Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Beachracer rijdt ook prima op de Drentse stranden hoor. En de trp spyre schijfremmen zijn prima.
Conti raceking 2.0 erop.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Waar ik tijdens mijn zoektocht een beetje op blijf hangen is de schakelgroep.
1x11 of 2x10/11.
Mijn voorkeur voor groep is Sram tov Shimano, maar is de 1x11 groep met 40 of 42 t voor genoeg om ook wat ritjes op de weg mee te pakken. Met 2x11 natuurlijk meer bereik...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Je moet je vooral afvragen wat je wil en waar je gaat rijden.

Rij je veel op de weg dan zou ik met een 2X gaan rijden zodat je met kleinere stapjes op je cassette kan rijden. Mocht je alleen in de bergen of met veel draaien klim werk rijden kun je beter een 1X overwegen.

Maar goed dat is mijn persoonlijke voorkeur. :wink:
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ik sprak laatst iemand die de Torino-Nice Rally op een Sram 1x11 gedaan had. Dus qua bereik zit het wel snor. Ligt er vooral aan idd of je veel hecht aan die kleine stapjes.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

nomad030 schreef:Ik sprak laatst iemand die de Torino-Nice Rally op een Sram 1x11 gedaan had. Dus qua bereik zit het wel snor. Ligt er vooral aan idd of je veel hecht aan die kleine stapjes.
Errug afhankelijk van je benen lijkt me.......
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

retep52 schreef:
nomad030 schreef:Ik sprak laatst iemand die de Torino-Nice Rally op een Sram 1x11 gedaan had. Dus qua bereik zit het wel snor. Ligt er vooral aan idd of je veel hecht aan die kleine stapjes.
Errug afhankelijk van je benen lijkt me.......

Eerder de gekozen overbrenging
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Of misschien wel alle 3 :o

Afbeelding

:bier: :winkie:
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

retep52 schreef:
nomad030 schreef:Ik sprak laatst iemand die de Torino-Nice Rally op een Sram 1x11 gedaan had. Dus qua bereik zit het wel snor. Ligt er vooral aan idd of je veel hecht aan die kleine stapjes.
Errug afhankelijk van je benen lijkt me.......
Dat is het altijd :D

maar met 40 of 42 voor en 42 achter kom je een eind toch?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

nomad030 schreef:
maar met 40 of 42 voor en 42 achter kom je een eind toch?

Wat is dan nog de meerwaarde van 1x11 tov 2x11 met 34 -34. Is beide 1 op 1?
Ride like you stole it
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Gravelmarc schreef:
nomad030 schreef:
maar met 40 of 42 voor en 42 achter kom je een eind toch?

Wat is dan nog de meerwaarde van 1x11 tov 2x11 met 34 -34. Is beide 1 op 1?
Meningen lopen nogal uiteen waar je het meest profijt of nadeel hebt van die 1x11 t.o.v. 2x11... Zelf denk ik dat ik in de bergen graag wat meer kleine stapjes maak, terwijl er ook zijn die zeggen dat dat in de bergen nou juist niet zo erg nodig is, en dat je op het vlakke land meer profijt hebt van kleinere stappen...

Ander vreemd iets: op de Bikemotion sprak ik een vertegenwoordiger van Koga die mij vertelde dat een ketting op een 1x11 vanwege de schuine stand sneller slijt, terwijl op de site van Koga juist staat dat het mínder slijtage geeft.... :~ Schiet mij maar lek...

Anyway, het zal wel een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn voor wat betreft meer of minder tussenstappen....
De benen willen soms wat anders dan de baas.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

nomad030 schreef:maar met 40 of 42 voor en 42 achter kom je een eind toch?
Absoluut... Maar mis een aantal tussenstappen denk ik... (zie hierboven)
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

“Tussenstapjes” bij 1x11 hangen natuurlijk ook af van cassette
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Vliegende ton schreef:“Tussenstapjes” bij 1x11 hangen natuurlijk ook af van cassette
Ja, inderdaad... :tong Ging gemakshalve even uit van een verzet van bijna 1:1 die ik bergop zo'n beetje nodig heb, bijvoorbeeld 44 voor/42 achter (wat iets lichter is dan mijn huidige 34 voor/30 achter), en als kleinste tandwiel bijvoorbeeld een 11, waarmee dan ook nog een redelijk tempo gereden kan worden...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

retep52 schreef:
Vliegende ton schreef:“Tussenstapjes” bij 1x11 hangen natuurlijk ook af van cassette
Ja, inderdaad... :tong Ging gemakshalve even uit van een verzet van bijna 1:1 die ik bergop zo'n beetje nodig heb, bijvoorbeeld 44 voor/42 achter (wat iets lichter is dan mijn huidige 34 voor/30 achter), en als kleinste tandwiel bijvoorbeeld een 11, waarmee dan ook nog een redelijk tempo gereden kan worden...
Of je wisselt af en toe cassette en of voorblad. Op de weg gebruik je absoluut niet je hele bereik, dan kun je dus ook gewoon een racecassette 11-28 oid met een groot blad rijden.

Ga je de bergen in neem je een wide range cassette en of kleiner blad voor.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

I_do schreef:
Of je wisselt af en toe cassette en of voorblad. Op de weg gebruik je absoluut niet je hele bereik, dan kun je dus ook gewoon een racecassette 11-28 oid met een groot blad rijden.

Ga je de bergen in neem je een wide range cassette en of kleiner blad voor.
dat ga je 2-3 keer doen en daarna dacht je, had ik maar een dubbel genomen.
tenminste, dat is mijn gedachte..
Ride like you stole it
Plaats reactie