Gravelmarc schreef:Mooie bike.
Waarom heb je juist voor 1 by gekozen nu je ook de fiets als roadbike inzet? Ik zou dan op zn minst een andere cassette verwachten op de roadwheelset. Zodat je wat kleinere stapjes hebt.
Gebruik je ook 2 verschillende kettingen, kan me zo voorstellen dat je toch niet wilt dat je tijdens een langere poos gebruik van de ene Wheelset vervolgens de andere erin steekt en merkt dat het niet lekker meer loopt!
De kleinere stapjes heb ik inderdaad moeten inleveren tov mijn racer met 50-34 en 11-28. Ik heb dan ook even getwijfeld om een compactere cassette op de wegwielset te monteren. Om meerdere redenen heb ik toch voor 10-42 gekozen:
- De 10. Alle andere compactere cassettes hebben als kleinste kransje een 11. En juist voor die enkele keer bergaf met bijtrappen is dat 1 tandje best lekker.
- De grote stappen zitten vooral in de lichtere verzetten. Het verschil in de stappen met bijvoorbeeld een 11-28 cassette tussen de kransjes die je gebruikt bij +/- 30km/u is er amper.
- Het gewicht: een Sram Force 11-28 cassette is niet eens zoveel lichter dan de 10-42 cassette die ik op het wegwielset heb.
- De Mavic Ksyrium Pro Allroad wielen kwamen met 30mm profielbandjes. In eerste instantie zou ik die erop laten zitten om daar ook nog offroad mee te gaan. En dan is een 10-42 cassette wel weer lekker, althans in het buitenland. Uiteindelijk toch maar smallere en gladdere banden gekocht voor op de weg. De 27,5" wielset is voldoende voor offroad.
- De ketting. Ik wil makkelijk wielsets kunnen wisselen en niet daarbij de ketting moeten vervangen.
Terechte vraag over de slijtage van de ketting. Voorlopig probeer ik met 1 ketting weg te komen, maar over 1,5 maand ga ik het vast merken als dit niet goed samen gaat. Dan ga een ik bikepacking trip maken van ongeveer 800km, deels offroad. Kijken of na die trip het andere wielset nog lekker loopt..