Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

2e hands in juiste maat aanschaffen ga je geen spijt van krijgen. Is idd geen racefiets, maar veel fietsplezier voor het geld. Vervangen of een keer kapot doet je geen pijn in de portemonnee. Claris is geen Dura-ace maar schakelt prima hoor, alleen “boerser”. Alu variant van de Kona schijnt volgens testers ook meer “snappy” te rijden, dan de meer ”sluggisch” aanvoelende stalen versie. Al je voor een nieuwe fiets gaat zal ik er wel direct andere bandjes voor regelen. Met een andere band (die deze fiets ook echt verdient) fiets ie al heel anders!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Kan ik me alleen maar bij aansluiten, andere bandjes zijn een goede verbetering. Nieuwprijs is ie ook dubbel en dwars waard, ik had het geluk dat ik die van mij nog kocht met korting vanwege overjarig model.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Pat. schreef:Jep, denk een van de eerste ritten.
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2018/ ... es-limburg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben ook benieuwd naar de route. Zat zelf al een tijdje te denken
om een grote gravelroute uit te zetten in het zuiden. Maar dat
is er nog niet van gekomen.

Ridley ziet er goed uit trouwens. Kek kleurtje.

Top, dan zie ik er tzt vast wel een verslag van verschijnen in je eigen topic? :D
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

nomad030 schreef:Ik zit te dubben over het aanschaffen van een Kona Rove Al, maar zit nog een beetje in over het gewicht en het (gebrek aan het) aantal versnellingen. Wat vinden de berijders van de Clarisgroep? En hoe zwaar is de fiets in het ehht en wat is jullie ervaring daarmee?
Ik heb er 2 weken geleden één gekocht en nu een paar ritjes op gedaan.
Mijn 1ste ervaringen zijn dat het even wennen is aan het sturen (rijd altijd mtb) maar dat het eigenlijk verbazingwekkend vertrouwd fietst. Het schakelen gaat wat lomp inderdaad al hoewel ik verwacht dat de bikefitter daar ook nog aan kan bijdragen zodat ik beter bij de grepen kan.
In elk geval voldoende "blad" achter om fijn vooruit te komen.

Ik heb mijn Kona ook gewogen, hij voelde relatief zwaar. Dat vindt ik hem ook, inderdaad 12.4 kilo. Maar, tijdens het fietsen merk ik er niets van. Daarbij, als ik met minder gewicht wil fietsen.... dan moet er maar wat gewicht van mij af :P

Ik heb dezelfde banden gehouden maar ik gebruik hem dan ook puur als wegfiets.
Afgelopen week wel een keer offroad gegaan en ook een paar (kleine) bultjes in Bakkeveen meegenomen wat niet tegenviel.
Als het echt lekker droog is denk ik dat de rove ook fijn fietst offroad, het was/is bij ons nu nog veel te nat om lekker te fietsen.
Een klant van de konadealer waar ik mijn fiets kocht, had op een rove een stuk downhill gedaan in Duitsland... ik doe het hem niet na maar hij doet vaker gekke dingen heb ik mij laten vertellen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

12,4 klinkt aannemelijk inderdaad. Ik kwam uit op 12,1 maar dat was met lichtere banden dan de standaard. Ookal gebruik je hem puur als wegfiets zou ik er ook gewoon andere bandjes op gooien, de Speedride bijvoorbeeld, heel comfortabel en snel op de weg, in droge periode kan je er ook prima mee door het bos. Genoeg andere mogelijkheden uiteraard.

Ik vind de Rove echt tot zijn recht/tot leven komen offroad, heerlijk om er het bos mee door te knallen :)
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Afbeelding
De nieuwe All City Gorilla Monsoon met plaats voor 27.5 x 2.4 banden.
Ik denk dat intussen wel ver elke bandencombinatie de revue gepasseerd is bij de gravelbikes.
Is dit nu een gravel plus of een 650B monstercrosser? Dit lijkt me wel een leuke vervanger voor mijn singular gryphon met brede dropbar en 29 x 2.4 banden: die rijdt lekker maar de achterbrug vind ik iets te lang om te spelen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Supergave fiets, coole paintjob ook. Je zou neigen naar monstercross vanwege de erg dikke banden, maargoed als je er 700x42 in gooit heb je weer een 'gewone' gravelracer.. Dit soort fietsen gewoon lekker buiten de hokjes laten denk ik zo, voelt hij zich ook het fijnste gok ik :bier:
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

wat een mooi ding is dat...
Bij mijn ridley zit de 11-36 cassette er op. Hij schakelt perfect. Doordat ik maar 1 blad gebruik kon ik de kettingspanning zo afstellen dat de derailleur genoeg afstand houd op de 36t zonder de schroef te hoeven verstellen.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

{alle reacties op mijn vragen}: dank.

Het zorgt alleen nog niet voor een beslissing bij me haha. Gisteren woog ik mijn huidige crossfiets eens na, en die weegt 11,5 kilo. En laat gewicht nu net een van de redenen zijn dat ik wat anders wil.
Andere redenen: overstap naar disc, slap alu-frame uit 'begin jaren 80.
Nu heb ik ook altijd al op de racefiets gereden, en voelt het moeilijk om terug te gaan naar 8 kransjes. Dus in het geval van de Rove vraag ik me af of ik dan niet snel onderdelen zal willen gaan vervangen, en of ik dan niet beter ff doorspaar voor iets anders.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik vind Claris wel matig hoor. Ik zou op z'n minst de Tiagra 4703 groep willen (10-speed zonder waslijnen)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als ik het zo hoor/je wensen en beweegredenen in acht neem, zou ik ook zeggen kies dan een andere fiets. Misschien een gravelracer die iets meer richting de race-kant gaat in het gravelracer spectrum.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

floris500 schreef: Misschien een gravelracer die iets meer richting de race-kant gaat in het gravelracer spectrum.
Nee niet per se hoor, denk dat ik vooral voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten maar eigenlijk een beter afgemonteerde fiets zoek.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik dacht daar vooral aan vanwege het gewicht verhaal zegmaar :) Maar er zijn vast ook Rove-achtigen die wat minder op de weegschaal zetten inderdaad.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd zelf met sora 9 speed met waslijnen en het schakelt na 14 duizend kilometer nog steeds uitstekend met originele kabels.

Wel zijn de stappen tussen de 11-32 9 speed cassette eigenlijk iets te groot voor op de weg.
IN het terrein is het allemaal uitstekend.
Maar ik zou persoonlijk niet nog een stap lager gaan.
Armand Eberson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 19 mei 2014, 09:52

Al een tijd op zoek geweest om naast de MTB een fiets voor de langere afstanden.
De racefiets die ik in mijn bezit had was niet mijn ding. Ik hou toch meer van het onverharde.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de 2018 Cube Nuroad Pro.

Na de eerste ritten kan ik alleen maar zeggen, schitterend.
Ik begrijp nu waarom deze Gravelbikes zo populair worden.
Heerlijk op het asfalt, dan een veldpad, dan weer een bospad terug naar asfalt en weer opnieuw.
Soms een singletrack, maar daar is deze fiets natuurlijk minder geschikt voor.

Dit is precies waar ik naar zocht.


Afbeelding
Plaats reactie