Wat is een goed alternatief voor een S-Works Levo SL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

Mijn verzekering heeft mijn fietsje vergoed en ik ben dus aan het kijken naar een nieuwe e-MTB.
Nu zou ik weer een nieuwe Levo Sl S-Works kunnen kopen.
Bekende fiets en het merk dat ik al in het 26” tijdperk reed.
MAAR ik ben me af aan het vragen of ik voor ongeveer hetzelfde geld (mag wat meer of minder zijn) niet nóg wat mooiers kan kopen.
Ik zoek dus een e-MTB in SL uitvoering.
Een fietsje dus met een motortje van 50-60Nm, niet zwaarder dan 18-19kg, dat in 90% vd tijd niet gebruikt wordt.(in de Alpen etc. is dat afhankelijk vd vorm vd dag 40-50%)
De weerstand van de uitgeschakelde motor moet dus minimaal zijn.
Momenteel heb ik de Levo SL S-Works, een Rotwild X.R275 ultra en een Scott Lumen SL op mijn lijst staan.
Wie heeft er tip(s) voor vergelijkbare wellicht mooiere betere, lichtere alternatieven?
Laatst gewijzigd door BeBee op vr 17 november 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Orbea Rise (of Wild, als je meer veerweg zoekt)?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou beginnen met een handig slotje, een fiets is van secundair belang :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Iets met een Fazua 60 of TQ-HPR50?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk eigenlijk dat die Levo SL misschien wel de mooiste/beste keuze is... Ik ben niet een Specialized fan (of welk merk dan ook) maar ze hebben daar gewoon een heel uitgebalanceerd en doordachte fiets mee neergezet.

Een Rise is wat zwaarder, daar zit ook een "grotere motor" in die softwarematig terug getuned is om wat zuiniger te zijn.
(De Wild is geen light e-mtb).

Fazua en TQ zijn eigenlijk de enige andere specifieke light motortjes. Ik zou daar wel een keer mee willen rijden voor aanschaf, ook om te kunnen vergelijken hoe zo'n motortje het doet met die van de Levo SL. Maar er zijn zeker mooie fietsen met die motortjes te koop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

TenZNL schreef: do 16 november 2023, 14:47 Orbea Rise (of Wild, als je meer veerweg zoekt)?
De Rise M LTD zou een leuke zijn maar dan heb ik wel nog wat om te upgraden, maar daar is de prijs ook een stuk vriendelijker voor.

De Wild is een full e-MTB en dat mot ik nie.
Als ik die zou overwegen dan wachtte ik op de Rotschild die binnenkort (?) uitkomt met motor/Pinion geintegreerde aandrijving.
Zoiets maar dan in een SL uitvoering zou ik zeker heel interessant vinden, maar dat bestaat nog niet dacht ik?
aurelius schreef: do 16 november 2023, 15:20 Ik zou beginnen met een handig slotje, een fiets is van secundair belang :winkie: ...
Och gut…
Waarom zou ik een handig slotje op mijn fiets monteren als volgens jou alles te “regelen” valt :bier: :kiss:
cheeta schreef: do 16 november 2023, 15:45 Iets met een Fazua 60 of TQ-HPR50?
Fazua ben ik niet overtuigd van de degelijkheid.
De TQ motor heeft dan tenminste dat dacht ik een wat betere reputatie.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

BeBee schreef: do 16 november 2023, 16:23
TenZNL schreef: do 16 november 2023, 14:47 Orbea Rise (of Wild, als je meer veerweg zoekt)?
De Rise M LTD zou een leuke zijn maar dan heb ik wel nog wat om te upgraden, maar daar is de prijs ook een stuk vriendelijker voor.

De Wild is een full e-MTB en dat mot ik nie.
My bad, dacht dat de Wild een enduro versie van de Rise was.
Upgraden/customizen is altijd leuk, toch? Fox zooi eruit, een Bright shock Next, een Push 11/6 en een setje TS Direttissima`s erin en dan zit je wel op niveau :bier:
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

TenZNL schreef: do 16 november 2023, 17:40
BeBee schreef: do 16 november 2023, 16:23

De Rise M LTD zou een leuke zijn maar dan heb ik wel nog wat om te upgraden, maar daar is de prijs ook een stuk vriendelijker voor.

De Wild is een full e-MTB en dat mot ik nie.
My bad, dacht dat de Wild een enduro versie van de Rise was.
Upgraden/customizen is altijd leuk, toch? Fox zooi eruit, een Bright shock Next, een Push 11/6 en een setje TS Direttissima`s erin en dan zit je wel op niveau :bier:
Hmmm klinkt goed, zie trouwens dat je de originele wielen kunt downgraden….
Zou dat dan doen, die wielen met de banden verkopen en een setje handgespaakt carbon met goede naven (en WiWi’s ipv Maxxis) aanschaffen.
De Bright ken ik, heb ik mee gereden maar die vond ik ondanks dat het een supermooi design is tegenvallen.
Als je over een wortelpad rijdt dan heb je geen tanden meer in je mond staan, voor echt ruw terrein is het ding super daarentegen, maar in mijn typische rijomstandigheden Zuid-Limburg, Voerstreek, Eifel, Ardennen vind ik het belangrijker om een vork te hebben die de kleinere oneffenheden goed opvreet.
De Push shock ken ik ook, super ding, alleen het is een coilshock en daar moet je fiets wel geschikt voor zijn.
Ik weet van mijn schoonbroer dat ie een Ohlins coil op de Levo had die in notime brak..
Direttissima is super, heb ik gehad, maar ik zou eerder nu de Maxima’s nemen, wil geen twee-zuiger klauwen meer.
Goeie suggesties👍🏿 thanks!
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

kermit schreef: do 16 november 2023, 16:07 Ik denk eigenlijk dat die Levo SL misschien wel de mooiste/beste keuze is... Ik ben niet een Specialized fan (of welk merk dan ook) maar ze hebben daar gewoon een heel uitgebalanceerd en doordachte fiets mee neergezet.

Een Rise is wat zwaarder, daar zit ook een "grotere motor" in die softwarematig terug getuned is om wat zuiniger te zijn.
(De Wild is geen light e-mtb).

Fazua en TQ zijn eigenlijk de enige andere specifieke light motortjes. Ik zou daar wel een keer mee willen rijden voor aanschaf, ook om te kunnen vergelijken hoe zo'n motortje het doet met die van de Levo SL. Maar er zijn zeker mooie fietsen met die motortjes te koop.
Gemist deze.
De Levo staat ook bovenaan in mijn lijstje.
Ik vind het ding af fabriek heel vreemd voor Specialized ook het mooiste afgemonteerd.
Maar ik vind het wel handig om de vraag voor een alternatief hier te stellen.
Wie weet komt er binnenkort of is er al een Superlight met Pinion op de markt?!
Btw zo’n teruggetunede motor zou die niet degelijker zijn?
Als de software alleen voor minder performance zorgt en de hardware hetzelfde blijft dan zou je dat toch mogen verwachten?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Pas die clickbait titel even aan het is gewoon een forum :bier: :-q
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

Cube-Elite schreef: do 16 november 2023, 21:17 Pas die clickbait titel even aan het is gewoon een forum :bier: :-q
Zie niet in wat daar clickbait aan is?
Wellicht even de definitie van clickbait opzoeken?
Kijk dat bedoel ik, ik ken dat hele merk niet.
Thanks :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oef, dat is wel een hele mooie. :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij voldoen de Focus Jam2 SL fietsen ook aan je specificaties.
Plaats reactie