Steel-is-real; mooi staal is niet lelijk, plaatjes kijken !

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
JaBbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 20 maart 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Kan meer dan ik aankan

kermit schreef:Dat soort details als die Salsa peper geven net wel dat beetje extra aan een (stalen) frame vind ik.
Op m'n Cotic vind je die niet echt, dat is wel een lekker rijdend en strak frame maar zonder tierelantijntjes :)

@JaBbie, die racefiets is een Grandis. Mondjesmaat uit Italië geïmporteerd door een klein fietsenwinkeltje in Tilburg (Fietsen Frans) in de jaren '90. Die verchroomde lugs waren redelijk gebruikelijk op stalen racers, zeker bij Italiaanse. Maar die zadelpenlug met kabeldoorvoer is tamelijk uniek.
Toendertijd werden alle frames gesoldeerd door pa Grandis en twee zoons, geweldig toch? Niks mooiers dan een ambachtelijk gemaakt fietsframe. Het rijdt misschien niet persé beter dan eentje dat door robots gemaakt is maar het heeft wel iets extra's...
Okay, Grandis dus. Ik kon het niet goed ontcijferen en al googelend kwam ik ook niet verder. Begrijp ik het goed dat je deze fiets al sinds de jaren '90 in je bezit hebt.... hij ziet er nog zo verrekte goed uit, behalve die kleine lakbeschadiging bij de zadelpenbout. Jammer dat ze ook deze lug niet verchroomd hebben.
Ik heb nog wel een tip voor je: DOE DEZE FIETS NOOIT WEG (of laat anders mij het eerst weten... haha)

gr.
Jan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sinds 1999 :-)
Wel redelijk veel gereden in al die jaren, maar slechts zelden in slecht weer. Racen associeer ik met zon ;-)

Zou er wel meer km's op willen maken, maar de laatste jaren krijg ik snel last van nek/schouders als ik dieper zit. Dus meer dan een uurtje of drie zit ik er eigenlijk niet meer op... Verkopen is niet aan de orde, ten eerste vind ik het nog steeds een supermooie fiets, en ten tweede brengt zo'n fiets niet veel meer op dus voor het geld hoef je het ook al niet te doen.

Aangezien het een maatframe was kon ik ook alle opties zelf kiezen. Kleur, wat er wel of niet verchroomd werd, decals, wat voor kabelloop e.d. Oorspronkelijk zat er Veloce op, maar nadat Campa overstapte op de groepen met externe bb-lagers gingen de oudere groepen in de opruiming. Dus nu zit er een mix van Record, Chorus en een Centaur derailleur op. Way overkill voor die paar zomerkm's die ik nog maak :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HansH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 00:10
Mijn mountainbike: Specialized, Genesis, Salsa

Afbeelding

Salsa El Mariachi, maatje 22", 1 * 10 opgebouwd.
http://www.xbionic.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

nog een cotic soul (26'') tja ik hou van kleurtjes :P


Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fleurig! Heel wat anders dan de zwarte fiets die je volgens mij een paar jaar geleden bij je had met de clinic op de Filthy Trails ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Wat nieuw ijzer.
De Genesis Longitude.
Nog helemaal standaard afgemonteerd. Maar dat zal wel veranderen in loop van de tijd.
- Framemateriaal Genesis Mjölnir DB (zelfde als bv Reynolds 5xx, 4130DB, whatever)
- deore aandrijflijn
- TRP mechanische remmen (doen het werkelijk heel goed, BB7 oppassen ;-)
- Alex velgen 35 mm
- Conti's 2.4"
- want Genesis afbouwdeeltjes
- Ritchey clickpedalen
Afbeelding
Afbeelding
leuk bovenkantje
Afbeelding
nog ruimte zat...........

De eerste rijervaring gisteren gehad, was niet veel, maar voldoende om te beoordelen. Rijdt ongeveer zoals de Fortitude, natuurlijk iets minder speels. Maar als er een recht stuur in gezet zou worden, dunnere banden en chainstay op zijn kortst gezet wordt dan .....
Laatst gewijzigd door StalenRic op wo 1 oktober 2014, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Zag deze al op feestboek voorbij komen. Ga je alle derries er nog afgooien? Want deze is dus ook makkelijk als SS in te zetten...
Binnenkort eens een ritje doen met zijn "broertje" in de blauw / grijze kleur.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

StalenRic schreef:......Maar als er ...... dunnere banden ....... op ..... gezet wordt dan .....
Dikker is misschien leuker, er pas 3.0 X 29 in toch? Krampus-concurrent?
En wat is hier het praktisch nut van?
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

JA er passen 3" banden in, komen er nog wel op. Maar dit is de standaard setup van Genesis.
Heel simpel: om de prijs wat te drukken hebben ze op complete fiets vermeden om Surly spullen erop te zetten. Surly is (te) duur. Natuurlijk ook als frameset te koop...(alleen dan in pudeksel grijs).

Het leuke van deze fiets (en bv de krampus) is dat je er veel kanten mee op kan. Ik ga zeker deze fiets eens proberen met een setje ZTC crest en smalle banden, wiel zover mogelijk naar voren. Ik zou dan toch aardig in de buurt moeten komen van de Fortitude.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Van welk type staal is die nieuwe Genesis gemaakt? Lijkt me me toch wel heel erg interessant....
Afgelopen weekend 50 tt van bikeboutique gereden met deze wielset in mijn Singular Swift. Bevalt super.

Net nieuwe wielen gereed hier.... Velocity Dually met Knard 3.0 er op voor en Velocity blunt achter, nu nog met conti xking 2.4.
Helaas heeft zoonlief zijn fiets tegen de Swift aan geparkeerd... resultaat; mini deukje in de bovenbuis.
Niets dat het frame beinvloed, maar vooral mijn mindset ...Dus wellicht is de deze Longtitude een mooie vervanger...en hier zou met mijn wielset achter ook nog een knard 3.0 in passen :)

Mijn Genesis fortitude is nu SS opgebouwd, die gaat als een speer.
Weekend Warrior :)
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Van welk type staal is die nieuwe Genesis gemaakt? Lijkt me me toch wel heel erg interessant....
Dit jaar gebruikt Genesis 'eigen' staal; Mjölnir DB steel,
De fortitude origineel was Reynolds 725, terwijl bv de Fatbike vorig jaar weer was gemaakt van Reynolds 520.

Ken natuurlijk elke specificatie, maar neem maar aan dat het DB 4130 is. Oftewel hetzelfde wat kona, surly ea gebruiken, alleen elke fabrikant hangt er een fancy labeltje aan. Grote voordeel van dit is dat het een tikkie goedkoper is dan Reynolds 520, wat eigenlijk ook weer 4130 is..
R520 is eigenlijk gewoon een Trademark van een type 4130 staal welke is ontwikkeld is voor fietsframes..oftewel...dat is dus elke buizenset van bovengenoemde fabrikanten...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Verdomd interessante fiets :-q en ik vind hem wel mooi.
Misschien discussie hier http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=112488" onclick="window.open(this.href);return false; voeren of eigen "nieuws" topic? Dan blijft dit tenminste een (tot nu toe erg mooie) 'plaatjes kijken" topic.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

StalenRic schreef:
Van welk type staal is die nieuwe Genesis gemaakt? Lijkt me me toch wel heel erg interessant....
Dit jaar gebruikt Genesis 'eigen' staal; Mjölnir DB steel,
De fortitude origineel was Reynolds 725, terwijl bv de Fatbike vorig jaar weer was gemaakt van Reynolds 520.

Ken natuurlijk elke specificatie, maar neem maar aan dat het DB 4130 is. Oftewel hetzelfde wat kona, surly ea gebruiken, alleen elke fabrikant hangt er een fancy labeltje aan. Grote voordeel van dit is dat het een tikkie goedkoper is dan Reynolds 520, wat eigenlijk ook weer 4130 is..
R520 is eigenlijk gewoon een Trademark van een type 4130 staal welke is ontwikkeld is voor fietsframes..oftewel...dat is dus elke buizenset van bovengenoemde fabrikanten...
Wow, thx voor de uitgebreide toelichting!
Weekend Warrior :)
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Verdomd interessante fiets :-q en ik vind hem wel mooi.
Misschien discussie hier http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=112488" onclick="window.open(this.href);return false; voeren of eigen "nieuws" topic? Dan blijft dit tenminste een (tot nu toe erg mooie) 'plaatjes kijken" topic.
Beetje lullen over staal mag toch ook wel hier? Zo heel veel plaatjes komen er ( helaas ) niet bij, dus dan lijkt het me een mooie aanvulling op dit topic, voor en door staalliefhebbers, om een beetje technische info / ervaringen te posten? En dan bedoel natuurlijk ik geen eindeloze discussies, maar gewoon wat extra's. En dat dan uiteraard zoveel mogelijk aanvullen / toelichten etc. met "ploatjes" :winkie: :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

[sluipreclame on] als ik mijn Singular swift frame verkocht krijg, wordt de Genesis Longtitude mijn nieuwe workhorse, zie verkooptopic....[/sluipreclame off]

Man ik blijf toch iedere keer weer terug komen bij Genesis :)
Hier een putdekselgrijze Genesis Longtitude...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weekend Warrior :)
Plaats reactie