Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Ik rij op 2.8 G-Ones met 35 mm velgen, en dat is voor mij zowel plus als top.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Big Deef schreef: zo 14 oktober 2018, 13:54 Toch alweer een tijdje stil hier, terwijl plusrijden echt wel leuk is.... Misschien dat de mensen vooral fietsen en niet lullen.

Nu vroeg ik mij af, vinden jullie 2.6 ook tot de plus tire groep behoren of vinden vooral de bandenfabrikanten dat??

Ik ben van mening, en dan vooral voor 27,5 wielen dat 2.6 geen plusbanden zijn maar meer een compromisbandje...In mijn beleving als je een 27.5x2.6 naast een 29x2.25 zet is het verschil in diameter en dus ook hoogte behoorlijk terwijl dat bij 2.8 en 3.0 meer overeenkomstig is. Omdat het een forum is en ik mij dood verveel door de wondroos vond ik het dus intressant om jullie mening eens te peilen :D
Maar wat nu als ik je zeg dat mijn continental der baron projekt 2.6, breder zijn dan de maxxis minion dhf en rekon 2.8?
Ben ik dan nog steeds maatje minder?
Bird Aeris 9 blurple
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dat wil ik ook graag geloven aangezien die maxxis behoorlijk smal uitvalt.

Ik weet ook niet precies hoe die baron uitvalt, maar geloof je graag op je woord :bier: Misschien een beetje off topic, maar heb je ook de ground clearance gemeten, daar ben ik wel benieuwd naar? Normaliter is minder breed ook minder hoog....

Blijkbaar is de grens niet zo hard te stellen als dat wij denken.... Waarschijnlijk komt de 2.6 magic mary ook in de buurt van een 2.8 rocket ron om maar wat te noemen...
Just do Ti, or did i die?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zeg: meten met de schuifmaat! Alles smaller dan 70mm max breedte > geen lid van de exclusieve Plus club.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Nop of wang :wink:
Just do Ti, or did i die?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Big Deef schreef: wo 17 oktober 2018, 17:10 Nop of wang :wink:
Uiterste breedte, dus nop.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Big Deef schreef: wo 17 oktober 2018, 16:04 Dat wil ik ook graag geloven aangezien die maxxis behoorlijk smal uitvalt.

Ik weet ook niet precies hoe die baron uitvalt, maar geloof je graag op je woord :bier: Misschien een beetje off topic, maar heb je ook de ground clearance gemeten, daar ben ik wel benieuwd naar? Normaliter is minder breed ook minder hoog....

Blijkbaar is de grens niet zo hard te stellen als dat wij denken.... Waarschijnlijk komt de 2.6 magic mary ook in de buurt van een 2.8 rocket ron om maar wat te noemen...
Die ook smaller dan de baron, op 35mm inwendige velg 67mm op de noppen
De baron is qua diameter net zo groot als de maxxis, maar de maxxis heeft hogere noppen, de baron heeft dus meer volume
Bird Aeris 9 blurple
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Wat vinden de experts van de Whyte 905 2019 model https://whyte.bike/collections/trail-en ... oducts/905

Europese verkoopprijs zit op 1900 euro. Volgens mij voor die prijs een goede bike met goede afwerking?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Mooi bike die Whyte.

Afmontage is dik ik in orde ook al zie je dat ze wat geld bespaard hebben op de 'huismerk' onderdelen die op de fiets zitten, nadeel daarvan vind ik dat het altijd lastig is om spare parts te vinden voor vervanging. (dropper, naven)

Bandjes is inieder geval niet op bespaard evenals de vork. Geometrie spreekt mij wel erg aan en de BB is behoorlijk laag wat mij de indruk geeft dat het een heel speels fietsje is die ook best bergaf wat durft. Ik ben erg tevreden met mijn huidige fiets maar deze heeft dan qua geometrie behoorlijk wat overeenkomsten, ik zou hem dus niet zo snel kopen omdat ik hem al een soort van heb.

:bier:
Just do Ti, or did i die?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Zijn er hier ook ervaringen met de WTB Bridger 3.0 banden?
Ze zaten standaard op mijn Beast, maar voor de zomermaanden(wat nu wel erg lang duurt) vervangen voor RoRo 2.8
Ik zit eraan te denken om ze er voor de herfst/winter erop te gooien.
Qua grip lijken ze me wel beter dan de RoRo.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hey Dennis,

Hier ook een tijdje met de bridger banden gereden, ze zijn vooral beter voor het ruigere terrein vanwege hun dikke casing. Qua grip vond ik ze redelijk op hetzelfde niveau zitten als de RoRo's

Ze rollen overigens wel heerlijk. Ik heb een tijdje gereden als mix, roro achter en bridger voor omdat het gewicht aan de voorkant iets minder uitmaakt en de band wel beter bolde op de velg.

Om een echte goede modderband te zijn zitten er eigenlijk teveel en te ondiepe noppen op de band en zullen deze dus ook snel vollopen met modder.. Aan de andere kant, proberen kan je altijd voor jezelf.
Just do Ti, or did i die?
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Ik twijfel nog tussen de Whyte en deze van Orbea https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... 27--h10-19
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik snap de twijfel, beide mooie fietsen.

Grote verschillen zijn de geometrie waarbij de whyte een luieren balhoofdhoek heeft, meer vertrouwen maar wel harder werken bij sturen (dat is wel een beetje algemene uitspraak, ervaringen van sommige zijn anders omdat de hele geometrie uiteindelijk meetelt voor het gevoel)

Fox 34 orbea VS revelation op de whyte

Dropper van de orbea heeft goede reviews. Velgbreedte is iets breder bij de orbea.

Aandrijving en banden zijn zo snel gezien hetzelfde...

Succes met je keuze, waarvoor ga je de fiets normaliter gebruiken? Makkelijk heeft een orbea Loki die redelijk lijkt op de fiets die jij op het oog hebt..
Just do Ti, or did i die?
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Bedankt voor je reactie. Ik lees dat veel fietsen zoals de Whyte, Orbea of bijv de Kona (big) honzo en de Santa Cruz fijne maar ook speelse fietsen zijn.
Bij de 27plus fietsen lees ik ook veel over het "comfort" tov de 29".
Snelheid is dus voor mij een stuk minder relevant.
Als ik de bike naast mn fietstochtjes op de lokale NL tracks meeneem naar bijv italië, frankrijk of ander gebied dan speelt de geometrie van veel van de plus fietsen volgens mij ook weer een rol. Maw die komt dan weer goed van pas.....
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Big Deef schreef: do 18 oktober 2018, 17:38 Hey Dennis,

Hier ook een tijdje met de bridger banden gereden, ze zijn vooral beter voor het ruigere terrein vanwege hun dikke casing. Qua grip vond ik ze redelijk op hetzelfde niveau zitten als de RoRo's

Ze rollen overigens wel heerlijk. Ik heb een tijdje gereden als mix, roro achter en bridger voor omdat het gewicht aan de voorkant iets minder uitmaakt en de band wel beter bolde op de velg.

Om een echte goede modderband te zijn zitten er eigenlijk teveel en te ondiepe noppen op de band en zullen deze dus ook snel vollopen met modder.. Aan de andere kant, proberen kan je altijd voor jezelf.
Dan hoef ik ze voorlopig nog niet om te wisselen.
Ik ga ze bewaren voor een eventuele buitenlands tochtje, want de Liteskin die er nu op ligt zijn leuk voor op de veluwe, maar verder wel lek gevoeliger.
Plaats reactie