Lux of Neuron (of anders)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Het gebrek aan ervaring met het rijden op fully's is inderdaad het belangrijkste gemis nu. Hopelijk komt daar de komende maand verandering in. Geluk bij een ongeluk is dat veel modellen voor 2019 nog niet te krijgen zijn, dus dat maakt het makkelijker om impulsaankopen te voorkomen. En het bedrag is zodanig hoog dat ik echt zeker wil zijn.

Hebben jullie nog tips over hoe en waar je vrijblijvend fietsen kan proberen? Kan je hiervoor aankloppen bij een lokale dealer, of mag je dan alleen op de parkeerplaats een rondje doen? Aan onbekenden op de tracks vragen of je even die dure fiets mag lenen lijkt mij nogal raar :).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je serieus geinteresseerd bent valt er vaak wel wat te regelen. Moet er ook maar net een XL staan.

Soms zijn er ook testdagen.
Toevallig dit weekend, check bv de website: https://www.specialized.com/be/nl/test-the-best

SPECIALIZED TEST THE BEST

Test The Best | Nederland
Datum: 20-21 oktober 2018
Locatie: Lage-Vuursche
Inschrijven

Test The Best | Vlaanderen
Datum: 3-4 november 2018
Locatie: Boom
Inschrijven

In het voorjaar heb je ook events met meerdere bikes van meerdere fabrikanten. Happy Days Houffalize, had je, BikeFreak deed een dag. Lang niet meer bezocht, dus hoe/wat/waar... googlen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: vr 19 oktober 2018, 14:51 Goeiemorgen zeg, luistert het echt zó nauw allemaal? Menen jullie dat werkelijk?
Ja en nee.

Nee. Ergens in die lappen tekst schreef ik het al dat je met alles wel vooruit komt. En dat is op zich het punt wat Aurelius ook probeert over te brengen: het kan allemaal op een 100 mm xc-bike. Daar heeft hij geheel gelijk in, maar hij mist het punt. Uit een ander topic:
cheeta schreef: vr 19 oktober 2018, 07:28 Hmm, Ik heb de afgelopen maand zowel in Aachen als Chaudfontaine gereden, beide keren de hardtail meegepakt (130mm, dropper). Maar juist in Aachen heb ik daar eigenlijk geen moment gehad dat ik me echt 'meer' fiets wenste of echt veel rustiger moest rijden dan met fully. In Chaudfontaine was juist compleet het tegenovergestelde al in de eerste afdaling, waar de fietskeuze echt een beperking was en met een 160mm enduro veel meer mogelijk zou zijn geweest (wat mensen met Capra's bijhouden was missie kansloos).
Waar het dus om vooral de laatste zin gaat en het antwoord van Aurelius wederom is dat je op een 100 mm bike ook wel naar beneden komt maar dat het harder werken is.

Tja, geen speld tussen te krijgen.

Alleen gaat het daar dus niet om. Je wilt die Capra's bijhouden, los rijden, vernietigen! Tenminste, dat is meestal de lol als je met zo een groep onderweg bent. Dan moet je inderdaad geen xc-fully kiezen.

Andersom rijdt Aurelius dus met een hele groep die elkaar ook omhoog het leven zuur maakt. Als ze dat allemaal op een Capra (enduro bike) zouden doen, dan is het nog een soort van eerlijk. Maar er zijn snellere fietsen en de hele groep probeert vals te spelen door zo een snellere bike te gebruiken. Die ene Capra moet altijd het eerste rondje betalen... .

Dus ja, het luistert nauw. Vroeger hadden we allemaal dezelfde fiets, logisch dat je daar lol op hebt. En dat het niet aan het materiaal lag. Maar inmiddels hebben we dus een zeer brede keuze.

Grofweg de indeling aanhoudend die de fabrikanten min of meer hanteren. De naamvoering verschilt af en toe, maar die afwijking zit vooral bij de Duitse bladen. En het is logisch dat de naamvoering iets veranderd is, want de fietsen zelf zijn flink veranderd!

XC:
Op pure snelheid gerichte hardtails en fullies. Zeer sportieve zithouding, stuurgedrag aan de nerveuze kant van het spectrum (omdat dit minder energie kost bij het sturen!). En de vering is progressief en stug gedempt. De veerweg bedraagt meestal zo 100 mm aan de voor- en eventueel achterkant. Inzetbereik: wedstrijden, marathon, prestatiegericht (Strava etc.) en in principe 'in het terrein', waar het terrein gewoon overeen komt met dat van het volgende segment! (dus inderdaad wat we gewoon crosscountry noemen, maar de fietsen zijn dus bedoeld om er sneller doorheen te komen!!)

Trail:
Meer op toeren gerichte hardtails en fullies. Minder sportieve houding, stuurgedrag een tikje gemoedelijker, fiets geeft wat meer controle en vertrouwen, maar vraagt dus iets meer inzet om de bocht om te komen. De vering is minder progressief en minder stug gedempt. De veerweg bedraagt pakweg 120 mm, met een trend naar inmiddels 130 mm. Inzetbereik: minder prestatiegericht, maar nog steeds met de nadruk op goed klimmen (efficiënt trappen) omdat hetzelfde terrein gereden wordt als bij XC: de gewone paden van Groningen tot en met de Alpenpaadjes.

Allmountain:
Tikje meer op afdalen gericht segment. Houding iets meer geoptimaliseerd op dalen, stuureigenschappen ook. De vering is op comfort en controle getuned en zit zo op 140-150 mm. Voor het inzetbereik moet je aan wat serieuzere heuvels en bergen denken, met lastiger te rijden paden omhoog en omlaag. De vering maakt het makkelijker, waardoor je niet optimaal getraind hoeft te zijn. Omdat je nog steeds zelf naar boven moet fietsen is de vering nog steeds vrij efficiënt en deint nauwelijks. En zijn de fietsen ook nog niet superzwaar.

Enduro:
Op afdalen gericht, maar je moet nog wel zelf boven komen. De zithouding is geheel op het klimmen EN dalen gericht (laatste trend: steile zithoek, dropper met veel drop en lange reach met zeer vlakke balhoofdhoek). Maar snel hoef je dus niet te klimmen. Dus is de vering minder efficiënt, voelt eerder zompig aan (maar met vering verlies je vrijwel geen energie!). Inzetgebied in principe de ruige paadjes in de heuvels en bergen.

Freeride/bikepark/downhill:
Gooi maar op een hoop! Je komt er niet fietsend mee naar boven (op een enkele mafketel uitgezonderd :-q ). Zithouding, vering, alles op dalen getuned.


Maar: inmiddels begint er tussen XC en Trail al weer iets ruimte te komen omdat de trailbikes eerder naar AM gaan. Een Trek FuelEX zou je eigenlijk al een AM kunnen noemen. Maar een Scott Spark is nog een echte trailbike, maar dan wel weer zo sportief dat je hem prima kunt inzetten als wedstrijdfiets. De Specialized Camber is verdwenen en heet nu dus Stumpjumper Short Travel om te laten zien dat het model nu meer naar AM neigt dan naar een sportieve trailbike. En enduro ontwikkeld nu zo hard door dat je die fietsen inmiddels ook prima in kunt zetten in het bikepark. Maar waar je daar tot 2-3 jaar terug ook prima in NL mee kon fietsen, is de laatste generatie daar in meerdere opzichten minder geschikt voor. En AM strekt zich nu dan ook uit van Trailbike tot enduro.
De trend om XC-bikes van vorken met iets meer veerweg te voorzien maakt ze nog steeds geen trailbikes. De zithouding blijft sportief, zeker de achtervering blijft relatief stug en het stuurgedrag verandert maar zeer beperkt. Het countert eerder de ontwikkeling van steeds lichter materiaal dat voor rijders boven de 75 kg minder bruikbaar is.
En dan heb je nog 'speelgoed' als een Banshee Phantom, met 105 mm veerweg achter en een geometrie waar een enduro-bike van 4 jaar terug jaloers op zou zijn. Laat zich dus op beide niet indelen, maar je zou zelf kunnen bedenken dat 'ie best als trailbike of AM ingezet kan worden.

Er is dus geen sprake van keiharde grenzen, maar het communiceert wel makkelijker deze categorieën aan te houden.

En moet je er specifiek aan voldoen? Wat als je 105 kg bent en toch Strava-records wilt verbreken? Of je fiets alleen in Groningen, maar het leukste is die trap af springen? Nee, ook dat vraagt om een andere interpretatie. En dan kom je dus op persoonlijk advies. Deze twee voorbeelden kunnen prima uit de voeten met een XC-bike. Maar het is in beide gevallen niet de meest optimale keuze.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Bovenstaande lap tekst schrijf je niet zomaar en zeker niet voor de zoveelste keer. Het is een zeer duidelijke uitleg die zelfs voor een "noob" te begrijpen is lijkt me. Chapeau voor dat @ Lars TB
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi op een rij gezet :-q (wat dat betreft geen verschillen qua interpretaties @Lars :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

blijft zoiezo mooi om Lars en aurelius aan t wordt te laten mbt fietsen. ik geniet hier echt van en leer elke keer meer over fietsen heel fijn mannen bedankt hiervoor!!
en vooral doorgaan hiermee
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RoySmit schreef: vr 19 oktober 2018, 21:58 blijft zoiezo mooi om Lars en aurelius aan t woord te laten mbt fietsen. ik geniet hier echt van en leer elke keer meer over fietsen heel fijn mannen bedankt hiervoor!!
en vooral doorgaan hiermee
Hmmm Aurelius, ik vrees dat we een soort Statler en Waldorf van het forum aan het worden zijn :roll:


:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jemig, moet niet gekker worden :lol: .
Dan ben ik die kleine met snor wel :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:lol: :lol: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Juist het verschil van mening samen met de uitgebreide inhoudelijke argumenten maakt het bijzonder goed advies, dank daarvoor! Daarnet tijdens de Veluwe Challenge nog een tijdje met een ex-wedstrijdrenner gesproken. Hij vertelde dat ie sinds dit jaar geen wedstrijden meer deed, en een Specialized Camber had gekocht. De Epic stond al het hele jaar in de schuur. De argumenten waren hetzelfde als hier te horen zijn, namelijk dat de Epic sneller is, maar minder comfortabel en vergevingsgezind. En dat het qua snelheidsverschil mee valt, tenzij je staand op de pedalen omhoog sprint. Hopelijk lukt / mag het om volgende week een keer die fiets te testen, en eventueel ook de Epic, dan wordt er een stuk meer duidelijk.

Tevens staan er nog wat mooie deals voor Scott Sparks online, de 2018 modellen. Alleen ben ik volgens de Scott website te lang voor de XL...
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

spiked schreef: za 20 oktober 2018, 14:15
Tevens staan er nog wat mooie deals voor Scott Sparks online, de 2018 modellen. Alleen ben ik volgens de Scott website te lang voor de XL...
Kun je wat links plaatsen? Heb ook interesse in een Scott spark.
Don't worry ik zoek maat medium
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijvoorbeeld https://www.12gobiking.nl/scott-spark-920-2018
12gobiking heeft meerdere 2018 modellen van de Spark en Spark RC in medium met korting!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zal wel ff een unbox en test-videotje van de Neuron maken als mensen dat leuk vinden. :-q
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

haha, ik ben weer 20 minuten van mijn werkdag kwijt door een klassieke discussie van deze twee heren, fantastisch :lol:

Ik fiets regelmatig met twee mensen die worldcups XC fietsen op hun Santa Cruz Highball of Blur. Op beiden fietsen hebben ze wel een 120mm Fox 34 SC en een dropper gezet vanwege de steeds moeilijkere tracks. Ook hebben ze dit jaar aan meerdere EWS races meegedaan op hun Hightower LT's.

Voor de Aachenerwald kiezen ze voor de plezier rondjes zo goed als altijd voor die HT LT met 160mm/150mm, omdat deze moderne enduro bakken volgens hun snel genoeg klimmen en zo veel meer plezier op de leuke stukjes trail geven. Hun rijden dan vaak ook in totaal 30km over de weg om bij de trails te komen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je meteen een enduro moet kopen, dat lijkt me overkill, maar ik zou een moderne trailfully zeker niet meteen afschrijven.

Ik rij zelf tegenwoordig op een normale Hightower 150mm/135mm, maar heb ook flink wat kilometers op een Spark met 120mm en een Liteville 101 met 120mm gemaakt. Allebei fietsen die ik door hun vlakke balhoofdhoek zeker trailfullies zou noemen. Ik was met beide fietsen op mijn normale XC rondje (vijlen/epen)sneller dan op mijn XC hardtail.

Ik denk persoonlijk dat zo een type fiets voor de UHR/Limburg/ardennen/eifel de leukste combinatie van snelheid/comfort/plezier. Ik was bij mijn eigen keuze uiteindelijk op zoek naar iets meer reserves voor in de bergen.
Plaats reactie