Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Monkey, blijft een mooie kleur paars van Surly :-q
floris500 schreef:Zijn er eigenlijk meer mensen hier die de 3e Offgrid Gravel Series mee rijden?
Wel aan gedacht maar niet van gekomen.

De 3e is zaterdag 13 (R)oktober zo te zien.
Grappig, want dat is toevallig ook de dag van de Gravelroc waar ik met de BLB aan mee
ga doen. Zwaardere bandjes en een Apex achterderailleur komen morgen of overmorgen
binnen. Dan gaatie tijdelijk van 11-42 naar 11-46. In Zuid Frankrijk wordt er stevig geklommen namelijk ;)

Als alles erop zit zal ik hier een paar nieuwe pics plaatsen van de BLB.
Beestje rijdt heerlijk. Geen racebak maar lekker om te toeren :bier:
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rijden jullie die dingen nou in een tubeless setup.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Pat, paars van Motip (spuitbus) in dit geval :wink: ....het was mijn 2011 grijze frame.
Ik "gravel" niet tubeless, zie het nut er >2.5 bar nog niet zo van in.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lekbestendigheid? Of speelt dat minder? Gewicht?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik 'gravel' ook niet tubeless. Ik wissel toch regelmatig van banden gedurende het jaar, heb (nog) geen compressor waardoor het veel gedoe zou zijn. Ik sluit het echter niet uit dat ik het nooit ga doen..

Lekbestendigheid zou dan vooral de reden voor moeten zijn mocht ik het doen, al heb ik volgens mij nog nooit een platte band gehad met de Rove (klopt af). In oktober een gravelrit in Limburg waar de kans daarop wel wat groter is geloof ik, misschien dat ik gewoon een scheut Joe's Noflats in de binnenband spuit. :winkie:
Laatst gewijzigd door floris500 op do 6 september 2018, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
JOdink
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 28 januari 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the East 3 - Ridley X-trail alloy 105

Voor de gravel liefhebbers, zondag 16 september is er nog een graveltocht uitgepijld door KokkieBikes.
De tocht is 35 of 70 kilometer en gaat door Salland

De start is bij de Vechtdalkok van 8:30 tot 9:30
Dalmsholterdijk 6A8146 PG Dalmsholte

Opgeven kan via onderstaande link of s'morgens op locatie.
https://www.kokkiebikes.nl/meet-the-gra ... september/" onclick="window.open(this.href);return false;
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Nog meer gravelplezier:
Strada Bianchi Achterhoek 30 September
60, 90, 120 en 150 km
http://www.stradebiancheachterhoek.com/

tijdens de off-grid gravel series heb ik naderhand 5 doorns uit tubeless banden kunnen pulken, tubeless is wel een aanrader daar naar mijn idee. (maar misschien liggen er nu niet meer zoveel doorns daar)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Offgrid Gravel series is gaaf, maar dat weekend is ook de Meewind Koers in Amersfoort (ook gravel) en ik ben voor beide ingeschreven....

En misschien is er dat weekend ook nog wel ergens een cross of een mtb-wedstrijdje....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

floris500 schreef:Ik 'gravel' ook niet tubeless. Ik wissel toch regelmatig van banden gedurende het jaar, heb (nog) geen compressor waardoor het veel gedoe zou zijn. Ik sluit het echter niet uit dat ik het nooit ga doen..
Ik rij op vrijwel al mijn fietsen tubeless, en als ik banden wissel, kan ik meestal redelijk wat latex transplanteren door een grote spuit van de apotheek te gebruiken. Verder monteer ik lastige banden met een colafles-compressor: Een grote cola petfles met 2 presta ventielen in de dop, slang met pompkop op de ene gemonteerd, met een klemmetje erop die hem dicht houdt. Ik pomp vervolgende de colafles op 5 bar, en vervolgens kan ik die druk gebruiken om elke band die ik wil op de velg te "ploppen".
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

fleche schreef:Nog meer gravelplezier:
Strada Bianchi Achterhoek 30 September
60, 90, 120 en 150 km
http://www.stradebiancheachterhoek.com/

tijdens de off-grid gravel series heb ik naderhand 5 doorns uit tubeless banden kunnen pulken, tubeless is wel een aanrader daar naar mijn idee. (maar misschien liggen er nu niet meer zoveel doorns daar)
Ja daar ben ik dus wel beetje bang voor.. Of ik moet de kans aangrijpen om ook meteen skinwall bandjes onder de Rove te gooien in de vorm van WTB Nano's en die tubeless te monteren, of ik ga het erop wagen met binnenband inclusief tubeless vloeistof erin. Ben er nog niet over uit..
two-one schreef:
floris500 schreef:Ik 'gravel' ook niet tubeless. Ik wissel toch regelmatig van banden gedurende het jaar, heb (nog) geen compressor waardoor het veel gedoe zou zijn. Ik sluit het echter niet uit dat ik het nooit ga doen..
Ik rij op vrijwel al mijn fietsen tubeless, en als ik banden wissel, kan ik meestal redelijk wat latex transplanteren door een grote spuit van de apotheek te gebruiken. Verder monteer ik lastige banden met een colafles-compressor: Een grote cola petfles met 2 presta ventielen in de dop, slang met pompkop op de ene gemonteerd, met een klemmetje erop die hem dicht houdt. Ik pomp vervolgende de colafles op 5 bar, en vervolgens kan ik die druk gebruiken om elke band die ik wil op de velg te "ploppen".
Mooie ghetto-oplossing inderdaad, had het al eens voorbij zien komen op internet. Misschien eens aan het knutselen gaan..
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ik zie ook onder gravel bikes zowel 650b als 700 wielen
Waarin onderscheidt in dit geval 650b zich tov 700?
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

vaak kunnen ze dan beide groottes hebben waarbij de 650b wat breder kunnen zijn
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

floris500 schreef: Mooie ghetto-oplossing inderdaad, had het al eens voorbij zien komen op internet. Misschien eens aan het knutselen gaan..
Werkt prima (petfles evt met duct tape omwikkelen) en zo gemaakt, heb het zo ook lange tijd gedaan, wat ik wel merk is dat het makkelijker is om:
band eerst 'droog' in de velg te laten ploppen (zonder ventielkern, evt met zeepsop rond de velgrand).
dan de band stukje weer loshalen en latex erin gieten.
dan weer met de compressor/pet-fles opblazen (zonder ventielkern) en dan snel de ventielkern er in draaien.
floris500 schreef:of ik ga het erop wagen met binnenband inclusief tubeless vloeistof erin.
wel eens geprobeerd maar om een of andere manier dichtte het niet dat ene gaatje
Laatst gewijzigd door fleche op do 6 september 2018, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je de ventielkern er toch uit hebt, kun je toch net zo goed via dat gat de latex erin gieten? :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

kan zeker, maar zonder spuit werd het bij mij een rommeltje, het is toch maar een klein gaatje waar het doorheen moet. met de band los kun je het zo uit de losse hand er in mikken
Plaats reactie