Advies gevraagd.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

Ik ben op zoek naar een eerste MTB. Heb eerder een racefiets gehad maar die verkocht en nu dus op zoek naar een MTB.
Hij gaat zeker in het begin vooral gebruikt worden op de weg en onverharde paadjes met af en toe eens een bospad. Mettertijd is het wel de bedoeling er mee naar Dorst ofzo te gaan voor de wat meer uitdagende paden.


Ik ben 1.76 met een bbl van 82 cm. Verder heb ik mij laten vertellen dat mijn bovenlichaam iets langer is dan dat van de gemiddelde vrouw. Armen zijn ook wat langer (drama met jassen vanwege vaak te korte mouwen).

Wat heb ik op het oog:

Cube Reaction Pro. 17 inch. Proefritje op gefietst. Schakelt fantastisch maar zit wat gedrongen. (volgens de fietsenmaker zag het geheel er klein uit) De 19 inch zou kwa bovenbuis beter passen maar dan is de bovenbuis eigenlijk wat te hoog.


Giant Talon 0 maat M. fiets zat goed maar schakelde niet fijn op 1 of andere manier


Merida Big Nine XT edition. maat 17 inch. ook deze mocht iets langer van de fietsenmaker maar de 19 inch was de bovenbuis te hoog (snel afstappen gaat pijnlijk worden omdat de buis te schuin gaat) Merida nog niet op gefietst, was nog niet gereed voor proefrit


Wat zouden jullie adviseren? Toch een fiets met wat kortere bovenbuis en dan een langere stuurpen of toch de Giant die niet lekker schakelde.
Of hebben jullie nog andere ideeën?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zoeken naar een 19" met de kleinste "standover height" als ik dit zo lees...

Er staat mij bij dat dames specifieke frames vaak een lagere instap hebben, zoals de http://vitusbikes.com/products/sentier-w-2018/

Ook Cube heeft wel zoiets.
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

Hmm toch maar eens naar damesmodellen kijken dan. De racefiets was ook een damesmodel maar kreeg de fiets niet goed afgesteld dat ik zonder klachten kon rijden. Fietsenmaker zei dat voor mij een damesmodel niet geschikt zou zijn.... (vanwege de langere rug)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Rianne74 schreef: di 16 oktober 2018, 21:01 Hmm toch maar eens naar damesmodellen kijken dan. De racefiets was ook een damesmodel maar kreeg de fiets niet goed afgesteld dat ik zonder klachten kon rijden. Fietsenmaker zei dat voor mij een damesmodel niet geschikt zou zijn.... (vanwege de langere rug)
Een probleem kan zijn dat damesmodellen vaak maar tot M gaan, en dat hoeft niet groot te zijn nee, dus daar kan je fietsenmaker gelijk hebben.

Een moderne manier van maatgeving is 'stack' and 'reach'
Afbeelding

Voor jou dus de sport om een fiets te vinden waarbij die waarden aansluiten bij je lichaamsverhoudingen. En dat dan gecombineerd met een kleine standover height. Stack and reach worden altijd wel aangegeven in de geometrietabellen.

Wellicht ook een idee om niet te zoeken naar een XC fiets, en dat zijn de fietsen die je getest hebt, maar om te kijken naar een iets meer trailbike ala http://vitusbikes.com/products/sentier-vrx-2018/

Welke merken verdeeld je fietsenmaker?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Of Trek, die hebben wat meer maten (17,5, 18,5, 19,5, etc) en een redelijk aflopende bovenbuis: https://www.12gobiking.nl/fietsen/mount ... ection-asc
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wat ik me dan afvraag is waarom die Giant die wel goed zat dan niet lekker wil schakelen.
Er zit redelijk spul op volgens de specificaties (combi shimano slx/xt) en de concurentie zal echt niet veel beter zijn.
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

@ Baron062 De dichtstbijzijnde heeft alleen Giant. Ben best bereid om er een stuk voor te rijden hoor als het advies maar goed is. De racer kwam bij 12gobiking vandaan. Daar wil ik best weer een fiets kopen maar dan wil ik zeeer goed voorbereid zijn als ik daar heen ga en eigenlijk al een soort van keuze gemaakt wat ik wil.
Oke ik ga dus ook nog even zoeken naar het verschil tussen XC en trail. Heb op 12go gezocht op hardtail.

