Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Afbeelding
Fijn dat we weer buiten kunnen
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

29plus isn't dead yet :wink: https://www.bikemag.com/gear/mountain-b ... ll-stache/" onclick="window.open(this.href);return false;
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

vedet schreef:Afbeelding
Fijn dat we weer buiten kunnen
Weer naar buiten :~

Ik en met mij velen hebben de winter gewoon doorgereden. 29+ Knards doen het prima op de Mukluk in de winter alleen met sneeuw heb ik ze uiteindelijk niet meer getest, daar heb ik de Farley voor
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

EL Maroq schreef:
vedet schreef:Afbeelding
Fijn dat we weer buiten kunnen
Weer naar buiten :~

Ik en met mij velen hebben de winter gewoon doorgereden. 29+ Knards doen het prima op de Mukluk in de winter alleen met sneeuw heb ik ze uiteindelijk niet meer getest, daar heb ik de Farley voor
Kan best, maar ik vind er geen zak aan om in de modder of sneeuw te rijden, mtb-en is ook gewoon een zomersport. Winters ga ik skieen, schaatsen.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Goedemiddag tezamen,
Ik ben aan het plannen voor mijn aller eerste fietsvakantie. Dit vraagt nogal wat sparen en testen vandaar dat ik er nu al mee bezig ben. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een Surly ECR 29+. Hij krijgt overal wel positieve reviews dus dat is het probleem niet. Alleen de rolweerstand zit ik mee.

Ik wil de fiets ook gaan gebruiken als woon-werk fiets en op vakantie zullen er ook wel asfalt stukken inzitten. Hoe rollen 29+ banden op asfalt? Wel aardig neem ik aan met flink wat lucht en weinig profiel.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Als ik de Knards van mijn Krampus keihard oppomp, dan is het best te doen op asfalt, maar dan stuiter ik op onverhard alle kanten op. Ik heb er dus maar 0,8 tot 0,9 bar of zo in zitten, want rij alleen verhard als ik naar het bos rij, ong 500mtr.
Andere 29+ banden, met veelal meer profiel, zijn uiteraard nog minder geschikt voor verhard.
Misschien een gravelbike overwegen?
En wat is hier het praktisch nut van?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Paul Rush schreef:Als ik de Knards van mijn Krampus keihard oppomp, dan is het best te doen op asfalt, maar dan stuiter ik op onverhard alle kanten op. Ik heb er dus maar 0,8 tot 0,9 bar of zo in zitten, want rij alleen verhard als ik naar het bos rij, ong 500mtr.
Andere 29+ banden, met veelal meer profiel, zijn uiteraard nog minder geschikt voor verhard.
Misschien een gravelbike overwegen?
Of een setje 29er bijkopen...
Maar heb onlangs gewoon bij een groepke wielertoeristen met racefiets in geval het wiel gehangen, zo rond de 28/u... Kan dus besf
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

vedet schreef:
Paul Rush schreef:Als ik de Knards van mijn Krampus keihard oppomp, dan is het best te doen op asfalt, maar dan stuiter ik op onverhard alle kanten op. Ik heb er dus maar 0,8 tot 0,9 bar of zo in zitten, want rij alleen verhard als ik naar het bos rij, ong 500mtr.
Andere 29+ banden, met veelal meer profiel, zijn uiteraard nog minder geschikt voor verhard.
Misschien een gravelbike overwegen?
Of een setje 29er bijkopen...
Maar heb onlangs gewoon bij een groepke wielertoeristen met racefiets in geval het wiel gehangen, zo rond de 28/u... Kan dus besf
1 nadeel: die ECR heet een 12mm grotere bracket drop als bij voorbeeld de Ogre, en 20mm tov de Bridge Club.

Dus als je er gewone 29er banden onder plaatst kan die problemen opleveren bij technische stukken, omdat je eerder met een pedaal de grond raakt
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een plusbike... kijk dan even in het te koop topic :winkie: :winkie:
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik rij er ook vaak mee op asfalt. Alles is beter dan One One Floaters in 26x4.0. Beetje oppompen tot ongeveer 1,0 bar en gaan met die banaan.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Paul Rush schreef:Als ik de Knards van mijn Krampus keihard oppomp, dan is het best te doen op asfalt, maar dan stuiter ik op onverhard alle kanten op. Ik heb er dus maar 0,8 tot 0,9 bar of zo in zitten, want rij alleen verhard als ik naar het bos rij, ong 500mtr.
Andere 29+ banden, met veelal meer profiel, zijn uiteraard nog minder geschikt voor verhard.
Misschien een gravelbike overwegen?
Heb ik ook naar gekeken maar ik wil een fiets die ook echt de wat ruigere paden afkan.
Waarschijnlijk wil ik gewoon teveel dingen en wordt het ergens concessies doen :-D
Of een gewone 29 inch. Die rollen op de weg best aardig en kun je heel wat terrein mee over met een starre voorvork.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De gewone Krampus (niet ECR dus) doet het ook erg goed op 29er banden door zijn hogere bb. Je zou ook nog 29 achter en 29plus voor kunnen combineren, rolt net wat vlotter....maar dat kan ook op bv de Ogre, een starre 29er waar ook 27.5 plus in past. Ik heb op mijn oude Karate Monkey (zelfde geo als Ogre) veel gereden met 29x2.4 conti Xking achter en Knard 29x3.0 voor op extra brede velgen (inw 30-40mm). Beetje druk extra en je rolt vrij goed op de weg, beetje druk eruit en je hebt echt veel grip en verder geen gedoe moet vering. Knard op 0.7 voor doet wonderen voor comfort.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Er staan trouwens twee Krampussen op MP, een L en een XL. Maar goed, dat is geen ECR.
En wat is hier het praktisch nut van?
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

De Karate is idd een mooie fiets. Het grote nadeel daarbij is dat je geen oogjes hebt voor rekken. Je kan nog een aparte vork kopen van Surly maar dan mis je het achter nog steeds. Dit maakt hem wat minder geschikt voor bikepacken.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb op de Surly Wednesday een setje 29+ wielen met Knard en een setje 50mm velgen met Surly Larry 26x3.8 banden. Ik ga deze zomer packen met de stijve 26 inch wielen. En genoeg ogen voor dragers.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie