Gezocht: fully voor lange biker

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Bij Mondraker is het de tijd voor opruiming van de “overjarige” 2018 modellen , staat tenminste te lezen op de feestboekpagina van Nextbikeparts , dus misschien een beetje vaart maken :D :winkie:
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik geef het door, thanks! :-q
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
pietheinpeeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: di 19 april 2011, 15:56
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 9.9 (2017)

Johnny Hoogmoed schreef:Een vriend van me heeft met zijn lengte van 1.98m moeite om een geschikte fully te vinden. Hij wil ongeveer €2.000 tot €2.500 uitgeven.
Vooralsnog komen we niet verder dan een Cube Stereo. Google geeft ook niet veel hoop.

Heeft hier iemand koopadvies voor hem?
Elke Canyon in maat XL is een passende maat voor iemand van 1m98 als je een beetje normale lichaamsverhoudingen hebt.
Ik ben zelf 1m96 en zit er prima op.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Dank je, heb t doorgegeven ;).

Iets anders: hij wil graag een fiets met 27,5 wielen (vanwege wendbaarheid). Sommige merken bieden dat al niet eens aan bij zijn maat. Valt hier nog iets voor (of tegen) te zeggen?
Roads? Where we're going, we don't need roads.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marginaal volgens mij, de geometrie doet meer voor de wendbaarheid dan de wielmaat. Het is waarschijnlijk vooral dat mensen die van een nerveuze 26er -met klassieke geo- komen die overstappen naar een moderne 29er ervaren dat die nieuwe fiets minder wendbaar is. Of beter gezegd, niet zo nerveus voelt als dat ze gewend waren.
Maar dat zit dan meer in de geometrie die in dezelfde periode ook veranderd is: langer, slacker, lager dan vroeger.

Hooguit een paar ritjes wennen en je weet niet anders meer. Maar hebt wel de voordelen van de nieuwerwetse geo: meer controle en meer vertrouwen. Ik ben 1.70m en kan niet zeggen dat ik het gevoel heb niet wendbaar genoeg te zijn met de 29ers die ik had/heb. Zelfs niet met de als lang bekend staande ("forward geometry") Mondraker.

Ik denk dat wielmaat niet persé leading hoeft te zijn bij de keuze voor een fiets, vooral de geometrie van een fiets moet bij je passen. Alleen als je vooral met springen e.d. aan de gang wilt zou ik de voorkeur aan kleinere wielen geven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is inderdaad grotendeels zoals Kermit hierboven zegt.

Het gaat bij geometrie om verhoudingen (niet dat veel fabrikanten daar wat mee doen...) en waar een 27,5" door de kortere wielbasis voor iemand van 170 cm wendbaarder is, daar is een 29" voor iemand van 190 cm in min of meer dezelfde verhouding en even wendbaar. Maar je kunt een 27,5" ook even lang bouwen als een 29" en dan is het overgrote deel van de (iets) grotere wendbaarheid verdwenen.

Dan merk je wel bij wielen dat je bij een 29" iets harder aan je stuur moet draaien of de fiets nog iets nadrukkelijker moet 'drukken' om even flitsend de bocht in te krijgen. Dit zat een beetje in het gebrek aan stijfheid van 29" wielen, maar dat is zeker sinds Boost nauwelijks een thema meer. Dan is het dus het beetje extra materiaal dat iets verder naar buiten zit op het wiel dat die geringe vertraging nog verzorgt.

Een van de weinige merken waar je wel aan je trekken komt is Nicolai, dat veel grote maten nog steeds met 27,5" levert.

Maar ik zou er zeker als grote rijder verder geen punt van maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Johnny Hoogmoed schreef:Dank je, heb t doorgegeven ;).

Iets anders: hij wil graag een fiets met 27,5 wielen (vanwege wendbaarheid). Sommige merken bieden dat al niet eens aan bij zijn maat. Valt hier nog iets voor (of tegen) te zeggen?
Daarnaast zijn en blijven 27,5" wielen van hetzelfde type en merk stijver en sterker dan de 29".
Hier ook met Hope, Reverse en Acros over gesproken, maar ook die geven het allemaal aan....

Ik weet niet of dit een issue is voor de toekomstige rijder...?
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Ik weet niet of dit een issue is voor de toekomstige rijder...?
Ik zie m niet heel snel z'n wielen aan gort tijden (*klopt af*).
Evengoed, maakt ook niet uit: we hebben elkaar aangestoken: hij gaat ook een Trek Fuel Ex halen :winkie: Met 29" wielen. Zaterdag wordt ie geleverd dus zondag gaan we ze uitlaten. 8)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ook mooie bikes :-q
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

De lange oosterburen komen vaak bij Maxx.
Grote frames tot xxl en in alle wielmaten verkrijgbaar
https://www.maxx.de/de/bikes/mtb/overview.php
Plaats reactie