Hulp bij keuze hardtail - budget rond €700,-

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe hardtail mountainbike, met een budget van rond de € 700,-. Ik weet dat je vooral moet kijken naar de afmontage van een fiets, maar ik heb toch ook een voorkeur voor een (overwegend) zwarte fiets :P. Ik ben 1.75m lang, en rij nu op een oude tweedehandsfiets met 27,5 wielen, maar zou best willen overstappen naar 29 omdat dat ook steeds meer de standaard lijkt te worden..

Ik heb zelf onderstaande fietsen geselecteerd, maar ben nog niet heel goed op de hoogte welke onderdelen nou beter zijn dan de andere. Kunnen jullie mij daarin wellicht helpen?

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-7-wsd-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
https://fietswinkelgelderland.nl/fietse ... il-4-zwart" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.12gobiking.nl/cube-analog-2019" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere suggesties zijn zeker ook welkom! Alvast bedankt! :)

PS: Mocht het budget verhoogd moeten worden naar rond de 800,- omdat er dan veel betere keuzes zijn is dat ook mogelijk :).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is het verschil tussen 27,5" en 29" niet schrikbarend, dus in dat opzicht hoef je niet perse naar 29". Het is eerder dat er nog maar weinig 27,5" in die klasse geleverd wordt. Maar als je een leuke, overjarige fiets tegenkomt met de iets kleinere wielen, zou ik hem niet laten staan!

Dat gezegd hebbende, je zit iets aan de lage kant wat budget betreft en de vraag is hoeveel je er op vooruit gaat met een fiets in die prijsklasse. Alle onderdelen zijn nieuw, maar ook daadwerkelijk beter?

Hier en daar komen inderdaad overjarige fietsen langs, sommige dealers verkopen 2018 modellen al uit. In dat opzicht ziet die 2017 Cube er goed uit. En zelfs een goede, gebruikte fiets is te overwegen.

En dan is ook nog de vraag hoe en waar je vooral rijdt? Rijd je alleen of ben je meestal aan het knallen met wat vrienden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Die Attention is een prima beginnersfiets, maar zoals Lars aanstipt is het de vraag hoeveel je erop vooruit gaat, buitenom dat je van wielmaat verandert (wat niet perse vooruitgang betekent). Dus wat voor fiets heb je nu?
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

Ik heb nu deze (niet mijn fiets, foto van google, maar zelfde model). Dus eigenlijk is alles wel zo'n beetje een verbetering denk ik :P. Aantal jaar geleden tweedehands gekocht, paar keer op gefietst, toen een hele tijd niet en nu het MTB-en weer opgepakt, maar de fiets is er niet beter op geworden. Ook vrij laks geweest met onderhoud :oops:. Hij schakelt ook totaal niet lekker meer en slaat ook versnellingen over. Nog geprobeerd de derailleur af te stellen (met dank aan youtube-filmpjes) maar heeft eigenlijk geen effect gehad (kan ook aan mij liggen, haha).

Zie overigens dat ik waarschijnlijk 26'' wielen heb, geen 27,5''. Dan is de overstap naar 29'' wellicht wel wat groter, maar neem aan dat dat gewoon even wennen zal zijn?

Fiets tot nu toe altijd alleen, maar dus ook sinds kort pas weer begonnen, dus maar paar ritten gedaan. Overigens heb ik niet echt een max budget, maar vond zelf rond de 700,- wel een redelijk bedrag. Maar las in het bikeadvies-topic dat je eigenlijk vanaf € 750,- de wat serieuzere bikes gaat vinden, dus de 700,- is geen absolute max, maar zou ook weer niet heel veel meer dan 850,- uit willen geven..
Laatst gewijzigd door Vander op di 21 augustus 2018, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Misschien de Radon Team NX1? Ietjes duurder (volgens mij zo'n 850 incl verzending) maar wel volledig zwart en redelijk modern afgemonteerd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, inderdaad ga je er met een fiets van pakweg 700 en een beetje al snel op vooruit :winkie:

Die Attention is dan prima, maar alles wat je nog beter kan en wil scoren wordt je uiteindelijk alleen maar blijer van. Zo een Radon is zeker een optie, maar kijk ook eens even wat een dealer om de hoek toevallig nog heeft staan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ga dan voor de attention sl versie van 2017 van 12go. Die is een slag beter dan de gewone attention
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ah zo te zien ga je dan wel aardige stap vooruit maken ja :) Tip van jimbo is een goede, dan heb je echt een prima fiets voor dat geld.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ah zo te zien ga je dan wel aardige stap vooruit maken ja :) Tip van jimbo is een goede, dan heb je echt een prima fiets voor dat geld.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ga inderdaad voor een overigjarig model. Die worden vaak met korting nieuw verkocht. Met jouw budget (ongeveer 700 a 800 euro) heb ik twee jaar geleden de Trek X-caliber 9 gekocht. Deze is wat beter afgemonteerd dan de 7. De schakelgroep is Shimano XT, wat weer beter is dan de Shimano Deore bij de 7.
Dit laatste ga je echt merken. XT is niet eens het beste, maar het schakelt beter de Deore.
Succes met de deze.
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

Thanks voor de reacties! Ga volgende week zaterdag langs bij 12Go. Hopelijk is de Attention (SL) er dan nog :)
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Voor mij zou de radon nog boven de cube komen maar...

Als het oog ook iets wilt dan snap ik de keuze voor cube wel. En langs gaan bij de winkel is altijd een voordeel t.o.v. een fiets op internet kopen aangezien je dan kan voelen en passen :D
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bij aankoop van mijn fiets enkele weken geleden heb ik me laten vertellen dat Cube (iig bij deze modellen) geen volledige afmontage van b.v. Deore of XT gebruikt. Maar dat er alleen specifieke onderdelen Deore zijn, en dat dingen als crank e.d. van een goedkoper (B-)merk en type zijn...

Of dat echt zo is weet ik niet, maar misschien zinvol om even na te vragen vantevoren...
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Misschien dat dit nog een optie is?
http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... -kato-7-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
SLX/XT en RS 30 lucht.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mark-V schreef:Bij aankoop van mijn fiets enkele weken geleden heb ik me laten vertellen dat Cube (iig bij deze modellen) geen volledige afmontage van b.v. Deore of XT gebruikt. Maar dat er alleen specifieke onderdelen Deore zijn, en dat dingen als crank e.d. van een goedkoper (B-)merk en type zijn...

Of dat echt zo is weet ik niet, maar misschien zinvol om even na te vragen vantevoren...
Waarom zou dit zinvol zijn? Wat maakt het uit of je crank deore of non-series shimano is? Hoe gaat dat het fietsen beinvloeden?

En nog belangrijker, wat kun je er aan doen :bier: ?

Even in het linkje gekeken en dan lijkt het er op dat je non-series crank en remmen krijgt, die functioneren verder prima. Zijn mogelijk iets zwaarder, of minder mooi afgwerkt. Verder prima terreinwaardig spul.
Plaats reactie