Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

vraagje voor de Mango Point AR eigenaren. Hebben jullie ervaring met 650B wielen? Zo ja, hoe breed zijn jullie banden?
xon
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 08:54

Ik krijg zelf altijd wat jeuk als ik iemand een vraag zie stellen die al honderd keer voorbij gekomen is. En wellicht gaat die van mij ook voor jeuk zorgen bij andere maar ik vind het lastig om antwoord te vinden op mijn vraag. Dus alvast sorry voor de jeuk.

De afgelopen 25 jaar fiets ik veel en met plezier en heb denk ik een mountainbike of 10 onder mijn kont gehad. Nu komt het, ik fiets er eigenlijk uitsluitend mee op de weg en heb (vooral de afgelopen jaren) daar ook de configuratie naar aangepast. Voor veel echte mtb'ers vast een doorn in het oog maar ik hou van explosief fietsen, directe reactie/handelingen en fiets waarmee ik kan smijten. Daarnaast wil het oog ook wat. Wat ik ook doe, ik kom telkens uit op een MTB setup en heb hier geen moment spijt van. Op dit moment rijd ik met veel plezier op DEZE --> https://ibb.co/eNifP7" onclick="window.open(this.href);return false; (oplettende kijker zal de naam X-trail nog wel kennen ;-)) Voor mijn rondjes in de duinen (klinkers) is deze fiets prima geschikt.

Nu heb ik met veel aarzeling (voelde toch als vreemdgaan :-D ) vorig jaar een roadbike gekocht voor erbij. Ik merk dat ik op mijn MTB niet lekker genoeg zat voor de 60+km ritten en de setup van mijn mtb voor dit soort ritten ook simpelweg niet efficiënt is (scheelt een paar km). Ik ben toen voor een reeds afgemonteerde racer gegaan van Cube met vooral een relaxte geometrie (carbon/slt/disc) dat is deze --> https://goo.gl/6oLgfj" onclick="window.open(this.href);return false; Ik vind het zelf (elke dag als ik de schuur inloop) nog steeds een prachtige fiets :-)

Ik heb inmiddels heel wat lange ritten gemaakt op deze fiets en het verschil in snelheid en 'volhouden' (rug technisch) is voor mij een merkbaar verschil. Toch, ik kan er gewoon niet aan wennen! Ik voel mij er 'logger' op, minder wendbaar etc etc. Niet zozeer technisch maar wel in mijn hoofd :-). Daarnaast is er hier in de buurt (omgeving Amsterdam) nou niet bepaald een overvloed aan mooi glad asfalt en word ik echt volledig door elkaar gerost op mijn fiets en tril ik nog een paar uur na. Ok, ik wilde een stijf carbon frame maar dit had ik nooit verwacht.

Jullie voelen hem al aankomen waarschijnlijk, kan een gravelracer het antwoord zijn op al mijn vragen/wensen? Heel zwart/wit gezegd, ik zoek een fiets die wat betref snelheid en comfort vergelijkbaar is met mijn racer maar dan toch net meer met dat MTB gevoel. Een fiets waarmee ik ook in de stad snel en wendbaar kan reageren en mijn niet volledig uit elkaar trilt bij wat simpele klinkertjes. Ik zou toch ook nu wel weer willen gaan voor een reeds afgemonteerde fiets waarbij ik (voor nu) eigenlijk alleen wat zou willen experimenteren met de banden.

Mag ik, wellicht wat lui maar met volle interesse, vragen naar jullie ervaring en suggesties? Budget max 2000 euro.
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

#...hoe mm bandjes passen in je Cube? En welke rij je nu? Hoe bredere banden hoe beter& je met lagere spanning je kunt fietsen. Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar zijn op je Cube ook nog veel comfortverhogende “tweaks” uit te voeren. Gelpads onder je stuurlint of eerst lowprofile “zelf schuim onder je stuurlint” aanbrengen. Andere zadelpen die specifiek op comfort is gefocust Canyon heeft een gesplitste pen..misschien eens contact zoeken met een goede fietsenmaker in A’dam die je wilt helpen met je overwegingen?
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zo'n Ergon CF2 zadelpen is zeer aan te raden voor slecht wegdek. Ik rij veel over door landbouwverkeer kapot gereden wegen. Dan is zo'n zadelpen perfect!

Als fiets kan je kijken naar een flatbar gravelracer / trekkingfiets met diepe zit (vering vervangen voor vaste vork met lage inbouwhoogte) en bar ends San de binnenkant van de grips monteren.
TijmenK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 september 2017, 03:24

Mijn gravel racer:

Afbeelding

In deze vorm (650b met 2 inch RaceKings) eigenlijk eerder drop bar mountainbike, of dat is tenminste wat ik er hoofdzakelijk mee doe. Heb er ook nog een 700c wielset bij, daar gaan t.z.t G-Ones in ~35 op om ook echt te gravelen.

Hij is fijn op de weg, nog beter op de zandpaden, maar ook heel leuk op de MTB-routes rond Eindhoven. Een echte alleskunner, wat heel handig is met beperkte ruimte om fietsen te stallen.
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Mooi :-q
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Kentekenplaat verloren?
Of enkel voor de foto eraf gehaald en erbij gelegd? ;)
b2xtreme
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 5 december 2010, 10:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad

Ik heb op dit moment een stalen Jamis Renegade. Ik heb met een 700c wielset (Fulcrum) met Continental AT Ride 42 (valt 37 breed) en 105 11 speed cassette... Hiermee heb ik afgelopen jaren xc routes gereden in midden en zuid limburg.
Eergisteren heb ik race banden op gemonteerd voor op de weg... bevalt goed. Ik was aan het rondkijken voor een 650b setje waarop ik brede banden kan monteren voor in het bos. Mountainbike setjes zijn er genoeg (voordelig te krijgen), maar ik begrijp dat daar een 11 speed road cassette niet op past.
Iemand tips om voordelig aan een wielsetje te komen? Ik begrijp dat specifieke Mavic wielsetjes wel voorzien kunnen worden van een 11 speed cassette (voor 9/10 speed moet een spacer gebruikt worden)?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

xon schreef: Mag ik, wellicht wat lui maar met volle interesse, vragen naar jullie ervaring en suggesties? Budget max 2000 euro.
Jij moet absoluut een proefritje op een diverge maken. Dat is je fiets.
Waar woke is, is vuur
xon
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 08:54

Makkelijk schreef:
xon schreef: Mag ik, wellicht wat lui maar met volle interesse, vragen naar jullie ervaring en suggesties? Budget max 2000 euro.
Jij moet absoluut een proefritje op een diverge maken. Dat is je fiets.
Thanks ik ga even wat 'google research' doen.

Ook dank aan de andere met de tips om mijn Cube comfortabeler te maken. Ik ben nu vooral benieuwd of, er en zo ja, wat voor verschil er is tussen het rijden op een endurance (zoals mijn Cube) en een gravelracer. Het kam immers ook nog steeds zo zijn dat de Cube zelf gewoon iets minder matched met mijn wensen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

xon schreef:
Makkelijk schreef:
Jij moet absoluut een proefritje op een diverge maken. Dat is je fiets.
Thanks ik ga even wat 'google research' doen.

Ook dank aan de andere met de tips om mijn Cube comfortabeler te maken. Ik ben nu vooral benieuwd of, er en zo ja, wat voor verschil er is tussen het rijden op een endurance (zoals mijn Cube) en een gravelracer. Het kam immers ook nog steeds zo zijn dat de Cube zelf gewoon iets minder matched met mijn wensen.
Kijk eens of je met 28mm banden kunt rijden? Zit je niet te gestrekt? Dat maakt ook minder "speels" en "log"
Trek Domane ALR disc zou misschien iets zijn, kan met 28mm wegbanden, maar ook met 35mm cx en blijft toch "road" geometrie.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Met een standaard Diverge word je ook door elkaar gerammeld (heb ook zo'n ding) Maar je hebt met die fiets wel de mogelijkheid om aanpassingen te doen zodat het veel beter zal gaan.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

b2xtreme schreef:Ik heb op dit moment een stalen Jamis Renegade. Ik heb met een 700c wielset (Fulcrum) met Continental AT Ride 42 (valt 37 breed) en 105 11 speed cassette... Hiermee heb ik afgelopen jaren xc routes gereden in midden en zuid limburg.
Eergisteren heb ik race banden op gemonteerd voor op de weg... bevalt goed. Ik was aan het rondkijken voor een 650b setje waarop ik brede banden kan monteren voor in het bos. Mountainbike setjes zijn er genoeg (voordelig te krijgen), maar ik begrijp dat daar een 11 speed road cassette niet op past.
Iemand tips om voordelig aan een wielsetje te komen? Ik begrijp dat specifieke Mavic wielsetjes wel voorzien kunnen worden van een 11 speed cassette (voor 9/10 speed moet een spacer gebruikt worden)?
Er zijn meer sets waar je een 11s road cassette op kwijt kunt. Een hope naaf heeft ook een body die breed genoeg is bijvoorbeeld.
Als er een spacer nodig is voor een MTB cassette, dan past een 11s road cassette zonder spacer.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
b2xtreme
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: zo 5 december 2010, 10:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad

Op een hope? Heb die op mijn mtb, maar nooit een spacer gebruik voor 10 speed...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb dit weekend een hope pro 4 binnen gekregen, daar zat een spacer bij en in de handleiding werd aangegeven dat je die moet gebruiken bij een MTB/10s cassette.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie