Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Job1 schreef:Ik heb mijn wensen vrij duidelijk in beeld, maar heb moeite een bike te vinden 'that ticks all, or most, boxes'.

Wensen:
- Vrij racy geometrie (beetje 3T Exploro idee; niet zo lui als de Salsa Fargo die ik heb gehad, maar ook niet zo extreem als een full on racefiets);
- Moet minimaal 650b 2.0 banden kunnen hebben;
- Staal (denk ik..), eventueel met carbon voorvork;
- Geen pressfit BB;
- Steekassen;
- Nokjes voor dragers (sowieso achter, bij voorkeur ook mogelijkheid voor);
- Kek kleurtje;
- Frameset max 1000 euro.
Kan Project 12 (http://projectxii.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) niet zo iets voor je bouwen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Lars TB schreef:
Job1 schreef:Ik heb mijn wensen vrij duidelijk in beeld, maar heb moeite een bike te vinden 'that ticks all, or most, boxes'.

Wensen:
- Vrij racy geometrie (beetje 3T Exploro idee; niet zo lui als de Salsa Fargo die ik heb gehad, maar ook niet zo extreem als een full on racefiets);
- Moet minimaal 650b 2.0 banden kunnen hebben;
- Staal (denk ik..), eventueel met carbon voorvork;
- Geen pressfit BB;
- Steekassen;
- Nokjes voor dragers (sowieso achter, bij voorkeur ook mogelijkheid voor);
- Kek kleurtje;
- Frameset max 1000 euro.
Kan Project 12 (http://projectxii.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) niet zo iets voor je bouwen?
Niet binnen mijn budget lijkt me :wink: Die Rondo Ruut ST heb ik ook voorbij zien komen, maar daar ben ik op de een of andere manier niet helemaal kapot van..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Frame only kom je een heel eind, maar met vork wordt het idd lastig. Je bent overigens de eerste die niet kapot is van de ST, bijna iedereen wil die groene.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Als het staal moet zijn ben ik wel gecharmeerd van de Shand:
https://www.shandcycles.com/bikes/stoater/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of een Fearless. Stuk goedkoper maar helaas geen steekassen.
http://www.fearlessbikes.com/vulture/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride like you stole it
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Nee, staal moet niet, maar komt wel als eerste bij me op (misschien komt het door de 2Souls en de Cotic in de stal ;) ). Maar ik wil eigenlijk toch wel een carbon vork. Die Shand Stooshie zou dan wellicht een optie zijn, maar die is wel erg aan de prijs..

Ik ben in mijn zoektocht tegen de Mason Bokeh 'aangelopen'. Alu, dat wel, maar komt verder aardig in de buurt.. Wel weer prijzig, maar goed oogt kwalitatief ook wel wat hoogstaander dan bijvoorbeeld de Bombtrack...

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gravelmarc schreef:Of een Fearless. Stuk goedkoper maar helaas geen steekassen.
http://www.fearlessbikes.com/vulture/" onclick="window.open(this.href);return false;
Behalve toekomstige uitwisselbaarheid, wat zou een steekas achter (of zelfs voor) toevoegen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Cotic Escapade (met full carbon RB5 vork)? Wellicht niet racy genoeg maar qua kleurstelling voldoet t aan je wensen. Is staal, betaalbaar... misschien een optie?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Lars TB schreef:
Gravelmarc schreef:Of een Fearless. Stuk goedkoper maar helaas geen steekassen.
http://www.fearlessbikes.com/vulture/" onclick="window.open(this.href);return false;
Behalve toekomstige uitwisselbaarheid, wat zou een steekas achter (of zelfs voor) toevoegen?
Was een eis van TS.
(Bevooroordeelde?) voordelen zijn minder gedoe met afstellen remklauwen en mogelijk meer stijfheid.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

floris500 schreef:We hebben volgens mij nooit meer de afwikkeling ervan vernomen.. Hoe gaat het bij jou aflopen?

Ik was van plan morgen een rondje Brabantse wal/Kalmthoutse heide op de mtb te gaan doen, maar toch besloten op de gravelbike te gaan.
Heeft iemand hier toevallig een gpx of gewoon aanbevelingen/tips voor gravelen in dat gebied? Ik ben er aantal keer geweest met mtb en heb een gpx daarvan, maar daar zit ook veel in wat ik niet wil op de gravelbike.
Heb uiteindelijk wel gewoon het laatste gedaan, dus de Rove heeft goed op zijn donder gekregen ook (ik ook) :lol:
Steile afdalingen met wortels etc waarvan er 1 mij ook even teveel werd, verder aantal keren afgestapt waar ik met de mtb door knal. Blijft wel een erg mooi gebied om te fietsen ook! Het (meeste) mulle zand was geen probleem voor de bandjes gelukkig.

Sfeerplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat denken jullie hier van?

http://www.bikepacking.com/news/kona-li ... avel-bike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie op een site deze prijzen: Libre DL 3700 pond en de Libre 2900 pond.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ik overweeg serieus om naast de mtb er een wegfiets bij te kopen nu ik via fiets regeling van 't werk bruto/netto voordeel krijg.
Doel is 1-2x/wk woon-werk (30 km enkele reis) en duurtrainingen.

Vanwege de bredere banden en relaxtere zit denk ik aan een gravel racer.
Ik heb een sterke voorkeur voor schijfremmen en liefst hydraulische, maar merk dat dat voor een budget van 1000 euro niet gaat lukken.

Bij Bakker Racing Products vond ik de Wilier Jareen Race

Vlgs mij een van de goedkoopste opties met hydraulische schijfremmen ?
Lijkt me wel relatief zwaar?
Is Tiagra als groep voldoende voor een recreatieve fietser?
Ik heb geen gevoel bij de geo en op dit moment hadden ze het model ook niet staan.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik kan alleen iets zeggen over de groep en dat is dat ik met Sora rijdt, nog een stapje lager dus.
Al meer dan 20 duizend km probleemloos.
Nog met originele schakelkabels, schakelt nog steeds boterzacht.
Wel uiteraard inmiddels met 2e setje ketting en tandwielen bezig.

Mechanische remmen heb ik wel slechte ervaringen mee, mijn TRP's remmen voor geen meter.
Ook niet na nieuwe blokken en schijven schoonmaken.
In nieuw staat ook nooit goed geremd, na inremmen bleef het slecht.

Mijn hydraulische Sram Rival set remt wel uitstekend.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb een Kona Paddy Wagon op de kop getikt. Ben er heel blij mee overigens, want ik hoor dat deze in 2019 niet meer geleverd wordt.
Nu ben ik op zoek naar spatbordjes voor deze fiets. En dan niet van die lelijke sks plastiek dingen, maar mooie metalen die je aan de oogjes van het frame kan bevestigen.

Iemdand betaalbare tips?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Tacoos schreef:Ik overweeg serieus om naast de mtb er een wegfiets bij te kopen nu ik via fiets regeling van 't werk bruto/netto voordeel krijg.
Doel is 1-2x/wk woon-werk (30 km enkele reis) en duurtrainingen.

Vanwege de bredere banden en relaxtere zit denk ik aan een gravel racer.
Ik heb een sterke voorkeur voor schijfremmen en liefst hydraulische, maar merk dat dat voor een budget van 1000 euro niet gaat lukken.

Bij Bakker Racing Products vond ik de Wilier Jareen Race

Vlgs mij een van de goedkoopste opties met hydraulische schijfremmen ?
Lijkt me wel relatief zwaar?
Is Tiagra als groep voldoende voor een recreatieve fietser?
Ik heb geen gevoel bij de geo en op dit moment hadden ze het model ook niet staan.
Mijn Kona Rove is zwaarder dus ik vind het wel meevallen met het gewicht, Tiagra is meer dan voldoende :-q
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

floris500 schreef:
Tacoos schreef:Ik overweeg ...snip...een gravel racer.
...
Bij Bakker Racing Products vond ik de Wilier Jareen Race

Vlgs mij een van de goedkoopste opties met hydraulische schijfremmen ?
Lijkt me wel relatief zwaar?
Is Tiagra als groep voldoende voor een recreatieve fietser?
Ik heb geen gevoel bij de geo en op dit moment hadden ze het model ook niet staan.
Mijn Kona Rove is zwaarder dus ik vind het wel meevallen met het gewicht, Tiagra is meer dan voldoende :-q
Bakker is voor mij niet ver, maar nog dichter bij huis zit een Scott dealer waar ik voor een gravel 20 1199 kwijt ben en de lokale man kan een Cube Nuroad leveren voor 999.
Deze beide fietsen hebben ook een tiagra groep, maar helaas mechanische remmen .
Wel carbon vork, dat heeft de Wilier dan weer niet.

Helaas zijn geen van de fietsen live bij ze te bewonderen.

Ik twijfel nu tussen de Cube en de Wilier (1149 incl hydraulischesschijfremmen)
De Scott ziet er goed uit, maar verder zie ik 't voordeel over de Cube of Wilier niet, of mis ik iets?
Plaats reactie