Trek fuel ex8 of Stevens whaka es

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

Ik zie door de bomen het bos niet meer, na langs wikken en wegen kom ik op volgende fietsen uit als eerste fully.

Ik heb altijd HT van trek gehad en vandaar mijn keuze voor de fuel ex8 (3000€)
Maar kwa specs en afmontege lijk ik bij Stevens een MTB te hebben die vele malen beter lijkt.
Namelijk de Stevens whaka es 29 (3450€)

Het enige wat me eigenlijk tegen houd is dat ik blijkbaar niet veel ervaringen over Stevens kan vinden .

Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Info met betrekking tot de Stevens moet je vooral op de Duitse fora en testen zoeken. Maar waarom specifiek die 2 merken???
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie :s
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Fuel EX is wat vering betreft wel een topper.

De Stevens doet het gewoon goed, niets mis mee.

(en nu even wachten tot de eerste 'Canyon' gaat roepen...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

Het lijkt me net dat de Stevens beter is kwa afmontege en vering?

Fuel ex

Voorvering
Fox Performance 32 Float, FIT4 3-position demper, E2 taps toelopende stuurbuis, Boost110, G2-geometrie met 51 mm offset, 120 mm veerweg
Achtervering
Fox Performance Float EVOL, RE:aktiv 3-position demper, getuned door Trek Suspension Lab, 7.25x1.875"


Stevens

Voorvering
Fox 34 Float Performance FIT4 Elite Plus, 140mm, 15QR, Taper

Achter

Fox Float DPS Performance Elite, 200x57mm, 140mm
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Sandman202 schreef:Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie :s
Ja maar de keuze tussen beiden is nogal vreemd omdat de geometrie niet echt overeenkomstig is.

Derhalve ook mijn vraag. Maar dan gelijk de volgende vraag, want wil je waar voor je geld zijn er natuurlijk veel meer merken zoals Canyon, Rosé, Radon, Silverback, Polygon, dus dan vooral de vraag wat voor fiets zoek je. Wat wil je er mee gaan doen. Hoe is je lichaamsbouw. Wil je Forward Geometry of meer conventioneel. Een wat langere bovenuit of juist een korte... Allemaal dat soort zaken.
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

mud mate schreef:
Sandman202 schreef:Omdat ik door het bos de bomen niet meer zie :s
Ja maar de keuze tussen beiden is nogal vreemd omdat de geometrie niet echt overeenkomstig is.

Derhalve ook mijn vraag. Maar dan gelijk de volgende vraag, want wil je waar voor je geld zijn er natuurlijk veel meer merken zoals Canyon, Rosé, Radon, Silverback, Polygon, dus dan vooral de vraag wat voor fiets zoek je. Wat wil je er mee gaan doen. Hoe is je lichaamsbouw. Wil je Forward Geometry of meer conventioneel. Een wat langere bovenuit of juist een korte... Allemaal dat soort zaken.

Ik ben hier een regelrechte beginner in, met gezond verstand zijn dat zaken dat je met ervaring enkel kan bepalen.
Ik wil een goede fully dat wel tegen een stoot kan. Ik stel daar een budget van rond de 3000€ voor op wat volgend opzoekingen je niet veel verkeerd mee kunt doen.
Van daaruit zal ik het komende jaar ervaring op doen en leren wat ik net wil.
En daar zal ook een ander budget uit vloeien als alles is zoals ik wens.

Dus nu een stevige goede fiets van rond de 3000€ :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja maar vooral wat wil je met de fiets doen. Een 100-120 mm xc fiets heeft een ander inzet gebied dan een, of 130-150 of 150-170 mm enduro fiets, laat staan 170-200 of zelfs een 200+ DH fiets

Daarnaast natuurlijk de vraag 650b of 29" of is 29"ook een bewuste keuze....
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

mud mate schreef:Ja maar vooral wat wil je met de fiets doen. Een 100-120 mm xc fiets heeft een ander inzet gebied dan een, of 130-150 of 150-170 mm enduro fiets, laat staan 170-200 of zelfs een 200+ DH fiets

Daarnaast natuurlijk de vraag 650b of 29" of is 29"ook een bewuste keuze....
Ik ben al lekker wat info aan het op doen en om te proberen antwoorden.
Ik zoek een fiets voor all mountain dat ook neigt naar enduro en niet naar marathon.
Vandaar de vering tussen de 120 en 140 mag zitten.
De keuze van 29" is dezelfde reden plus dat ik 1m90 ben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sandman202 schreef:Het lijkt me net dat de Stevens beter is kwa afmontege en vering?
Gaat niet alleen om de kwaliteit van de veerelementen, maar ook om het systeem. En dat heeft Trek wel extreem goed voor elkaar! Een tikje mindere demper ga je dan minder merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En je lengte heeft niets met je wielmaat te maken.
Ik ben 1.98 en rij 2x 650 b.

Is dit niet iets voor jou? Nog wat extremer maar ook hier nog te fietsen: http://nextbikeparts.nl/bikes/mountainb ... l?filter=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Is ook in 29"...
Sandman202
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 april 2016, 00:30

mud mate schreef:En je lengte heeft niets met je wielmaat te maken.
Ik ben 1.98 en rij 2x 650 b.

Is dit niet iets voor jou? Nog wat extremer maar ook hier nog te fietsen: http://nextbikeparts.nl/bikes/mountainb ... l?filter=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Is ook in 29"...
Ik dacht omdat het nu toch vooral 29" lijkt te worden dat dat voor mij de logische keuze was ivm lengte. Maar overal hoor je iets anders.
Ik wil gewoon de juiste keuze maken, het blijft veel geld vandaar.
Indien 27,5" bv zou kunnen past de fuel ex9 weer in het prijskaartje ,..

Hoe doen jullie dat toch als jullie een nieuwe fiets kopen :D
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Sandman202 schreef:
mud mate schreef:En je lengte heeft niets met je wielmaat te maken.
Ik ben 1.98 en rij 2x 650 b.

Is dit niet iets voor jou? Nog wat extremer maar ook hier nog te fietsen: http://nextbikeparts.nl/bikes/mountainb ... l?filter=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Is ook in 29"...
Ik dacht omdat het nu toch vooral 29" lijkt te worden dat dat voor mij de logische keuze was ivm lengte. Maar overal hoor je iets anders.
Ik wil gewoon de juiste keuze maken, het blijft veel geld vandaar.
Indien 27,5" bv zou kunnen past de fuel ex9 weer in het prijskaartje ,..

Hoe doen jullie dat toch als jullie een nieuwe fiets kopen :D
Op dezelfde manier als jij.. zoeken zoeken vragen zoeken testen etc. En dan vervolgens iets heel anders kopen :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Voornamelijk eerst kijken wat voor soort fiets ik zoek. Daarbij is ervaring en dat in combi met de geometrie vooral het belangrijkste. Dat is ook de reden dat je met voorlichting moet oppassen zowel hier als in een winkel. Vele adviezen zijn voornamelijk persoonlijke voorkeur. Daarnaast hebben veel fietswinkels voornamelijk kennis op het gebied van racefietsen in NL. Dus daarin moet je specifieke zaken zoeken die er wel verstand van hebben. Verder is internet een goede bron met reviews....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sandman202 schreef:Hoe doen jullie dat toch als jullie een nieuwe fiets kopen :D

Gewoon, 3 per jaar kopen... :wink:

Zowel dealers als grote merken organiseren vaak testdagen. Daar kun je op een mtb route hun fietsen gaan testen. Als ze het echt goed doen, dan stellen ze de fiets af op jouw voorkeur. (probleem als je gaat testen is al snel dat je de fiets die het meest overeenkomt met je huidige zithouding het beste gaat vinden...)

Maar als je dus nog even de tijd hebt, ga wat verschillende dingen testen.

Nogmaals wat tips (hele forum staat er al vol mee):
- wielmaat maakt op zich niet uit. 29" rolt fractioneel beter, heeft een tikje meer grip, 27,5" is speelser en toegankelijker. Verschillen zijn hooguit richting de grens waar te nemen en maakt voor jou maar heel beperkt uit. Geometrie en zithouding zijn vele malen belangrijker.
- inzetbereik: kort door de bocht: 100mm veerweg: wedstrijdgericht, 120mm: trail/toer, 140: trail/toer buitenland, 160mm: ruig (enduro, meer op downhill gericht). Met alles kom je overal op en weer af, maar het maakt verschil hoe je er mee omhoog en omlaag komt. (Bijvoorbeeld: ik vind snel omhoog minder belangrijk, dus ik hoef geen diepe zit en lichte fiets, ik wil meer controle bij het sturen en afdalen)
- zithouding. Met weinig ervaring kunnen daar grote verschillen ontstaan. Bij twijfel meerdere dealers bezoeken. Bedenk dat je achteraf nog heel veel kunt afstellen. (Een wedstrijdgericht fiets kun je met een korte stuurpen en riserbar een comfortabele houding geven, maar de fiets blijft nerveus. Met een andere voorvork (te duur omzomaar te doen...) met meer veerweg kun je die XC-fiets juist weer gemoedelijker laten rijden)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie