Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Charge cooker.
Ziet er leuk uit maar kan verder niet veel pics vinden op een aantal na.
Ook een proto??
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

J.I. schreef:Charge cooker........ kan verder niet veel pics vinden op een aantal na.....
Filmpje en info, prijs $1.599,-
http://fat-bike.com/2013/08/charge-cooker-maxi/" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat is hier het praktisch nut van?
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

De Engelse bieden toch leuke fietsen.
Vind deze ook erg mooi.

Surly heeft geen alleenrecht meer.


Maar deze komt pas over dik een jaar lees ik.
Oct 2014.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

J.I. schreef:...Maar deze komt pas over dik een jaar lees ik.
Oct 2014.
Ik zag het, maar ik mag aannemen dat 't een typefoutje is, duurt anders wel erg lang.
En wat is hier het praktisch nut van?
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Binnenkort verkrijgbaar: Singular Puffin

Afbeelding
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Word toch tijd om er eens eentje uit te proberen. Die Charge Cooker ziet er leuk uit. Wil wel eens eentje proberen in de Limburgse klei in de winter. Vooral of het bergop beter gaat in die glijbaan die we hier dan in het bos vinden.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Het lijkt iets dat vooral door de Britse en Amerikaanse merken opgepakt wordt. Behalve Nicolai en Sandman zie ik nog geen fat-bikes van het "continent". De grote Duitse merken doen ook (nog) niet mee.
En wat is hier het praktisch nut van?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Paul Rush schreef:Het lijkt iets dat vooral door de Britse en Amerikaanse merken opgepakt wordt. Behalve Nicolai en Sandman zie ik nog geen fat-bikes van het "continent". De grote Duitse merken doen ook (nog) niet mee.
Het waren ook de Amerikanen en Britten die de 29ers oppakten....en sowieso het 26" mtb-en :wink: en wat dacht je van de "gravelbikes" cyclocrossers met discbrakes.....
Echt vernieuwend zijn we hier in Europa blijkbaar niet op fietsgebied.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

terunky schreef:aha nieuw, ja dan is ie wel 1000 + ja :wink: maar persoonlijk zou ik dan voor 2de hands gaan zoals ik met bijna al mijn materiaal doe, nooit problemen met 2de hands onderdelen (op 1 grote blunder na dan...)

vind de on one fatty compleet voor 1200 ook wel erg interessant hoor


Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand al wat verder is dan alleen ideeën.

Heeft iemand al eens berekend wat de losse onderdelen los kosten van een complete fatty.
Het enige wat ik misschien zou veranderen aan de complete fiets zou een wat hoger type shifters en achter der. zijn.

Bv X7 of anders slx of xt.
Misschien ander stuurtje maar dat kan altijd nog.


Ik vraag me af of compleet niet gewoon goedkoper en natuurlijk ook veel makkelijker is dan het Rolling principe zelf op te gaan bouwen.

Wil je veel meer hoogwaardige onderdelen dan is dat natuurlijk wel een goede optie.

Wat kost een passend nieuw crankstel voor deze fiets?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn rekensommetje:
Stuur,pen, grips, zadelpen, zadel vanaf 150€
Setje Avid bb7 incl grepen en kabels 150€
Zee 1x10 shifter en achterderrie, kabels, SLX casette en ketting 150€
100mm crankstel, basguard, jumpstop stelpost 150-???€
Totaal dus rond 600€ ex pedalen.
Plus 650€ voor frame, vork, wielen&banden en headset ......duurder als compleet dus :(
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

J.I. schreef:
terunky schreef:aha nieuw, ja dan is ie wel 1000 + ja :wink: maar persoonlijk zou ik dan voor 2de hands gaan zoals ik met bijna al mijn materiaal doe, nooit problemen met 2de hands onderdelen (op 1 grote blunder na dan...)

vind de on one fatty compleet voor 1200 ook wel erg interessant hoor


Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand al wat verder is dan alleen ideeën.

Heeft iemand al eens berekend wat de losse onderdelen los kosten van een complete fatty.
Het enige wat ik misschien zou veranderen aan de complete fiets zou een wat hoger type shifters en achter der. zijn.

Bv X7 of anders slx of xt.
Misschien ander stuurtje maar dat kan altijd nog.


Ik vraag me af of compleet niet gewoon goedkoper en natuurlijk ook veel makkelijker is dan het Rolling principe zelf op te gaan bouwen.

Wil je veel meer hoogwaardige onderdelen dan is dat natuurlijk wel een goede optie.

Wat kost een passend nieuw crankstel voor deze fiets?
Sommigen hebben nu eenmaal veel spullen in hun garage liggen waardoor er minder hoeft te worden uitgegeven.
Een passend crank varieerd van circa €180-tot .....
Ligt aan je persoonlijke wensen. Als je bijvoorbeeld een hammerschmit van Truvativ wilt monteren tja dan kost het wat meer maar dat is ook bij een upgrade van een complete fiets
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

als je het rolling frame neemt en de rest nieuw moet aanschaffen ben je zeker meer kwijt dan de complete, wat ik zou doen is op MP kijken, stuur 10 euro - stuurpen 10 - zadelpen 15 - zadel 20 - x0 9sp achterderrie 50 - x0 twister 30 enz..... werkt ook allemaal goed hoor en echt veeeeeele malen goedkoper.

maar kan ook wel inzien dat als je ervoor gaat dat alles nieuw wel stukken mooier is :wink:

voor mij voorlopig nog geen fatty, eerst andere 'welke fiets wil ik nou' problemen oplossen :lol: maar blijf het topic wel aandachtig volgen, want ze zien er gewoon zo gaaf uit :D
26'er rulezz !!
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

MonkeyRider schreef:Mijn rekensommetje:
Stuur,pen, grips, zadelpen, zadel vanaf 150€
Setje Avid bb7 incl grepen en kabels 150€
Zee 1x10 shifter en achterderrie, kabels, SLX casette en ketting 150€
100mm crankstel, basguard, jumpstop stelpost 150-???€
Totaal dus rond 600€ ex pedalen.
Plus 650€ voor frame, vork, wielen&banden en headset ......duurder als compleet dus :(

Ook een leuk lijstje.
Vooral de bb7 en het zee schakel gebeuren. :-q

Zo nog niet heel veel duurder maar ik ben bang dat een crank en bb het geheel duur gaat maken.







Ik heb hier ook nog een oude fiets die ik als donor zou kunnen gebruiken maar of dat nou is wat ik wil op een nieuwe fiets. :wink:

Heb al wel dankbaar gebruik gemaakt van de zadelpen want die is stukken beter dan het flutding op mijn nieuwe fiets.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik ben ook aan het rekenen geweest. Je komt ten allen tijde duurder uit. Zeker als je alles nieuw koopt. Ik heb gerekend aan een Salsa Mukluk, is geen doen. Dus toch maar met een beetje korting een complete bike besteld.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Daarom is die Surly Krampus zo goed.
De door Ernie gespaakte wielen knip je uit zodat je 2 naven overhoud.
Die fox verpats je voor appel en ei.
Je koopt slechts een frame, vork, headset, velgen en velglint bij Jelle, en natuurlijk de banden.
Je vraagt of hij je Hope of 240S naven wil bouwen met wat bredere velgen.
Vervolgens gooi je alle zooi over van je oude frame. De meeste huidige 68mm trapassen zijn te converteren naar 73.
Surly noemt het zelf een All-Mountain.
In Nederland noemen we dat mulzand compatibele.
Je oude frame verkoop je voor veulste veul geld en zodoende is de investering minimaal.

Fat?
Nee!
29+?
Ja!

:-q
Plaats reactie