Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

wo 7 maart 2018, 17:08

Ik zie persoonlijk alleen voordelen van 1x setup ivm bagger/sneeuw en gooi er bij wat beter weer toch liever een dubbel op. Ik vind het nog steeds handiger voor een klim het voorblad om te gooien ipv tig stapjes achter.
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

wo 7 maart 2018, 17:11

Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Locatie: is een obsessie

do 8 maart 2018, 12:20

MonkeyRider schreef:Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen de carbon modellen met isospeed decoupler :~ :-{
Gebruikersavatar
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Locatie: Niner Air9 2012
Contacteer:

do 8 maart 2018, 13:11

Opperhoofd schreef:
MonkeyRider schreef:Trek aan de gravel met de nieuwe Checkpoint https://www.bicycling.com/bikes-gear/tr ... ike-review" onclick="window.open(this.href);return false;
Alleen de carbon modellen met isospeed decoupler :~ :-{
Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gravelmarc
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14
Locatie: cube reaction pro 29

do 8 maart 2018, 13:44

retep52 schreef:
Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....
Ja tyre clearence. Domane kan max een 35mm G-one hebben. De checkpoint max 45mm
Prijs valt me ook tegen vd. Checkpoint als je beide bekijkt.
Ride like you stole it
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

do 8 maart 2018, 19:18

retep52 schreef:
Opperhoofd schreef: Alleen de carbon modellen met isospeed decoupler :~ :-{
Zie eerlijk gezegd de meerwaarde van die Checkpoint ook niet zo... Heb even naar de Trek Domane gekeken, waar die decoupler wél achter zit bij de aluminium modellen (carbon geloof ik voor en achter).... Maar zie misschien een aantal dingen over het hoofd....
Meerwaarde zou zitten in 45mm banden en andere geometrie tov domane (langere wielbasis). Zin van isospeed zou minder zijn bij 35mm plus banden. Rijtest was nogal lovend over stuurgedrag. De ALR 4 met hydro Tiagra vind ik niet echt duur, er word vast tzt nogal wat korting gegeven. Minder vind ik de pressfit bb.
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Locatie: is een obsessie

do 8 maart 2018, 22:12

MonkeyRider schreef:Meerwaarde zou zitten in 45mm banden en andere geometrie tov domane (langere wielbasis). Zin van isospeed zou minder zijn bij 35mm plus banden. Rijtest was nogal lovend over stuurgedrag. De ALR 4 met hydro Tiagra vind ik niet echt duur, er word vast tzt nogal wat korting gegeven. Minder vind ik de pressfit bb.
Daarom hebben ze de Trek Procaliber, de MTB met isospeed decoupler. En uit ervaring (ik heb de 9.7) kan ik wel zeggen dat het lekker is op een hardtail met 29x2.2" banden.

Voor gravelracers ben ik van mening dat dergelijke oplossing zeer effectief is. Nou is dat natuurlijk per persoon verschillend, maar ik denk dat de meerderheid er voordeel van heeft. Een soortgelijke oplossing als de isospeed is een Ergon CF3 zadelpen.
Ik snap niet dat Trek zo'n isospeed niet in alle modellen van hun gravelracer zet. Het enige argument wat ik kan bedenken is commercieel.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2690
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Locatie: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Contacteer:

vr 9 maart 2018, 20:13

Ik heb een Domane ALR4 (non disk) met isospeed, heerlijk fietsje voor nette prijs! Ik begrijp ook niet waarom de alu gravelbike deze niet heeft en bv de alu proCaliber wel. Je "gelooft" in isospeed of niet zou ik denken. Het zal wel met kosten/marge te maken hebben en misschien wil Trek de gravel-boot niet missen door overhaast een 2019 model uit te brengen?
Big Wig http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=108966" onclick="window.open(this.href);return false;
Karate Monkey http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p1744933" onclick="window.open(this.href);return false;
fleche
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Locatie: Xtrail+Specialized mix, Kona Rove St 2016, n+1 :-)

di 13 maart 2018, 11:36

Even een technisch vraagje vwb m'n gravelracer (of moet dat in een ander topic): er zit (zijdelings) speling op de bracket van mijn kona rove; de GXP lagers zijn natuurlijk zo te vervangen. maar er zit zit een behoorlijke ruimte tussen de crank (drive-side) en het externe lager. Ik heb het al een keer eruit gehaald ivm aanbrengen van roestwerend spul, maar kan me niet herinneren dat er tussen de crank en lager nog ringen zaten. Ik lees wel over 'curvy' washers maar dat die alleen voor bb30 worden gebruikt en voor mtb. op de rove (2015) zit een BSA bracket. Kan iemand me helpen met advies/ervaringen?
Gravelmarc
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14
Locatie: cube reaction pro 29

di 13 maart 2018, 12:30

Er hoeft geen spacer tussen in jou geval.
Je zegt de crank eens eerder los te hebben gehad, waarom? Ook ivm speling? Beweegt niet gewoon je gehele crank zijdelings?
Wat je kunt doen is de crank nogmaals vast zetten, “vaster dan vast” de gxp heeft wat toleranties waardoor het soms nodig is strakker aan te trekken, is het dan weg is het ok.
Anders nieuwe bracket erin.
Ride like you stole it
fleche
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Locatie: Xtrail+Specialized mix, Kona Rove St 2016, n+1 :-)

di 13 maart 2018, 13:00

bedankt voor je snelle reactie. Als ik het hele crankstel (links en rechts) vastpak dan voel ik speling ten op zichte van het frame, niet van de onderlinge helften maar zal nog eens extra checken. Ik had de bracket lagers eruit gehaald ivm aanbrengen van roestwerende behandeling van het hele frame, niet perse vanwege eventuele speling.
Het is dus alleen de dustcaps er in schuiven en dan de rechtercrank en dat is het dan (oh en nog de linker crank) en stevig aandraaien.
Ik had het idee dat die curvy washers er voor bedoeld waren om de dustcap van de drive side in het lager te blijven duwen, maar dit is niet nodig dus? Niet zo zeer voor het opvullen van de ruimte tussen crank en lager.
Als ik even terugreken zou er nu iets van 2jaar, 40 weken/jr, 150 km/wk iets van 10000 km mee zijn gefietst, misschien is het dan op. Hoewel in mijn herinnering de aloude JIS bracketslagers het langer volhielden.
Gebruikersavatar
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Locatie: On One Lurcher, Mason Bokeh
Contacteer:

wo 14 maart 2018, 19:57

Mijn carbon racefiets heeft sinds vorige week een opvolger gekregen: de Mason Bokeh. Een aluminium gravel racer. Deze ga ik afwisselend rijden met een 28” en 27,5” wielset.

Hieronder de 28” setup. Met Mavic Ksyrium Pro Allroad wielset en 28mm bandjes. In de zomer met racepedalen. Afbeelding

En hieronder de setup met 27,5” Mavic Crossmax SL wielen en WTB Byway banden in z’n natuurlijke omgeving.
Afbeelding

Afmontage met Deda Superzero stuur en stuurpen, Sram Force 1x schakelgroep (10-42 cassettes) en remmen, Hope schijven, Mason carbon zadelpen en SQlab zadel. In elkaar gezet door en bij Koers.cc.
De On One Lurcher blijft mijn keuze voor het meer technische werk.
Gebruikersavatar
floris500
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Locatie: Zeeuwse kust

do 15 maart 2018, 08:52

Erg mooie fiets! Gaat als de brandweer kan ik me voorstellen :)
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers
Cotic BFe 275
Kona Rove AL
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Locatie: project12, Bird

do 15 maart 2018, 11:10

Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
Gebruikersavatar
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Locatie: On One Lurcher, Mason Bokeh
Contacteer:

do 15 maart 2018, 14:06

Dank! Ik ben ook erg blij met het eindresultaat :)
floris500 schreef:Erg mooie fiets! Gaat als de brandweer kan ik me voorstellen :)
Ik heb er pas 2 keer mee gereden, maar inderdaad, hij wil wel :)
Met de 28" wielen is het eigenlijk net een gewone racer. Mijn oude carbon racer voelde wel iets lichter aan, maar het scheelt ook bijna 1,5 kilo.
Robertdj schreef:Heel fraai! Bevallen die banden een beetje? Hoe zit het met de rolweerstand op asfalt?
De setup met deze banden verraste mij enorm. Positief gezien! Op asfalt voelde het amper zwaarder dan het eerdere ritje met de gladde 28mm banden. En de noppen aan de zijkant raken het wegoppervlak niet, althans niet rechtuit. Dit is goed te zien wanneer je na een stukje gravel met stoffige banden het asfalt oprijdt. Na enkele omwentelingen is alleen het middelste loopvlak zwart en de rest blijft stoffig.
Plaats reactie