@TenZNL Trek ga ik ook nog eens beter naar kijken die kwam ik net ook tegen.

@Victor1977 Dat vroeg ik me dus ook af. Als ik zo de specs vergelijk tussen de Cube en de Giant dan is de schakelgroep hetzelfde. Maar toch reed de Cube lekkerder. Wellicht dat de Giant nog beter afgesteld moet worden??

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Het kan natuurlijk een geval van even goed afstellen zijn, zeker bij dezelfde groep.
Daar zou de dealer even naar moeten kijken dan.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heel kort door de bocht: XC=racey, diepe(re) zit, nerveus stuurgedrag. Trail=meer technisch/fun, wat rechterop, meer vergevingsgezind stuurgedrag.
Al is die grens tegenwoordig wel aan het vervagen .
Rianne74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 oktober 2018, 12:54

Vandaag eens naar Moordrecht gereden.
Gevraagd naar de Cube, Merida en Trek. Volgens beste man in de winkel de Cube eigenlijk beste van de 3 daarna Merida en als laatste Trek. Met Merida had de beste man zelf niks en kon/wilde er eigenlijk niks over kwijt.. Die viel dus al af. De Cube zou ik een 19 inch moeten hebben volgens hem. Gepast maar met fiets tussen de benen was er geen ruimte meer bij het kruis. Toch adviseerde hij hem want het zou wel meevallen met de noodstoppen.. Oke. De Trek een 18,5 inch maar daar vond ik de bovenbuis eigenlijk wat te lang.
Resultaat.... Ben zonder fiets weer naar huis gegaan. Het voelde NIET goed dat de beste man de 19inch met dus geen tussenruimte bovenbuis en kruis als perfect adviseerde. Heb er weinig verstand van maar het voelde niet goed. Ga straks nog maar eens bij de lokale naar de Giant kijken of ze die met wat beter afstellen ook lekker schakelend kunnen krijgen..
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Geen tussenruimte tussen kruis en buis lijkt mij niet zo heel prettig...
Goed dat je zonder fiets bent weggegaan. Je moet wel iets kopen waar je ook achter staat en uiteraard waar je ook goed op zit. ;-)
Die Giant moet echt wel te leveren zijn met goed werkenden versnellingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Terloopse opmerking:
Cube is een merk dat vrij kort (vierkant) bouwt.
Zou ik nooit kiezen als je een lang bovenlijf hebt.
Dames modellen hetzelfde verhaal, veel fabrikanten menen dat de gem. vrouw lange benen heeft, gaat waarschijnlijk niet werken voor jou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Rianne74 schreef: vr 19 oktober 2018, 13:45 Vandaag eens naar Moordrecht gereden.
Gevraagd naar de Cube, Merida en Trek. Volgens beste man in de winkel de Cube eigenlijk beste van de 3 daarna Merida en als laatste Trek. Met Merida had de beste man zelf niks en kon/wilde er eigenlijk niks over kwijt.. Die viel dus al af. De Cube zou ik een 19 inch moeten hebben volgens hem. Gepast maar met fiets tussen de benen was er geen ruimte meer bij het kruis. Toch adviseerde hij hem want het zou wel meevallen met de noodstoppen.. Oke. De Trek een 18,5 inch maar daar vond ik de bovenbuis eigenlijk wat te lang.
Resultaat.... Ben zonder fiets weer naar huis gegaan. Het voelde NIET goed dat de beste man de 19inch met dus geen tussenruimte bovenbuis en kruis als perfect adviseerde. Heb er weinig verstand van maar het voelde niet goed. Ga straks nog maar eens bij de lokale naar de Giant kijken of ze die met wat beter afstellen ook lekker schakelend kunnen krijgen..
Ook wel een gemiste kans dat de verkoper in kwestie je niet wilt helpen kijken naar Merida omdat hij persoonlijk niets met het merk heeft.

Denk alles bij elkaar goede keus dat je zonder fiets bent vertrokken! Succes met de zoektocht naar je perfecte bike!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe korte stuurpen zat er op die Trek? Een langere bovenbuis met korte stuurpen kan prima. Beter dan andersom in ieder geval. Groter dan 18” bij 1,76m lijkt me sowieso niet ideaal. Misschien kan 19” als het een frame is met een constructie waardoor de bovenbuis lager uitkomt, zoals bij een Dartmoor Primal of Commencal Meta HT.
Plaats reactie