Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Hier is een afgedraaide roadcasette die gewoon op een 10 MTB body past.

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... 11-32-11v/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze hebben ook 11-28 meen ik
Ride like you stole it
b2xtreme
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 5 december 2010, 10:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad

MacReal schreef:Ik heb dit weekend een hope pro 4 binnen gekregen, daar zat een spacer bij en in de handleiding werd aangegeven dat je die moet gebruiken bij een MTB/10s cassette.
Goed om te weten... Ik had destijds een pro 2 en daar ging dat niet mee...
b2xtreme
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 5 december 2010, 10:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad

Gravelmarc schreef:Hier is een afgedraaide roadcasette die gewoon op een 10 MTB body past.

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... 11-32-11v/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze hebben ook 11-28 meen ik
Goede tip!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MonkeyRider schreef:
xon schreef:
Thanks ik ga even wat 'google research' doen.

Ook dank aan de andere met de tips om mijn Cube comfortabeler te maken. Ik ben nu vooral benieuwd of, er en zo ja, wat voor verschil er is tussen het rijden op een endurance (zoals mijn Cube) en een gravelracer. Het kam immers ook nog steeds zo zijn dat de Cube zelf gewoon iets minder matched met mijn wensen.
Kijk eens of je met 28mm banden kunt rijden? Zit je niet te gestrekt? Dat maakt ook minder "speels" en "log"
Trek Domane ALR disc zou misschien iets zijn, kan met 28mm wegbanden, maar ook met 35mm cx en blijft toch "road" geometrie.
GT Grade misschien ook een suggestie.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dit is toch gewoon een dropbar MTB?
Gravel en MTB groeien al jaren dichter bij elkaar, maar dit is wel heel dicht...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is dat een RS1 met dwerggroei?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Yep, een verlaagde rs1... 60mm veerweg als ik het goed zeg.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Met het gevaar de meest gestelde vraag te stellen; wat zijn voor jullie de grootste pluspunten om voor een gravel te kiezen en niet voor bijv. een MTB met slicks.
Ik ben al een tijdje op zoek een vervanger voor mijn frankenstein gravelbike, en heb twee fietsen op het oog. Een stalen MTB met carbon vork en een stalen gravel.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vond mijn karate monkey met dropbar en 40-50mm "snelle" banden fijn rijden, maar beetje te hard&star offroad en te weinig vlot sturen om op de weg lekker te rijden. Met de gravelracer (eerst Jamis staal, nu Mango alu) rijdt en stuurt het allemaal net wat vlotter en geeft het meer fun. Maar het kan allebei, kwestie van smaak en of je voornamelijk ruw offroad (dropbar mtb) of strakkere paden (gravelracer) wilt rijden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

In mijn vergelijking ga ik uit van een flatbar MTB.
Gebruik is vooral strakkere paden, in principe geen MTB routes, behalve als ik die toevallig tegen kom.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik gebruik mijn crosser vaak voor ritjes met zowel asfalt, slechte fietspaden, halfverhard en bospaden. Ik vind voor dat soort paden (weinig draaien en keren, veel rechtoe-rechtaan) en dan met name de meer verharde delen een mtb behoorlijk overkill. Zitpositie op een dropbar-bike geeft me het gevoel veel meer op te schieten. Heb het sowieso niet zo op asfalt met de MTB.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik heb ook voor deze keus gestaan, ik had een LTHT met 140 mm veerweg naast mijn starre SS.
Voor het buitenland de Cotic fully met 160 mm veerweg.
De LTHT had wat mij betreft voor NL weinig toegevoegde waarde, log en lomp en vond het niet fijn om daar wat ( duur ) km's mee te maken. Ook redelijk wat overlap met de Cotic.
De SS is voor (weg) KM's ook wat minder geschikt. ( Nu wel inmiddels opgebouwd met 1x11 )
Dus er moest een fiets uit om ruimte te maken voor een KM-vreter in de vorm van een gravelracer.

Dan is er een legio aan keuzes voor handen, alleen merkte ik bij de keuze van een "gravelbike" dat vooraf duidelijk moet zijn wat je er mee wil gaan doen. Er zijn namelijk al erg veel modellen ( die overigens schitterend zijn ) die weer teveel MTB eigenschappen hebben. Mogelijkheid voor dikke banden, 650b, luie geo en 1 x 11. Eigenlijk dus veelal een MTB met dropbar-principe. Dat was dus net niet wat ik zocht want een MTB heb ik al. Een rasechte CX wilde ik ook niet.

Nadat ik voor mezelf dus duidelijk had dat voor mijn gebruik geen maximale bandenmaat van 2.2 noodzakelijk was, vielen er al een hele boel opties af. Daarna ook voor mezelf bepaald dat een 1x11 niet handig was voor de meeste ( slechte ) asfalt / gravel / grind / bospaden. Ook dat streepte weer een paar bikes van mijn lijstje.
Als staalliefhebber een paar GR op mijn shortlist eens serieus bekeken maar 12,5+ kilo voor een gravelracer vond ik ook wel erg zwaar, dus er konden er weer een paar vanaf.

Uiteindelijk voor een carbon Genesis Datum 30 gegaan, 2x11 Ultegra met hydraulische remmen, max bandenmaat van 42 / 45 mm.
Tot op heden heb ik er nog geen minuut spijt van gehad, ik zie dit echt als een zinvolle uitbreiding op mijn fietsenstal. De LTHT gebruikte ik toch te weinig en de gravelbike is erg lekker om ook op asfalt km's te maken.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jouw afwegingen zijn exact dezelfde als de mijne, de GR ontwikkeld zich in rap tempo tot een dropbar MTB en daar ben ik niet naar op zoek.
Ik hoef niet zulke brede banden, 45mm is zat en 2x11 icm een race cassette is toch wel erg prettig als je veel op relatief vlak rijdt.
Maar mijn vraag richt zich ook vooral op het rij gevoel van een GR tov een MTB.
Wat maakt dat fijner dan een MTB voor dit inzet gebruik?
Het meer kunnen wisselen van handpositie, andere zithouding, wendbaarder?
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:Jouw afwegingen zijn exact dezelfde als de mijne, de GR ontwikkeld zich in rap tempo tot een dropbar MTB en daar ben ik niet naar op zoek.
Ik hoef niet zulke brede banden, 45mm is zat en 2x11 icm een race cassette is toch wel erg prettig als je veel op relatief vlak rijdt.
Maar mijn vraag richt zich ook vooral op het rij gevoel van een GR tov een MTB.
Wat maakt dat fijner dan een MTB voor dit inzet gebruik?
Het meer kunnen wisselen van handpositie, andere zithouding, wendbaarder?
Het rijgevoel is op al mijn fietsen anders, dat maakt t juist al leuk. Op een MTB op de weg rijden vind ik 3x niks. Banden te dik en te grof, bovendien moet er weer meer druk in.
Ik ging voor een jaar terug voor de conditie nog al eens hardlopen, door een zware enkelblessure gaat dat niet meer lukken.
Dus moest ik voor duurtrainingen en conditie ( op gewicht blijven ) op zoek naar een alternatief. Een racefiets ben ik al eens mee op pad geweest, niet geheel mijn ding, maar een gravelbike, iets meer comfort uit meer volume banden en andere geo zag ik dan wel weer zitten, eventueel met een uitstapje ermee naar bospaden. Dus qua inzet en funfactor is dit een leuke fiets ( voor mij )

Ik vind zo'n fiets dan ook alleen mooi icm een dropbar, een recht stuur vind ik dan weer geen gezicht. qua houding is het even wennen als je van een 750 mm breed stuur af komt maar dat gaat snel hoor.

Maar mocht je eens een testritje willen doen laat maar weten, volgens mij kom je uit de zelfde regio als mij. Ik rijd mijn rondjes op deze fiets meestal rondom Beek / Berg en Dal ( lekker klimmen ) of een rondje langs de Waal

Succes met je zoektocht....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie