Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zo slecht zijn mechanische remmen ook weer niet. Tov velgremmen een enorme vooruitgang. Cube nuroad is een prima fiets.
Waar woke is, is vuur
henkjan29er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 22:55
Mijn mountainbike: Trek Stache

Mechanische schijfremmen doen het inderdaad prima, ik zou mijn keuze er niet volledig van af laten hangen. En lekker die nuroad halen
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Gisteren 50km mtb route Apeldoorn weer eens gedaan, maar nu met de starre dropbar Karate Monkey. Deze weer eens uit het stof gehaald en opgebouwd voor de winterse toertochten in west-brabant. Geen "gravel-racer", geen 29er maar "monstercrosser" als ie in hokje moet. Fulcrum wielsetje met wat bredere velgen (inw 23mm) Conti Racekings 2.2 , ouderwets 2x9 verzet met 42-26 voor (aangepaste triple crankset) en 11-34 achter, xt derries en Salsa 46cm dropbar met Gevenalle shifters gecombineerd met Avid bb7 mech schijfremmen (en reuze 180-200mm schijven).
Rijdt super!!! Stuk comfortabeler als een gravelracer met 42mm banden, maar wel een lekkere zitpositie en met 11.8 kg niet eens zo zwaar (voor pisbakken staal en budget opbouw). Met de dropout helemaal voorin is het een heerlijk speelse fiets en vlieg je klimmetjes omhoog en bochtjes door. Op langere saaie stukken toert het net wat vlotter (zo voelt het tenminste)
Dus wat mij betreft ff geen 650b plus in mijn gravelbike maar gewoon dit "monster" mee op het serieuzere offroad werk :winkie: :winkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Erg dik apparaat, en met recht een monster(crosser). Dat wilt ook wel remmen zeker zo met die schijven?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Met mechanische remmen en deze schijven (die ik nog had liggen) kom je zeker niks te kort inderdaad. Scheelt merkbaar met 160 schijven, maar die voldoen voor een gravelracer ook goed genoeg.
NB dit zijn de mtb versie Avid bb7 remmen, die kunnen wel icm met Gevenalle shifters maar niet met road shifters. Ik vond de road versie van Avid duidelijk minder remmen en heb nu de TPR spyre remmen op mijn Mango gravelbike die een stuk beter bevallen. Voor Nederland kun je vlgs mij perfect met mechanische remmen toe. In het buitenland met lange en/of stijle afdalingen icm slecht weer ga je pas het verschil in remkracht nodig hebben op een gravelbike, maar ook dan is een TPR spyre goed genoeg.
Wat voor mij de doorslag zou kunnen geven voor hydro remmen is niet de remkracht, maar de vollopende remkabels in de bagger van mechanische systemen. Ik heb al diverse keren vast gevroren of geroeste remkabels gehad in mijn Mango. Op de Karate Monkey lopen de kabels op "mtb" wijze langs de bovenbuis en daardoor blijven ze wat schoner en lopen ze leeg.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Mechanische rennen is persoonlijk. Ik vind het helemaal niets na met hydraulisch gereden te hebben. Natuurlijk kan het, net zoals een 3x7 verzet. Zo kan je wel doorgaan.
Juist met race brakeshifters is goed remvermogen prettig omdat je minder hevel hebt, tov een MTB, als je met de handen op het stuur rijdt. In de drops is het wat beter maar een steile en lange stuiterafdaling op die manier rijden is niet handig.
En verder, op zo'n fiets rij je wat harder. Dus lekker remvermogen bij stoplichten en kruispunten is heerlijk. Je remt zo vaak in het verkeer. Dan kom je er ook achter wat de waarde is van goed remmen (met weinig kracht veel remkracht)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik rijd steile/stuiterafdalingen op mijn Rove juist in de drops, geeft me veel meer controle en houvast. Lijkt me ook niet voor niks dat als je een filmpje ziet waarin iemand zulke capriolen uit haalt op een dropbar-bike ze (bijna) altijd in de drops rijden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MonkeyRider schreef:AfbeeldingGeen "gravel-racer", geen 29er maar "monstercrosser" als ie in hokje moet.
Rijdt super!!! Stuk comfortabeler als een gravelracer met 42mm banden, maar wel een lekkere zitpositie en met 11.8 kg niet eens zo zwaar (voor pisbakken staal en budget opbouw). Met de dropout helemaal voorin is het een heerlijk speelse fiets en vlieg je klimmetjes omhoog en bochtjes door. Op langere saaie stukken toert het net wat vlotter (zo voelt het tenminste)
Dus wat mij betreft ff geen 650b plus in mijn gravelbike maar gewoon dit "monster" mee op het serieuzere offroad werk :winkie: :winkie:
Ik heb dezelfde ervaring. Je kunt er flink mee scheuren en toch controle door de dikke banden. Ik heb ook een voorwiel gebouwd met een 45mm velg en een 3.0 band. Dat is helemaal lachen. Alleen de FF achter valt dan een beetje uit de toon. Eigenlijk is het een Quasimodo monstercrosser:

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

gave fiets (van monkeyrider en jan)
Zag hier dat er ook gevenalle shifters bestaan/bestonden die zowel long pull als short pull hebbenhttps://www.cxmagazine.com/gevenalle-gx ... ift-levers
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met long pull en BB7-mtb heb je minder last van wrijving en rek in de kabels, dus bijna dezelfde bediening als hydraulisch.
Bij short pull komen de beperkingen vd kabels erg snel aan het licht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik zag dat je bij aliexpress vrij betaalbaar aan TRP HY/RD remmen kon komen, die doen het ook wel fijn.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Jan mooie bike die Vagabond :-q ik heb ook nog een 3" voorwiel liggen die ik nog eens op ruil zand (of sneeuw) wil uittesten. Jij rijdt met 1x11 zie ik ? Welk voorblad?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

two-one schreef:Ik zag dat je bij aliexpress vrij betaalbaar aan TRP HY/RD remmen kon komen, die doen het ook wel fijn.
Ik weet niet of ik zulk soort dingen van Ali af wil halen eigenlijk, maar misschien ben ik daar te voorzichtig in.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MonkeyRider schreef:@Jan mooie bike die Vagabond :-q ik heb ook nog een 3" voorwiel liggen die ik nog eens op ruil zand (of sneeuw) wil uittesten. Jij rijdt met 1x11 zie ik ? Welk voorblad?
Thanks, ik rijd idd 1x11. Voldoende voor de Veluwe. Ik rijd voor met een 34 of 32. Ik gebruik hem voornamelijk voor mountainbiken, dus niet voor gravelpaden of asfalt (alleen de eerste 800m :winkie: ).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zijn er eigenlijk meer mensen hier die de 3e Offgrid Gravel Series mee rijden?
Plaats reactie