Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Evanix schreef:Ik heb eindelijk nieuwe Jumbo Jim's 4.0 voor mijn Surly Pugsley gekocht en er vandaag opgezet....wat een verschil zeg...dat rolt een stuk lichter.

Ik heb dus 2 x Surly Nate (zgan) over...iemand interesse ?
Bewaar die gewoon voor de winter, heb je een prima setje voor het hele jaar
polderman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 22:29
Mijn mountainbike: Giant XTC

Weet iemand hoe breed de Jumbo Jim 4.0 precies valt op een 80mm velg? Beide Surly Knard zijn aan vervanging toe . nu hebben ze een breedte van 100 mm . ( bandenmaat 26 x3.8) Volgens Schwalbe zouden deze ook uitkomen op 100 mm . Dit alles ivm ruimte achtervork . Wil ze aanschaffen , maar zo zonde zijn als het niet past
Huib H.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 21:38
Mijn mountainbike: Cube Nutrail race Scott E-Spark 720+

Hallo

Heb het even met de schuifmaat opgemeten en ze komen inderdaad uit op exact 100mm.

Groeten Huib.
polderman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 22:29
Mijn mountainbike: Giant XTC

Huib H. schreef:Hallo

Heb het even met de schuifmaat opgemeten en ze komen inderdaad uit op exact 100mm.

Groeten Huib.

Huib, dank voor je reactie .
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik ben aan het twijfelen of ik een Son naafdynamo in m’n Farley laat inspaken. Ik heb nu batterij verlichting en het telkens opladen ervan vind ik vervelend. Ook zijn de koplampen snel leeg. Ik heb Knog Blinder 200 lumen koplampen. 2 stuks op het stuur. Staat erg mooi maar het probleem is dat die dingen op de meest zuinige stand slechts 1 uur en 45 minuten mee gaan voor ze helemaal leeg zijn. Als ik ze op max zet (200 lumen) dan gaan ze beide al na een aantal minuten over in de energiezuinige stand waarna ze het dan nog 50 minuten doen ofzo. Accu’s zijn niet versleten zo waren ze al nieuw uit de winkel.

Nu lijkt dynamo verlichting mij ideaal alleen hoe doet een Son icm Edelux 2 koplamp en Son achterlicht het als je fietst op lagere snelheden ? Mijn gemiddelde met de fatbike was vorige week in een rit van 57 kilometer 16.4kmph. Maar dat was over fietspaden. In het bos is het nog wel een stukje langzamer.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Voor mij werkt die combinatie prima op mijn Farley. Voor woonwerk voldoende licht maat voor bos neem ik toch nog een helmlampje mee. Xeccon lamp met Chinese accu die ruim 4 uur meegaat op 1200lumen


Dennis, hoeveel mah capaciteit heeft die accu?
Jur1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 2 april 2014, 12:45

Dennis1987 schreef: Nu lijkt dynamo verlichting mij ideaal alleen hoe doet een Son icm Edelux 2 koplamp en Son achterlicht het als je fietst op lagere snelheden ? Mijn gemiddelde met de fatbike was vorige week in een rit van 57 kilometer 16.4kmph. Maar dat was over fietspaden. In het bos is het nog wel een stukje langzamer.
Erg tevreden met mijn Son28 icm Edelux2.

Weet alleen niet wat het lichtbeeld doet in vergelijking met je huidige setup. Een Edelux heeft een lichtbeeld voor gebruik op de weg om zo ook tegenliggers niet dwars te zitten. Misschien heb je offroad wel een extra lamp nodig om net wat beter de obstakels in te schatten, maar dat hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb ipv een Son naaf en Son verlichting weer accu verlichting gekocht.

Ik ben gegaan voor de Bontrager ion 800 RT en Bontrager Flare RT samen met de Bontrager Transmittr afstandsbediening. Werkt heel mooi. De ion 800 lumen koplamp is op de Farley bevestigd met een Elite Blendr stem en Blendr montage. Zo zit de lamp exact in het midden van het stuur.

Ik heb nu 3 Bontrager Flare achterlichten van 65 lumen elk op de fiets. 2 Flare R lampen op de achtervorken links/rechts en 1 Flare RT op de zadelpen. Die laatste is met de afstandbediening te bedienen.

800 lumen is wel veel :D Het geeft nog meer licht dan m’n brommer op groot licht. Ik kan 7 lampen tegelijk bedienen met de Transmittr , dus kan nog flink uitbreiden.


Ben toch maar niet voor de Son optie gegaan. Mijn gemiddelde snelheid op de weg is met de Farley 15-16kmph. Bergop doe ik altijd relaxed en ga ik zo’n 6kmph. In het bos ga ik ook altijd vrij langzaam 10kmph ofzo. En ik ben bang dat een Son dan niet goed werkt.

@El Maroq
Geen idee hoeveel mah die accu’s van de Knog Road 200 zijn. Heb er net nog naar gezocht maar kan nergens iets erover vinden. Op zich zijn het fijne lampen. Het staat heel strak op je stuur en ze zijn oerdegelijk gebouwd en 100% waterdicht. Top dus alleen gaan ze in de meest zuinige stand (wel continu aan) slechts 1 uur 45 minuten mee. Dat lees ik ook op Google dus dat klopt wel. Op knipperen gaan ze langer mee maar daar heb je in het donker niet veel aan. Ander nadeel is dat de oplaad duur 5 uur is :-? Dat is onevenredig als ze het maar zo kort uithouden.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Is er iemand die mij kan vertellen wat de breedte en de onbelaste diameter is van een Jumbo Jim 4.4 op een 81 mm velg, bij 0,5 bar?

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Ik zit te denken aan een fatbike, dus lees dit topic aandachtig, maar heb er eigenlijk nog nooit op gereden. Weten jullie waar ik eens een fatbike kan proberen / huren / testen?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

luxaflex schreef:Ik zit te denken aan een fatbike, dus lees dit topic aandachtig, maar heb er eigenlijk nog nooit op gereden. Weten jullie waar ik eens een fatbike kan proberen / huren / testen?
Mastworp, als ik het goed onthouden heb zit die in Uden
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

in zandvoort is er in de herfst een testdag van salsa, surly en kona (SaSuka.nl of zoiets), ook met hun fatbikes. In Den Haag heb je lola bikes and coffee voor een fatbike 'experience'. Een en ander afhankelijk voor wat in jouw regio zit.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

http://www.sasuko.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

EL Maroq schreef:
luxaflex schreef:Ik zit te denken aan een fatbike, dus lees dit topic aandachtig, maar heb er eigenlijk nog nooit op gereden. Weten jullie waar ik eens een fatbike kan proberen / huren / testen?
Mastworp, als ik het goed onthouden heb zit die in Uden
Correct! Vorig jaar geweest en fatbikes hebben ze daar zowiezo. Kona Wo in verhuur en tijdens sasuko (google gebruiken) ook Surly & Salsa fatbikes
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Het is nu geloof ik op elke route Fatbike voordeel!
Life is short.....................enjoy it!!!
Plaats reactie