Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Centraler kan uiteraard ook, al moet ik dan even gaan zoeken. Vanuit Utrecht heb ik nog een gravelride gevonden richting het Veluwemeer en anders is het volgens mij rondom Bergen op Zoom ook wel leuk fietsen. Routes op de UHR lijken me me iets te veel slingeren om echt lekker te gravelen, of ik moet wat stukken mtb route en fietspaden aan elkaar gaan linken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Bergen op Zoom kan je idd mooi gravelen ook, al moet ik zeggen dat als ik daar heen ga met de Rove ik me toch steeds betrap op mountainbike paden pakken :lol: (ligt aan mij uiteraard, niet de omgeving)
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

floris500 schreef: di 9 oktober 2018, 10:53 Klopt het nou dat je een betaalde versie van Strava moet hebben wil je GPX-en kunnen downloaden of is er ook een manier zonder betalen/account?
Je kan van een bestaande activiteit je eigen route maken. Pakt soms net iets anders uit dan de GPX downloaden, maar komt redelijk in de buurt.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

suravida schreef: di 9 oktober 2018, 10:50 Ik kan je deze zeker aanraden: https://www.strava.com/activities/1887697273

Vanuit NO Brabant is Arnhem ook niet heel ver weg toch? Maar dan heb je een prachtige mix van paden, ondergronden en gebiedenom je fiets goed te gebruiken. :-q
Dank!
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Tacoos schreef: di 9 oktober 2018, 10:46 Haha, mis! De achterhoek is ver weg voor mij, ik bedoelde de Strade Bianche Peel en Heide in NO Brabant.
Maar de gpx-en van zo'n tocht opzoeken is een goed idee :-q
Dank!

Routes vind je hier: https://www.routeyou.com/nl/group/view/ ... eel-en-hei
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Wanneer ik op familiebezoek ga, wil ik wel eens op de fiets gaan. Of soms via een omweg van mijn werk naar huis.
Ik gebruik hier altijd https://routeplanner.fietsersbond.nl/ voor, hier kan je route opties aangeven. Wanneer je kiest voor de optie 'natuurroute' dan krijg je wel vaker zandpaden en andere offroad stukken. Het zijn dan geen mountainbikeroutes, maar soms rijdt je daar wel naast, waardoor je die wel kan pakken. Het leukste is om via die route site nieuwe gebieden te ontdekken en daarna verder te verkennen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

borre mtb schreef: di 9 oktober 2018, 11:12
floris500 schreef: di 9 oktober 2018, 10:53 Klopt het nou dat je een betaalde versie van Strava moet hebben wil je GPX-en kunnen downloaden of is er ook een manier zonder betalen/account?
https://mapstogpx.com/strava/

de roze button naar je bookmarks slepen, en als je dan in strava een rit open hebt staan, op die bookmark klikken, dan krijg je een popje waarin je de gpx kunt downloaden (Y)
thanks!
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

deze is hier ook al vaker langsgekomen....overzicht van allerlei gravelpaadjes die je zelf mooi aan elkaar kan klikken in b.v. Strava
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Stevieseagal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 december 2015, 13:28

borre mtb schreef: di 9 oktober 2018, 11:12
floris500 schreef: di 9 oktober 2018, 10:53 Klopt het nou dat je een betaalde versie van Strava moet hebben wil je GPX-en kunnen downloaden of is er ook een manier zonder betalen/account?
https://mapstogpx.com/strava/

de roze button naar je bookmarks slepen, en als je dan in strava een rit open hebt staan, op die bookmark klikken, dan krijg je een popje waarin je de gpx kunt downloaden (Y)
Wanneer ik inlog op strava kan ik de gpx gewoon downloaden via de pc, en ik ben geen betalend lid bij strava.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Tacoos schreef: ma 8 oktober 2018, 22:43
suravida schreef: ma 8 oktober 2018, 15:04 ...

Ik heb afgelopen zaterdag eindelijk eens de tijd genomen om mijn eigen gravelracer echt als zodanig te gaan gebruiken ipv vooral als wegfiets met af en toe kleine stukjes wandelpad. :roll:
Mooi rondje rondom de Posbank gevonden en daar zelf nog maar wat meer mtb route aan toegevoegd omdat er wat teveel asfalt naar mijn zin in zat. Uiteindelijk 91km en 1000hms weggetrapt, met aardig wat leuke ruigere mtb paden, asfaltklimmen, bospaden en gravelstroken.
...
Hoewel ik de mijne vooral heb aangeschaft als commuter voor het hele jaar door, wil ik toch ook wel eens wat tochtjes gaan maken met meer terrein waarvoor een gravelracer nou eenmaal bedoeld is, maar hoe vind je dat soort paadjes? Zover ik weet zijn er geen uitgepijlde routes en ook op online route sites vond ik nog weinig specifieks?
Lokaal is er een week of wat geleden een strada biancha tocht georganiseerd geweest die me juist wel wat voor dit soort fietsen leek, maar dat had ik ff gemist dus :roll:
Job1 schreef: ma 8 oktober 2018, 21:00 Poosje terug hier advies gevraagd en na lang wikken en wegen vanavond de knoop doorgehakt en een frameset + wielset besteld :bier: Levering wordt pas ergens in November verwacht, dus komende tijd maar eens nadenken over wat erop komt.

...
Ziet er goed uit! maar welk merk en type is t nou?
Bewust gekozen voor een voorderrie? Ik zie veel higher end gravel racers ook met 1x systemen uitgevoerd worden?
Mason Bokeh inderdaad. Ik heb de frameset + wielen besteld ('rolling chassis') en ben nog niet helemaal uit over de opbouw. Kans is wel groot dat het toch 2x11 wordt, hoewel ik het liefst 1x11 zou rijden. Moet eens naar de gear ratio's gaan kijken, maar met de plannen die ik ermee heb denk ik dat ik uiteindelijk blij zal zijn met een versnelling extra ;)
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Zelf van 2x8 naar 1x11 gegaan...zou toch weer naar 2x...willen👍
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik neig momenteel naar 2x11 met 50/34 105 crankset en 11-42 XT cassette met XT achterderailleur en 105 voorderailleur. Een beetje een mengelmoestje misschien, maar het geeft je wel een mooi bereik. Zeker voor een veelzijdige fiets met mijn plannen (oa. races a la SRMR en Transcontinental) en ook weggebruik niet verkeerd. Maar goed, komende maand nog maar eens goed over nadenken. Ondertussen dit topic mooi blijven volgen :-q Mijn voorlopige speclist ziet er nu zo uit voor de geïnteresseerden ((o) = ordered/zeker, overige is nog niet besteld/niet zeker):

Frame: Mason Bokeh 58 (o)
Fork: Mason Parallax full carbon Thru-Axle (o)
Headset: DEDA Low profile, integrated headset (o)
Shifters: Shimano 105 ST-R7020
Front Derailleur: Shimano 105 2x11
Rear Derailleur: Shimano XT 11 speed
Crankset: Shimano 105 50/34 172.5
Bottom Bracket: Hope Stainless Steel Road in blue (o)
Cassette: Shimano XT 11-42
Chain: Shimano SLX
Pedals: Shimano XT Clipless PD-M8020 (o)
Brakes: Hope RX4 in blue (o)
Brake Rotors: ?
Wheels: Hunt Adventure Sport Disc 650B (o)
Tyres: WTB ByWay TCS Dual DNA Road Plus 27.5" (o)
Handlebar: Ritchey Comp EvoMax 31.8
Bar tape: SRAM SuperCork
Stem: Ritchey Comp 4-Axis 31.8
Seatpost: Mason Penta (o)
Clamp: MASON Macro alloy ultralight (o)
Saddle: Specialized Phenom (o)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Job1 schreef: di 9 oktober 2018, 22:32 Shifters: Shimano 105 ST-R7020
Rear Derailleur: Shimano XT 11 speed
Volgens mij lukt dat bij Shimano niet. Wel bij Sram maar dan moet je een 10sp MTB derailleur gebruiken.

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ah chips je hebt gelijk. Zonde, dan gaat die vlieger niet op. Terug naar de tekentafel dan maar.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Job1 schreef: wo 10 oktober 2018, 06:52 Ah chips je hebt gelijk. Zonde, dan gaat die vlieger niet op. Terug naar de tekentafel dan maar.
Hoeft niet perse, je moet gewoon iets aan je lijstje toevoegen:

http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-8/
http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-8a/
Plaats reactie