd is omdat meer dan 80mm veerweg boven het wiel men niet meer uit kwam met de inbouwhoogte.

De reden dat ik er over begon was vanwege de Lauff Grit die in de bochten wat minder stabiel aanvoelt.
Fatty met 12mm as, makkelijk op het stuur te locken...
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Headshok ook zoveel mooier dat ik bij de eerste filmpje van de Slate hebben zitten nadenken zoiets te bouwen:-)
https://www.pedalroom.com/bike/cannonda ... shok-21524" onclick="window.open(this.href);return false;
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pff , weer een tig in een dozijn vraag :

Op zoek naar een gravel racer , ja maar wat wil je er mee?, Nu alleen in het bezit van MTB , maar wil toch meer aan de conditie bouwen dmv meer te fietsen op de weg en dan ook een bospaadje kiezen , woon in de buurt van de utrechtse Heuvelrug . Tsja betere conditie ?, ga dan fitness doen of zo heb ik niks aan , lekker de km's maken op de weg en bos trek meer als een soort hamster in je rad op de fitness school .
Wat zoek je dan ?, dat is de vraag , en afhankelijk natuurlijk weer van het budget en inzet gebied , wat ik wel weet is dat er wel een beetje de ruimte moet zijn voor de banden keus , daar bedoel ik mee , zoals bij de race fiets heb je > slick en slick , dat niet ,dus de ene keer een bandje met minder profiel en meer snelheid en de andere keer wat meer grip , dus wat breder , nu ga ik niet elke rit banden wisselen , maar moet wel kunnen.
Het gewicht is ook best wel van de belang , althans ik zie gravelbikes van plus 12 kg en meer en ook vanaf 9kg en meer . De afmontage is ook wel een dingetje , claris of 105 groep bv , ik neig meer naar de 105 groep .
En dan is er nog de keuze in 1x of 2x setup .
Tsja de Kona Rove ST heeft wel de voorkeur , maarrrrrr >1x11 ,11kg en sram :roll: ,

Kortom weet ik het niet , ik zie merken als Ridley , Salsa , ect voorbij komen en netzoals de 650 en 700 maat . :~

Wat wil je nu dan ?:

*Gravelracer > verhouding weg/bos > 65 /35 procent
*gewicht fiets > rond de 11-12 kg (denk ik ,maar niet overtuigd)
*Setup qua 1x of 2x , neig ik meer naar 2x11 ivm meer op de weg (denk ik maar niet overtuigd )
*bandenkeus moet niet beperkt zijn , de ene keer meer slick en de andere keer meer nop
*afmontage qua groep , iets van shimano 105 groep of hetzelfde niveau
*Liefs leverbaar in NL

Natuurlijk belangrijk het budget , >rond de 1500 euro

Ohja ben geen strava kabouter die elke keer moet bellen als er een langzamere kabouter op mijn trail rijdt :lol: , dus lekker toeren :)

Wie heeft een alternatief dan als de Kona Rove ST ?
:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er zijn er nogal wat die kunnen voldoen intussen.
Cube Nuroad ?, Trek Domane ? (daar past 35mm in) maar ook nieuwe Trek Checkpoint alr4 met hydro Tiagra? (doet niet veel onder voor 105) 2x10 gaat tot 11-34 en je kunt er nog eens een 29er mtb-wielset in stoppen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

GT Grade? 105, 2x11, TRP hy/rd remmen, 10,5 kg, 1300 euro. Banden ruimte iets minder dan de Kona, geloof dat 37 a 38 de max is.

Er zijn er verder nog een boel zoals Monkey al zegt, deze komt bij mij als eerste even naar boven vanwege dat een vriend er 1 heeft.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

@ snelle buffer, met precies hetzelfde heb ik de afgelopen weken lopen worstelen. Door alle opties kwam ik ook steeds meer in de verleiding naar dikkere banden te neigen. Echter mezelf maar eens de vraag gesteld, ‘wat wil ik er mee doen’
Juist, duur-km’s maken en conditie opbouwen. Voor dikke banden heb ik de mtb, dus dan naar een fiets zoeken voor max 40-45 mm was genoeg, geen 650b.
Ik kwam uit bij Genesis, deze heeft verschillende opties en type fietsen.
Neem eens contact op met Erveha, die kan je erg goed helpen.
Ohja het is bij mij de Genesis Datum 30 geworden, ook 2x11 dat vond ik op de weg wel een pluspunt.

Succes met je zoektocht.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij nu met 45mm in mijn Arkose (is heel erg op/over het randje) maar om nou te zeggen dat het nodig is... 40mm voor offroad en 30mm voor onroad zijn IMO wel de sweet spots.
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

heren , bedankt voor de info dusver ! :-q

@Rilson, ik snap je punt , echter is de type /merk fiets die je berijdt boven mijn budget , maar qua looks is het een dikke plus !

@Floris500 : de GT had ik al vandaag gespot , opzicht een nette fiets , degelijk afgemonteerd mbt de 105 groep , een redelijk totaal gewicht(10,27 kg) , en ook een plus qwa looks !

@Monkeyrider : Bedankt voor de verschillende type en merken fietsen , de Trek Checkpoint air4 is ook een mooie fiets , zeker ook een kanshebber .

Zoals het er nu uitziet ga ik donderdag avond even langs 12gobiking, daar hebben ze de Trek en ook de Cube , en waarschijnlijk ook andere modellen staan , eens in het echt aanschouwen en eens kijken bij de verschillende banden die er te koop zijn en of deze voldoen en geschikt zijn voor een mogelijke fiets .

Het lijstje is nu in random order:

Kone Rove ST 10,87 kg
GT Grade 10,27 kg
Trek Checkpoint air4, 10,12kg
twijfel is er over de Cube Nuroad .10,60 kg
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat voor maat zoek je? Ik weet nog wel een Rondo Ruut Al in medium te staan die aardig in de buurt van je budget gaat komen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
henk164
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 547
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 16:50

Snelle Buffer schreef:Pff , weer een tig in een dozijn vraag :

Op zoek naar een gravel racer , ja maar wat wil je er mee?, Nu alleen in het bezit van MTB , maar wil toch meer aan de conditie bouwen dmv meer te fietsen op de weg en dan ook een bospaadje kiezen , woon in de buurt van de utrechtse Heuvelrug . Tsja betere conditie ?, ga dan fitness doen of zo heb ik niks aan , lekker de km's maken op de weg en bos trek meer als een soort hamster in je rad op de fitness school .
Wat zoek je dan ?, dat is de vraag , en afhankelijk natuurlijk weer van het budget en inzet gebied , wat ik wel weet is dat er wel een beetje de ruimte moet zijn voor de banden keus , daar bedoel ik mee , zoals bij de race fiets heb je > slick en slick , dat niet ,dus de ene keer een bandje met minder profiel en meer snelheid en de andere keer wat meer grip , dus wat breder , nu ga ik niet elke rit banden wisselen , maar moet wel kunnen.
Het gewicht is ook best wel van de belang , althans ik zie gravelbikes van plus 12 kg en meer en ook vanaf 9kg en meer . De afmontage is ook wel een dingetje , claris of 105 groep bv , ik neig meer naar de 105 groep .
En dan is er nog de keuze in 1x of 2x setup .
Tsja de Kona Rove ST heeft wel de voorkeur , maarrrrrr >1x11 ,11kg en sram :roll: ,

Kortom weet ik het niet , ik zie merken als Ridley , Salsa , ect voorbij komen en netzoals de 650 en 700 maat . :~

Wat wil je nu dan ?:

*Gravelracer > verhouding weg/bos > 65 /35 procent
*gewicht fiets > rond de 11-12 kg (denk ik ,maar niet overtuigd)
*Setup qua 1x of 2x , neig ik meer naar 2x11 ivm meer op de weg (denk ik maar niet overtuigd )
*bandenkeus moet niet beperkt zijn , de ene keer meer slick en de andere keer meer nop
*afmontage qua groep , iets van shimano 105 groep of hetzelfde niveau
*Liefs leverbaar in NL

Natuurlijk belangrijk het budget , >rond de 1500 euro

Ohja ben geen strava kabouter die elke keer moet bellen als er een langzamere kabouter op mijn trail rijdt :lol: , dus lekker toeren :)

Wie heeft een alternatief dan als de Kona Rove ST ?



bergamont Grandurance 6.0
https://www.hibike.de/bergamont-grandur ... 2f86dfc2b7" onclick="window.open(this.href);return false;
scott speedster gravel 20
https://www.12gobiking.nl/scott-speedst ... -disc-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

:-q
Plaats reactie