Locus Map tips and trics

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Sinds een paar jaar heb ik mijn fiets weer 9nder het stof vandaan gehaald. En om er nu weer leuke hobby van te maken wil ik meer dan dat standaard vaste mtb rondje in de buurt.

Vroeger had ik ooit al eens een Garmin Gecko 201 op m'n fiets zitten. Geen kaarten niets, gewoon een lijntje volgen. En dat ging best goed. Jaaaren verder zijn telefoons volwaardige computers met een gps aan boord.

De app Locus Map heb ik al gevonden. Naar lezen wordt deze wel zo'n beetje de hemel in geprezen. Maar dit lijkt mij zo'n complexe en grote app, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dus wat zijn een beetje de standaard instellingen?
Kun je het scherm nog aanpassen en hoe ziet jullie fietsscherm er uit?
Welke kaarten zijn aan te raden?
Is de Pro versie een must, of is de Free versie goed genoeg?

Al jullie tips en tricks ben ik wel nieuwsgierig naar.

Een paar dingen vielen me al op. Als ik een route volg, gaat na de standaard tijd het scherm van mijn telefoon op standby. Is dat aan te passen, of moet ik de telefoon instellingen steeds aanpassen.
Kan ik de kaarten ook uit een soor Google Drive map lezen? Ik zag ergens dat de app routes leest uit een bepaalde map, maar hoe in te stellen was me onduidelijk.

Ter info, ik gebruik de app op een Android telefoon.
Het gaat me alleen om een route te volgen. Opnemen is leuk, maar geen prio.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Hmmm ik snap er nog niet veel van.

Om te testen dacht ik een vaste route te volgen samen met Locus. En ondanks dat ik Guidiance aan had staan. Verwees de app me netjes naar het dichtstbijzijnde punt. Echter het scherm gaat gewoon uit wegens mijn telefoon instelling. Ook op de route is er niets wat me aangeeft welke kant ik op moet. Het scherm gaat telkens uit.

Snap er nog niet veel van.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Als ik het goed begrijp is het een instelling op je telefoon die je kan veranderen. Misschien even iemand uit je omgeving vragen die er handig mee is.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Sabai schreef: ma 20 januari 2020, 14:37 Als ik het goed begrijp is het een instelling op je telefoon die je kan veranderen. Misschien even iemand uit je omgeving vragen die er handig mee is.
Als ik heel simpel denk. Wanneer ik navigeer met Google Maps blijft het scherm wel aan. Dus dat zou een app als Locus toch ook wel hebben. Vind het eigenlijk niet horen dat je steeds telefoon instellingen aan moet passen.

Maar goed morgen hopelijk iets meer tijd. Zal dan internet en Youtube eens afstruinen.
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Scherm aan laten staan zit gewoon in de instellingen van Locus, bij weergave.

Verder zou ik niets met guidance doen. Gewoon een GPX-track op je kaart laten zien en die volgen.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

N1co schreef: ma 20 januari 2020, 17:16Verder zou ik niets met guidance doen. Gewoon een GPX-track op je kaart laten zien en die volgen.
Ok, dacht dat je dat moest starten wilde je een route volgen. Klinkt zo logisch namelijk. Volgt de telefoon de route dan wel als je er langs fietst en redelijk inzoomt?
Captain_Kansloos
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 januari 2020, 11:29
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 (2018)

Ik ben toevallig al wat langer bezig met Locus Maps, heb ook de betaalde versie in gebruik. De betaalde versie geeft volgens mij toegang tot de functie die het scherm van je telefoon kan aanzetten wanneer je een 'bocht' / 'manoeuvre' nadert. Met de free version kan dat volgens mij niet. Juist dat is wat mij betreft de meerwaarde van deze app (en in vergelijking OSMand) want dat bespaard heel veel batterij.

Ik gebruik het op een oude telefoon die ik met een eigen knutseloplossing op mijn stuur monteer; ik wil vooral navigatie voor het volgen van GPX tracks in onbekende gebieden. Ik ben verder niet zo'n datalogger.

De 'auto scherm aan' functie van Locus zit onder Instellingen>Weergave> Beeldscherm(de)activeren. Onder Andoid moet Locus dan wel geactiveerd zijn als Apparaatbeheerder om vergrendelingsfuncties van Android zelf te beïnvloeden. Anders 'mag' het van Android je scherm niet aan of uit zettten. Overigens kun je ook instellen dat je met een 'zwaaibeweging' over de front camera sensor het scherm aanzet. De ontgrendelingsfunctie van Locus werkt niet bij elke Android telefoon (merk, versie) even goed, dus een workaround is terug vallen op de Smart Lock functie van Android zelf en een bluetooth apparaat toevoegen oid. om de schermvergrendeling tijdelijk te onderdrukken.

Daarnaast is er een optie die Locus als 'achtergrond service' actief houd, zodat Android het proces niet afschiet wanneer het op de achtergrond draait; Instellingen>Diversen>Opstarten Locus Maps als service.

Navigeren met Locus werkt pas als je ook BRouter als companion app installeerd. Zonder die app kun je niet offline navigeren (online kan wel, maar dan moet je dus internet hebben). Verder kent Locus nog het verschil tussen Navigeren en Begeleiden. Bij Navigeren kun je een route laten berekenen en volgen (of een GPX inladen en volgen) bij Begeleiden kun je allen een track (GPX) volgen van waypoint tot waypoint. Bij begeleiding werkt je scherm aanzetten weer niet zo denderend omdat in die modus geen 'manoeuvre' herkent wordt, je wordt simpelweg van punt naar punt geleid en je kunt wel bij ieder punt je scherm aan laten zetten. Maar een GPX met iedere seconde een meetpunt houd dan in de praktijk je scherm continu aan.

Enfin, een hoop in te stellen dus. En een beetje een learning curve. Vooral Locus heeft zoveel te bieden (profiele per fiets, aanpasbare dashboards, verschillende kaartweergaven) dat je er wel een boek over kunt schrijven.

Ik ben na een anderhalf a 2 jaar knutselen met OSMand en Locus aan het twijfelen of ik niet over ga stappen op een dedicated navigatie. Waterproof maken van je telefoon en betrouwbare montage op je stuur zijn een uitdaging b.v. Locus maakt bij het volgen van een GPX wel eens een rare 'uitstap' off-route als je auto recalculate aanzet. OSMand heeft sinds 3.4.x de implementatie van het scherm aanzetten aangepast, waardoor ik in de praktijk wel eens een bocht hier en daar mis (dan gaat het scherm op een ongelukkig tijdstip uit of juist niet aan).

Het grote voordeel van Locus en OSMand is echter dat de kaarten super up-to-date en gedetailleerd zijn, en de schermen zeer uitgebreid. Daar kan geen Garmin tegenop zeg maar. Bovendien heb ik een gloeiende hekel aan allerlei geforceerde Cloud fratsen, accounts en PC applicaties om je routes een beetje te kunnen managen. Met m'n telefoon oplossing kan ik - helemaal offline - routes creëren, overzetten en volgen; dat heeft echt z'n charme wat mij betreft.
Plaats reactie