Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Makkelijk schreef:2.8 - 3.0 is wel een groot verschil hoor, het is zeg maar net het verschil tussen het mtb en het fatbike gevoel. En dat is heel concreet zelfsturend gedrag.. M'n Loki werd veel beter met 2.8.
Mee eens, toen ik m'n Genius kocht lagen er Vittoria 3.0 banden onder.
Toen eerst maar es terug naar de 2.8 Schwalbes zoals de fiets origineel geleverd was.
Vind het een stuk beter sturen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jefro98 schreef:
Makkelijk schreef:2.8 - 3.0 is wel een groot verschil hoor, het is zeg maar net het verschil tussen het mtb en het fatbike gevoel. En dat is heel concreet zelfsturend gedrag.. M'n Loki werd veel beter met 2.8.
Mee eens, toen ik m'n Genius kocht lagen er Vittoria 3.0 banden onder.
Toen eerst maar es terug naar de 2.8 Schwalbes zoals de fiets origineel geleverd was.
Vind het een stuk beter sturen.
@Makkelijk: heb je die overstap ook gemaakt met hetzelfde bandenmerk/type/karkas etc? Ik kan mij niet voorstellen dat 10% bandbreedte en -hoogte zo'n verschil in rijeigenschappen laat zien.

Of ligt het stiekem toch aan het andere merk wat je gestoken hebt?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Van relatief slicke chronicles naar rocket ron. De chronicles vielen wel zo'n 20% hoger. Ik denk dat het gedeeltelijk ook wel door de manier waarop ze vallen komt maar het verschil is voor mij huge geweest. Geen idee waarom dat precies zo kan.
Waar woke is, is vuur
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Het schijnt dat de hoogte van de zij-noppen erg uitmaakt hoe een band aanvoelt in een bocht. De BigOne's 2018 hebben hierom hogere noppen, niet voor meer grip, maar voor een beter gevoel. Het verschil in vorm van de band maakt waarschijnlijk meer uit dan het verschil in breedte tussen 2.8 en 3.0.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

vedet schreef:Heb net de 27.5+ bike van iemand op het forum overgenomen.

Afbeelding

Ben al ff gaan testen in het Kempense zand maar vond het onaangenaam koud, al was ik goed ingepakt.

Over die bandendruk moet ik toch nog wat inlezen. Weeg 100kg en 1k druk vind ik wel erg weinig.
Waarschijnlijk mijn vraagske hierboven gemist door de paginawissel

maar ik vind 1 of 2 kg wel erg weinig, moet dat bandje echt zo plat staan. (geen ervaring met fatbikes)
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Alles meer dan 2bar is op een smalle band al veel. Maar 1-1,5 is op een plus band heel normaal
Bird Aeris 9 blurple
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Waar bestellen jullie je binnenbandjes?
Grootste die mijn LBS in stock had voor 27,5 was 2,6
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Plus altijd tubeless rijden. Hoe groter de band hoe groter het voordeel.
Waar woke is, is vuur
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Makkelijk schreef:Plus altijd tubeless rijden. Hoe groter de band hoe groter het voordeel.
Doe ik,maar ik heb graag een reserveband bij voor als ik mijn band kapotrij.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als reserveband gewoon een normaal 27.5x2.35 bandje nemen. Dat gaat echt prima en is nog altijd sterker dan lightweight banden op de juiste maat. Gravelracer bijv. weken met 25c bandjes in een 44mm buitenband gehad.
Waar woke is, is vuur
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Ondertussen waren m’n Thor 29+ velgen ook binnen voor m’n Salsa Fatbike!
Het zijn 50mm brede Thor carbon wielen met Powerway naven met xd adaptor en Sapim spaken geworden, incl goede garantie en crashreplacement regeling.
Ik heb ze (natuurlijk tubeless) dankzij jullie advies gemonteerd met WTB Ranger banden..mooie band btw!!
Ik had de fiets al voorzien van een GX Eagle 12 speed set, alleen nog met de 11 speed cassette (standaard geleverd) en dus de derrie begrensd..dat ging nog wel enigzins.
Maar nu kon mooi de 12 speed cassette erop.
Maar...wat rijdt dat SUPER!! zo’n 29+!!...ik ben stomverbaasd..de grip tov de fatbike 26x400 is nagenoeg hetzelfde, maar het rolt wel zo veel meer makelijker, en dan het gewichtsverschil..ik had me bedacht dat ik de 26’ fatbikeset voor de winter weer monteer, maar weet nu al dat ik dat niet ga doen.
De fiets weegt nu zo’n 11kg..voor een fatbike :o
Super blij mee, en raad het elke fatbike eigenaar aan want je krijgt er een snelle ht voor terug met mega veel grip.
Ik rij nu nog met 1.4 bar (80kg weeg ik)
Waar rijden jullie mee qua druk?
Ik krijg foto’s nooit makkelijk hier bijgevoegd, maar via m’n Strava profiel (hier onderaan linkje)
staan er enkele.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

carlosvdk68 schreef:Ondertussen waren m’n Thor 29+ velgen ook binnen voor m’n Salsa Fatbike!
Het zijn 50mm brede Thor carbon wielen met Powerway naven met xd adaptor en Sapim spaken geworden, incl goede garantie en crashreplacement regeling.
Ik heb ze (natuurlijk tubeless) dankzij jullie advies gemonteerd met WTB Ranger banden..mooie band btw!!
Ik had de fiets al voorzien van een GX Eagle 12 speed set, alleen nog met de 11 speed cassette (standaard geleverd) en dus de derrie begrensd..dat ging nog wel enigzins.
Maar nu kon mooi de 12 speed cassette erop.
Maar...wat rijdt dat SUPER!! zo’n 29+!!...ik ben stomverbaasd..de grip tov de fatbike 26x400 is nagenoeg hetzelfde, maar het rolt wel zo veel meer makelijker, en dan het gewichtsverschil..ik had me bedacht dat ik de 26’ fatbikeset voor de winter weer monteer, maar weet nu al dat ik dat niet ga doen.
De fiets weegt nu zo’n 11kg..voor een fatbike :o
Super blij mee, en raad het elke fatbike eigenaar aan want je krijgt er een snelle ht voor terug met mega veel grip.
Ik rij nu nog met 1.4 bar (80kg weeg ik)
Waar rijden jullie mee qua druk?
Ik krijg foto’s nooit makkelijk hier bijgevoegd, maar via m’n Strava profiel (hier onderaan linkje)
staan er enkele.
Probeer https://postimages.org" onclick="window.open(this.href);return false; gewoon foto uploaden en het tweede linkje hier tussen plakken.


Het lijken erg dure velgen. Veel plezier in elk geval
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

29plus rijdt inderdaad super !! :-q .....vlgs mij de meest onderschatte plusmaat.
Ik rijd 29x 3.0 Knards met 0.9 achter en 0.7 voor op Dually inw 40mm velgen, soms 0.1 harder achter (90kg netto) op mijn starre Krampus. Net 0.1-0.2 zachter als destijds op 27plus. Ik zit op 29plus eigenlijk nooit boven 1bar.

Ik heb overigens net een Manitou Magnum pro 100mm 29plus vork gescoord op CRC aanbieding en dat lijkt wel super comfi :-D moet nog echt testrijden, maar vlgs mij kan de voorband icm vering wel iets harder.
Ik hang al een tijdje boven de bestelknop van die WTB Ranger 29x 3.0 , interessante band !?
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat ging idd makkelijk die foto’s plaatsen! thanx voor de link.
Ik rij dus met een Lauf Carbonara (gebruikt kunnen scoren!) vind het een ideaal concept, het doet precies wat ik van een vork verwacht.
Ik zal eens met de bandenspanning aan de slag gaan, maar het rolt nu al super eigenlijk.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

MonkeyRider schreef:29plus rijdt inderdaad super !! :-q .....vlgs mij de meest onderschatte plusmaat.

Ik hang al een tijdje boven de bestelknop van die WTB Ranger 29x 3.0 , interessante band !?
29 plus verliest aan momentum, maar ik heb altijd veel plezier op mijn Rooster. Ranger doet het bij mij goed en is ook schappelijk geprijsd, zeker vergeleken bij de Knard.

Ik was eerst bewust voor de kleinere maar superlichte Panaracer Fat B Nimbles gegaan. Die bleken niet heel te blijven bij mijn rijstijl en de lage drukken. De Rooster kwam echt in zijn element toen ik de WTB Rangers monteerde. Rolt goed, meer volume, lagere druk, meer grip. En daardoor meer vertrouwen en dus meer fun. Geen ervaring met andere 29+ banden, ik ken wel de Knard als 26” x 4” en ik sla de Ranger hoger aan. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie