Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

jorryt schreef:Goedemiddag tezamen,
............. Alleen de rolweerstand zit ik mee.
Ik wil de fiets ook gaan gebruiken als woon-werk fiets en op vakantie zullen er ook wel asfalt stukken inzitten. Hoe rollen 29+ banden op asfalt? Wel aardig neem ik aan met flink wat lucht en weinig profiel.
Ik vind de rolweerstand echt wel te doen. Moet over de weg naar mijn fietsgebieden (Schoorl en het PWN). Verbaas mij er elke keer weer over hoe makkelijk het door trapt... Geen idee wat de druk is in mijn banden. Heus niet knetterhard. Maar ik weeg wel 100 kilo, heb ze dus ook niet heul fluffy.
....
En als ik dan weer eens een rondje op de gravelracers rij :lol:
If you wanna ride....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Geen verkoop buiten te koop èn geen crossposting graag :bier:

Grtz.
Herperduin
Bird Aeris 9 blurple
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

dizzasta schreef:
jorryt schreef:Goedemiddag tezamen,
............. Alleen de rolweerstand zit ik mee.
Ik wil de fiets ook gaan gebruiken als woon-werk fiets en op vakantie zullen er ook wel asfalt stukken inzitten. Hoe rollen 29+ banden op asfalt? Wel aardig neem ik aan met flink wat lucht en weinig profiel.
Ik vind de rolweerstand echt wel te doen. Moet over de weg naar mijn fietsgebieden (Schoorl en het PWN). Verbaas mij er elke keer weer over hoe makkelijk het door trapt... Geen idee wat de druk is in mijn banden. Heus niet knetterhard. Maar ik weeg wel 100 kilo, heb ze dus ook niet heul fluffy.
....
En als ik dan weer eens een rondje op de gravelracers rij :lol:
Alleen jammer dat het klinkt alsof je op rupsbanden rijdt. :lol:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dat geluid valt nog wel mee, ga maar eens op een fatbike rijden, dan is het pas feest. alleen de conit baron 2.6 maakt beetje geluid, de rest van al mijn banden is redelijk stil
Bird Aeris 9 blurple
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ach dat geluid houd ik wel van.
Maar ik heb een Surly bridge club gekocht. Past ook 2.8 in dus kan nog net voor 27,5+
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Zijn er hier mensen die 27.5+ rijden tijdens XC toertochten of de "gewone" zondagochtend rondjes op je lokale, uitgepijlde trails?

Ik rijd een Cotic Soul met gewone 27.5 banden (2.35 voor, 2.25 achter) en overweeg om 27.5+ aan te schaffen op een extra wielset. Mijn LBS raadt het niet aan, ivm het extra gewicht. Ik ben geen racer, maar het zou jammer zijn als ik mijn fietsmaten niet meer bij kan houden op plus bandjes. Achteren kan ik max 2.6 monteren en voor 2.8.

Ik zoek wat extra comfort tijdens de langere tochten, waar ik geen extreem technisch werk doe. Voor de winter of bike-park spul kan ik altijd nog mijn huidige set monteren. Maar gaat 27.5+ mij extra comfort en plezier brengen, zonder dat ik enorm inboet op snelheid?
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Zeker als je geen racer bent en nu niet al continu op je max moet trappen om je maten bij te houden, denk ik dat je er prima mee uit de voeten kunt.
Rij zelf sinds het voorjaar met een 27.5+ (2.8 banden) en vergeleken met de 29er (2.4 banden) heb ik wel iets aan absolute snelheid ingeleverd, maar de fun is alleen maar groter geworden. Ik heb nog geen XC toertocht gereden, maar als ik mijn rondjes op de UHR vergelijk, zit er in de tijden vrij weinig verschil. En de verschillen die er zijn, zijn dan toch ook veelal in het voordeel van de Plus banden. (zeker als de trail omlaag gaat :winkie: )

En daarbij komt ook nog eens dat in jou geval het verschil in diameter niet super groot is (2.25 -> 2.6 / 2.35 -> 2.8 ), kies je dan ook nog eens voor een relatief licht rollend bandje, denk ik dat je weinig verschil zult merken. Behalve dan dat je inderdaad ook wat extra comfort hebt.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Kijk, dat klinkt goed. En met fun bedoel jij dan vooral tijdens de afdalingen? Dat het makkelijker gaat vanwege extra grip?
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Grip in het algemeen. Met de + banden alleen oeps momenten als ik zelf iets stoms doe, maar nog altijd reserves gehad om te corrigeren en overeind gebleven. Terwijl ik er ruigere trails mee rijd en zelf ook lomper doe.
Moet ik er wel bij zeggen dat het 2 verschillende fietsen zijn, dus zal de geo daar ook in helpen. De Trek (29er) is de meer XC gerichte fiets van de twee. De grotere velgen en groter frame maken hem wat minder 'speels'. In jou geval zal het verschil echt alleen in de velgen/banden zitten en daarmee waarschijnlijk ook beperkter zijn. Maar meer grip en (iets) meer comfort heb je zeker als je de overstap maakt.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Tx Merijn, kan ik wat mee. Overigens: net even de pics van je Mondraker bekeken. Erg gave fiets!!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik sluit me aan bij wat Merijn zegt,

Ook bij mij zijn de tijden er zeker niet slechter op geworden en kom ik met gemak mee met een groep 29ers. het comfort is vele malen beter en je vertrouwen neemt toe. Het gewichtsverschil hoeft niet eens heel groot te zijn als je voor velgen gaat met 35 mm inwendig en de banden tubeless maakt. Zeker met de omstandigheden van nu ben je in het voordeel met plusbanden, nat en modderig is wat minder fijn maar ook voor die omstandigheden zijn er wel banden te vinden, volgens mij is Novaterra wel een expert op plusbanden gebied :-q
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Jojo52
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 december 2011, 11:57
Mijn mountainbike: Specialized fuse expert

Ik sluit mij hierbij aan.
Ik rij eigenlijk het hele jaar door met 27.5+ 3.0 banden. Een jaar geleden ben ik overgestapt van 26” naar 27.5+ en als ik strava mag geloven zijn de meeste tijden sneller geworden (zowel up als down).het rare is wel dat ik het “ gevoel” had dat ik trager ging.
D'oh!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ik rijdt al 2 jaar +, en rij er alles mee, van het lokale rondje met de club, tot toertochten, weekenden en weekjes weg naar buitenland(italie, tjechie, frankrijk) tot aan bikepark uitstapjes.
uiteindelijk lever je wat snelheid in, maar zoals Merijn al aangaf gaat het comfort erop vooruit, en ik geef steeds minder om snelheid, dus dat komt dan weer ten goede.
ik rij dan wel met serieuze banden, Magic mary's, baron projekt of maxxis minion
Bird Aeris 9 blurple
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Dank voor de input - ik ga er werk van maken. Huidige wielset is Hope Enduro met Maxxis Ardent en Forekaster banden. Ik zal denk ik gaan kijken naar 35mm interne breedte en dan achter een 2.6 (is maximaal) en voor een 2.8 (ook maximaal). Qua banden zal ik op onderzoek uit gaan, maar ben zelf tevreden met de Maxxis spullenboel. :)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik rijd nu 3,5 jaar met 29+ (3.0) en 2,5 jaar met 27,5+ (3.0).

29+: nog nooit deze fiets met normale banden gereden. Toch lekker snel en inderdaad heel veel reserve. Ik rijdt hem star. Fiets er ook wedstrijden mee.
27,5+: Deze rijd ik ook af en toe met 29" wielen. 29" accelereert sneller en iets wendbaarder. + banden hebben ook hier meer reserve daardoor meer fun. Deze fiets rijdt ik geveerd (120mm) en star.

Zeker met de huidige droogte met steeds meer stukken met los zand hier in de omgeving kan ik mooi blijven fietsen waar anderen lopen of ploeteren.

Als je voor + gaat en er geen dunnere banden op gaat leggen zou ik zeker voor de voorkant een bredere velg nemen. Dan kun je met nog minder druk rijden. Als je dan wielen laat bouwen met bv Race Face Arc velgen kun je achter 35mm nemen en voor 40 of 45mm. Uiterlijk hetzelfde en toch het voordeel van een bredere velg.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie