Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Martijn-V4 schreef:Update:

nu met de Zipp 303 firecrest 650b wielen, het is nog even wachten op de WTB ByWay banden:

Afbeelding
Hoe bevalt die lauf eigenlijk?
Kun je er eens wat meer over vertellen?
Waar gebruik je hem voor, voordelen, nadelen?

Eigenlijk een soort reviewtje.

Ik heb er zelf ook al naar gekeken, maar ben er nog niet over uit.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

dorretje schreef:
Martijn-V4 schreef:Update:

Hoe bevalt die lauf eigenlijk?
Kun je er eens wat meer over vertellen?
Waar gebruik je hem voor, voordelen, nadelen?

Eigenlijk een soort reviewtje.

Ik heb er zelf ook al naar gekeken, maar ben er nog niet over uit.
Ik ben niet van de reviews maar heb wel antwoorden op je vragen.

1. De Lauf voorvork bevalt uitstekend, was wel even wennen na de Lefty XLR op mijn vorige fiets.
2. Eenvoudig, enige onderhoud is het wassen van de voorvork voor de rest gewoon fietsen.
3. Ik gebruik hem puur voor wat extra comfort voor het rijden op slecht wegdek, losse ondergrond en atb routes. De 30 mm travel is ruim voldoende voor dit doeleinde. Voordeel is dat de vork absoluut onderhoud vrij is, nadeel is dat de vork in bochten op rommelige ondergrond (atb parcours) wel eens iets minder direct wil sturen. De torsie stijfheid van het bewegende deel is wat minder dan een reguliere voorvork.

Tijdens mijn eerste rit met die vork heb ik er goed aan moeten wennen, nu ben ik heel tevreden met deze vork.
Laatst gewijzigd door Martijn-V4 op za 17 maart 2018, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

Opperhoofd schreef:Pfff, supergaaf (heb ik al eerder gezegd volgens mij) met die Etap HRD, Lauff Grit en NW Oval. Zo zou ik het ook doen :p

Alleen hoge velgen met dikke banden vind ik niet geslaagd.
Mag, fietsen is emotie en veelal gebaseerd op persoonlijke overwegingen en keuzes :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies.
Ik vind die wiel/bandcombi wel vet staan zo.

Wat mij dan weer opvalt is de enorme drop zadel-stuur voor een fiets die (waarschijnlijk?) ook in het terrein ingezet wordt. Daar zou ik echt niet mee overweg kunnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

kermit schreef:Precies.
Ik vind die wiel/bandcombi wel vet staan zo.

Wat mij dan weer opvalt is de enorme drop zadel-stuur voor een fiets die (waarschijnlijk?) ook in het terrein ingezet wordt. Daar zou ik echt niet mee overweg kunnen.
Geen probleem hier.
natch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 februari 2016, 17:23

Martijn-V4 schreef:
kermit schreef:Precies.
Ik vind die wiel/bandcombi wel vet staan zo.

Wat mij dan weer opvalt is de enorme drop zadel-stuur voor een fiets die (waarschijnlijk?) ook in het terrein ingezet wordt. Daar zou ik echt niet mee overweg kunnen.
Geen probleem hier.
Als ik vragen mag, fiets je dan offroad/Mtb routes (op tempo) onder in de beugel of op de shifters?
Martijn-V4
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 december 2012, 09:12

natch schreef:

Als ik vragen mag, fiets je dan offroad/Mtb routes (op tempo) onder in de beugel of op de shifters?
Dat wisselt, technische stukken op de shifters en als het gas er op gaat ook regelmatig onder in de beugel.
natch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 februari 2016, 17:23

Martijn-V4 schreef:
natch schreef:

Als ik vragen mag, fiets je dan offroad/Mtb routes (op tempo) onder in de beugel of op de shifters?
Dat wisselt, technische stukken op de shifters en als het gas er op gaat ook regelmatig onder in de beugel.
Bij mij is het precies andersom, alles technisch op, in mijn geval, "hoog" tempo, altijd onderin de beugels, voor mij is de controle dan zoveel beter, zeker bij steile "downhills", dus is de bovenkant van mijn stuur max 2 cm onder het zadel te vinden om de drop naar de beugels dragelijk te houden. En vooral onderin de beugel is eTap of in mijn geval 1x Di2 juist zo mooi, Di2 kromstuur schakelen gaat voor mij in ieder geval makkelijker af, dan mechanisch op een Mtb stuur.

Sublieme fiets overigens! en bedankt voor het beantwoorden van de Lauf vraag, die is voorlopig geschrapt van mijn lijstje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik was gisteren wat aan het smurfen en kwam de nieuwe Genesis Fugio tegen.
Helaas vrees ik dat er een hele tijd niks nieuws gaat komen in huize Kermit, kwestie van de afgelopen jaren nogal wat gekocht te hebben... m'n laatste project is zelfs nog "in progress" :)
Maar hij is wel gaaf, zowel als complete fiets en als los frame.

650B met 50mm banden:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooi! :)
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik heb ook nog een tijdje zitten twijfelen over die Fugio...alleen die 650b wielen waren het voor mij toch net niet. Ik wil toch bij de 700c wielen blijven.

Toch nog maar even verder zitten bomen over diverse Gravelracers, nog even over Genesis CdF 30 nagedacht alleen daar zit weer een langere levertijd op, gelukkig maar want nu staat er een hele andere Genesis in bestelling :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja hee, da's een mountainbike.
Verdomme Lars, nu maak je het ons weer moeilijk om ons aan de zo zorgvuldig afgebakende hokjes te houden....

:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ach, daar past vaak ook 700c en 650B in.... Zoveel is er door de jaren heen niet veranderd.. :tong
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik zat eens bij bike-components rond te struinen (nee ik heb niks nodig, wil wel zoveel :p ) en toen kwam ik deze Fox voorvork tegen, wist niet eens dat ze die verkochten als speciaal voor gravel. Heb weleens een keer een filmpje gezien van een gravelbike met zo'n (soort) voorvork geloof ik..

Leuke prijs :lol:
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... 18-p57824/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie