Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Robertdj schreef:Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
Dat is waar ik ook een beetje tegenaan hik, ik zie in mijn zoektocht naar een gravelracer zeer mooie modellen voorbijkomen, maar sommige hebben dan 27.5 wielen met dikkere banden, op zich op de bospaden lijkt t me een voordeel, maar op de weg twijfel ik. Tenzij je er dan een racewielset met dunnen bandjes bij doet voor op de weg ( zoals hierboven )

Maar t lijkt wel weer een nieuwe trend te zijn onder de gravelbikes, meer volume banden?? Wat zijn de voors en tegens??
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Rilson schreef:
Robertdj schreef:Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
Dat is waar ik ook een beetje tegenaan hik, ik zie in mijn zoektocht naar een gravelracer zeer mooie modellen voorbijkomen, maar sommige hebben dan 27.5 wielen met dikkere banden, op zich op de bospaden lijkt t me een voordeel, maar op de weg twijfel ik. Tenzij je er dan een racewielset met dunnen bandjes bij doet voor op de weg ( zoals hierboven )

Maar t lijkt wel weer een nieuwe trend te zijn onder de gravelbikes, meer volume banden?? Wat zijn de voors en tegens??
Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen hoe de verhouding offroad/onroad wordt. Niet iedereen zal het er voor over hebben om 2 wielsets aan te schaffen (met banden, remschijven en cassette).
De ene rit die ik nu met 27,5" heb gedaan beviel zeer goed en ook op asfalt ging dat prima. Maar de rolweerstand is wel iets groter.
Ik vond deze wel aardig: https://www.bikeradar.com/gear/article/ ... ics-49687/" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wspqYOopyC0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier wordt een vergelijk gemaakt tussen de fiets die ik nu heb en een aero bike met 28mm bandjes. Zowel in Vlaanderen als Roubaix.
Op het GCN kanaal op youtube staan nog meer vergelijkende filmpjes
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Een andere afweging zal zijn of je gravelracer een vervanger van je MTB moet zijn of dat je de brede banden voor bestemt houd voor die andere fiets. :wink:
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Canyon komt nu ook met een gravelbike, de Canyon Grail.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Review Canyon Grail en uitleg dubbeldekker Hoverbar:
http://www.bikeradar.com/road/gear/cate ... iew-51890/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ils-51934/" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Holy shit canyon!
Waar woke is, is vuur
natch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 februari 2016, 17:23

Rilson schreef:
Robertdj schreef:Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
Dat is waar ik ook een beetje tegenaan hik, ik zie in mijn zoektocht naar een gravelracer zeer mooie modellen voorbijkomen, maar sommige hebben dan 27.5 wielen met dikkere banden, op zich op de bospaden lijkt t me een voordeel, maar op de weg twijfel ik. Tenzij je er dan een racewielset met dunnen bandjes bij doet voor op de weg ( zoals hierboven )

Maar t lijkt wel weer een nieuwe trend te zijn onder de gravelbikes, meer volume banden?? Wat zijn de voors en tegens??
Ik ben weliswaar een (niet-fitte) fröbelaar op de fiets (en lid van Lars' 90% club), dus pak dat korreltje zout maar, maar de laatste 4 jaar fiets ik alleen op gravel plus, dus racebocht & -trapas en minimaal 2.0" banden. Gaat gewoon goed op de weg met die dikke banden, met een Switchback Hill gaat het op de weg bijna net zo snel als op de racefiets die ik had (even Jan Heine er op nalezen, is ie ondertussen ook achtergekomen) en op slechte klinkers een stukje harder, maar zelfs met snelle MTB banden (Thunder Burt c.s.) gaat het makkelijk met >30 km/h gemiddeld op de weg en ik pak net zo makkelijk een rondje Zeist of LV 2.0 mee. Wel even dat knopje in je hoofd omzetten, omdat het zo lekker comfortabel op de weg (ik zit op de weg niet hoger dan 2.3 bar) glijdt, lijkt het net of je langzamer gaat, dus gewoon Strava aangooien om jezelf te meten.

Voor mijn Bokeh komt er ook een wielsetje bij, maar dan weer een 27.5" maar nu voor >50 mm wegbanden.

Wel een klein tip, als je Zeist/LV lekker wil fietsen op een gravel plus, is 1x Di2 wel helemaal je van het.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Stukje op Velozine over de Canyon Grail:
http://www.velozine.nl/2018/03/15/canyo ... -off-grid/" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Kolere...... :o Die is vet...... :o Hoe ga ik thuis nu weer uitleggen dat het budget weer een paar honderd Euro wordt opgerekt? "Een fiets is toch een fiets?!?!?!?" :tong Yeah right......
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef:Holy shit canyon!
Precies mijn reactie! Wtf haha!

Vond het al zo lang duren voordat ze op de gravel-wagen stapten, wel erg gaaf dat ze het dan gelijk doen met iets vernieuwends ipv gewoon 'een cyclocrosser met wat relaxtere geo en ruimte voor dikke banden'. Wel klote qua uitwisselbaarheid.

Of ik het nou echt mooi vind, nee niet echt maar denk dat het sowieso wel even wennen is. Erg benieuwd hoe het rijd, zo te lezen zijn de eerste indrukken goed. Ik vind dat ze het qua prijs ook wel weer netjes doen, een carbon gravelracer, 105 afgemonteerd incl hydraulische remmen met de innovatie van het stuur en de rest van de carbon foefjes voor een prijs van 2200,-. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk toch voor een Cotic Escapade (oid) zou gaan voor dat geld incl. wat upgrades, aangezien ik niet zoveel waarde hecht aan al dat carbon/aero/etc voor mijzelf.
Laatst gewijzigd door floris500 op vr 16 maart 2018, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Oakley schreef:Mijn carbon racefiets heeft sinds vorige week een opvolger gekregen: de Mason Bokeh. Een aluminium gravel racer. Deze ga ik afwisselend rijden met een 28” en 27,5” wielset.

Hieronder de 28” setup. Met Mavic Ksyrium Pro Allroad wielset en 28mm bandjes. In de zomer met racepedalen. Afbeelding

En hieronder de setup met 27,5” Mavic Crossmax SL wielen en WTB Byway banden in z’n natuurlijke omgeving.
Afbeelding

Afmontage met Deda Superzero stuur en stuurpen, Sram Force 1x schakelgroep (10-42 cassettes) en remmen, Hope schijven, Mason carbon zadelpen en SQlab zadel. In elkaar gezet door en bij Koers.cc.
De On One Lurcher blijft mijn keuze voor het meer technische werk.
Mooie bike.
Waarom heb je juist voor 1 by gekozen nu je ook de fiets als roadbike inzet? Ik zou dan op zn minst een andere cassette verwachten op de roadwheelset. Zodat je wat kleinere stapjes hebt.
Gebruik je ook 2 verschillende kettingen, kan me zo voorstellen dat je toch niet wilt dat je tijdens een langere poos gebruik van de ene Wheelset vervolgens de andere erin steekt en merkt dat het niet lekker meer loopt!
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook een mooie bike.
Heb zelf nog een 10 jaar oude Canyon Roadlite racefiets staan, die ik pas sinds een jaar echt gebruik. Niet altijd lekker op de kleine asfaltweggetjes net over de grens met Blg in Zuid L. Slecht asfalt, veel gaten, richels, etc. En als MTB-er zie ik altijd leuke niet-asfalt paadjes... dan kriebelt het en denk ik, gewoon zo'n gravelbike aanschaffen? Ook goed voor op slecht asfalt en naast de weg?
De Canyon Grail vind ik wel wat hebben. Comfortabele zadelpen, flexend stuur, klinkt goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Gravelmarc schreef:Mooie bike.
Waarom heb je juist voor 1 by gekozen nu je ook de fiets als roadbike inzet? Ik zou dan op zn minst een andere cassette verwachten op de roadwheelset. Zodat je wat kleinere stapjes hebt.
Gebruik je ook 2 verschillende kettingen, kan me zo voorstellen dat je toch niet wilt dat je tijdens een langere poos gebruik van de ene Wheelset vervolgens de andere erin steekt en merkt dat het niet lekker meer loopt!
De kleinere stapjes heb ik inderdaad moeten inleveren tov mijn racer met 50-34 en 11-28. Ik heb dan ook even getwijfeld om een compactere cassette op de wegwielset te monteren. Om meerdere redenen heb ik toch voor 10-42 gekozen:
- De 10. Alle andere compactere cassettes hebben als kleinste kransje een 11. En juist voor die enkele keer bergaf met bijtrappen is dat 1 tandje best lekker.
- De grote stappen zitten vooral in de lichtere verzetten. Het verschil in de stappen met bijvoorbeeld een 11-28 cassette tussen de kransjes die je gebruikt bij +/- 30km/u is er amper.
- Het gewicht: een Sram Force 11-28 cassette is niet eens zoveel lichter dan de 10-42 cassette die ik op het wegwielset heb.
- De Mavic Ksyrium Pro Allroad wielen kwamen met 30mm profielbandjes. In eerste instantie zou ik die erop laten zitten om daar ook nog offroad mee te gaan. En dan is een 10-42 cassette wel weer lekker, althans in het buitenland. Uiteindelijk toch maar smallere en gladdere banden gekocht voor op de weg. De 27,5" wielset is voldoende voor offroad.
- De ketting. Ik wil makkelijk wielsets kunnen wisselen en niet daarbij de ketting moeten vervangen.

Terechte vraag over de slijtage van de ketting. Voorlopig probeer ik met 1 ketting weg te komen, maar over 1,5 maand ga ik het vast merken als dit niet goed samen gaat. Dan ga een ik bikepacking trip maken van ongeveer 800km, deels offroad. Kijken of na die trip het andere wielset nog lekker loopt..
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

Update:

nu met de Zipp 303 firecrest 650b wielen, het is nog even wachten op de WTB ByWay banden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Pfff, supergaaf (heb ik al eerder gezegd volgens mij) met die Etap HRD, Lauff Grit en NW Oval. Zo zou ik het ook doen :p

Alleen hoge velgen met dikke banden vind ik niet geslaagd.
Plaats reactie