All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Hmm, ok. Wel mooi om te zien dat de meeste suggesties toch elkaar volgen.

Kona Honzo, Mondraker Vantage, zijn volgens mij, als ik de adviezen zo lees, de kandidaten die het meest aanleunen bij mijn lichaamsmaten en voorkeur ritten. Dat het budget misschien moet rekken, zal dan maar moeten, ik ga niet nog eens een fiets kopen waar ik niet 100 procent van overtuigd ben.

Ik heb 2 dealers in de buurt die Mondraker en Kona verdelen, dus daar kan ik ook al eens ten rade gaan voor een testrit. En in april zijn het happy bike days in Houffalize, weet wel niet of daar veel LTHT's te testen zijn.

Zijn jullie het er mee eens dat deze 2 bikes op dit moment - op papier dan- het meest bij me passen? Verdere suggesties zijn nog altijd welkom.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor zover ik weet: ja!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

suravida schreef:Zullen we eerst naar de reach kijken voor we suggesties doen? ;-) Beide On ones zijn echt veeel te kort voor TS.
Maar een Honzo AL is voor iets boven je budget toch wel met een aardige spec te krijgen?
Ja, besef dat het een van de grote kanshebbers is.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Kapitein Iglo schreef:Helaas wordt de opvolging van dat advies van LarsTB in ernstige mate bedreigd door budget. Maar wie weet, geef het een jaar en wat nieuwe modellen verder...
Dan zal ik langer moeten wachten om de juiste fiets te kopen. In welke modellen zit dan de eensgezindheid van de kenners hier? Ik besef dat mijn kennis niet groot genoeg is, vandaar ook mijn topic.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

hitchhikerzguide schreef:Als ik zie wat een degelijke hardtail kost begin ik te duizelen van jullie voorstellen. Misschien moet ik dan maar doorsparen en een fully kopen a la Mondraker Foxy, reach van 520 mm in XL. Onderdelen zijn ook nog redelijk deftig allemaal. Weet wel niet wat de prijs is.

http://www.mondraker.com/es/en/2018-foxy" onclick="window.open(this.href);return false;
Ver van wegblijven. 32mm vorkpoten voor 150mm veerweg :o :~
Ziet er misschien leuk uit, maar kwa componenten valt ie best tegen vind ik.
Ride a bike!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef:
Kapitein Iglo schreef:Helaas wordt de opvolging van dat advies van LarsTB in ernstige mate bedreigd door budget. Maar wie weet, geef het een jaar en wat nieuwe modellen verder...
Dan zal ik langer moeten wachten om de juiste fiets te kopen. In welke modellen zit dan de eensgezindheid van de kenners hier? Ik besef dat mijn kennis niet groot genoeg is, vandaar ook mijn topic.
Wat maatvoering lijkt het nu wel duidelijk. En dan kom je inderdaad op de Kona of Mondraker uit.

Volgende stap is bepalen welke onderdelen goed bij je passen.



Maar als je bereid bent je budget te verhogen omdat je voor een goede fiets voor een langere periode wilt gaan, dan is een full suspension ook te overwegen.

Dan is inderdaad de Happy Bike Days een goed moment om voor jezelf meer ervaring op te doen en duidelijker te bepalen wat je wilt (en zoekt) in een fiets. In de hoop dat ze daar voldoende XL/XXL fietsen hebben staan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Bepalen welke onderdelen het beste bij me passen? Je raadt dus aan om een frame te kopen en op te bouwen? Bij de Honzo en Vantage zit ik al een beetje over budget voor een basisversie? Dus misschien best de basisversie kopen en dan geleidelijk aan upgraden?

Of bedoel je best het frame kopen, goede vork en goed setje wielen en de rest basis?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef:Bepalen welke onderdelen het beste bij me passen? Je raadt dus aan om een frame te kopen en op te bouwen? Bij de Honzo en Vantage zit ik al een beetje over budget voor een basisversie? Dus misschien best de basisversie kopen en dan geleidelijk aan upgraden?

Of bedoel je best het frame kopen, goede vork en goed setje wielen en de rest basis?
Nee, het is meer wat Ramonneke al eerder aangeeft: 150 mm met 32 mm poten gaat eigenlijk niet meer. Die vork zit dus in de basisversie. Dan kun je zeggen "ik ga later upgraden", maar op dat moment kost de juiste vork €500-€600,-, terwijl als je er nu zo een bedrag bij legt, je niet alleen een betere vork krijgt, maar ook betere schakel- en remonderdelen, hoogwaardigere wielen en soms nog wel wat meer.


Die vork zou nog werken voor iemand van 70 kg, dus het is niet zo heel raar dat de vork gemonteerd wordt. Maar met 90 kg zit je net aan de zware kant en ga je de flexibiliteit van die vork negatief merken.

Wat je ook zou kunnen proberen is of de dealer voor bijvoorbeeld €300,- de vork al bij aankoop opwaardeert. Het is te proberen... . Maar dan nog, bij de Kona is ook de rest van de onderdelen iets onder de maat als je zegt dat je de fiets voor lange tijd wilt gaan rijden. En ga je langzaam alles upgraden naar 'goed', dan ben je zomaar €2.000,- verder voordat de fiets echt af is. Het is dus de moeite bij de Kona een duurdere versie te nemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Dus bij Mondraker minimaal de Vantage RR versie en welke versie minimaal van de Honzo? Beste is dus direct de juiste spec kopen in plaats van achteraf upgraden omdat het meer kost en de fiets dan eigenlijk weer gedateerd is en veel kms gedaan heeft? Mijn gewicht is dus belangrijk voor de vork maar ook de wielen neem ik aan?

Ik dacht echt geld uit te sparen door een hardtail te kopen, maar nu moet ik fully geld spenderen voor een degelijke hardtail op mijn maat :lol:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ach nee hoor. Met de spullen die op de kona zitten kan je echt wel wat jaren vooruit. Dan kan je rustig upgraden waar nodig. Als je niet extreem veeleisend ben hoeft het ook niet eens zoveel geld te kosten.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

japie carbon schreef:Ach nee hoor. Met de spullen die op de kona zitten kan je echt wel wat jaren vooruit. Dan kan je rustig upgraden waar nodig. Als je niet extreem veeleisend ben hoeft het ook niet eens zoveel geld te kosten.
Ben ik het ook mee eens. De Kona AL lijkt mij al een mooi startpunt met ruimte om te upgraden wanneer je daar klaar voor bent. Eventueel een keer 2ehands of tijdens uitverkoop een mooie(re) vork scoren, drivetrain en dropper post erin..

Mocht je iets meer kunnen missen is wat dat betreft de Honzo AL/DR aantrekkelijk vind ik, dan heb je voor 300(?) euro meer al die (iets) betere drivetrain en een dropper post. Gooi er na een poos een mooie vork in voor 300-400 en klaar ben je (zou ik wel zijn in ieder geval). Moet je die kleur wel mooi vinden natuurlijk :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem bij Kona is eigenlijk de voorvork. De Recon is voor het ruigere werk gewoon onder de maat. Het is een soepele, comfortabele vork, maar de controle bij grotere klappen is er niet echt. En dan monteert Kona die vork in de onderste 3 modellen... .

Dan kom je op de AL/DL omdat er de Revelation in gemonteerd zit. En dan ga je €1.000,- over je budget heen... . De AL/DR is dan de tussenstap: goede onderdelen, alleen de vork is wat minder. Je kunt kijken of een dealer je wilt matsen als je meteen een betere vork aanschaft. En verder meteen grotere remschijven monteren. En dan kun je lekker fietsen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik zag er gisteren eentje waar een revelation in zat, een Recon is voor het LTHT werk wel wat minder ja.

Of goed zoeken, en voor net iets meer heb je een Honzo met een betere vork.

https://www.bikenation.nl/product/kona- ... l-dl-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

japie carbon schreef:Ik zag er gisteren eentje waar een revelation in zat, een Recon is voor het LTHT werk wel wat minder ja.
Dat hangt af van de leeftijd van de Revelation, tot dit jaar waren dat verlengde Reba's, eveneens met 32 mm poten. Vanaf MY18 (al een half jaar op de markt) is de Revelation een budget-Pike met 35 mm poten.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die 2017 die ik eerder linkte had in ieder geval op de foto's een Yari (en volgens de 2017 specs van Kona ook) De 2016 Honzo van Bikenation heeft een Fox 34 Fit4. dus ik zou hen zeker ook even bellen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie