Dream xc hardtail build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
deanomx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 13:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 720 2015 - Canyon Exceed CF SLX Custom Build

Hallo forumleden, ik ben van plan om mijn eigen xc hardtail op te gaan bouwen. Zeer waarschijnlijk wordt het een 29''.
Mijn budget ligt tussen de 4000 en 5000 euro. Ik heb al erg veel uitgezocht over de onderdelen die ik erop wil hebben.
Verder is het mijn bedoeling om jullie op de hoogte te houden over mijn ''Build'' door middel van foto's.
Welk frame ben ik nog niet helemaal over uit, hier zou ik graag nog wat meningen over willen horen.

Een van deze drie frames wordt het:
Mondraker Podium RR 29 boost (anders dan andere)
Scott Scale 910 29 boost (blijft een mooi frame)
Canyon Exceed CF SLX 29 (super strak en ligt)

Onderdelen die ik er graag op wil hebben:
Vering: Fox Factory step cast of Rock Shox SID world cup debon air
Wielen: DT Swiss XR 1501
Banden: Schwalbe RR en RA
Crank: Shimano XTR
Achter derailleur: Shimano XTR
Shifter: Shimano XTR
Cassette: Garbaruk 11 speed
Voorblad: Garbaruk
Remmen: Shimano XT
Pedalen: Crank Brothers eggbeater 3

Graag hoor ik jullie meningen over de frames en de onderdelen.
Let the build begin :-D
If you don't crash once in a while, you're not going fast enough.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Leuke mix van componenten; wat vragen:

waarom wil je uit deze 3 frames kiezen? Wat zijn je eisen? Het zal dus in ieder geval een pure strakke XC racemachine worden blijkbaar. Wil je echt een los frame kopen en alles zelf monteren? Of wil je een bijna complete bike kopen en gaan upgraden?



Je componenten zijn redelijk high-end. En je tandwielen zijn exotisch (althans, ik kende ze niet). Dus waarom dan die XT remmen? Ze zijn super, daar niet van, maar als je een XTR shifter, crank en derrie neemt, waarom dan ook geen XTR remmen?

Qua wielen; waarom deze? Waarom geen mooi handgespaakt setje (moet in je budget passen)

Wat ga je qua stuur, stuurpen en zadelpen gebruiken?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klinkt wat lullig, maar je bent gewoon een 'standaard' fiets aan het opbouwen... :-{


Hooguit de cassette wijkt af. Maar als je een fiets uit het rek koopt van 1 van deze fabrikanten, dan koop je ongeveer hetzelfde en heb je nog wat geld over om zo een cassette te monteren.

Maar als dit is waar je van droomt, dan moet je daarvoor gaan :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als er maar kleurtjes en skinwalls op komen 8)
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Ik zie ook eigenlijk niets bijzonders..standaard spul.
Als je dat geld aan een complete fiets ‘uit de winkel’ uitgeeft heb je een exclusievere afmontage...lees..XX1 Eagle, carbon velgen etc.
Als je dan toch zelf wilt bouwen en een exclusief (dream..) XC frame zoekt zou ik gaan kijken bij bijv Open, American Eagle, Niner etc etc.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

carlosvdk68 schreef:Als je dan toch zelf wilt bouwen en een exclusief (dream..) XC frame zoekt zou ik gaan kijken bij bijv Open, American Eagle, Niner etc etc.
Project 12!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
deanomx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 13:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 720 2015 - Canyon Exceed CF SLX Custom Build

Bedankt voor de reacties.
Uhmm al best veel vragen die ik heb gekregen. Het klopt dat de fiets vrij standaard is met de onderdelen die ik nu in gedachte heb. De bouw van de fiets gaat er voor mij eigenlijk ook meer om dat ik zelf een hardtail heb gebouwd. Als ik een fiets met deze onderdelen compleet uit de winkel koop zal het wel goedkoper zijn ja, maar is zelf een fiets bouwen niet altijd duurder dan een complete fiets?

Misschien ga ik de wielen en remmen nog wel aanpassen, omdat ze 'standaard' zijn
If you don't crash once in a while, you're not going fast enough.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Of Santa Cruz Higball of Rocky mountain.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Commentaar op de frame, vorken en onderdelen kunnen we wel leveren, maar het hangt er ook van af hoe zwaar je bent, wat voor rijder je bent en waar je rijdt.

Ik kan de vorken helemaal af kraken omdat ze hardcore wedstrijdgericht zijn wat afstelling betreft. Ze leveren dus slecht grip en bij echt grote klappen is de controle ook beperkt. En voor een rijder boven de 70 kg zijn ze bij een agressieve rijstijl niet bruikbaar. Maar misschien rijd je je huidige vork ook keihard, weeg je maar 65 kg en rijd je het liefst over brede paden... .

De frames zijn ook wedstrijdgericht. Dat is prima als je met een groepje lekker aan het sporten bent of als je inderdaad wedstrijden rijdt. Maar als je meer gericht bent op langere tochten of technischer terrein, dan zou je een andere keuze kunnen maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Nicolai, ritchey.

De lol van zelf bouwen is voor mij ook onlosmakelijk verbonden met het creëren van een unieke fiets. Sorry voor de wat lompe bewoording, maar wat jij voorstelt is een te dure eenheidsworst maken.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Met dit budget zou ik voor een Transition Vanquish oid gaan. Fox 34 120mm step cast erin als je dan toch step cast wil ;-)
deanomx
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 13:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 720 2015 - Canyon Exceed CF SLX Custom Build

Ik zoek ook een wedstrijd gerichte fiets. Ik probeer bij elke tocht die ik fiets er alles uit te halen wat erin zit, en fiets eigenlijk nooit meer dan 50km per tocht. Ik ben 1.75m en weeg ook maar 60 kg. Het liefst fiets ik ook over singletracks met veel bochten en hoogte verschillen, brede paden vindt ik weinig aan.
If you don't crash once in a while, you're not going fast enough.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nicolai, Transition zijn idd beide zeker goede tips.
Misschien kunnen we daar nog de Saracen Zenith aan toevoegen...?
Mocht je dan nog echt exclusive, maar toch nog redelijke betaalbaar willen, de Somec Tuman.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deanomx schreef:Ik zoek ook een wedstrijd gerichte fiets. Ik probeer bij elke tocht die ik fiets er alles uit te halen wat erin zit, en fiets eigenlijk nooit meer dan 50km per tocht. Ik ben 1.75m en weeg ook maar 60 kg. Het liefst fiets ik ook over singletracks met veel bochten en hoogte verschillen, brede paden vindt ik weinig aan.
Duidelijk!
mud mate schreef:Nicolai, Transition zijn idd beide zeker goede tips.
Dan heb je aan die 2 dus niets.


Op zich is je keuze dan juist, hooguit zou je met een schuin oog naar een dubbelgeveerde wedstrijdfiets kunnen kijken. Als het om pure snelheid gaat dan zouden die een fractie sneller kunnen zijn.

De vorken voldoen. Ze voelen in ieder geval het snelst aan en ze zijn flink lichter dan functioneler materiaal.

Wielen zou je ook nog wat mee kunnen doen. Er valt nog wat gewicht te besparen en die ruimte zit er wat geld betreft zeker in. Kijk eens naar een wielbouwer bij jou in de buurt en wat die eventueel levert. Carbon velgjes van pakweg 325 gram of zelfs minder kun je met jouw gewicht prima hebben.

Wat remmen betreft kun je het iets spannender (en lichter) maken met bijvoorbeeld Trickstuff Direttissima of Hope Race. De meeste andere 'standaard' keuzes naast Shimano (SRAM, Magura) hebben regelmatig betrouwbaarheidsproblemen.

Dan kun je nog zoeken naar een strakke crank. Ten opzichte van een XTR pak je daar nog aanzienlijk gewicht. Denk aan Race Face of de nieuwe SRAM DUB modellen. 150 gram heb je zo te pakken!! En als je verder niet al te gek hebt gedaan past misschien zelfs de Cane Creek eeWings crank nog in je budget.

Stuur, stuurpen: Tune!! (En de stuurpen natuurlijk in een mooi kleurtje!)


Met dat soort onderdelen wordt zelfs een 13 in een dozijn Canyon nog een droomfiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Topic starter is puur xc gericht, dan wil je geen zware 120mm vork, en met zijn lengte en gewicht, zou ik zo licht mogelijk willen..miss zelfs vaste vork erin, max prestatie gericht dus.
Zelf bouwen is absoluut leuk! maar vergelijk de kosten nauwkeurig tov een complete kant en klare fiets.
Ikzelf heb nu een 2018 Epic HT S-Works, en heb deze keer echt weer overwogen om zelf te bouwen..maar was duurder uit in mijn geval, als ik dezelfde onderdelen lijst zou willen, en qua garantie(s) ook minder omslachtig.
Ik heb er trouwens een Lauf Trailracer (Boost) vork in zitten, daar zweer ik bij...super licht (990gr) en super veer EN dempgedrag.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie