Van softtail naar full suspension

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Interessant topic wat ik met interesse volg.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 5&start=30
Zelf in de transformatie van een minimale softtail, BMC Teamelite met elastomeer, naar een fully.

Waarom? Gewoon voor de lol, meer snelheid.
Misschien ook wat frisser bij rondjes van 75 km.

Ik fiets vooral Brabantse Wal vanuit Roosendaal waarbij ik ook veel verbindingspaden pak van gravel en asfalt tussen of naar de routes.

Is dan bijvoorbeeld een Oiz M dan niet wat overkill met 120 voor/achter? Andere opties een Supercaliber of een 100mm Scalpel waar ik naar kijk.

Binnenkort bij Martens eens een Scalpel testen op lokale MTB route Rucphen, wel benieuwd naar die lefty.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 9 augustus 2023, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Maaarek schreef: ma 7 augustus 2023, 21:48 Interessant topic wat ik met interesse volg. Zelf in de transformatie van een minimale softtail, BMC Teamelite met elastomeer, naar een fully.

Waarom? Gewoon voor de lol, meer snelheid.
Misschien ook wat frisser bij rondjes van 75 km.

Ik fiets vooral Brabantse Wal vanuit Roosendaal waarbij ik ook veel verbindingspaden pak van gravel en asfalt tussen of naar de routes.

Is dan bijvoorbeeld een Oiz M dan niet wat overkill met 120 voor/achter? Andere opties een Supercaliber of een 100mm Scalpel waar ik naar kijk.

Binnenkort bij Martens eens een Scalpel testen op lokale MTB route Rucphen, wel benieuwd naar die lefty.
Je gaat hoe dan ook pure snelheid opofferen. Dat is het nadeel van de fully tegenover de hardtail, hoe weinig vering deze ook heeft.
Ik heb zelf een Supercaliber gehad en ondanks dat dit echt een strakke bak is met minimale vering accelereert en klimt deze niet zo goed als de Procaliber die ik nu heb.
Maar als je het beter vol houdt en aan het einde, door je comfort, nog genoeg puf over hebt zal dit uiteindelijk wel sneller zijn. Ik ga over anderhalve week de Oiz M Pro 120mm testen, ik zal mijn bevindingen hier neerzetten.

Ben benieuwd wat je van de Scalpel vind.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of je pure snelheid opoffert hangt er maar net van af.
Als je in echt technisch terrein fietst, op dan wel af, dan ga je er qua snelheid gegarandeerd op vooruit met een fully. Zeker naarmate de tochten langer worden. Fiets je echter op makkelijke gladgestreken polderbaantjes, gravel, verhard, schotter, etc., dan zal de lichte hardtail-achtige al snel de snellere bike zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Persoonlijk denk ik dat op een rit van 75km een fully al vlug sneller is dan een hardtail. Gewoon omdat je langer fris blijft en daardoor langer gas kunt geven.

MTB wedstrijden zijn vaak maar 1,5 uur, dus dat is dan gewoon 1,5 uur even flink afzien. Dan zul je op zeer vlakke paden waarschijnlijk wel snelheid verliezen. Maar bij de prof MTB XC wedstrijden fiets 95% met een fully inclusief dropper en 120mm voorvork.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Maaarek schreef: ma 7 augustus 2023, 21:48 Ik fiets vooral Brabantse Wal vanuit Roosendaal waarbij ik ook veel verbindingspaden pak van gravel en asfalt tussen of naar de routes.

Is dan bijvoorbeeld een Oiz M dan niet wat overkill met 120 voor/achter? Andere opties een Supercaliber of een 100mm Scalpel waar ik naar kijk.
Ik fiets daar ook, zelfde afstanden ook combi asfalt en bos, het is ahw mijn achtertuin. De meeste paden zijn vlak, zandgrond en behalve als er een dosis knollen overheen gerotzooid zijn meestal vrij glad. Vaste routes zijn best gepolijst (zoals vaak in NL o.a. door gebruik).

Er zijn al vele vele vele topics geweest HT vs FS met voor en tegenstanders van elk. Die moet je zelf maar eens opzoeken.

Als je een XC FS vergelijkt met een XC HT dan is mijn ervaring dat het qua snelheid weinig uitmaakt op genoemde paadjes: 15-30 sec op ronde van 15-20 min. Ook afhankelijk van de vorm van de dag, conditie paden, windrichting, temperatuur, voorliggers enz enz.

Een in gewicht enigszins vergelijkbare fiets (zeg + 1-1.5 kg) kost je wel 1000-2000 € extra (nieuw) tov HT.

Het is op onze paadjes m.i. echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een FS sneller is den een HT of ST ligt aan de FS en aan het terrein. Een Oiz is geen slome bak.
En als je dan voor een FS kiest, dan moet je wel voor vering gaan en niet voor een paar mm (Vind ik).
120 zou mijn voorkeur hebben boven 100mm
Met je softtail heb je al ervaring met weinig veerweg, dus wat dat betreft hoef je geen andere te kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maaarek schreef: ma 7 augustus 2023, 21:48 Is dan bijvoorbeeld een Oiz M dan niet wat overkill met 120 voor/achter? Andere opties een Supercaliber of een 100mm Scalpel waar ik naar kijk.
Hoeveel langzamer zou 20mm meer veerweg zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Tenzij je bij Halsteren naar beneden gaat denderen bij het kanaal heb je daar werkelijk waar totaal niets aan een fully.

Maar ik ben extreem bevooroordeeld hardtail rijder, die geen echte uitdagingen ziet op die routes of het voordeel van een fully.

Als je comfort zoekt, zeker doen.

Anders 1000 euro in je zak steken en een hardtail kopen (of je softtail blijven rijden).
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Peelrijder schreef: vr 11 augustus 2023, 15:09 Tenzij je bij Halsteren naar beneden gaat denderen bij het kanaal heb je daar werkelijk waar totaal niets aan een fully.

Maar ik ben extreem bevooroordeeld hardtail rijder, die geen echte uitdagingen ziet op die routes of het voordeel van een fully.

Als je comfort zoekt, zeker doen.

Anders 1000 euro in je zak steken en een hardtail kopen (of je softtail blijven rijden).
Lekker ongenuanceerd Peelrijder, hou ik van.
Je hebt wel een punt, daarom dat ik met een schuin oog naar de supercaliber kijk omdat dat nog meer aan de hardtail kant zit.
al is die ontzettend duur qua prijs kwaliteit bij een beetje fatsoenlijke afmontage in vorm van de 9.8 XT.

Nadeel van de huidige BMC Teamelite softtail met elastomeerrubber is dat hij "terugveert".
Grootste irritatie is de vork die super slap is. Is een 32 stepcast performance van ergens 2018. Ik merk dat ik snelheid verlies in bochten.
Iemand een idee of de nieuwe 32 vorken in de performance of elite serie een stuk stijver zijn?
Ik weeg overigens 78 kg dus niet extreem zwaar.

Wellicht haal ik wel veel plezier uit een hardtail met een goede vork en carbon wielen.
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Crapton schreef: wo 9 augustus 2023, 11:21
Maaarek schreef: ma 7 augustus 2023, 21:48 Ik fiets vooral Brabantse Wal vanuit Roosendaal waarbij ik ook veel verbindingspaden pak van gravel en asfalt tussen of naar de routes.

Is dan bijvoorbeeld een Oiz M dan niet wat overkill met 120 voor/achter? Andere opties een Supercaliber of een 100mm Scalpel waar ik naar kijk.
Ik fiets daar ook, zelfde afstanden ook combi asfalt en bos, het is ahw mijn achtertuin. De meeste paden zijn vlak, zandgrond en behalve als er een dosis knollen overheen gerotzooid zijn meestal vrij glad. Vaste routes zijn best gepolijst (zoals vaak in NL o.a. door gebruik).

Er zijn al vele vele vele topics geweest HT vs FS met voor en tegenstanders van elk. Die moet je zelf maar eens opzoeken.

Als je een XC FS vergelijkt met een XC HT dan is mijn ervaring dat het qua snelheid weinig uitmaakt op genoemde paadjes: 15-30 sec op ronde van 15-20 min. Ook afhankelijk van de vorm van de dag, conditie paden, windrichting, temperatuur, voorliggers enz enz.

Een in gewicht enigszins vergelijkbare fiets (zeg + 1-1.5 kg) kost je wel 1000-2000 € extra (nieuw) tov HT.

Het is op onze paadjes m.i. echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.
En wat is jouw persoonlijk voorkeur Crapton? Fully of hardtail?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Maaarek schreef: vr 11 augustus 2023, 16:14 Lekker ongenuanceerd Peelrijder, hou ik van.
Je hebt wel een punt, daarom dat ik met een schuin oog naar de supercaliber kijk omdat dat nog meer aan de hardtail kant zit.
al is die ontzettend duur qua prijs kwaliteit bij een beetje fatsoenlijke afmontage in vorm van de 9.8 XT.

Nadeel van de huidige BMC Teamelite softtail met elastomeerrubber is dat hij "terugveert".
Grootste irritatie is de vork die super slap is. Is een 32 stepcast performance van ergens 2018. Ik merk dat ik snelheid verlies in bochten.
Iemand een idee of de nieuwe 32 vorken in de performance of elite serie een stuk stijver zijn?
Ik weeg overigens 78 kg dus niet extreem zwaar.

Wellicht haal ik wel veel plezier uit een hardtail met een goede vork en carbon wielen.
BMC is met die elastomeer dinges grandioos de mist in gegaan vind ik, precies wegens de rij eigenschap die je beschrijft.

Een hardtail met een 2.3/ 2.4 achterband, tubeless, biedt op lagedruk hetzelfde comfort zonder het gestuiter wat die BMC heeft.

Vorken zijn sowieso een stuk beter en stijver geworden, ik ben zelf groot fan van de SID vorken.

Carbon wielsetje is wel een van de meest zinvolle dingen om te hebben/ upgraden/ kopen, puur vanwege de stijfheid al.

Gewoon een keer op een nieuwe HT gaan proefrijden, misschien ben je dan al om.
Maar vergeet ook niet om op een FS te gaan proefrijden, ik kan je voorkeur niet bepalen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Maaarek schreef: vr 11 augustus 2023, 16:16 En wat is jouw persoonlijk voorkeur Crapton? Fully of hardtail?
Haha, eenvoudige vraag maar lastiger antwoord...

1. Als ik echt geld zat had en een nieuwe fiets moest/mocht kiezen dan kocht ik een top Specialized Epic WC full carbon AXS enz of de nieuwste Trek Supercaliber. Een lichtgewicht XC FS racer, die op redelijk gladde bospaadjes wat er nog is aan hobbeltjes eraf schaaft. Ik zou er voor onze omgeving wel een wegcassette opzetten en 38T voor. Misschien zou ik hiermee nog wat Strava PR's kunnen aanscherpen. Kost al snel > 10 k€.

2. Bij iets minder geld (maar nog altijd veel) zou ik die nieuwe Decathlon 940S overwegen met setje carbonnen wielen en wat carbon en drivetrain upgrades. Of iets dergelijks van Cube of Canyon oid. Met noodzakelijke upgrades ivm gewicht zit je snel op 5-7 k€.

Bij nieuwe fiets en blanco cheque zou ik zelfs voor NL 2.0 wiebertrails een XC FS racer kiezen, maar dan wel uit de high end modellen ivm gewicht. Voor de mooi en heb, en iets extra comfort, iets extra controle en misschien snelheid. Maakt het veel uit? Iets wel maar heel veel niet. Bij WK MTB dames heeft Prevot met overmacht gewonnen op een HT. Benen en skills veel belangrijker.

Ik heb nu natuurlijk al 2x fiets en dat zijn een 29" HT en een 27.5" FS. Daarvoor reed ik altijd verschillende 26" FS. Zit een hele historie achter. Ik wilde graag een laag gewicht (zeg 10 kg), zoveel mogelijk carbon, en de 3x9 aandrijving met Gripshift en niet veel onderhoud ivm winterseizoen mud fest.

Voornamelijk rij ik op de bospaadjes in de buurt op de 29" HT. Die paadjes zijn best vlak en glad, en als er eens een hobbeltje zit dan even wat actiever uit het zadel geen probleem. Voordeel van de HT is laag gewicht, goedkoper dan FS en laterale stijfheid dus stuurt heel strak. Ook op de weg rijdt het goed. Nog afgezien van het geld vind ik het voordeel van FS tov HT op "onze" trailtjes te klein om die fiets weg te doen.

Tzt ga ik wel bredere banden proberen zoals @Peelrijder al aanraadt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Crapton schreef: za 12 augustus 2023, 11:11
Maaarek schreef: vr 11 augustus 2023, 16:16 En wat is jouw persoonlijk voorkeur Crapton? Fully of hardtail?
Haha, eenvoudige vraag maar lastiger antwoord...

1. Als ik echt geld zat had en een nieuwe fiets moest/mocht kiezen dan kocht ik een top Specialized Epic WC full carbon AXS enz of de nieuwste Trek Supercaliber. Een lichtgewicht XC FS racer, die op redelijk gladde bospaadjes wat er nog is aan hobbeltjes eraf schaaft. Ik zou er voor onze omgeving wel een wegcassette opzetten en 38T voor. Misschien zou ik hiermee nog wat Strava PR's kunnen aanscherpen. Kost al snel > 10 k€.
Een Epic WC expert met een 42 voor en een omgespaak achterwiel met classified naaf en een classified cassette (transmission compatible) en een carbon crankset zet je ongeveer 8,5k terug.

Ik ben al aan het sparen :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: za 12 augustus 2023, 11:11 Bij WK MTB dames heeft Prevot met overmacht gewonnen op een HT. Benen en skills veel belangrijker.
Nu was dat parcours wel gladder dan een rondje Nijmegen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En meende ik te zien dat er bij de heren op een FS gewonnen werd... ;-)

Maar ik blijf de hele discussie HT-FS ontzettende onzin vinden. Omdat er maar één argument bepalend voor je keuze is en dat is je eigen voorkeur. Geheel toevallig is dat iets waar niet over te discussiëren valt...

Ik ben dan ook bezig een scriptje te schrijven dat elk topic waarin deze discussie ontstaat automatisch op slot draait :tong
Gezien het feit dat ik de ballen verstand van / nul interesse in programmeren heb kan het nog wel even duren voordat het in werking treed :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten